Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehotin eilen henkilöä pesemään kädet - sain osakseni haistattelua

Vierailija
06.03.2020 |

Olin eilen erään kauppakeskuksen vessassa ja pesin siinä käsiäni. Näin kuinka eräs tuli vessakopista ja katsoi vaan peiliin ohi mennessään eikä pessyt käsiään. Huusin hänen peräänsä että tulisi pesemään kätensä. No hän vaan haistatteli mulle ja näytti keskisormea.

Tuollaisten ihmisten takia meillä leviää sitten virukset - myös korona.

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette pese käsiänne, mikä siihen on syynä, että käsienpesu on teidän mielestä niin vastenmielistä? Ihan oikeasti ihmittelen tätä.

Tällaiset tapaukset ovat jääneet henkisesti pikkukakaran tasolle. Pikkulapsethan vänkäävät peseytymistä vastaan. Voisi oikeastaan laittaa suoraan holhouksenalaisiksi tällaiset henkisesti kakarat. Tuskinpa selviytyvät aikuisen elämästä muutenkaan, jos niinkin alkeellisessa asiassa kuin perushygieniasta huolehtimisessa on vielä haasteita.

Vierailija
82/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette pese käsiänne, mikä siihen on syynä, että käsienpesu on teidän mielestä niin vastenmielistä? Ihan oikeasti ihmittelen tätä.

Mulla ja miehella on molemmilla kadet "ruvella" kun ollaan pesty nyt viime aikoina useammin kasia. 

Ei silti tulisi mieleenkaan jattaa pesematta tai pesta harvemmin, eli ihmettelen samaa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ja miehella on molemmilla kadet "ruvella" kun ollaan pesty nyt viime aikoina useammin kasia. 

Ei silti tulisi mieleenkaan jattaa pesematta tai pesta harvemmin, eli ihmettelen samaa....

Mulla on kosteusvoide siinä altaan vieressä, jotta olisi helppo laittaa pesun jälkeen ja kassissa aina mukana pieni kokoinen käsivoide matkassa. 

Vierailija
84/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kosteusvoide siinä altaan vieressä, jotta olisi helppo laittaa pesun jälkeen ja kassissa aina mukana pieni kokoinen käsivoide matkassa. 

Mä pesen ja desinfioin käsiä kymmeniä kertoja työvuoron aikana. Paksu, oikein rasvainen rasva yöksi käsiin, niin iho kestää paremmin. Pysytään terveinä.

Vierailija
85/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osassa wc-kopeista on käsienpesupiste. Minä tinttaan jos joku rupeaa huutelemaan käsienpesusta jos olen kyllä asian siellä kopissa hoitanut jo. 

Ei siellä ole saippuaa yleensä, se allas on käsisuihkun takia. Se vessan kahva on kuorrutettu bakteereilla, joten vähemmän saa niitä/levittää jos pesee kopin ulkopuolella.

Vierailija
86/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää tuollaisia ihmisiä. Kai se jo kasvatuksesta lapsena lähtee, sillä omassa lapsuudenkodissani on aina painotettu käsien pesua vessassa, etenkin julkisissa vessoissa käynnin jälkeen ja aina sisälle tullessa. Nuo ovat aina tulleet niin automaationa ettei minun tarvitse lainkaan edes kiinnittää asiaan minkäänlaista huomiota.

Mielestäni sinä olet tyhmä ihminen jos teet "niin kuin on kasvatettu" ilman että mietit itse haluatko todella toimia niin. Minuakin kasvatettiin kotona käsien pesuun, mutta en halua toimia niin. En toimi automaattisesti niin kuin muut haluaa. Otan vain itseni huomioon, en muita. Vaikka kotona minua ylistettiin niin empaattiseksi ja oletettiin olevan sellainen. Hahhah.

No todellakin haluan toimia noin. Ihan tavallista itsensä ja muiden ihmisten suojelua tarpeettomilta tartuntataudeilta. En ymmärrä miten joku voi nähdä tavallisen käsien pesun jotenkin negatiivisena asiana.

No katsos, kun tämä 1800-luvun puolivälissä keksitty uutuus, aseptiikka, tarttuvien tautien estokeinona ei ole ihan joka persutorppaan vielä ehtinyt. Vasta 170 vuotta tunnettu asia.

Totta, ennen lääkäri teki ruumiinavauksia ja sitten suoraan sieltä synnytyssaliin, ja ihmeteltiin että kumma kun lapset/äidit nyt ei vaan pysy elissa. Että mitä! pitäisikö ne kädet muka pestä!? Kysyi lekuri 1700-1800 luvulla. Pasteur viimeistään todisti bakteerit ja hiivojen toiminnan tauteihin liittyen. Lehmän raakamaito tappoi lapsia 1800-luvulla kuin kärpäsiä ennen pastöroinnin keksimistä.

Vierailija
87/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sinun asiasi puuttua toisten tekemisiin. Jos pelkäät pöpöjä niin pysy kotona. Mikä pakko sinne kauppakeskukseen on ängetä? Iso osa ihmisistä siellä ei kuitenkaan aio ryhtyä "hygieenisiksi", muitten takia, koska jokainen elää itselleen. Näin teen myös minä. En ole ikinä peseskellyt käsiäni, enkä aio ruveta sellaiseen.

Muista tämä sitten jos joskus päädyt sairaalaan ja aseptiikan pettämisen takia saat jonkun jälkiseuraamuksen tai kuolet.

Vierailija
88/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää tuollaisia ihmisiä. Kai se jo kasvatuksesta lapsena lähtee, sillä omassa lapsuudenkodissani on aina painotettu käsien pesua vessassa, etenkin julkisissa vessoissa käynnin jälkeen ja aina sisälle tullessa. Nuo ovat aina tulleet niin automaationa ettei minun tarvitse lainkaan edes kiinnittää asiaan minkäänlaista huomiota.

Mielestäni sinä olet tyhmä ihminen jos teet "niin kuin on kasvatettu" ilman että mietit itse haluatko todella toimia niin. Minuakin kasvatettiin kotona käsien pesuun, mutta en halua toimia niin. En toimi automaattisesti niin kuin muut haluaa. Otan vain itseni huomioon, en muita. Vaikka kotona minua ylistettiin niin empaattiseksi ja oletettiin olevan sellainen. Hahhah.

No todellakin haluan toimia noin. Ihan tavallista itsensä ja muiden ihmisten suojelua tarpeettomilta tartuntataudeilta. En ymmärrä miten joku voi nähdä tavallisen käsien pesun jotenkin negatiivisena asiana.

mutta perustelit tekstiäsi sillä että "sinulle on opetettu". Minä en pese käsiäni, koska vihaan vettä ja sen ihoa kuivattavia ominaisuuksia. Voin olla hyvin kuukaudenkin pesemättä silloin kun ei ole töitä (siis lomalla). Siihen menee ihan liikaa aikaa ja vaivaa, on mielenkiintoisempaakin tekemistä. En elä muita varten, vaan elän niin kuin minulle itselleni on mukavinta. Jos en pitä vedestä niin en pese, jos en pidä siivoamiseta niin en siivoa, jos en pidä ruuanlaitosta niin en laita. Ja silti olen onnistunut kasvattamaan viisi lasta aikuisiksi ilman että ovat kuolleet mihinkään. Itse olen reippaasti yli 50v, enkä mikään teinikapinallinen :D Meillä ei muutenkaan ole ollut yhtään sellaista, koska meillä ei ole turhia normeja. Normit menee niin että jos haluat syödä niin tee itse. Eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista.

Siivoamattomuudella tuhoaisit mahdollisesti kotisi tai jos asut kerrostalossa niin samalla aiheutat muillekin harmia jos onnistut hankkimaan lutikoita ja muita ölliäisiä mitkä leviävät rakenteita pitkin.

Vastenmielistä.

