Kertokaa, miten tehdä hyvä ruskeakastike? Oon kyllästynyt ostamaan valmisruskeakastikkeita kaupasta
Ja haluaisin oppia itse tekemään maukkaan ruskeakastikkeen. En vaan oo koskaan oppinut tekemään.
Nyt neuvokaa mulle ihan kädestä pitäen, miten saan itsetehdyn ruskeakastikkeen onnistumaan ja maistumaan maukkaalta. 🙏
Kommentit (48)
Mihin tarvitset kastiketta?
En ikinä tee mitään kastikkeita vaikka teen ruokaa päivittäin.
Paista lihat ensin kauniin ruskeaksi, sitten ripotat vehnäjauhoa päälle, hauduta.
Tai hauduta ensin paistetut lihat, sitten sekoita vehnäjauhoja ja vispaa.
Pannulle kuumenemaan rypsiöljy. Lisää vehnäjauhoja niin, että lastalla pyöritellessä tulee tahnamainen sössö. Sekoittele ahkerasti kunnes näyttää pähkinänruskealta.
Lisää kylmä vesi ja hämmentele tasaiseksi. Kaada kattilaan (jossa lihaliemikuutioita maun mukaan). Anna kiehua hiljalleen ainakin parikymmentä minuuttia ja kiehumisen puolivälissä lisää ruskistettu jauheliha tai ruskistetut makkaran palat ja keittele vielä pienellä lämmöllä jonkun aikaa.
Arvostelkaa vaan, mutta näin olen tehnyt ikäni ja hyvää tulee. Vävykin sanoi, jotta kyllä anoppi ainakin kastikkeen osaa tehdä.
Tämä ei ole tietenkään kaikkien makuun.
- mummo 64v -
Vierailija kirjoitti:
Eli koska sinä et tykkää tehdä kastikkeita ei niitä tarvitse kenenkään muunkaan tehdä, ainakaan ilman kyseenalaistamista.
Vierailija kirjoitti:
Pannulle kuumenemaan rypsiöljy. Lisää vehnäjauhoja niin, että lastalla pyöritellessä tulee tahnamainen sössö. Sekoittele ahkerasti kunnes näyttää pähkinänruskealta.
Lisää kylmä vesi ja hämmentele tasaiseksi. Kaada kattilaan (jossa lihaliemikuutioita maun mukaan). Anna kiehua hiljalleen ainakin parikymmentä minuuttia ja kiehumisen puolivälissä lisää ruskistettu jauheliha tai ruskistetut makkaran palat ja keittele vielä pienellä lämmöllä jonkun aikaa.
Arvostelkaa vaan, mutta näin olen tehnyt ikäni ja hyvää tulee. Vävykin sanoi, jotta kyllä anoppi ainakin kastikkeen osaa tehdä.
Tämä ei ole tietenkään kaikkien makuun.
- mummo 64v -
Kenen mielestä rypsiöljy maistuu paremmalle kuin voi? Tai edes millään tavalla hyvälle muutenkaan.
Mihin ihmeeseen ihminen tarvitsee ruskeakastiketta?
Vierailija kirjoitti:
Sama!
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen ihminen tarvitsee ruskeakastiketta?
Jaa-a. Olet vissiin niin nuori, että et muista Tarmo Mannia. Hänhän totesi aikoinaan, että "kun kuolen niin kaatakaa hautaani 200 litraa läskisoosia" - siihen siis ainakin tarvitaan.
Tämä ei tapahtunut, mutta hautajaistilaisuudessa sitä kyllä tarjoiltiin.
- mummo 64v -
Mulla on maha löysällä ja väänsin ruskeat kastikkeet housuuni. Onko tämä väärä tapa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli koska sinä et tykkää tehdä kastikkeita ei niitä tarvitse kenenkään muunkaan tehdä, ainakaan ilman kyseenalaistamista.
Nauttikaa ruokanne aidosta mausta, älkää peittäkö makuja johonkin jauhoseokseen.
Voi jessus näitä uusavuttomia. Ruskean kastikkeen teko on yhtä helppoa ,kuin kaurapuuron keittäminen. Pääasia on, että ruskistat jauhot tarpeeksi ruskeiksi.
Näitä ohjeita kun lukee keittiömestarina niin ei tiedä itkisikö vai nauraisi, sekoita raivokkaasti :) öljyä :) kuumenna vesi keittimellä :) sahtans sentään
Vierailija kirjoitti:
Näitä ohjeita kun lukee keittiömestarina niin ei tiedä itkisikö vai nauraisi, sekoita raivokkaasti :) öljyä :) kuumenna vesi keittimellä :) sahtans sentään
Taidat olla semmoinen hernekeittomestari.
Itse teen näin.
Kunnon nokare voita pannulle. Anna sulaa.
