Mol.fi: 26762 avointa työpaikkaa: Kerrotteko arvoisat työttömät miksi ette löydä itsellenne töitä?
Ei vaan taida työnteko kiinnostaa kun tuet on niin suuret.
Kommentit (310)
"Maksat omasta pussista opiskelun, eli toisen tai kolmannen tutkinnon. Ja missäs se pussi mahtaa olla jo valmiiksi työttömän kohdalla? Sossu ei opiskeluja kustanna, koska opiskelija ei ole työtön, ja opintukea ei toisiin tutkintoihin tipu."
Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Työttömyysetuudet maksaa ensinnäkin (ansiosidonnaista lukuunottamatta) KELA, ei sossu.
Toisekseen, jos olet työtön ja haluat opiskella tutkinnon, joka realistisesti edistää työllistymistäsi, voit saada sen ns. omaehtoisina opintoina, eli saat työttömyyskorvausta max 24kk ja opiskelet samalla. Tuossa ajassa saa jo amistutkinnon. Kannattaa googlettaa.
Jos puhutaan taas alle 6kk kestävistä opinnoista, ne saa joka tapauksessa suorittaa menettämättä työttömyyskorvausta. Kannattaa googlettaa.
Jos terveyssyyt estävät edellisessä ammatissa toimimisen, koulutuksen voi saada ammatillisena kuntoutuksena ja saada kuntoutusrahaa. Kannattaa googlettaa.
TE-toimiston työvoimakoulutusten ajalta taas saa työttömyyskorvausta + 9€/pv.
Tiedä enemmän, hauku vähemmän, kun joku yrittää avata niitä monia mahdollisuuksia, joiden kautta voi itse parantaa asemaansa työmarkkinoilla. Eri asia on, jos kyse on siitä, että oikeasti ei ole työkykyinen mutta ei pääse eläkkeelle.
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinäkin jäädä vapaasti työttömäksi, jos kadehdit noin paljon työttömän luksuselämää.
Just näin, suurin este monesti työllistymiseen on työnantajan työkokemus tai muutoin kohtuuttomat edellytykset hakijoilta.
IT-alalla ainakin työnantajien vaatimustaso on koventunut erittäin paljon viimeisten 10 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä, mikä teitä vuokratyössä rassaa, ellette ole duunareita. Olen tehnyt viimeiset kuusi vuotta vuokratyöntekijänä, kahdessa eri työpaikassa, joista toisesta vaihdoin omasta halustani toiseen kolmen vuoden jälkeen. Vuokrafirma maksaa palkan ja sairauslomat, järjestää kehityskeskustelut, olen pitänyt normaalit vuosilomat ja saanut palkankorotukset sekä henkilökohtaiset bonukset. Kumpikin ollut kiinnostavassa viennin asiantuntijatyössä kansainvälisissä toimeksiantajayrityksissä, joissa minua on pidetty kuin omaa työntekijää. Ekasta minut olisi haluttu rekrytoida heille omille kirjoille, mutten halunnut, koska vuokratyöfirman kautta pystyin paremmin etsimään itselleni tämän nykyisen työni joka ei edes tullut julkiseen hakuun. Olen päässyt hyvin harppaamaan urallani vuokratyöntekijänä, eikä minulla ole mitään hinkua rekrytoitua toimeksiantajayritykseen. Moni ei edes tiedä, kuinka paljon hyviä piilotyöpaikkoja rekryfirmojen kautta voi löytyä.
Ehkä eri asia jossain bulkkiduunarihommia välittävässä vuokratyöfirmassa. Itse valitsin vuokratyöfirman sen maineen ja asiantuntijatyöhön erikoistuneen profiilin takia. Myös moni tuttuni tekee asiantuntijatöitä vuokratyönä.
Voitko mainita joitain vuokratyönä tehtäviä asiantuntijatehtäviä? Minun täytyy myöntää, että olen mieltänyt vuokrafirmat nimenomaan duunaritöiksi. Ja mitkään account managerit eivät ole asiantuntijatyötä, joten niitä on turha mainita esimerkkeinä.
Vierailija kirjoitti:
"Maksat omasta pussista opiskelun, eli toisen tai kolmannen tutkinnon. Ja missäs se pussi mahtaa olla jo valmiiksi työttömän kohdalla? Sossu ei opiskeluja kustanna, koska opiskelija ei ole työtön, ja opintukea ei toisiin tutkintoihin tipu."
Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Työttömyysetuudet maksaa ensinnäkin (ansiosidonnaista lukuunottamatta) KELA, ei sossu.
Toisekseen, jos olet työtön ja haluat opiskella tutkinnon, joka realistisesti edistää työllistymistäsi, voit saada sen ns. omaehtoisina opintoina, eli saat työttömyyskorvausta max 24kk ja opiskelet samalla. Tuossa ajassa saa jo amistutkinnon. Kannattaa googlettaa.
Jos puhutaan taas alle 6kk kestävistä opinnoista, ne saa joka tapauksessa suorittaa menettämättä työttömyyskorvausta. Kannattaa googlettaa.
Jos terveyssyyt estävät edellisessä ammatissa toimimisen, koulutuksen voi saada ammatillisena kuntoutuksena ja saada kuntoutusrahaa. Kannattaa googlettaa.
TE-toimiston työvoimakoulutusten ajalta taas saa työttömyyskorvausta + 9€/pv.
Tiedä enemmän, hauku vähemmän, kun joku yrittää avata niitä monia mahdollisuuksia, joiden kautta voi itse parantaa asemaansa työmarkkinoilla. Eri asia on, jos kyse on siitä, että oikeasti ei ole työkykyinen mutta ei pääse eläkkeelle.
TE-hallinnon koulutusten osalta voi saada myös korotettua ansiosidonnaista 200 päivältä. Kun laskee yhteen korotetun ansiosidonnaisen plus tuon 9e:n kulukorvauksen, niin käytönnössä moni voi saada useamman sata euroa nettona enemmän käteen kuussa koulutuksen ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut kohtaanto-ongelmasta?
Ei ap ole sellaisesta kuullut, eikä häntä kiinnostakaan. Tieto kun pilaisi itsensä kokemisen muita paremmaksi.
Tosin tässä kävi nyt niin, että ap paljastikin oman puutteellisen ymmärryskykynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50 v eikä työnantajat ota töihin. Työhaluja olisi. TyönANTAJAT pitäisi pakottaa ottamaan yli 50 v töihin!
Pitäisi antaa työnantajille selvät taloudelliset kannustimet palkata yli 50v töihin. Kyllä euro olisi kova konsultti tässäkin asiassa.
Miksi ihmeessä? Nuorilla on santsiseteli. Nyt nokitetaan sitten taloudellisilla kannustimilla ottamaan yli 50v. töihin (tottakai pakko olla isompi kuin santsiseteli, jos vanhat saadaan jonon hänniltä eteen).
Millä tavalla tuossa pelissä niitä työpaikkoja syntyy lisää ja työttömyys vähenee? Edelleen 50 työnhakijaa ja yksi työpaikka vapaana. Nyt vain järjestystä muutetaan.
Li Anderson on oikeassa: meillä valtio maksaa tällä menolla yritysten palkat. Ja se palkkakin alkaa olla sivuosassa, kunhan vain saadaan tehdä töitä työntekemisen ilosta.
Sairasta menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M44v kirjoitti:
Olen etsinyt töitä ja ainoat oikeat työt olisivat metallitöitä, hitsareita on haussa montakin, mutta en osaa hitsata.
En tiedä pääseekö johonkin hitsari koulutukseen, kauan kestää ja onko minusta sellaiseen työhön?Noita hitsarikoulutuksia on silloin tällöin ilmoitettu Te-palveluiden sivuilla. Ovat siis työvoimakoulutuksia, joissa saa sen 9e/pvä tyött.korvauksen lisäksi, eikä se vähennä muita mahdollisia tukia. Esim. Helsingissä Amiedu on näitä järjestänyt. Kannattaa tsekata. Hitsareille on hyvin töitä ympäri Suomea ja esim. Norjaan työllistyy hyvin ja palkka siellä tosi hyvä. Suomessakin palkka on ihan kohtuullinen.
-ei ap
Suvussa on pari hitsaajaa. Pelkällä parin vuoden perusamiskoulutuksella (olisikos ollut metallilinja) ei tee yhtään mitään. Tarvitaan niitä erikoiskoulutuksia ja "kortteja". Kyseessä on oikea, ammattitaitoa vaativa työ.
Ja turha kuvitellakaan, että jollain puolen vuoden työvoimapoliittisilla koulutuksilla päästään samaan opetuksen tasoon kuin amiksen parin vuoden linjalla. Laittaisivat suoraan amikseen, mutta kun ei. Noilta kursseilta ei valmistu muuta kuin työttömäksi.
Sieltä saa sen peruskoulutuksen ja suoritetaan kurssin aikana mm. työturvallisuuskortti ja tulityökortti, jotka ei siis maksa mitään. Tavalliseen hitsaukseen riittää hyvin alkuun jos osoittaudut taitavaksi ja alalle sopivaksi. Myös erikoistumiseen on noita kursseja tarjolla aika ajoin (tig- ja mig). Mun mies on hitsaaja. Aluksi itseoppinut, kävi Amiedun kurssin ja on suorittanut nuo luokat myös muistaakseni Amiedussa (työnantaja maksoi). On töissä hyvällä palkalla. Ammattikoulutushan se on ihan vitsi nykyään ja vaikka sinne amikseen menisikin, ei ole kovin herkkua olla siellä aikuisena 16v tyyppien kanssa.
Mutta siis yritin vain ystävällisesti vinkkiä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä käy edes mielessä katsoa mol.fi -paikkoja, koska kyseistä sivua ei enää ole.
Oletko koskaan katsonut osoiteriviltä, mitä siellä lukee?
Totta on, että google edelleen osaa viedä työpaikkojen katsojat "väärällä hakusanalla oikeaan paikkaan", mutta vanhasta mollista puhuminen on kuin puhuisi työllisyystyömaista ja tiepan palveluista.
Kyllä se mol.fi on vielä olemassa, jos googlettamalla sen kautta pääsee oikealle sivulle.
Lisäksi et ole oikein ymmärtänyt sitä, että termillä molli ei viitata siihen nettiosoitteeseen vaan siihen Avoimet työpaikat -hakukoneeseen. Siitähän veisteltiin ennen että "Mollista duuniin". Ja se Molli on edelleen olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M44v kirjoitti:
Olen etsinyt töitä ja ainoat oikeat työt olisivat metallitöitä, hitsareita on haussa montakin, mutta en osaa hitsata.
En tiedä pääseekö johonkin hitsari koulutukseen, kauan kestää ja onko minusta sellaiseen työhön?Noita hitsarikoulutuksia on silloin tällöin ilmoitettu Te-palveluiden sivuilla. Ovat siis työvoimakoulutuksia, joissa saa sen 9e/pvä tyött.korvauksen lisäksi, eikä se vähennä muita mahdollisia tukia. Esim. Helsingissä Amiedu on näitä järjestänyt. Kannattaa tsekata. Hitsareille on hyvin töitä ympäri Suomea ja esim. Norjaan työllistyy hyvin ja palkka siellä tosi hyvä. Suomessakin palkka on ihan kohtuullinen.
-ei ap
Suvussa on pari hitsaajaa. Pelkällä parin vuoden perusamiskoulutuksella (olisikos ollut metallilinja) ei tee yhtään mitään. Tarvitaan niitä erikoiskoulutuksia ja "kortteja". Kyseessä on oikea, ammattitaitoa vaativa työ.
Ja turha kuvitellakaan, että jollain puolen vuoden työvoimapoliittisilla koulutuksilla päästään samaan opetuksen tasoon kuin amiksen parin vuoden linjalla. Laittaisivat suoraan amikseen, mutta kun ei. Noilta kursseilta ei valmistu muuta kuin työttömäksi.
Sieltä saa sen peruskoulutuksen ja suoritetaan kurssin aikana mm. työturvallisuuskortti ja tulityökortti, jotka ei siis maksa mitään. Tavalliseen hitsaukseen riittää hyvin alkuun jos osoittaudut taitavaksi ja alalle sopivaksi. Myös erikoistumiseen on noita kursseja tarjolla aika ajoin (tig- ja mig). Mun mies on hitsaaja. Aluksi itseoppinut, kävi Amiedun kurssin ja on suorittanut nuo luokat myös muistaakseni Amiedussa (työnantaja maksoi). On töissä hyvällä palkalla. Ammattikoulutushan se on ihan vitsi nykyään ja vaikka sinne amikseen menisikin, ei ole kovin herkkua olla siellä aikuisena 16v tyyppien kanssa.
Nice. Minä taas puhun sukulaisista, jotka ovat olleet alalla "vain" 40 vuotta ja tehneet myös ulkomaankeikkoja. Sillä perustutkinnolla metallialalta ei tee mitään. Tarvitaan erikoiskoulutusta. Ja voit ihan vapaasti suhteuttaa tuon johonkin aikuiskoulutuslinjaan, joka tarjoa nopeaa ja helppoa "oikotietä" ammattiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä, mikä teitä vuokratyössä rassaa, ellette ole duunareita. Olen tehnyt viimeiset kuusi vuotta vuokratyöntekijänä, kahdessa eri työpaikassa, joista toisesta vaihdoin omasta halustani toiseen kolmen vuoden jälkeen. Vuokrafirma maksaa palkan ja sairauslomat, järjestää kehityskeskustelut, olen pitänyt normaalit vuosilomat ja saanut palkankorotukset sekä henkilökohtaiset bonukset. Kumpikin ollut kiinnostavassa viennin asiantuntijatyössä kansainvälisissä toimeksiantajayrityksissä, joissa minua on pidetty kuin omaa työntekijää. Ekasta minut olisi haluttu rekrytoida heille omille kirjoille, mutten halunnut, koska vuokratyöfirman kautta pystyin paremmin etsimään itselleni tämän nykyisen työni joka ei edes tullut julkiseen hakuun. Olen päässyt hyvin harppaamaan urallani vuokratyöntekijänä, eikä minulla ole mitään hinkua rekrytoitua toimeksiantajayritykseen. Moni ei edes tiedä, kuinka paljon hyviä piilotyöpaikkoja rekryfirmojen kautta voi löytyä.
Ehkä eri asia jossain bulkkiduunarihommia välittävässä vuokratyöfirmassa. Itse valitsin vuokratyöfirman sen maineen ja asiantuntijatyöhön erikoistuneen profiilin takia. Myös moni tuttuni tekee asiantuntijatöitä vuokratyönä.
Voitko mainita joitain vuokratyönä tehtäviä asiantuntijatehtäviä? Minun täytyy myöntää, että olen mieltänyt vuokrafirmat nimenomaan duunaritöiksi. Ja mitkään account managerit eivät ole asiantuntijatyötä, joten niitä on turha mainita esimerkkeinä.
En ole tuo, kelle kommentoit, mutta esim. Eilakaislan ja Minjonin kautta on asiantuntijatyössä ystäväpiiristäni korkeakoulutettuja vuokratyössä. Vientikoordinaattori, business controller, HR-asiantuntija ja laatupäällikkö.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on omalle alalle hyvä koulutus ja todella hyvä työkokemus. Olen tosin osatyökykyinen. Olen hakenut osa-aikaisia työpaikkoja, päässyt suht hyvin haastateluihin, mutta seinä tulee vastaan, kun sanon, että voin tehdä vain osa-aikaisia töitä. Työnantajat haluavat vain täysin työkykyisiä, koska voihan olla mahdollista, että joskus tulevaisuudessa vuosien päästä tarvetta onkin kokoaikaiselle. Yhdelle työnantajalle sanoinkin, että sitten kun paikka on kokoaikainen, minä olen jo vanhuuseläkkeellä. En saanut sitäkään paikkaa.
Tämä on Suomessa ongelma. Itse olisin pystynyt osa-aikaiseen toimistotyöhön omalla alallani mutta työnantajalle ei käynyt. Jäin sitten kokonaan sairaslomalle taas. Suomessa täytyy tehdä kokopäiväisesti työtä, osatyökykyisille aivan mahdottomat työmarkkinat.
Vanha totuus on, että jos ei töitä hae, ei töitä saa.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M44v kirjoitti:
-ei ap
Nice. Minä taas puhun sukulaisista, jotka ovat olleet alalla "vain" 40 vuotta ja tehneet myös ulkomaankeikkoja. Sillä perustutkinnolla metallialalta ei tee mitään. Tarvitaan erikoiskoulutusta. Ja voit ihan vapaasti suhteuttaa tuon johonkin aikuiskoulutuslinjaan, joka tarjoa nopeaa ja helppoa "oikotietä" ammattiin...
Erikoistutkinnoilla tarkoitin juurikin tuota luokkien hitsausta. Lisäkoulutuksiin taas työnantaja yleensä maksaa ne kulut. Mutta ok, ei tästä sitten enempää kun kerran tiedät jo asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on omalle alalle hyvä koulutus ja todella hyvä työkokemus. Olen tosin osatyökykyinen. Olen hakenut osa-aikaisia työpaikkoja, päässyt suht hyvin haastateluihin, mutta seinä tulee vastaan, kun sanon, että voin tehdä vain osa-aikaisia töitä. Työnantajat haluavat vain täysin työkykyisiä, koska voihan olla mahdollista, että joskus tulevaisuudessa vuosien päästä tarvetta onkin kokoaikaiselle. Yhdelle työnantajalle sanoinkin, että sitten kun paikka on kokoaikainen, minä olen jo vanhuuseläkkeellä. En saanut sitäkään paikkaa.
Tämä on Suomessa ongelma. Itse olisin pystynyt osa-aikaiseen toimistotyöhön omalla alallani mutta työnantajalle ei käynyt. Jäin sitten kokonaan sairaslomalle taas. Suomessa täytyy tehdä kokopäiväisesti työtä, osatyökykyisille aivan mahdottomat työmarkkinat.
On se mahdotonta niin, kun minäkään en voi lähteä kesken päivän kotiin! On niin väärin!
Olisihan se kiva sunkin mennä kauppaan, mutta se on kiinni, kun kassa on lähtenyt kotiin kesken päivän!
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, kelle kommentoit, mutta esim. Eilakaislan ja Minjonin kautta on asiantuntijatyössä ystäväpiiristäni korkeakoulutettuja vuokratyössä. Vientikoordinaattori, business controller, HR-asiantuntija ja laatupäällikkö.
En oikein hahmota, miksi tällaisia palkattaisiin vuokrafirman kautta, jos on pyrkimys sitoutuneeseen asiantuntijaan. Ovatko nämä siis tilapäisiä tainosa-aikaisia työsuhteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, todellakin TE-palvelujen nettisivulla avoimia työpaikkoja on 26 789 (tällä hetkellä), mutta...
- kokopäiväistä työtä vain 18 172
- yli 12 kk kestoisia vain 10 709
- palkkatyötä (ei provisio, yrittäjyys, oppisopimus) vain 9 609
- ei vuokratyöpaikkoja (lue mahd. nollasopimus) vain 8 281
Eli koko maassa on TEM:in mukaan 251 700 työtöntä, ja oikeita työpaikkoja on vain 8 281 työpaikkaa.
Oma tilanteenti on se, että asun pk-seudulla, jossa ym. paikoista on vain 2 515. Näistä paikoista taistelevat sitten pk-seudun 52 980 työtöntä!
Oman alani tai lähialan paikkoja on tasan 0 kpl.
Mitäpä ehdotat? Muualla Suomessa alan töitä ei myöskään ole, eikä alan vaihto tai yrittäjyys tule enää kysymykseen. Odotan innolla että ratkaiset ongelman, jota en tyhmänä osaa itse ratkaista.
Mistä sinä niitä paikkoja oikein katsot? Otat ensin kokopäivätyöpaikat (jostain syystä sinulle vuorotyö ei ole kokopäivätyötä) ja sen jälkeen otat näistä yli 12 kk kestävät työpaikat ja edelleen pelkät palkkatyöpaikat miettimättä lainkaan, että ne määräaikaiset työt on ihan yhtä paljon palkkatyötä kuin toistaiseksi voimassaolevat työsuhteetkin.
Seuraavaksi voisit poistaa sieltä kaikki yrityksissä ja järjestöissä olevat työpaikat ja sitten valtion paikat ja kuntien paikat ja todeta, että ei ole Suomessa yhtäkään työpaikkaa sinulle!
Mun alalla EI ole vuorotyötä. Koskaan, joten turha tieto.
Mutta jos se sua ahdistaa, lisää toki se muutama tuhat paikkaa numeroihin yleistilannetta varten.
Määräaikaisia työpaikkoja ei voi ptiää vakituisina, joten ne eivät ratkaise työttömän työttömyyongelmaa vaan hän on pian taas työttömänä. (Jos joku hakee määräaikaiseen paikkaan, suosittelen myös hyväksymään vain sellaiset, joissa työssäoloehto täyttyy.)
En ymmärtänyt viimeistä kommenttiasi, miksi pitäisi poistaa sektori josta työpaikkoja voisi löytyä? Ideahan on hakukoneella täsmentää haku juuri niihin oman alan ja alueen paikkoihin.
Nyt vaan asia on niin ettei siellä todellakaan ole yhtään alani työpaikkaa. Miksi se on niin vaikea uskoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M44v kirjoitti:
-ei ap
Saattaa tarjota "nopean" väylän myös työllistymiseen. Ei sillä tutkinnolla mitään tee, jos ei onnistu työllistymään. Siitähän kai tässä ketjussa on kyse. ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se mahdotonta niin, kun minäkään en voi lähteä kesken päivän kotiin! On niin väärin!
Olisihan se kiva sunkin mennä kauppaan, mutta se on kiinni, kun kassa on lähtenyt kotiin kesken päivän!
Zinc
Huoh, toinen osatyökykyinen voisi tulla jatkamaan sen loppupäivän... Mutta mitäpä sinä näitä miettimään kun taidat olla ainakin fyysisesti ihan terveen kirjoissa. Muualla osa-aikainen työ on suht yleistä mutta ei Suomessa.
Jos työttömiä on n. 200.000 ja vapaita työpaikkoja 26.762, niin yhtä työpaikkaa kohden olisi 8 työntekijää ja todennäköisesti yksi työntekijä palkataan.
Ja kun Abloy ja Finnair irtisanoo työntekijöitään työttömien määrä lisääntyy entisestään.
Ja kun kysyt, miksi työttämät eivät löydä, kannattaa vaivata vähän matikkapäätään.
Meille töihin palkattiin yksi työntekijä ja yksi voitiin palkata, vaikka hakijoita oli 83.