Vierailija
89/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomauta ääneen, kun joku lähtee yleisestä vessasta pesemättä käsiään, mutta katson kyllä pitkään ja ihmetellen ja totean itsekseni, että jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa. Osa ihmisistä on vaan niin sivistymättömiä ja ymmärtämättömiä.

Jos sen sijaan näen ko henkilön vaikkapa kahvilan tiskin takana tarjoilemassa, kerron kovaan ääneen, miksi en tällä kertaa ostakaan mitään.

Vierailija
90/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta perustelit tekstiäsi sillä että "sinulle on opetettu". Minä en pese käsiäni, koska vihaan vettä ja sen ihoa kuivattavia ominaisuuksia. Voin olla hyvin kuukaudenkin pesemättä silloin kun ei ole töitä (siis lomalla). Siihen menee ihan liikaa aikaa ja vaivaa, on mielenkiintoisempaakin tekemistä. En elä muita varten, vaan elän niin kuin minulle itselleni on mukavinta. Jos en pitä vedestä niin en pese, jos en pidä siivoamiseta niin en siivoa, jos en pidä ruuanlaitosta niin en laita. Ja silti olen onnistunut kasvattamaan viisi lasta aikuisiksi ilman että ovat kuolleet mihinkään. Itse olen reippaasti yli 50v, enkä mikään teinikapinallinen :D Meillä ei muutenkaan ole ollut yhtään sellaista, koska meillä ei ole turhia normeja. Normit menee niin että jos haluat syödä niin tee itse. Eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista.

Elämäm koulu on vahvana tässä.

No tota, olen akateeminen xD Sitä paitsi olen koulutustyössä. Onneksi ei tarvi antaa turhaa hygieniakoulutusta XD

Minkä alan akateeminen jättää lapsensa kasvattamatta?

Mistä paattelit että olisin jättänyt lapseni kasvattamatta? Pidin koko ajan esim. "rinnakkaiskoulua" kotona, jossa opetin minun mielestäni tärkeitä asioita, en mitään hygieniaa tai muuta turhuutta. Keskustelin paljon lasten kanssa. He oppivat myös tekemään kaikki kotityöt, koska minä en viitsinyt. Kyse on vaan erilaisesta kasvatuksesta, ei mistään yhteiskunnan normien kopoimisesta. En tee muuten työtänikään normien mukaan, ei ole kukaan vielä koskaan valittanut.

*black death likes this posting*

*corona likes this posting*

*the common flu loves this posting*

”the noro virus likes this post”

”the salmonella likes this post”

”the food poisoning likes this post”

”the antibiotic resistant bacteria likes this post”

”any contagious disease likes this post”

Vierailija
91/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä rupea kukkahattutäteilemään kauppakeskuksissa!

Juuri näin. Tukarit ovat syö.päläisiä. Jos joku olisi minulle vinkunut käsienpesusta, ei olisi jäänyt haistatteluun, vaan olisin luulatavammin käynyt käsiksi. Toisaalta narkk.arilta näyttävää 192cm "miestä" eli minua harvoin kyseenalaistetaan. Ohjeilusta puhumattakaan.

Vierailija
92/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on voinut välttää koskemasta Hansan, joka on aika paha pöpöpesä. Ja putsannut kärjessä vaikka desinfiointi pyyhkeillä.

Vierailija
93/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsos, kun tämä 1800-luvun puolivälissä keksitty uutuus, aseptiikka, tarttuvien tautien estokeinona ei ole ihan joka persutorppaan vielä ehtinyt. Vasta 170 vuotta tunnettu asia.

Totta, ennen lääkäri teki ruumiinavauksia ja sitten suoraan sieltä synnytyssaliin, ja ihmeteltiin että kumma kun lapset/äidit nyt ei vaan pysy elissa. Että mitä! pitäisikö ne kädet muka pestä!? Kysyi lekuri 1700-1800 luvulla. Pasteur viimeistään todisti bakteerit ja hiivojen toiminnan tauteihin liittyen. Lehmän raakamaito tappoi lapsia 1800-luvulla kuin kärpäsiä ennen pastöroinnin keksimistä.

