Kehotin eilen henkilöä pesemään kädet - sain osakseni haistattelua
Olin eilen erään kauppakeskuksen vessassa ja pesin siinä käsiäni. Näin kuinka eräs tuli vessakopista ja katsoi vaan peiliin ohi mennessään eikä pessyt käsiään. Huusin hänen peräänsä että tulisi pesemään kätensä. No hän vaan haistatteli mulle ja näytti keskisormea.
Tuollaisten ihmisten takia meillä leviää sitten virukset - myös korona.
Kommentit (159)
Jos pöpöt näkyisivät vaikka ruskean värisinä, pesisivätkö nämä ällötykset useammin kätensä? Onko se jotenkin helppo jättää nyt huomiotta kun niitä ei näe?
Taisit törmätä vajaaälyiseen alapeukuttavaan palstalaiseen.
Hyi helvetti, tämän takia yritän varoa esim ovien kahvojen koskemista julkisissa tiloissa. Kyllä ihmiset on saastaisia..
Vierailija kirjoitti:
No eikait sille koronaa omasta mulkustaan tartu pässi.
Kerrataas kosketustartunta.
Kolme miestä lähtee yleisen vessan pisuaarilta pesemättä käsiään ("oma mulkku, naisetkin imee, hööhöö") ja avaa vessanoven kahvasta. Kahvassa on nyt kolmen miehen vehjebasillit.
Neljäskin mies lähtee samalla tavalla, avaa vessanoven, samasta kahvasta, ja kaivaa sen ulkopuolella nenäänsä. Tällöin hän siirtää samalla ne edeltävien kolmen miehen vehjebasillit ovenkahvasta nokkaansa. Sitten hän menee kauppaan puristelemaan tomaatteja, mutta se on toinen juttu se.
Pesen usein kädet kopissa lavuaarissa tai jos vessassa on sellainen uudenlainen hana, josta tulee samasta systeemistä käsienkuivaus, niin kävelen ohi. En enää kertaakaan kehtaa mennä siihen pesemään käsiä, koska saan vain paskasen ilman käsille :D Oon lukenut ohjeet ja katsonut, kun muut pesee käsiä sellaisessa ja ei vaan onnistu. Mielummi likaset kädet, kuin likaset kädet, jotka vielä "uineet" likaisessa puhallinilmassa.
Kokisin tollaisen huutelun nolona, mutta en mä siihen reagoisi noin. Varmaa vaa luikkisin nolona tieheni :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä mene kauppakeskuksiin. En ole mennyt enää useaan viikkoon. En käy tästä päivästä eteenpäin enää ruokakaupassakaan, vaan tilaan ruuat kotiin. Maksaahan se vähän, mutta lopulta nyt jää aikaa laittaa enemmän ruokaa itse, joten valmisruokien käytön vähentäminen sekä parantaa terveyttä että kuroo äkkiä kiinni toimituskulut, ja parhaimmillaan sästää lisääkin. Ei tule heräteostoksia.
Töissä on vielä toistaiseksi käytävä, mutta noudatan erityisen hyvää hygieniaa sielläkin, vältän asiakaskontakteja, eli en erikseen houkuttele asiakkaita käymään.
Nyt kun olen lukenut (kauhuissani) näiden p*skakäsien juttuja tästä ketjusta, en taida käydä kauppakeskuksissa enää ikinä muutenkaan.
Ei liian hygieeninen kannata normioloissa olla.Treenaathan lihaksiasikin, joten mikset myös immuunipuolustustasi? Koronaa tämä ohje ei tietenkään koske, mutta muuten ei kannata olla liian huolissaan kaikesta. Ennen ihmiset elivät vähän paskaisemmin ja vähän vähemmillä ongelmilla, joskin lyhyempään.
Osaatko arvata, miksi he elivät lyhyempään?
Immuunipuolustus saa muuten treeniä luonnonympäristön bakteeriflorasta, käsien pesemättömyys on puhtaasti vain typerää.
Henkilö, jolle vastasin, aikoi olla menemättä kauppakeskuksiin ollenkaan. Jos ei enää kestä olla samassa tilassa muiden ihmisten kanssa normaalitilanteessa, niin ei ole vissiin saanut treeniä luonnonympäristöstäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä mene kauppakeskuksiin. En ole mennyt enää useaan viikkoon. En käy tästä päivästä eteenpäin enää ruokakaupassakaan, vaan tilaan ruuat kotiin. Maksaahan se vähän, mutta lopulta nyt jää aikaa laittaa enemmän ruokaa itse, joten valmisruokien käytön vähentäminen sekä parantaa terveyttä että kuroo äkkiä kiinni toimituskulut, ja parhaimmillaan sästää lisääkin. Ei tule heräteostoksia.
Töissä on vielä toistaiseksi käytävä, mutta noudatan erityisen hyvää hygieniaa sielläkin, vältän asiakaskontakteja, eli en erikseen houkuttele asiakkaita käymään.
Nyt kun olen lukenut (kauhuissani) näiden p*skakäsien juttuja tästä ketjusta, en taida käydä kauppakeskuksissa enää ikinä muutenkaan.
Ei liian hygieeninen kannata normioloissa olla.Treenaathan lihaksiasikin, joten mikset myös immuunipuolustustasi? Koronaa tämä ohje ei tietenkään koske, mutta muuten ei kannata olla liian huolissaan kaikesta. Ennen ihmiset elivät vähän paskaisemmin ja vähän vähemmillä ongelmilla, joskin lyhyempään.
Immuunipuolustus saa muuten treeniä luonnonympäristön bakteeriflorasta, käsien pesemättömyys on puhtaasti vain typerää.
Henkilö, jolle vastasin, aikoi olla menemättä kauppakeskuksiin ollenkaan. Jos ei enää kestä olla samassa tilassa muiden ihmisten kanssa normaalitilanteessa, niin ei ole vissiin saanut treeniä luonnonympäristöstäkään.
Sillä henkilöllä saattaa olla hyvä syy ratkaisuunsa. Sytostaatteja popsivana ymmärrän hyvin, vaikka osaankin suojata itseni kosketustartunnoilta, monien yskimishygienia - tai paremminkin sen puute - on karmeaa. Röhröh, köhköh, pärskis, suoraan ilmaan. Kehenkään muuhun kuin itseensä ei ole luottamista, niin monet ovat itsekkäitä ja välinpitämättömiä.
Minä olen alkanut ottaa kuvia henkilöistä jotka ei käsiään pese. Vessakin on julkinen tila ja minulla on oikeus kuvata. Toki huomautan että voin poistaa kuvan jos henkilö pesee kätensä.
-mies
Mielestäni on vähän outoa puuttua muiden toimintaan tuollaisessa tilanteessa, vaikka muakin ällöttää älyttömästi ihmiset, jotka ei pese käsiään. Mutta jos jokainen huomauttaisi, se pesu ehkä tapahtuisi useammin. En panisi muutosta pahakseni, itse en vaan uskalla/kehtaa kehottaa tuollaista.
Tätähän se on. Etenkin 45+ miehet ovat mestareita tässä. Miesten vessoissa ihan normaalia että jos käsiä pestään, niin se pesu kestää noin 5 sekuntia, ja ilman saippuaa toki. Eikä se epähygieenisyys rajoitu vain vessareissuihin. Lisäksi kaivelevat nenää, eivät pese käsiään niistämisen jälkeen ja niin edelleen.
Oma isäni on kuusikymppinen eikä puhettakaan että pesisi kädet tultuaan kaupungilta kotiin. Suoraan vain jääkaapille. Olin kotona käymässä viime viikonloppuna, eikä korona näytä vaikuttaneen mitenkään toimintatapoihin, vaikka kuuluu riskiryhmään. En jaksa ruveta neuvomaan, sillä jos joku ihmisryhmä ei kestä neuvoja, niin vanhemmat miehet. He kyllä tietävät kaikesta kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se on. Etenkin 45+ miehet ovat mestareita tässä. Miesten vessoissa ihan normaalia että jos käsiä pestään, niin se pesu kestää noin 5 sekuntia, ja ilman saippuaa toki. Eikä se epähygieenisyys rajoitu vain vessareissuihin. Lisäksi kaivelevat nenää, eivät pese käsiään niistämisen jälkeen ja niin edelleen.
Oma isäni on kuusikymppinen eikä puhettakaan että pesisi kädet tultuaan kaupungilta kotiin. Suoraan vain jääkaapille. Olin kotona käymässä viime viikonloppuna, eikä korona näytä vaikuttaneen mitenkään toimintatapoihin, vaikka kuuluu riskiryhmään. En jaksa ruveta neuvomaan, sillä jos joku ihmisryhmä ei kestä neuvoja, niin vanhemmat miehet. He kyllä tietävät kaikesta kaiken.
Harmi. Olen tehnyt rauhallisesti perustellen oman isäni kanssa töitä kymmenen vuotta tämän asian kanssa, ja nyt on alkanut kantaa hedelmää tämän koronan takia.
Ilmeisesti isäkin pitää elämästään yhtä paljon kuin minäkin, eikä elä enää missään kieltotilassa.
Oikeastiko olette saastaisia kuin jotkut kehitysmaan tollot? Hyi hemmetti. Hävettää teidän puolesta. Kuvittelin jo että Suomi on kehitysmaa mutta tämähän on pahempi kuin Somalia.
Ne on näitä minäminä ihmisiä, ei välitetä kun ei koske itseä. Sama asenne näkyy muussakin elämisessä.
Joissain vessakopeissakin on käsienpesuallas eli on saattanut pestä kätensä siellä jo.
Itselläni on aina pieni käsidesi pullo mukana ja desinfioin kädet jo kopissa omassa rauhassa.
Mikäli olisit mulle alkanut ohjeistamaan, niin oisin ruikannut sullekin desit silmään.
Pidä huoli vain omista tassuista. Et sä kaikkea nää ja "tiedä".
Kyylä.
Vierailija kirjoitti:
Akat ronkkii ja rapsuttaa suttejaan useita kertoja päivässä etenkin kuukautisten aikaan...
Pidä edes sinä huoli relluasi räplättyäsi, että AINA peset kädet sillä tuskin muulle tekemiselle vajaana viikkona kuussa ehditkään..?
Ap lienee ylipainoinen? Heille haistatellaan helpommin kuin hoikille. Mikä onkin ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun asiasi puuttua toisten tekemisiin. Jos pelkäät pöpöjä niin pysy kotona. Mikä pakko sinne kauppakeskukseen on ängetä? Iso osa ihmisistä siellä ei kuitenkaan aio ryhtyä "hygieenisiksi", muitten takia, koska jokainen elää itselleen. Näin teen myös minä. En ole ikinä peseskellyt käsiäni, enkä aio ruveta sellaiseen.
Hyi hitto miten saastaiset ihmiset kehtaa täällä vielä rähistä ja ylpeillä ällöttävillä tavoillaan.
Vaikka ei olisi mitään viruksia liikenteessä, kyllä normaalijärjellä varustettu ihminen pesee kätensä vessassa!
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää tuollaisia ihmisiä. Kai se jo kasvatuksesta lapsena lähtee, sillä omassa lapsuudenkodissani on aina painotettu käsien pesua vessassa, etenkin julkisissa vessoissa käynnin jälkeen ja aina sisälle tullessa. Nuo ovat aina tulleet niin automaationa ettei minun tarvitse lainkaan edes kiinnittää asiaan minkäänlaista huomiota.
Mielestäni sinä olet tyhmä ihminen jos teet "niin kuin on kasvatettu" ilman että mietit itse haluatko todella toimia niin. Minuakin kasvatettiin kotona käsien pesuun, mutta en halua toimia niin. En toimi automaattisesti niin kuin muut haluaa. Otan vain itseni huomioon, en muita. Vaikka kotona minua ylistettiin niin empaattiseksi ja oletettiin olevan sellainen. Hahhah.
No todellakin haluan toimia noin. Ihan tavallista itsensä ja muiden ihmisten suojelua tarpeettomilta tartuntataudeilta. En ymmärrä miten joku voi nähdä tavallisen käsien pesun jotenkin negatiivisena asiana.
mutta perustelit tekstiäsi sillä että "sinulle on opetettu". Minä en pese käsiäni, koska vihaan vettä ja sen ihoa kuivattavia ominaisuuksia. Voin olla hyvin kuukaudenkin pesemättä silloin kun ei ole töitä (siis lomalla). Siihen menee ihan liikaa aikaa ja vaivaa, on mielenkiintoisempaakin tekemistä. En elä muita varten, vaan elän niin kuin minulle itselleni on mukavinta. Jos en pitä vedestä niin en pese, jos en pidä siivoamiseta niin en siivoa, jos en pidä ruuanlaitosta niin en laita. Ja silti olen onnistunut kasvattamaan viisi lasta aikuisiksi ilman että ovat kuolleet mihinkään. Itse olen reippaasti yli 50v, enkä mikään teinikapinallinen :D Meillä ei muutenkaan ole ollut yhtään sellaista, koska meillä ei ole turhia normeja. Normit menee niin että jos haluat syödä niin tee itse. Eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista.
Elämäm koulu on vahvana tässä.
No tota, olen akateeminen xD Sitä paitsi olen koulutustyössä. Onneksi ei tarvi antaa turhaa hygieniakoulutusta XD
Minkä alan akateeminen jättää lapsensa kasvattamatta?
Mistä paattelit että olisin jättänyt lapseni kasvattamatta? Pidin koko ajan esim. "rinnakkaiskoulua" kotona, jossa opetin minun mielestäni tärkeitä asioita, en mitään hygieniaa tai muuta turhuutta. Keskustelin paljon lasten kanssa. He oppivat myös tekemään kaikki kotityöt, koska minä en viitsinyt. Kyse on vaan erilaisesta kasvatuksesta, ei mistään yhteiskunnan normien kopoimisesta. En tee muuten työtänikään normien mukaan, ei ole kukaan vielä koskaan valittanut.
*black death likes this posting*
*corona likes this posting*
*the common flu loves this posting*
Hauska juttu tuo Black Death ja käsienpesu, mutta ihan totta. Ennen Mustaa Surmaa Puola otti vastaan paljon juutalaisia, jotka olivat halveksittuja muualla Euroopassa. Puola oli ainoa Euroopan maa, joka välttyi Mustalta surmalta, koska toisin kuin muut eurooppalaiset, juutalaiset pesivät itseään ja käsiään paljon osana uskontoaan. Italiassa sen sijaan epidemian aikaan lukittiin sairastuneet koteihinsa ja poltettiin ne.... Kyllähän se vähän auttoi mutta valtion suorittama murha vs käsienpesu, aika iso väli siinä miten voi taudeilta ja niiden leviämiseltä suojautua.
Mistä tiedät mitä se ihminen siellä vessassa teki? Itse käyn joskus vaan esim. vaihtamassa paidan. Ja vessan ripoihin harvoin kosken paljaalla kädellä muutenkaan.