Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää Italian koronaluvut, niissä on jotain todella outoa

Vierailija
08.03.2020 |

Kuolleiden määrä varmaan pitää suunnilleen paikkaansa, koska ne testaa kyllä kaikki kuolleet, joilla voisi kuolema liittyä hengitystieinfektioon. Mutta koska Suomeen ja muihin EU-maihin ja jopa Kiinaan on Italiassa käyneiltä turisteilta levinnyt yhteensä tuhansia infektioita, niin Italian joku 6000 sairastunutta ei millään voi pitää paikkaansa. Ei ole mahdollista, että siellä lyhyesti oleskelleet turistit niin moni saisi infektion, mutta paikallisista niin harva. Noissa luvuissa on jotain todella todella outoa. Selittäkää joku viisas.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Italiassa on eniten Chinatowneja. Siinä yksinkertainen syy.

Vierailija
22/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WHO:n mukaan Etelä-Koreassa on noin 7140 tartuntaa ja 50 kuollutta. Luin uutisista, että Etelä-Korea on testannut noin 140 000 henkilöä. Ap

Tuo kuolleisuusaste on todella matala ja se tulee oletettavasti vielä nousemaan, koska uusia tartuntoja on 483 kappaletta, eli sairastuneista osa ehtii vielä kuolla. Tai sitten siellä on huippuluokan sairaanhoito tai ihmisillä hyvä vastustuskyky sairauden oireita vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttuu pisaratartuntana.

Turistit kuitenkin syövät kaikki ruokansa muiden tekemänä ja siinä se riski piileekin. Siinä ei auta käsien pesu.

Eihän se vaadi kuin sen, että kokki tai tarjoilija puhuu ruuan yllä, sylkipisara lentää ruokaan, niin sitten onkin tarjolla koronapitsa.

Tämä ei selitä sitä, että Italiassa tartunnan saaneista niin suuri prosentuaalinen osuus on muun maalaisia turisteja. Koska italialaiset itse syö ravintoloissa hyvin usein, moni päiväittäin. Siellä paikallinen kulttuuri on syödä koko ajan ravintolassa. Ap

Turistien tartunnat on pieneltä alueelta Pohjois-Italiasta. Muualla Italiassa tautia on paljon vähemmän. Ja mistä olet keksinyt, että tuhannet turistit olisi sairastuneet? Onko lukuja julkaistu missään?

Vierailija
24/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihmetellyt Saksan lukuja. Lähes 1000 sairastunutta, mutta ei yhtään kuollutta.

Kai niillä on reippaammin HIV-lääkkeitä varastossa. Niillähän tuo virus tuhotaan.

Saksa ja Italia on EU-maita ja jos Saksalla olisi tiedossa tapa hoitaa koronapotilaat, niin aivan varmasti Saksa kertoisi sen Italialle ja muille EU-maille. Ja jokaisessa EU-maassa on varastossa HIV-lääkkeitä vähintään muutamille tuhansille potilaille. Joten älä sentään tuollaisia salaliittoja keksi. Ap

Vierailija
25/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vain niille tehdään testi, jotka voivat tarpeeksi huonosti, että hakeutuvat sairaalahoitoon. Jos oireet ovat lievät tai jopa olemattomat, koronaa ei koskaan testata ja tauti paranee itsestään pois jäämättä tilastoihin. En minä ainakaan lähtisi Italiassa sairaalaan, jotka ovat jo nyt täysin ylikuormittuneet, ellei todella tarvisi.

Tai sitten eivät ole varmoja, onko itsellä juuri tuo virus, eivätkä halua lähteä sairaalaan testeihin, koska jos ei koronaa sitten olekaan, niin sairaalasta palatessa ainakin on. Kiinassakin alkuun levisi nimenomaan sairaaloissa käyneille. Itsekin aion välttää sairaalassa/lääkräissä käyntiä, jos Suomen tilanne eskaloituu, ellei ole oikeasti sellaiset oireet, että tarvitsee hoitoa. Töissäkin saikkukäytäntö on, että saa olla omalla ilmoituksella, niin ei onneksi tarvitse mennä saikkulappua hakemaan flunssan kanssa ja tulla takaisin influenssan ja koronan kanssa. 

Vierailija
26/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Oudon korkea tuo sieltä tartunnan saaneiden ulkomaalaisten määrä.

Etenkin kun tiedetään, että virus leviää tehokkaimmin samassa taloudessa asuvien kesken eli perheiden sisällä. Ja ne turistit nyt asuu hotelleissa erillään paikallisista ja omissa huoneissaan. Ap

Toi tieto ois hyvä saada myös suomen päättäjille ja THLlälle. Jotenkin muistaisin lukeneeni, että suomessa tauti ei tartu perheen sisällä jos käytetään eri pyyhkeitä 🙄

Vierailija
27/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turistit kuitenkin syövät kaikki ruokansa muiden tekemänä ja siinä se riski piileekin. Siinä ei auta käsien pesu.

Eihän se vaadi kuin sen, että kokki tai tarjoilija puhuu ruuan yllä, sylkipisara lentää ruokaan, niin sitten onkin tarjolla koronapitsa.

Tämä ei selitä sitä, että Italiassa tartunnan saaneista niin suuri prosentuaalinen osuus on muun maalaisia turisteja. Koska italialaiset itse syö ravintoloissa hyvin usein, moni päiväittäin. Siellä paikallinen kulttuuri on syödä koko ajan ravintolassa. Ap

Turistien tartunnat on pieneltä alueelta Pohjois-Italiasta. Muualla Italiassa tautia on paljon vähemmän. Ja mistä olet keksinyt, että tuhannet turistit olisi sairastuneet? Onko lukuja julkaistu missään?

Ei ole lukuja julkaistu missään, mutta uutisista käy ilmi, että EU:n alueella lähes kaikki uudet tartunnat on Italiasta ja Kiinan mukaan eilen siellä oli noin 30 uutta Italiasta tullutta tartuntaa. Globaali lukuni noin tuhat oli ihan summittainen arvio. Ap

Vierailija
28/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vain niille tehdään testi, jotka voivat tarpeeksi huonosti, että hakeutuvat sairaalahoitoon. Jos oireet ovat lievät tai jopa olemattomat, koronaa ei koskaan testata ja tauti paranee itsestään pois jäämättä tilastoihin. En minä ainakaan lähtisi Italiassa sairaalaan, jotka ovat jo nyt täysin ylikuormittuneet, ellei todella tarvisi.

Tai sitten eivät ole varmoja, onko itsellä juuri tuo virus, eivätkä halua lähteä sairaalaan testeihin, koska jos ei koronaa sitten olekaan, niin sairaalasta palatessa ainakin on. Kiinassakin alkuun levisi nimenomaan sairaaloissa käyneille. Itsekin aion välttää sairaalassa/lääkräissä käyntiä, jos Suomen tilanne eskaloituu, ellei ole oikeasti sellaiset oireet, että tarvitsee hoitoa. Töissäkin saikkukäytäntö on, että saa olla omalla ilmoituksella, niin ei onneksi tarvitse mennä saikkulappua hakemaan flunssan kanssa ja tulla takaisin influenssan ja koronan kanssa. 

Lähes kaikki Suomen 23 koronaa on kotihoidossa, sairaalaan on otettu ihan vain 2-3 heistä. Ap

Vierailija
29/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Made in Italy kirjoitti:

Italiassa asuu lähes puoli miljoonaa kiinalaista tekstiilityöläistä. Selittäisikö se asian?

Italian hallitus ei tietenkään myönnä näitä hikipajoja olevan olemassakaan.

Juuri tämä. Todennäköisesti asuvat ja työskentelevät ahtaissa tiloissa.

Vierailija
30/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihmetellyt Saksan lukuja. Lähes 1000 sairastunutta, mutta ei yhtään kuollutta.

Kai niillä on reippaammin HIV-lääkkeitä varastossa. Niillähän tuo virus tuhotaan.

WHO:n mukaan sairastuneita 639, uusia 105, joten eihän tuosta vielä tiedä, mihin se kehittyy. 

Se tiedetään, että tauti on lähtenyt räjähdysmäiseen nousuun Euroopassa ja Lähi-idässä (pääasiassa Iran) eikä ole vielä tasaantunut. 

Vierailija
31/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksa ja Italia on EU-maita ja jos Saksalla olisi tiedossa tapa hoitaa koronapotilaat, niin aivan varmasti Saksa kertoisi sen Italialle ja muille EU-maille. Ja jokaisessa EU-maassa on varastossa HIV-lääkkeitä vähintään muutamille tuhansille potilaille. Joten älä sentään tuollaisia salaliittoja keksi. Ap

Voihan olla, että Saksa lääkitsee noilla mömmöillä jo varhaisemmassa taudin vaiheessa.

Vierailija
32/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lukuja julkaistu missään, mutta uutisista käy ilmi, että EU:n alueella lähes kaikki uudet tartunnat on Italiasta ja Kiinan mukaan eilen siellä oli noin 30 uutta Italiasta tullutta tartuntaa. Globaali lukuni noin tuhat oli ihan summittainen arvio. Ap

Kreikassa oli Israelista tulleilla bussimatkalaisilla ollut koronaa tuliaisina. Kaikki matkailu on nyt riskialtista ja pitäisi ajatella enemmän kokonaisuutta ja muita kuin vain itsekkäästi itseään, kun tekee riskiarviota matkansa tekemisen tai tekemättäjättämisen suhteen. 

Vierailija
33/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla, että Saksa lääkitsee noilla mömmöillä jo varhaisemmassa taudin vaiheessa.

En usko. Enkä myöskään usko, että Saksa lääkitsee noita HIV-lääkkeillä ylipäätään. Aasiassa jotkut maat on kokeilleet joihinkin potilaisiin, mutta käsittääkseni EU-alueella ei. Ap

Vierailija
34/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki Suomen 23 koronaa on kotihoidossa, sairaalaan on otettu ihan vain 2-3 heistä. Ap

Tietääkseni kuitenkaan heitä ei testattu/tutkittu kotona, vaan ovat käyneet siellä lääkärissä. Jos oikein huono mäihä käy, niin 3 viikon päästä tartuntoja on sen verran, että varmasti virusta löytyy joka sairaalasta ja suuresta lääkärikeskuksesta ainakin jostain ovenkahvasta, ja siinä tarvitaan enää huonoa tuuria ja valmiikis jonkun perusflunssan takia alentunut vastustuskyky.

Vierailija
35/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus lukenut, että jatkossa ilmoittavat vain oireilevat positiivisen tuloksen saaneet - eivät oireettomia.

Joku näppärä varmaan hakee ketjuun linkin asiasta.

Kiinan ja Irakin luvut eivät edusta totuutta, eivät Italiankaan. Korean uskon olevan rehellinen luvuissa.

Vierailija
36/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WHO:n mukaan sairastuneita 639, uusia 105, joten eihän tuosta vielä tiedä, mihin se kehittyy. 

Se tiedetään, että tauti on lähtenyt räjähdysmäiseen nousuun Euroopassa ja Lähi-idässä (pääasiassa Iran) eikä ole vielä tasaantunut. 

Nuo ei ole viimeiset luvut.

Vierailija
37/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Made in Italy kirjoitti:

Italiassa asuu lähes puoli miljoonaa kiinalaista tekstiilityöläistä. Selittäisikö se asian?

Italian hallitus ei tietenkään myönnä näitä hikipajoja olevan olemassakaan.

Juuri tämä. Todennäköisesti asuvat ja työskentelevät ahtaissa tiloissa.

Ja Italian tekstiiliteollisuushan on juuri siellä Pohjois-Italiassa. Taidatte olla oikeilla jäljillä.

Vierailija
38/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni kuitenkaan heitä ei testattu/tutkittu kotona, vaan ovat käyneet siellä lääkärissä. Jos oikein huono mäihä käy, niin 3 viikon päästä tartuntoja on sen verran, että varmasti virusta löytyy joka sairaalasta ja suuresta lääkärikeskuksesta ainakin jostain ovenkahvasta, ja siinä tarvitaan enää huonoa tuuria ja valmiikis jonkun perusflunssan takia alentunut vastustuskyky.

Joo. Osa on testattu sairaalassa sisällä, osa HUS-alueella siinä ambulanssikatoksessa ihmisen omassa autossa. Ainakin HUS pyrkii nyt hoitamaan kaikki testit ihmisen omassa autossa juuri siksi, että virus ei tulisi sairaalaan sisään, se onnistuu Meikussa, Jorvissa ja Peijaksessa. On selvää, että sairaalan ovenkahvoissa ja vastaavissa voi olla virusta, jos sairas on siellä käynyt. Siksi pitää käyttää käsidesiä aina kun koskee johonkin. Ap

Vierailija
39/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tähän vielä, että tämä kotihoito on oikeasti epidemian estämisessä todella viisasta. Vaikka ensin ajattelisi, että apua ne karkaa sieltä kotoa tai lähmii rappukäytävää, niin oikeasti on niin, että sairaaloissa tauti leviää kaikkein tehokkaimmin. Kotihoito rajaa sitä määrää ihmisiä, joka voi saada tartunnan sairastuneesta. Ap

Vierailija
40/104 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

842 juuri nyt saksassa.

Tehopaikat 30/100 000.

Pitäidi riittää aluksi.

Leviää kuin tauti, vaikka rivakasti lähtivät

liikkeelle.