Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?
Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(
Kommentit (361)
Jos on jatkuvasti jonkun oltava paikalla, niin minusta olisi reilua jos laina-ajat selvitettäisiin Esim. Jos olet lomalla heinäkuun, olet velvoitettu olemaan töissä joulun pyhät. Jos taas haluat joulun vapaaksi, saat valita kesälomasi viimeisenä. Toinen esimerkki, töissä pääsiäisen, vapaalla juhannuksen / toisin päin. Eli parhaat loma-ajat tarkoittaa myös yleisesti huonona pidettyjä työvuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jatkuvasti jonkun oltava paikalla, niin minusta olisi reilua jos laina-ajat selvitettäisiin Esim. Jos olet lomalla heinäkuun, olet velvoitettu olemaan töissä joulun pyhät. Jos taas haluat joulun vapaaksi, saat valita kesälomasi viimeisenä. Toinen esimerkki, töissä pääsiäisen, vapaalla juhannuksen / toisin päin. Eli parhaat loma-ajat tarkoittaa myös yleisesti huonona pidettyjä työvuoroja.
Tossa on pointtia. Monestihan nämä vain kertautuu vuoden aikana - lapsiperheen äidille lomaksi heinäkuu ja sitten vielä joulun välipäivät jne.
Itselleni ihan se ja sama milloin lomailen, mutta ymmärrän että moni lapsetonkin haluaa heinäkuun. Mulla ei ole niin tarkkaa kun olen lapseton sinkku. Tänä vuonna aloittelen kesälomat jo toukokuun lopulla ja lähden San Franciscoon. Lapsettomuuden harvoja hyviä puolia kun voi tehdä ihan mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä narinaketju tuo loistavasti esiin syitä, miksi en aio mennä enää koskaan töihin, ainakaan mihinkään missä tarvitsee olla tekemisissä "työkavereiden" kanssa. Onneksi ei ole pakko.
T.kotiäiti/rouva ja ikuinen opiskelijaNiin haluaisit, että sinulla olisi jotenkin erioikeus pitää aina heinäkuut lomaa pershedelmiesi takia?
Mulla ei tarvitse olla heinäkuu lomana pershedelmieni takia. Teinit käyvät osan lomasta töissä ja pärjäävät muutenkin.
Mä pidän lomani heinäkuussa ihan samasta syystä kuin sinäkin.Koska minä haluan. Sehän ei ole itsekästä lapsettomien mielestä, sinä suojaamattoman yhdynnän lopputulema.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana pidin usein, omasta tahdostani, lomia touko- ja elokuussa. Mutta sekään ei kelvannut "lapsellisille". Toukokuussa piti saada lomaa koulun päättäjäisjuhlavalmisteluja varten ja elokuussa piti olla kotona kun lapset aloittivat koulun.
Ja sen lisäksi eivät pysty arkisin tekemään ylitöitä, koska lapset. Tai jos joskus pitäisi kiiretilanteessa joustaa ja tehdä töitä myös lauantaina, heille ei sovi koska lapset. No, me lapsettomat tehdään nuokin sitten tuplana.
Vierailija kirjoitti:
Yhyyy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun näkökulmastani ongelma on siinä, että ilmeisesti päiväkodin työntekijöiden on saatava lomansa juuri heinäkuussa, sillä meillä ainakin heinäkuun on todellakin ainoa kuukausi jolloin päiväkoti on kiinni (+ joulun aika). Tämä johtaa siihen, että ainakin toisen vanhemmista on yksinkertaisesti pakko ottaa lomaa heinäkuussa, kouluikäinen useimmiten pärjääkin sitten jo päivän, tai ainakin heille on "vaivattomampaa" löytää vaihtoehtoisia kaitsijoita (palkata naapurin teini, päiväleiri tmv.).
Ongelma ratkeaisi sillä, että päiväkodin työntekijät myös lomailisivat tasaisemmin pitkin vuotta niin siihen olisi realistisempi mahdollisuus myös pienten lasten vanhemmilla.
Älä nyt viitsi naurattaa. Varahoitopaikka järjestetään jos tarha on kiinni. Huono yritys!
Onko lapsettomat tosiaan näin ilkeitä ja tunteettomka pieniä lapsia kohtaan? Jollekin 2v lapselle voi olla hyvinkin kamala kokemus joutua yhtäkkiä vieraaseen päiväkotiin kun sinne varsinaiseenkin päiväkotiin yleensä tutustutaan asteittain. Tai jos varahoitopaikka on kaukana eikä ole autoa?
Meidän 5v onneksi on reipas ja viime kesänä meni ihan ongelmitta varahoitopaikkaan, mutta oli se kamalaa katsoa kun niitä pieniä pää punaisena äitiä huutavia lapsia oli ihan älyttömästi aamuisin. Meillä nyt onneksi on myös auto olemassa mutta mekin normaalisti keskustassa asuvina ja töissä käyvinä kuljemme kävellen kun kaikki on kilometrin säteellä, kun taas varahoitopaikka ei ollut kaupungissa, varmasti tuli siitäkin ongelmia jollekin autottomalle.
Minustakin tasapuolisuuden nimissä olisi reilu ratkaisu, että päiväkodit olisivat auki myös kesällä (jossain näin ilmeisesti onkin) niin ei tarvitsi tästäkään tapella kun vanhemmat ovat huolissaan lapsiensa pärjäämisestä ja lapsettomista se on vain ärsyttävää tekosyiden keksimistä. Kaikki olisivat samalla viivalla. Mitä koululaisiin tulee, en ymmärrä miten se heinäkuu nimenomaan on ongelma kun lomat on paljon pidempiä, muutenkin koululaisen pitäisi jo pärjätä päivä yksin, pienimmille kaupunki voisi ehkä järjestää maksullista kerhotoimintaa päivisin tmv., lomiin tämä toki ei sen enempää vaikuta mutta kuitenkin.
Kyllä. Olen täysin tunteeton muiden lapsia kohtaan, myös niitä pieniä lapsia. Heidän hyvinvoinnistaan huolehtiminen ei onneksi olekaan minun vastuullani, vaan ihan niiden vanhempien.
Ottamatta mitenkää kantaa noin kärkkääseen ajattelutapaan, vastaan vain omasta näkökulmastani. En jaksanut lukea kuin muutaman kommentin.
Pidin ensimmäisen lomani syyskuussa. Muuten olen pitänyt lomani mukautuen muiden toiveisiin. Meillä ei ole kiertävää systeemiä, joka kyllä tekisi tilanteesta tasapuolisemman. Esimies pitää yleensä ne "parhaat" hetket lomaa.
Minulle on aivan se ja sama milloin loma on, kunhan saan sen pitää. Istun sisällä ja katson leffoja/sarjoja, kuuntelen musiikkia ja luen kirjoja. Lenkkeilen kun haluan ja nukun niin pitkään kun haluan. Elämä on samanlaista kuin töissä ollessakin, enemmän vain vapaata aikaa tehdä omia juttuja. Kavereita näkee miten näkee, he reissaavat/mökkeilevät muutenkin koko lomansa, joten kesällä heitä ei paljon näe.
Jos jollakin on ehdoton toive loman ajankohdasta, vaikka lasten takia, ymmärrän sen hyvin. Minun puolestani he saavat sen silloin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä narinaketju tuo loistavasti esiin syitä, miksi en aio mennä enää koskaan töihin, ainakaan mihinkään missä tarvitsee olla tekemisissä "työkavereiden" kanssa. Onneksi ei ole pakko.
T.kotiäiti/rouva ja ikuinen opiskelijaNiin haluaisit, että sinulla olisi jotenkin erioikeus pitää aina heinäkuut lomaa pershedelmiesi takia?
No ei. Mutta en halua kuunnella tuollaista katkeraa piikittelyä päivästä toiseen. Onneksi voin valita toisin. Ei tartte teidän omien oikeuksienne tuntijoiden minun perheeni vuoksi nahistella heinäkuun vapaasta. Pitäkää hyvänänne vaan.
'
'ja otit kuitenkin housut jalasta
Vierailija kirjoitti:
Saadaanko me lapsettomat olla vapaalla aina sen jälkeen, kun olette saikuttaneet lasten takia pari viikkoa ja tehneet teidän työt?
Tähän minäkin haluaisin vastauksen. Ja ei, ei kiinnosta pitää niitä toisten töiden tekemisestä kertyneitä ylityötunteja pois "pikkuhiljaa" 30 minuuttia per päivä, vaan ihan kokonaisina päivinä.
Mulla on viisi lasta ja olen aina joka vuosi vapaaehtoisesti heinäkuun TÖISSÄ. En pidä helteestä. Hyvin onnistuu aina järjestelyt vaikka tarhat tms on kiinni. - silloin heitä hoitaa mies.
Yhteistä lomaa ei ole koskaan koska ei ole mummoja tms jotka viitisisi edes viittä minuuttia hoitaa.
Mutta, jos on yh, silloin on mielestäni etuajo-oikeus koska on todella vaikea saada palkattua lastenhoito-apua mistään heinäkuussa. Siis tilanteessa jossa lapsilla ”ei ole isää”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaanko me lapsettomat olla vapaalla aina sen jälkeen, kun olette saikuttaneet lasten takia pari viikkoa ja tehneet teidän työt?
Tähän minäkin haluaisin vastauksen. Ja ei, ei kiinnosta pitää niitä toisten töiden tekemisestä kertyneitä ylityötunteja pois "pikkuhiljaa" 30 minuuttia per päivä, vaan ihan kokonaisina päivinä.
Väsynyt provo. Lapsen ollessa sairas teen ihan normipäivän kotoa käsin, ja työt hoidetaan, vaikka sit yöllä.
Asiaan on ratkaisu, ala johtajaksi. Johtaja valitsee lomansa ensin.
T. Johtaja, äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsellinen, ja jos se työkuvioihin sopisi, olisin lomalla toukokuun, vaihtoehtoisesti elokuun.
Nyt on pidetty miehen kanssa vuoronperään lomat kesä- ja heinäkuussa ja odotetaan lasten kasvamista, että voisivat olla toisen kuukauden keskenään koton ja sitten toisen kuukauden koko perhe yhtä aikaa lomalla. Tai edes pari viikkoa...
Jos olisin lapseton, en missään nimessä haluaisi pitää lomaa koulujen lomien aikaan, en etenkään heinäkuussa!
Mikset?
Itse jään yleensä heinäkuun puolenvälin tienoilla (lapsettomana) lomalle ja silloin on just parhaat ilmat.
No just ilmojen takia! Toukokuu on ihan parasta aikaa puutarhatöille ja luonnossa liikkumiselle. Luontokin on silloin kauneimmillaan. Kesäkuu on monesti kylmä ja sateinen ja heinäkuun helteillä on mieluummin sisällä. Elokuu on sadonkorjuu aikaa parhaimmillaan ja ilmatkin vielä sopivasti lämpimät.
Toisekseen koulujen loma-aikaan on liikaa ihmisiä meni minne tahansa ja hinnat majoituksissa korkeammat kuin sesongin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki nuo em. vapaat menevät AINA ensisijaisesti niille perheellisille.
Mitä sitten, kun me muut alamme väsyä, kun pisin yhtäjaksoinen loma vuodessa on 2 viikkoa (kun kerran pitää aina vain joustaa niiden lapsellisten takia)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt provo. Lapsen ollessa sairas teen ihan normipäivän kotoa käsin, ja työt hoidetaan, vaikka sit yöllä.
Sinulle ei pälkähtänyt mieleen, että kaikilla aloilla ei todellakaan voi tehdä etätöitä millään tavalla? Miten teet esim. sairaanhoitajan työtä etänä? No eipä yllättänyt, mamman eivät koskaan näe mitään muuta kuin oman napansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinä toimit noin, mutta mun työpaikkani äitylit eivät todellakaan.
Jos perheasiat ja lapsiluku eivät kuulu työhaastatteluun, eivät ne kuulu työpaikallekaan.
Ette voi ensin nipistä että työhaastattelija ei saa kysyä onko teillä lapsia, ja sitten viskata ne lapset pöytään neuvottelukorttina heti kun on lomista kyse. Ihan kaksinaamaista.
Ehkä lapsista kyselyn laittomuuden voisi kumota, ja näin järjestää että työpaikalla on puolet niitä joilla on lapsia ja puolet niitä joilla ei. Näin mammaämmät eivät pääse jyräämään joka työpaikalla "suostuttelulla" (=yhteisellä painostuksella ja kiusaamisella) niitä lapsettomia ottamaan aina ankeat marraskuulomat.
