Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiuksia lähtee... :(

Vierailija
07.03.2020 |

Olen 26 vuotias. Nyt parin vuoden ajan hiukset ohentuneet "pikkuhiljaa". Viimeisen vuoden aikana eniten. Kampaaja sanoi että mulla on runsaasti eri mittaisia hiuksia. Itse huomaan muutoksen kasvojen reunoilla kun on lyhyttä ja eri mittaista hiusta. Hiukset ovat myös kuivahkot ja hauraat.
Onko teillä esim keliakia aiheuttanut hiusten ohenemista?
Verikokeisiin olen menossa. Menen yksityiselle ja otan ainakin anemia, keliakia ja kilpirauhaspaketin.
Olen myös masentunut ja aivosumussa.
En ole ikinä käyttänyt mitään e pillereitä tms.
Olen hyvin ahdistunut tästä. :( nämä hiusjutut tulee myös painajaisiin.
Vertaistukea? Ja onko teille löytynyt syytä ja apua hiuksille?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva jos kommentoi sitte jos teillä on/ollut ongelmia hiusten kanssa. :)

Vierailija
2/33 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kokemusta. Hiuksia ehti lähteä kymmenen vuotta (varmaan puolet lähti) viimeisimmän lapsen syntymän jälkeen, kunnes löydettiin jo hyvin pitkään jatkunut raudanpuute.

Kun rauta-arvot lähtivät nousuun, loppui hiustenlähtö viimein kuin seinään. Ja nyt kasvaa jo uusiakin jokapuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, raudan puute itselläkin vuosi sitten. Nyt hiukset taas kasvaa.

Vierailija
4/33 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kiva kuulla et teillä on syy löytynyt ja hiukset taas kasvaa!

Miten hiukset voivatkaan saada mut näin ahdistuneeksi et on kauhea kuristuksen tunne sisälläni..

Vierailija
5/33 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
6/33 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kuukautiset normaalit? Onko aknea? Vahvaa karvoitusta muualla? PCOS voi aiheuttaa mm. hiustenlähtöä, mutta muut oireesi eivät oikein sovi siihen.

Vierailija
7/33 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset tulee ihan normaalisti. Kierto tosin vaihtelee 25-30 päivän välillä.

Mulla on aika paljon karvoitusta mm. säärissä ja käsivarsissa. Mut mun äitillä on myös ollut, nykyään hänellä vähän karvat esim käsivarsista harvenneet.

Mul on luonnostaan tosi tumma tukka, ripset ja kulmakarvat. Joten tietty karvatkin on tummia.. Maassakin hiukan karvoja ja ylähuulessa.

Vierailija
8/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ottamaan labroissa rauta-arvoista hemoglobiini ja ferritiini, vaikka esim. hemoglobiini oisit suhteellisen hyvä, niin rauta-varastot eli ferritiini voi olla huono. Oletko muuten kasvissyöjä? Miten vitamiinien saanti?

Vierailija
9/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea osoite voisi olla gynekologi. Hiustenlähtö liittyy usein hormoneihin.

Vierailija
10/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kalaa mut muuten olen kasvissyöjä.

Vierailija
11/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne liittyy hormoneihin niin mitään apua ei todennäköisesti ole? :(

Vierailija
12/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran lähti enemmän, mutta oli talossa homesientä.

Vierailija
13/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiiniarvot matalalla ja joudut taistelemaan niin julkista kuin yksitystäkin vastaan, että saat arvon ensin mitattua ja sitten, että saat oikean hoidon/lääkkeet.

Lääkärit pitävät yleisesti jopa arvoa 10 hyvänä ja tämän takia suomalaisnaisten hiukset ovat niin ohuet.

Hemoglobiiniahan ne yrittää mitata ja selittelee sitten sillä, että kaikki hyvin.

Onnea matkaan. Siitä tulee pitkä ja kivinen.

Vierailija
14/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nuorena minulta lähtivät hiukset. Etenkin naisilta sain silloin pilkkaa. Joten tervetuloa meidän kuulapäiden joukkoon. Kukaan mies ei sitten enää katso sinuun päinkään, ei katsonut kukaan nainen minunkaan.

T. Mies 37

Vierailija
15/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PCOS aiheuttaa hiustenlähtöä, aknea, keskivartalolihavuutta ja liiallista karvankasvua. Gynekologi voi ultraamalla katsoa munasarjasi, ovatko rakkulaiset. Ainoa hoitomuoto, joka itsellä auttaa, on e-pilleri.

Vierailija
16/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tilaan ne verikokeet esim Synlabista tms. ilman lähetettä. Mieluummin sitten maksan kun menen ensin lääkärille pyytämään lähetettä.

Apua, onkohan mun talossa hometta tms. :(

Täs tulee hulluksi.

Vierailija
17/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen et mun karvankasvu on vaan perinnöllistä. Ja ne karvat näkyy mulla kun ne on tummat.

PCOS oireina oli esim pitkittynytn tai puuttuvat menkat.

Mulla on aina tulleet menkat säännöllisesti 25-30 päivän kierto.

Jos meen papakokeeseen niin voinko siellä käynnillä pyytää ultraamaan? Vai täytyykö etukäteen sanoa..

Vierailija
18/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo oli mulla kilpparin vajiksen oireita. Hiuksia lähti tuppoina ja kuljin kuin zombie enkä tajunnut mitään kun ihmiset puhu mulle. Oiti pinnistää ja keskittyä todella kovaa et pysyin kärryillä. Ja se saamattomuus, ihan kauhee.

Nyt lääkitys ollut reilu 6kk ja tuntuu et elämä alkaa pikkuhiljaa voittamaan.

Vierailija
19/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu. Alkoi parisen vuotta sitten. Paksu, kiiltävä.tukka on nykyään samea luiru. Minulla on kilpparin vajaatoiminta, rautaakin olen tankannut (ferritiiniä ei ole suostuttu mittaamaan), ikää 47v. En ymmärrä mikä syy. Esivaihdevuodet?

Vierailija
20/33 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvot, hemoglobiini ja nyt se suosittu ferritiini kannattaa tarkastaa. Itselläni hiustenlähtöön auttoi rautakuuri, kun ferritiini näytti rautavarastojen olevan lopussa. Verensokeri kannattaa myös testata etenkin, jos on ylipainoa. Käytätkö e pillereitä? Diane nova, jolla on antiandrogeenininen teho saattaa helpottaa hiustenlähtöä etenkin, jos on taipumusta akneen ja rasvaiseen ihoon.

Katso lähisukua. Onko siellä kaljuja? Hyvin usein hiustenlähdön takana on perimä. Siihen auttaa Rogaine lios, mutta sitä on käytettävä jatkuvasti. Noin 2-3vk aloittamisen jälkeen hiustenlähtö kiihtyy ( merkki siitä, että aine vaikuttaa) mutta noin 2-3 kk kuluttua hiustenlähtö loppuu. Jos et voi tai halua käyttää Rogainea ( netissä myös vaahtona nimellä Regaine), suun kautta otettava Spironolactone ( nesteenpoistolääke ja reseptilääke) on seuraava vaihtoehto. Annoksella 75-100 mg/ vrk hiustenlähtö loppuu suurimmalla osalla . Ensi alkuun juoksuttaa vessassa tiuhaan. Rinnalla kannattaa ottaa esim Emgesan 2 tbl illalla ( magnesium), koska muuten tulee suonenvetoa. Joskus seurataan veren suola-arvoja mutta jos et käytä muita lääkkeitä, se on yleensä tarpeetonta. Tehokkaan hoidon aloittamisessa ei kannata viivytellä.Tsemppiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi