Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa, miten tehdä hyvä ruskeakastike? Oon kyllästynyt ostamaan valmisruskeakastikkeita kaupasta

Vierailija
05.03.2020 |

Ja haluaisin oppia itse tekemään maukkaan ruskeakastikkeen. En vaan oo koskaan oppinut tekemään.
Nyt neuvokaa mulle ihan kädestä pitäen, miten saan itsetehdyn ruskeakastikkeen onnistumaan ja maistumaan maukkaalta. 🙏

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pannulle kuumenemaan rypsiöljy. Lisää vehnäjauhoja niin, että lastalla pyöritellessä tulee tahnamainen sössö. Sekoittele ahkerasti kunnes näyttää pähkinänruskealta.

Lisää kylmä vesi ja hämmentele tasaiseksi. Kaada kattilaan (jossa lihaliemikuutioita maun mukaan). Anna kiehua hiljalleen ainakin parikymmentä minuuttia ja kiehumisen puolivälissä lisää ruskistettu jauheliha tai ruskistetut makkaran palat ja keittele vielä pienellä lämmöllä jonkun aikaa.

Arvostelkaa vaan, mutta näin olen tehnyt ikäni ja hyvää tulee. Vävykin sanoi, jotta kyllä anoppi ainakin kastikkeen osaa tehdä.

Tämä ei ole tietenkään kaikkien makuun.

- mummo 64v -

Kenen mielestä rypsiöljy maistuu paremmalle kuin voi? Tai edes millään tavalla hyvälle muutenkaan.

Ei se rypsiöljy maistu kastikkeessa, kun jauhot on ruskistettu tosi hyvin. Voita jos kayttää niin jauhot imee sitä ihan sairaan paljon. 30 vuoden kokemus.

Vierailija
42/48 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ohjeita kun lukee keittiömestarina niin ei tiedä itkisikö vai nauraisi, sekoita raivokkaasti :) öljyä :) kuumenna vesi keittimellä :) sahtans sentään

Itsehän käytän kuumennettua vettä (aka lihalientä) ja sekoitan raivokkaasti.

Mut mä en olekaan keittiömestari vaan kokki. Vuodesta 1999. Kerro toki, oi mestari, miten itse valmistat ruskean kastikkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni tippa sherryä tai konjakkia loppuvaiheessa ei tee pahaa.

Kenelle? Kokille vai ruokaa odottavilleko sitä tarjotaan?

Vierailija
44/48 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ohjeita kun lukee keittiömestarina niin ei tiedä itkisikö vai nauraisi, sekoita raivokkaasti :) öljyä :) kuumenna vesi keittimellä :) sahtans sentään

Viestisi ei kerro mikä noissa oli väärin ja mitä pitäisi sen sijaan tehdä.

Raivokkaan (minuakin huvitti sanavalinta) sekoituksen sijaan millainen sekoitus, rauhallinenko?

Keittimellä kuumennetun sijaan millainen vesi - kylmä, haalea vai kenties eri tavalla kuumennettu?

Auta avuttomia, hyvä keittiömestari.

Vierailija
45/48 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teen makkarakastiketta, en enää käristä jauhoja, vaan pistan makkaranpalat pannulla niin, että niihin tulee sopivasti väriä. Siten lisään jauhosuuruksen eli veteen sekoitettuja vehnäjauhoja makkarapalojen sekaan. Lisään vettä tarpeen mukaan. Kastike saa paistetuista makkaroista jo jonkin verran väriä, mutta se jää kuitenkin liian haljun väriseksi. Ongelman ratkaisin sattumoisin. Mietin, mitä lisäisin soosiin ja katselin maustevalikoimaani. Keksin kokeilla soijaa ja sehän osoittautuikin oivaksi konstiksi. Kastike muuttui kauniin ruskeaksi eikä mausta olisi voinut arvata, että jauhoja ei ollut käristetty. Suolan kanssa pitää vain olla varovainen, sillä soijakastike on kovin suolaista. Onneksi tarjolla on nykyään vähäsuolaisempi vaihtoehto.

Vierailija
46/48 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pannulle kuumenemaan rypsiöljy. Lisää vehnäjauhoja niin, että lastalla pyöritellessä tulee tahnamainen sössö. Sekoittele ahkerasti kunnes näyttää pähkinänruskealta.

Lisää kylmä vesi ja hämmentele tasaiseksi. Kaada kattilaan (jossa lihaliemikuutioita maun mukaan). Anna kiehua hiljalleen ainakin parikymmentä minuuttia ja kiehumisen puolivälissä lisää ruskistettu jauheliha tai ruskistetut makkaran palat ja keittele vielä pienellä lämmöllä jonkun aikaa.

Arvostelkaa vaan, mutta näin olen tehnyt ikäni ja hyvää tulee. Vävykin sanoi, jotta kyllä anoppi ainakin kastikkeen osaa tehdä.

Tämä ei ole tietenkään kaikkien makuun.

- mummo 64v -

Kenen mielestä rypsiöljy maistuu paremmalle kuin voi? Tai edes millään tavalla hyvälle muutenkaan.

Ei se rypsiöljy maistu kastikkeessa, kun jauhot on ruskistettu tosi hyvin. Voita jos kayttää niin jauhot imee sitä ihan sairaan paljon. 30 vuoden kokemus.

Täällä myös takana 30:n vuoden kokemus. Ja edelleenkin laitan voita siihen kastikkeeseen, en ikinä öljyä.

Vierailija
47/48 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset ruskeaa kastiketta?

Makkarakastike on ainoa mihin teen vähän sen tyylisen soosin. Muutenkaan en juurikaan käytä jauhosuurusta ruuissa

Vierailija
48/48 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sianrasvasta ja vehnäjauhoista sipulilla maustettuna tulee herkullista, keittoaika vaan on pitkä. Mutta se on terveellistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä