Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?
Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(
Kommentit (361)
Lomapäivien määrään pitäisi saada joku "kompensointikerroin" jos ei saa pitää lomaansa silloin, kun suomessa on keskimäärin parhaimmat kesäsäät.
Jos joutuisi pitämään lomansa keväällä tai syksyllä, lomapäivät saisi 1,5-kertaisina.
Jos loma ajoittuisi talveen, saisi lomapäivät 2-kertaisina.
Vierailija kirjoitti:
Asiaan on ratkaisu, ala johtajaksi. Johtaja valitsee lomansa ensin.
T. Johtaja, äiti
Mun äiti (johtaja) jousti kyllä omissakin lomissaan, jos työpaikan tilanne sitä vaati. Ei meille lapsille siitä mitään traumoja jäänyt. Sama kai se lähdetäänkö Lappiin viikolla 14 vai 15 tai onko yhteinen kesälomamatka kesäkuun lopussa vai keskellä heinäkuuta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole mikään ongelma. Muutetaan koululaisten loma-aika syksymmälle tai huhti toukokuulle niin se katkaisee vuodenkin paremmin. Ei tarvitse lapsien vanhempien murehtia kesä-elokuulla pidettävistä lomista ja saavat olla paremmin lasten kanssa lomilla ilman, että sinkut ovat ongelma.
Kannatetaan! Mikäli toukokuu olisi koululaisten kesälomakuukausi, niin tuskin olisi vanhemmilla suurta ongelmaa saada se toukokuu lomaa samaan aikaan lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lomapäivien määrään pitäisi saada joku "kompensointikerroin" jos ei saa pitää lomaansa silloin, kun suomessa on keskimäärin parhaimmat kesäsäät.
Jos joutuisi pitämään lomansa keväällä tai syksyllä, lomapäivät saisi 1,5-kertaisina.
Jos loma ajoittuisi talveen, saisi lomapäivät 2-kertaisina.
Olisi kyllä vähintäänkin reilu systeemi.
Kärsin lapsettomuudesta.
Olen maksanut itselleni yksityiseltä keskusteluapua tämän asian käsittelyyn. Olen maksanut lapsettomuushoidoista tuloksetta. Rahaa siis on mennyt paljonkin. Keskusteluavun myötä olen alkanut hyväksyä asian, mutta takapakkia tulee aina kun joku sanoo että kyllähän minä lapsettomana ehdin ja jaksan ja kyllähän minulla lapsettomana on varaa. No ei ole varaa kun makselen näitä lapsettomuuden aiheuttamia kuluja ja en jaksa kun masentaa tämä kohtalo.
Ja voi helvetti kun ne onnekkaat, lapselliset ihmiset vielä vaativat että pitäisin lomani heidän lastensa mukaan! Varsinkin kun näiden työkaverien lapset lomailevat tuon tuosta mummoloissa ja kummeilla ja kavereilla ilman työn aiheuttamaa syytä. Olisivat onnellisia perheestään ja viettäisivät heidän kanssa aikaa ihan tavallisina viikonloppuina ja arki-iltoina mutta ei, heidän täytyy päästä perjantaisin ”viihteelle” kun me onnekkaat lapsettomatkin päästään! (No ei käydä vaikka päästäisiin, koska elämäntilanteesta huomimatta olemme aikuisia ja haluaisimme viettää aikuisten elämänvaihetta kotoilemalla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti teillä on asiallinen ja reilu esimies, joka vääntää sinulle vaikka rautalangasta, että lapset ei todellakaan ole mikään syy saada heinäkuussa lomaa :) jokainen vuorollaan.
129 tykkäystä ja yksi alapeukku. Huh, huh! Ei ihme, että Suomessa syntyvyys laskee, kun asenteet ovat tätä. Kyllä joku ystävällinen kollega voisi hyvinkin luopua heinäkuun lomastaan lapsiperheen eteen, vaikka mikään pakko ei heillä siihen olekaan. Itse voisin kyllä joustaa.
