Mol.fi: 26762 avointa työpaikkaa: Kerrotteko arvoisat työttömät miksi ette löydä itsellenne töitä?
Ei vaan taida työnteko kiinnostaa kun tuet on niin suuret.
Kommentit (310)
Takavuosina olin käynyt mikrotukihenkilön koulutuksen + kauppaopiston. Mulle tarjottiin mm. tietotekniikan opettajan paikkaa ja vaativaa sovellusohjelmoijan paikkaa. Mä sanoin suoraan, että en mä osaa tällaisia. Sain vastaukseksi, että kyllä sä osaat, älä aliarvioi itseäsi. Ei ihme, jos työnantajat karsastavat työttömiä, kun joutuu hakemaan hommia, mihin ei ole mitään edellytyksiä ja tästä tulee heille mielikuva, että haetaan kun on käsketty. Itse valitsin koulutuksen jatkamisen pelkällä opintotuella, minulla oli aikaa jäljellä ja se oli hyvä valinta, vaikka melkoista kituuttamista oli muutama vuosi perheellisenä.
Nykyään teen vähän omaan alaan päin olevia töitä. Koulutus ei ole samalle alalle, mutta kun osaan ne ohjelmat, mitä töissäni tarvitaan ja minulla oli tuo kaupallinen koulutus ja osa töistäni on myös toimistotöitä, sain paikan. Muut hommat on opetettu töissä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, todellakin TE-palvelujen nettisivulla avoimia työpaikkoja on 26 789 (tällä hetkellä), mutta...
- kokopäiväistä työtä vain 18 172
- yli 12 kk kestoisia vain 10 709
- palkkatyötä (ei provisio, yrittäjyys, oppisopimus) vain 9 609
- ei vuokratyöpaikkoja (lue mahd. nollasopimus) vain 8 281
Eli koko maassa on TEM:in mukaan 251 700 työtöntä, ja oikeita työpaikkoja on vain 8 281 työpaikkaa.
Oma tilanteenti on se, että asun pk-seudulla, jossa ym. paikoista on vain 2 515. Näistä paikoista taistelevat sitten pk-seudun 52 980 työtöntä!
Oman alani tai lähialan paikkoja on tasan 0 kpl.
Mitäpä ehdotat? Muualla Suomessa alan töitä ei myöskään ole, eikä alan vaihto tai yrittäjyys tule enää kysymykseen. Odotan innolla että ratkaiset ongelman, jota en tyhmänä osaa itse ratkaista.
Mistä sinä niitä paikkoja oikein katsot? Otat ensin kokopäivätyöpaikat (jostain syystä sinulle vuorotyö ei ole kokopäivätyötä) ja sen jälkeen otat näistä yli 12 kk kestävät työpaikat ja edelleen pelkät palkkatyöpaikat miettimättä lainkaan, että ne määräaikaiset työt on ihan yhtä paljon palkkatyötä kuin toistaiseksi voimassaolevat työsuhteetkin.
Seuraavaksi voisit poistaa sieltä kaikki yrityksissä ja järjestöissä olevat työpaikat ja sitten valtion paikat ja kuntien paikat ja todeta, että ei ole Suomessa yhtäkään työpaikkaa sinulle!
Minulla on omalle alalle hyvä koulutus ja todella hyvä työkokemus. Olen tosin osatyökykyinen. Olen hakenut osa-aikaisia työpaikkoja, päässyt suht hyvin haastateluihin, mutta seinä tulee vastaan, kun sanon, että voin tehdä vain osa-aikaisia töitä. Työnantajat haluavat vain täysin työkykyisiä, koska voihan olla mahdollista, että joskus tulevaisuudessa vuosien päästä tarvetta onkin kokoaikaiselle. Yhdelle työnantajalle sanoinkin, että sitten kun paikka on kokoaikainen, minä olen jo vanhuuseläkkeellä. En saanut sitäkään paikkaa.
Löytäisin vaikka heti muttei huvita hakea mihinkään. Pärjään hyvin tuilla. :)
Ainakin täällä meilläpäin valtaosa avoimista työpaikoista on sote-aloilta. Haetaan hammaslääkäreitä, lääkäreitä, hoitajia, sosiaalityöntekijöitä, laborantteja jne. Ei oikein työtöntä metallimiestä tai kirjanpitäjää noihin hommiin hyväksytä. Henk.kohtaisia avustajia vaikeille tapauksille ja provikkapalkkaista myyntityötä. Joopa joo, menkää töihin 🙄
Vierailija kirjoitti:
Löytäisin vaikka heti muttei huvita hakea mihinkään. Pärjään hyvin tuilla. :)
Ensimmäinen rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain ihmeen syystä, jos ikä alkaa 5:llä, yhteydenottoja ei vaan tule.
Puhumattakaan siitä, että tulisi yli 60-vuotiaille, jotka on usein aloittaneet työelämänsä jo vuonna 1976 - 1978.
Mutta h.a.l.l.i.t.u.s aikoo vaan sitkeästi saada kaikki 60-lukulaisetkin töihin, vaikka eivät ole mitään tehneetkään asian eteen - kun on näitä tärkeämpiäkin asiota hoidettavana.
Kuten afgaanien ja irakilaisten/iranilaisten "orpolastenlasten" (+myöhemmin koko suvun) rahtaaminen tänne, imastohörhellykset ym ym akuuttia.
Haukut väärää puuta, koiraseni. Kyllä se 50- ja 60- (ja tulevaisuudessa 70) vuotiaiden palkkaaminen on kiinni työnantajista, eikä hallituksesta.
Luuletko ihan oikeasti, että yli 55-vuotiaat saavat jotain "oikeita" töitä?
Hallituksen tehtävä onkin järjestää ikääntyville edes niitä tukityöpaikkoja enemmän, koska muutenhan sinne töihin ei pääse vanhemmat työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinäkin jäädä vapaasti työttömäksi, jos kadehdit noin paljon työttömän luksuselämää.
Just näin, suurin este monesti työllistymiseen on työnantajan työkokemus tai muutoin kohtuuttomat edellytykset hakijoilta.
"No tässä on koko Suomen työvoimapolitiikan suurin ongelma. On valtavasti työpaikkoja joihin on liian vähän tekijöitä, mutta minkäänlaista muuntokoulutusta ei juurikaan ole tarjolla."
No just. Näin lukukauden puolivälissä, kun on hiljaista, TE-toimiston kautta näkyy olevan 836 työvoimakoulutusta haussa. Puhumattakaan ympäri Suomen maan niistä lukemattomista ammattioppilaitoksista, joissa aikuinen alanvaihtaja opiskelee itelleen tutkinnon n. 2 vuodessa. Lisäksi on oppisopimuskoulutusta, AMK:t ja yliopistot. Eli mitään koulutusmahdollisuuksiahan ei ole. Yhtään.
(Ja kyllä, muutakin opintojen rahoitusta on olemassa kuin ne "loppuneet tukikuukaudet").
M44v kirjoitti:
Olen etsinyt töitä ja ainoat oikeat työt olisivat metallitöitä, hitsareita on haussa montakin, mutta en osaa hitsata.
En tiedä pääseekö johonkin hitsari koulutukseen, kauan kestää ja onko minusta sellaiseen työhön?
Noita hitsarikoulutuksia on silloin tällöin ilmoitettu Te-palveluiden sivuilla. Ovat siis työvoimakoulutuksia, joissa saa sen 9e/pvä tyött.korvauksen lisäksi, eikä se vähennä muita mahdollisia tukia. Esim. Helsingissä Amiedu on näitä järjestänyt. Kannattaa tsekata. Hitsareille on hyvin töitä ympäri Suomea ja esim. Norjaan työllistyy hyvin ja palkka siellä tosi hyvä. Suomessakin palkka on ihan kohtuullinen.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
En osaa muita kieliä kuin suomi, minulla on paniikkihäiriö, sosiaalistentilanteiden pelko, pesuaine-allergia, kemikaaliyliherkkyys, narkolepsia, sekä rikosrekisteri. Nämä seikat estävät muutaman työn vastaanottamisen.
Laitokseen tuollaiset ennen joutuivat kun muut menivät töihin.
"Pitkäaikaistyöttömiä, eli 12 kuukautta tai pidempään työttömänä olleita Suomessa on Tilastokeskuksen mukaan yli 36 000, työ- ja elinkeinoministeriön mukaan yli 61 000."
Ja työpaikkoja oli 26762? Laskepa itse, riittääkö siitä jokaiselle.
Joo, osa työpaikoista on "piilossa" koska niihin haetaan oman talon sisältä tai erikseen headhunterin kautta. Mutta siitä huolimatta työttömiä on paljon enemmän kuin työpaikkoja.
Sitä paitsi työpaikkojen laatu ja sijaintikin ratkaisee. Ei kuka tahansa voi hakea vaikka sairaanhoitajaksi. Moniin työpaikkoihin vaaditaan vuosien koulutus ja ajantasainen osaaminen, sekä kokemus alalta.
AP, olet todella naiivi jos oikeasti kuvittelet että työttömyys on aina omaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
"No tässä on koko Suomen työvoimapolitiikan suurin ongelma. On valtavasti työpaikkoja joihin on liian vähän tekijöitä, mutta minkäänlaista muuntokoulutusta ei juurikaan ole tarjolla."
No just. Näin lukukauden puolivälissä, kun on hiljaista, TE-toimiston kautta näkyy olevan 836 työvoimakoulutusta haussa. Puhumattakaan ympäri Suomen maan niistä lukemattomista ammattioppilaitoksista, joissa aikuinen alanvaihtaja opiskelee itelleen tutkinnon n. 2 vuodessa. Lisäksi on oppisopimuskoulutusta, AMK:t ja yliopistot. Eli mitään koulutusmahdollisuuksiahan ei ole. Yhtään.
(Ja kyllä, muutakin opintojen rahoitusta on olemassa kuin ne "loppuneet tukikuukaudet").
Sinullehan on jo kerrottu (melkein kädestä pitäen), miksi sinne yliopistoon ja AMK:hon ei noin vain mennä. Maksat omasta pussista opiskelun, eli toisen tai kolmannen tutkinnon. Ja missäs se pussi mahtaa olla jo valmiiksi työttömän kohdalla? Sossu ei opiskeluja kustanna, koska opiskelija ei ole työtön, ja opintukea ei toisiin tutkintoihin tipu. Sama koskee ammattioppilaitoksia ja ylipäätään kaikkea opiskelua.
"Voit kuitenkin saada opintotukea korkeintaan uuden tutkinnon enimmäistukiajan verran."
https://www.kela.fi/opintotukiaika-useita-korkeakouluopintoja
Koitahan nyt keksiä jokin toinen tekosyy työttömien parjaamiseksi. Olet tänään ollut ahkeralla päällä.
En etsi töitä. Olen rikas. En saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
M44v kirjoitti:
Olen etsinyt töitä ja ainoat oikeat työt olisivat metallitöitä, hitsareita on haussa montakin, mutta en osaa hitsata.
En tiedä pääseekö johonkin hitsari koulutukseen, kauan kestää ja onko minusta sellaiseen työhön?Noita hitsarikoulutuksia on silloin tällöin ilmoitettu Te-palveluiden sivuilla. Ovat siis työvoimakoulutuksia, joissa saa sen 9e/pvä tyött.korvauksen lisäksi, eikä se vähennä muita mahdollisia tukia. Esim. Helsingissä Amiedu on näitä järjestänyt. Kannattaa tsekata. Hitsareille on hyvin töitä ympäri Suomea ja esim. Norjaan työllistyy hyvin ja palkka siellä tosi hyvä. Suomessakin palkka on ihan kohtuullinen.
-ei ap
Suvussa on pari hitsaajaa. Pelkällä parin vuoden perusamiskoulutuksella (olisikos ollut metallilinja) ei tee yhtään mitään. Tarvitaan niitä erikoiskoulutuksia ja "kortteja". Kyseessä on oikea, ammattitaitoa vaativa työ.
Ja turha kuvitellakaan, että jollain puolen vuoden työvoimapoliittisilla koulutuksilla päästään samaan opetuksen tasoon kuin amiksen parin vuoden linjalla. Laittaisivat suoraan amikseen, mutta kun ei. Noilta kursseilta ei valmistu muuta kuin työttömäksi.
Itse en ymmärrä, mikä teitä vuokratyössä rassaa, ellette ole duunareita. Olen tehnyt viimeiset kuusi vuotta vuokratyöntekijänä, kahdessa eri työpaikassa, joista toisesta vaihdoin omasta halustani toiseen kolmen vuoden jälkeen. Vuokrafirma maksaa palkan ja sairauslomat, järjestää kehityskeskustelut, olen pitänyt normaalit vuosilomat ja saanut palkankorotukset sekä henkilökohtaiset bonukset. Kumpikin ollut kiinnostavassa viennin asiantuntijatyössä kansainvälisissä toimeksiantajayrityksissä, joissa minua on pidetty kuin omaa työntekijää. Ekasta minut olisi haluttu rekrytoida heille omille kirjoille, mutten halunnut, koska vuokratyöfirman kautta pystyin paremmin etsimään itselleni tämän nykyisen työni joka ei edes tullut julkiseen hakuun. Olen päässyt hyvin harppaamaan urallani vuokratyöntekijänä, eikä minulla ole mitään hinkua rekrytoitua toimeksiantajayritykseen. Moni ei edes tiedä, kuinka paljon hyviä piilotyöpaikkoja rekryfirmojen kautta voi löytyä.
Ehkä eri asia jossain bulkkiduunarihommia välittävässä vuokratyöfirmassa. Itse valitsin vuokratyöfirman sen maineen ja asiantuntijatyöhön erikoistuneen profiilin takia. Myös moni tuttuni tekee asiantuntijatöitä vuokratyönä.
Ap taitaa olla aika yksinkertainen. Hän luulee, että joka ainoa työtön on sovelias joka ikiseen työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50 v eikä työnantajat ota töihin. Työhaluja olisi. TyönANTAJAT pitäisi pakottaa ottamaan yli 50 v töihin!
Pitäisi antaa työnantajille selvät taloudelliset kannustimet palkata yli 50v töihin. Kyllä euro olisi kova konsultti tässäkin asiassa.
Minä olen suunnittelemassa omaa toiminimeä, kunhan saan alan koulutuksen suoritettua loppuun.
Valmistun kesäksi.
Olenjo tehnyt paskaduunia vuosia, saan pikkuhiljaa alkaa vaatimaan minun terveydellini ja taidoilleni sopivaa työtä.
Tai sitten käy niinkuin työpaikassani. Hakemukset eivät kelvanneet pomolle joten hän jatkoi hakua. Työpaikkailmoituksessa luki, että hakuaikaa on jatkettu. Ihan tavallinen duunarityö, jonka oppii kukaa vaan työhsluinen.