Ja millä helvetin oikeudella sinä määräät että lapseton joutuu aina matkustamaan ulkomaille lomilleen? Eikö ympäristö kiinnosta sinua yhtään? Moni lapseton on sitä vasten tahtoaan, etkä tietenkään mieti kuinka paljon se satuttaa heitä, koska sinäsinäsinä ja sinun jalkovälikääpiösi. Lapsettomilla on ihan yhtä suuri oikeus lomailla kesällä ja nauttia Suomen kesästä kuin sinullakin.
Hyvä työpaikka kierrättää parhaat lomat niin, että jokainen saa pitää ne vuorollaan.
Ja vielä viimeisenä: sun työkaveri on muutakin kuin lapseton. Susta saa sen kuvan että ajattelet ihmisiä vain "on lapsia - ei ole lapsia" akselilla. Toivottavasti tämä ei ole totta, mutta jotenkin esineellistävän kuvan susta saa.
Vierailija kirjoitti:
Jos perheasiat ja lapsiluku eivät kuulu työhaastatteluun, eivät ne kuulu työpaikallekaan.
Ette voi ensin nipistä että työhaastattelija ei saa kysyä onko teillä lapsia, ja sitten viskata ne lapset pöytään neuvottelukorttina heti kun on lomista kyse. Ihan kaksinaamaista.
Ehkä lapsista kyselyn laittomuuden voisi kumota, ja näin järjestää että työpaikalla on puolet niitä joilla on lapsia ja puolet niitä joilla ei. Näin mammaämmät eivät pääse jyräämään joka työpaikalla "suostuttelulla" (=yhteisellä painostuksella ja kiusaamisella) niitä lapsettomia ottamaan aina ankeat marraskuulomat.
Ja millä helvetin oikeudella sinä määräät että lapseton joutuu aina matkustamaan ulkomaille lomilleen? Eikö ympäristö kiinnosta sinua yhtään? Moni lapseton on sitä vasten tahtoaan, etkä tietenkään mieti kuinka paljon se satuttaa heitä, koska sinäsinäsinä ja sinun jalkovälikääpiösi. Lapsettomilla on ihan yhtä suuri oikeus lomailla kesällä ja nauttia Suomen kesästä kuin sinullakin.
Hyvä työpaikka kierrättää parhaat lomat niin, että jokainen saa pitää ne vuorollaan.Ja vielä viimeisenä: sun työkaveri on muutakin kuin lapseton. Susta saa sen kuvan että ajattelet ihmisiä vain "on lapsia - ei ole lapsia" akselilla. Toivottavasti tämä ei ole totta, mutta jotenkin esineellistävän kuvan susta saa.
"Jalkovälikääpiö", ihan paras termi :D Kiitos nauruista!
Meillä yksi työntekijä saa aina heinäkuun lomaa, sillä hän menee ulkomaille vaeltamaan. Ei lapsia, mutta perustelee aina lomantarpeensa tuolla vaeltamisellaan. Vaeltelee ilmeisesti jossain vuoristoalueilla. Meillä ei ole kierrävät lomat, vaan pomo valitsee eka omansa, sitten siitä alaspäin pisimpään olleet. Minulle jää yleensä aina toukokuu... Lomarahat tulevat kesäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei tarvitse olla heinäkuu lomana pershedelmieni takia. Teinit käyvät osan lomasta töissä ja pärjäävät muutenkin.
Mä pidän lomani heinäkuussa ihan samasta syystä kuin sinäkin.Koska minä haluan. Sehän ei ole itsekästä lapsettomien mielestä, sinä suojaamattoman yhdynnän lopputulema.
Tässähän se totuus tuli. Lapset ovat vain tekosyy saada loma itselle mieluisimpaan aikaan.
Minulle suurin syy pitää lomaa kesäkuukausina on seura. Kaikki muutkin on sillon lomalla. Tosi ankeeta olla lomalla ilman seuraa ja vielä "huonoon aikaan" ja sitten lisäksi olla vielä töissä muiden lomaillessa kauniilla säällä. Eli jos olen töissä parhaan loma-ajan eli heinäkuun, menee tavallaan pilalle sekä se heinäkuu, että se aika kun lomailen vaikka sitten se apn ehdottama marraskuu. En halua. Ei käy.