Asenteet? Se on reilu meininki! Joku ystävällinen lapatossu voi tuohon suostua... Yhtälailla heinäkuussa on sellaisia tapahtumia, johon se lapsetonkin haluaa päästä.
Mistä se ystävällinen lapsellinen kollega voisi luopua lapsettomien eteen?
On myös näitä vähän vanhempia työntekijöitä, joilla lapset jo aikuisia, mutta kun mökki mökki mökki... Siksi heinäkuu, kun on se mökki. V*ttu mitä omaan napaan tuijottelijoita tuollaiset. Jos firma on heinäkuun auki, niin ei ole mitään erioikeutta kenelläkään vaatia jollain verukkeella heinäkuuta vapaaksi - oli syy sitten vaikka ne lapset tai se mökki. Onneksi monissa firmoissa on kiertävä systeemi ja esimies pitää huolen, että homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ap et ole työkaverini. Sinun kanssasi olisi vaikea tulla toimeen. Kiertävä lomasysteemi on paras. Siitä voidaan sitten joustaa, jos se sopii kaikille. Yksityiselämäsi ei kuulu työpaikalle.
Itse todellakin haluan saada lomani heinäkuuksi, jos lapsettomalla työkaverilla ainoa syy on "mä haluun". Mikäli tässä ei löydy joustoa lapsettomilta, en minäkään puolestani jousta tippaakaan, jos työkaveri tarvitsee vapaata mistään muusta syystä kuin sairauden takia. Enkä ole yhtään sen kusipäisempi tai joustamattomampi m*lkku kuin se lapseton työkaverikaan.
Kiertävät lomat on kaikista paras vaihtoehto. Jokainen siis vuorollaan lomalla heinäkuussakin, perhetaustasta riippumatta. Kiertävät lomalistat siksikin hyvä juttu, että tiedät jo edellisenä kesänä mihin saumaan seuraavan kesän loma sijoittuu.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvien lapset eivät saa kunnon hoitoa kun sinne tuupataan kaikkien työttömien lapset joita ei itse kiinnostaa hoitaa omia lapsiaan. Tämä on kaikkein ihmetykseni aihe ja en voi ymmärtää.
Kuvitteletko oikeasti, että niitä päivähoitopaikkoja ei vähennettäisi ja päiväkoteja suljettaisi, jos kaikki työttömien lapset olisivat kotona hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ap et ole työkaverini. Sinun kanssasi olisi vaikea tulla toimeen. Kiertävä lomasysteemi on paras. Siitä voidaan sitten joustaa, jos se sopii kaikille. Yksityiselämäsi ei kuulu työpaikalle.
Itse todellakin haluan saada lomani heinäkuuksi, jos lapsettomalla työkaverilla ainoa syy on "mä haluun". Mikäli tässä ei löydy joustoa lapsettomilta, en minäkään puolestani jousta tippaakaan, jos työkaveri tarvitsee vapaata mistään muusta syystä kuin sairauden takia. Enkä ole yhtään sen kusipäisempi tai joustamattomampi m*lkku kuin se lapseton työkaverikaan.
Niin ehkä se lapseton työkaveri haluaa päästä heinäkuussa johonkin tapahtumiin? Et sinä voi omia heinäkuuta sillä verukkeella, että sinulla on lapsia. Pitää vuorotella. Ei se lapsetonkaan saa aina vaatia heinäkuuta vapaaksi jonkun tapahtuman tms. vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos ne kaikki työkaverit on lapsellisia ja kaikki haluaa heinäkuulle saman syyn takia eli lapset ja kaikki ovat joustamattomia m*lkkuja? Mitäs sitten tehdään? Tuskin esimiehelle sopii se, että kaikki mammat on samaan aikaan lomalla lasten takia? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole kyse siitä, että se lapseton olisi joka vuosi heinäkuussa lomalla, vaan vuorovuosina. Ja kyllä, lapsettomalla on oikeus olla lomalla heinäkuussa välillä, vaikkei hänellä olisi siihen muuta syitä kuin että on kiva lomailla heinäkuussa. Se on riittävä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ehkä se lapseton työkaveri haluaa päästä heinäkuussa johonkin tapahtumiin? Et sinä voi omia heinäkuuta sillä verukkeella, että sinulla on lapsia. Pitää vuorotella. Ei se lapsetonkaan saa aina vaatia heinäkuuta vapaaksi jonkun tapahtuman tms. vuoksi.
En tietääkseni ole sen kummemmin mitään ominut, vaan sanoin vaan, että ei minulta voi odottaa sen enempää joustoa kuin muiltakaan. Meillä on onneksi tähän asti aina löytynyt sitä joustoa, joten joustan itsekin niin paljon kuin pystyn.
Yksittäinen tapahtuma ei kai vaadi koko kuukautta lomaa? Ja oman perheen kanssa lomailu taas on ihan kunnon syy, eikä pelkkä "mä haluun".
On. Silloin on yleensä parhaat lomakelit. Kesäkuussa on usein vielä viileä ja sataa ja elokuussa alkaa jo olla viileät illat. Mua ei suoraan sanottuna kiinnosta mihin ne sun lapset menee. Itse teit ne ja niiden hoito ei ole mun ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vi..u teidän lapsellisten kanssa! En jousta teidän takia MISTÄÄN piirun vertaa. Ei ole minun ongelmani että olette haaranne levittäneet. Itsekkäitä idiootteja koko vähä-älyinen sakki saatana!
Miten sinun vanhempasi järjestivät hoitosi kesän ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietääkseni ole sen kummemmin mitään ominut, vaan sanoin vaan, että ei minulta voi odottaa sen enempää joustoa kuin muiltakaan. Meillä on onneksi tähän asti aina löytynyt sitä joustoa, joten joustan itsekin niin paljon kuin pystyn.
Yksittäinen tapahtuma ei kai vaadi koko kuukautta lomaa? Ja oman perheen kanssa lomailu taas on ihan kunnon syy, eikä pelkkä "mä haluun".
Jaa vai perheen kanssa lomailu on sitä oikeaa kunnon lomaa eli lapsettoman ihmisen ei tarvitse lomailla ollenkaan tai nauttia heinäkuussa olostaan esim. mökillä, festareilla, ystävien kanssa, perheen kanssa? Ja kyllä lapsettomillakin voi olla perhe :) minä en kuuntelisi tuollaista soopaa työkavereilta koskaan, vaikka minulla lapsia onkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysynpähän vaan, että mistä asioista sinä olet joustanut lapsettomien vuoksi? He varmasti joutuvat joustamaan ja venymään ihan tarpeeksi, kun sinä hoivaat sairasta lastasi kotona kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.
AIkuisen äiti
Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.
Ap
Minä en matkusta thaimaahan, enkä minnekkään muuallekaan ulkomaille sinun mieliksesi. Haluan vuorollani olla lomalla silloin kuin suurin osa muistakin on. Myös minulla on perhettä (ei lapsia) ja ystäviä joiden kanssa haluan lomalla viettää aikaa.
Ensi kesänä olen lomalla yhden viikon kesäkuun alussa ja neljä viikkoa heinäkuussa. Viime kesänä olisin halunnut olla viisi viikkoa heinäkuussa, mutta jouduin joustamaan ja jäämään juhannuksesta vain neljän viikon lomalle. Sen takia en tänä vuonna jousta. Toki tiimin neljästä työntekijästä 2 vaihtuu, enkä tiedä, onko uusia vielä kesällä palkattu. Mutta miksi joustaisin, kun jos en saa lomaa, voin aina vaihtaa paikkaa. Joustaminen on muille, ei mulle.