Pari ruokalusikallista jauhoja. Aloita sekoittamaan jatkuvasti.
Sekoita kunnes jauhoissa on haluamasi väri. Mitä tummemman kastikkeen haluaa sitä tummemmaksi pitää antaa jauhojen mennä.
Kun jauhot ovat hyvän värisiä, kippaa sekaan vettä pikkuhiljaa jatkuvasti sekoittaen.
Anna tämän jälkeen vielä poreilla jonkun aikaa
Laita sitten mitä mausteita haluat, esim lihaliemikuutio
En ymmärrä näitä klimpeistä valittajia. Jos et osaa sekoittaa kunnolla ja niitä jää, voit aina siivilöidä kastikkeen lopuksi.
1) Voita kuumalle pannulle
2) Odota että voi sulaa ja nakkaa jauhoja perään
3) Pyörittele vispilällä tai muulla ulokkeella, sopivalla lämpötilalle kunnes mössö muuttuu ruskeaksi
4) Lisää vettä ja pyörittele sopivan aikaa jollain vatkaimella tai survoimella kunnes kastike on valmis
5) Mausta tarvittaessa
Läskisiivuista sulatetaan rasva paistinpannulle. Rasvassa ruskistetaan vehnäjauhot oman maun mukaan tummiksi. Vesi lisätään pieninä määrinä voimakkaasti sekoittaen. Mausta vähintään suolalla. Lähes mitä tahansa maustetta voi myös käyttää. Kastikkeeseen voit lisätä esim. ruskistettua sipulia, ruskistettua jauhelihaa tai makkaraa.
Epäterveellistä, mutta niin maistuvaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ollut kysymys? Ei haukuttu tai vähätelty kstikkeita tekeviä. Itse teen esimerkiksi kanaa ja riisiä, että keitän riisin erikseen. Paistan kanapalat ja kasviksia. Kun kaikki kypsää, niin lautaselle ja syön. En ole kaivannut erillistä kastiketta vaikka esim. kiinalaisessa vastaavan annoksen kanssa on kastike.
Mä teen pannulla näin:
Varaa käsille voita, jauhopaketti, jauhosiivilä, n. 9 dl kuumaa vettä, sipulisilppua.
Voita pannulle kunnon 50-70 gr klöntti, että anopillekin riittää, ja että se peittää sulaessaan pannun ja kippaa sipulisilppu siihen sitten sekaan. Jauhot sirotellaan pannulle, kun voi kunnolla kuplii. Jauhot lisättyäsi seoksen pitää muistuttaa kullanväristä meren vaahtoa. Jauhoja sekoitetaan reippaasti puuhaarukalla. Tahdilla sekoitus, muutaman sekunnin lepo, taas sekoitus. Jauhot ruskistuvat siinä. Kun ovat tarpeeksi ruskeita (älä polta), kuumaa vettä lisätään lorauksittain ja samalla sekoitetaan että aina sakenee. Kastikkeesta pitää tulla paksua, joten älä lisää liikaa vettä. Minä laitan myös lorauksen ruokakermaa. Lisään näppituntumalla suolaa, pippuria, ketsuppia ja sinappia reilu pari rkl, ja sen jälkeen kun se on noin 5 minuuttia hiljaa kiehunut, kippaan sen paistettujen possunkyljysten päälle ja hauduttelen niitä uunissa pari tuntia että luut irtoavat.
Mutta jos tarkoitus on tehdä makkarakastiketta tai jauhelihakastiketta, homman voi hoitaa helpomminkin:
lisäät jauhot suoraan paistetun makkaran tai jauhelihan päälle, (maustan ne yleensä mustapippurilla, paprikalla ja jauhelihamausteella) ja kääntelet ja ruskistelet hetken siinä, sitten lisäät lirauksittain kuumaa vettä, lihaliemikuution, töräys ketsuppia, sinappia. Tämä on vähärasvaisempi ja helpompi versio.
Tarjoillaan perunoiden ja hunajaporkkanoiden kanssa. Vaatii syönnin jälkeen vetäytymisen sohvalle.
Äläkä tee sitten mitään laihaa lientä, vaan kastikkeen pitää olla paksua. Ja siinä pitää olla suolaa. Soijakastiketta en ole itse koskaan käyttänyt ja reseptin opetti äitini 70-luvulla. Äiti tosin käytti vain sinappia, mutta ei se ketsuppikaan siinä pahaa tee. Ja ohej on peräisin jostain isomummiltani....
Tämä soosi on aina maistunut, jauhelihakastiketta veteli hyvällä ruokahalulla ulkomainen vieraskin ja tankkasi vielä kahdesti lisää.
(Sorry terveysintoilijat, jos tuli paha mieli. Menkää puremaan porkkanoita. Nyt ei kysytty terveysasioista yhtään mitään, sormet voi osoitella vaikka omaan nenään.)