Ignaz Semmelweis mainitaan aina äitiyskuolleisuuden ja aseptiikan kehittämisen yhteydessä. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Semmelweis

Vierailija
94/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä rupea kukkahattutäteilemään kauppakeskuksissa!

Juuri näin. Tukarit ovat syö.päläisiä. Jos joku olisi minulle vinkunut käsienpesusta, ei olisi jäänyt haistatteluun, vaan olisin luulatavammin käynyt käsiksi. Toisaalta narkk.arilta näyttävää 192cm "miestä" eli minua harvoin kyseenalaistetaan. Ohjeilusta puhumattakaan.

Kova olet ainakin uhoamaan, vaikka hapekas veri ei taida kiertää ihan ylös asti.

Vierailija
95/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osassa wc-kopeista on käsienpesupiste. Minä tinttaan jos joku rupeaa huutelemaan käsienpesusta jos olen kyllä asian siellä kopissa hoitanut jo. 

Ei siellä ole saippuaa yleensä, se allas on käsisuihkun takia. Se vessan kahva on kuorrutettu bakteereilla, joten vähemmän saa niitä/levittää jos pesee kopin ulkopuolella.

Ei se olekaan käsienpesupiste jos ei ole saippuaa, äly hoi. Silloin pesen tietenkin kopin ulkopuolella. Ihme änkyröintiä ja pilkunpaneskelua. 

Vierailija
96/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pesen ja desinfioin käsiä kymmeniä kertoja työvuoron aikana. Paksu, oikein rasvainen rasva yöksi käsiin, niin iho kestää paremmin. Pysytään terveinä.

Joo, me ollaan nyt siirrytty argan/risiinioljyyn yoksi. :) Ja siis kasivoidetta kaytetaan molemmat ihan paivittain myos. 

Vierailija
97/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se olekaan käsienpesupiste jos ei ole saippuaa, äly hoi. Silloin pesen tietenkin kopin ulkopuolella. Ihme änkyröintiä ja pilkunpaneskelua. 

Kädet likaantuu heti kun kosket siihen vessan oveen, saippua on lisänä siellä, ootko ikinä vaihtanut siteitä tai tamponia? verta voi olla ympäri käsiä joten ihan hyvä että on ajateltu hygieniaa yleisesti kopin sisäpuolellakin. Ja kyllä sitä ulostetta on käsissäkin jos sormi menee paperista läpi. Eli kyllä minä pesisin kädet kahteen kertaan jos huomaisin tarvetta moiseen. Veri tai paska ei lähde pelkällä vedellä.

Vierailija
98/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pask*jaakot jyllää palstalla, hyi stana!

Vierailija
99/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kädet likaantuu heti kun kosket siihen vessan oveen, saippua on lisänä siellä, ootko ikinä vaihtanut siteitä tai tamponia? verta voi olla ympäri käsiä joten ihan hyvä että on ajateltu hygieniaa yleisesti kopin sisäpuolellakin. Ja kyllä sitä ulostetta on käsissäkin jos sormi menee paperista läpi. Eli kyllä minä pesisin kädet kahteen kertaan jos huomaisin tarvetta moiseen. Veri tai paska ei lähde pelkällä vedellä.

Vastasin jo aiemmin että avaan oven paperi kädessä. Mikä ihmeen veri tai uloste? Minä en pese kuukuppia yleisissä vessoissa, vain kotona. Takapuoleni pesen ennen pyyhkimistä (kuten sinunkin kannattaisi, hyi olkoon), joten eipä mene ulostettakaan käsiin. 

Tästä huomaa miten likaisia itsensä hygieeniseksi mieltävät ihmiset ovat kun luulevat että toiset eivät pese takalistoaan ja sorkkivat ulosteisin käsin kahvoja. Häpeä ja paranna itse tapasi. 

Vierailija
100/159 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos nää käsiäpesemättömät kaatuu pihalla ja kädet osuu koiranpaskaan?

Pesevätkö silloin kätensä? Miksi? Eikö lika olekaan hyväksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan