Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?
Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ap et ole työkaverini. Sinun kanssasi olisi vaikea tulla toimeen. Kiertävä lomasysteemi on paras. Siitä voidaan sitten joustaa, jos se sopii kaikille. Yksityiselämäsi ei kuulu työpaikalle.
Itse todellakin haluan saada lomani heinäkuuksi, jos lapsettomalla työkaverilla ainoa syy on "mä haluun". Mikäli tässä ei löydy joustoa lapsettomilta, en minäkään puolestani jousta tippaakaan, jos työkaveri tarvitsee vapaata mistään muusta syystä kuin sairauden takia. Enkä ole yhtään sen kusipäisempi tai joustamattomampi m*lkku kuin se lapseton työkaverikaan.
Niin ehkä se lapseton työkaveri haluaa päästä heinäkuussa johonkin tapahtumiin? Et sinä voi omia heinäkuuta sillä verukkeella, että sinulla on lapsia. Pitää vuorotella. Ei se lapsetonkaan saa aina vaatia heinäkuuta vapaaksi jonkun tapahtuman tms. vuoksi.
En tietääkseni ole sen kummemmin mitään ominut, vaan sanoin vaan, että ei minulta voi odottaa sen enempää joustoa kuin muiltakaan. Meillä on onneksi tähän asti aina löytynyt sitä joustoa, joten joustan itsekin niin paljon kuin pystyn.
Yksittäinen tapahtuma ei kai vaadi koko kuukautta lomaa? Ja oman perheen kanssa lomailu taas on ihan kunnon syy, eikä pelkkä "mä haluun".
Vaikka mulla ei lapsia olekaan, niin perhe löytyy silti. Ja sinäpä sen sanoit, oman perheen kanssa lomailu on ihan kunnon syy haluta lomailla heinäkuussa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.
AIkuisen äiti
Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.
Ap
Minä en matkusta thaimaahan, enkä minnekkään muuallekaan ulkomaille sinun mieliksesi. Haluan vuorollani olla lomalla silloin kuin suurin osa muistakin on. Myös minulla on perhettä (ei lapsia) ja ystäviä joiden kanssa haluan lomalla viettää aikaa.
Sinun lapseton perheesi ja lapsettomat ystäväsi lomailevat juuri heinäkuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.
AIkuisen äiti
Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.
Ap
Minä en matkusta thaimaahan, enkä minnekkään muuallekaan ulkomaille sinun mieliksesi. Haluan vuorollani olla lomalla silloin kuin suurin osa muistakin on. Myös minulla on perhettä (ei lapsia) ja ystäviä joiden kanssa haluan lomalla viettää aikaa.
Jotkut lomailee, jotkut ei. Joillakin on heinäkuun vuoro, joillakin menee koko firma kiinni heinäkuussa jne. Tuleeko se jotenkin yllärinä, että lapsetonkin voi lomailla heinäkuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ap et ole työkaverini. Sinun kanssasi olisi vaikea tulla toimeen. Kiertävä lomasysteemi on paras. Siitä voidaan sitten joustaa, jos se sopii kaikille. Yksityiselämäsi ei kuulu työpaikalle.
Itse todellakin haluan saada lomani heinäkuuksi, jos lapsettomalla työkaverilla ainoa syy on "mä haluun". Mikäli tässä ei löydy joustoa lapsettomilta, en minäkään puolestani jousta tippaakaan, jos työkaveri tarvitsee vapaata mistään muusta syystä kuin sairauden takia. Enkä ole yhtään sen kusipäisempi tai joustamattomampi m*lkku kuin se lapseton työkaverikaan.
kyllä se lapseton työkaverisi vuositasolla joustaa sinun vuoksesi huomattavasti enemmän, vaikkei siitä heinäkuun lomakuukaudesta haluakaan luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AIkuisen äiti
Ap
Jotkut lomailee, jotkut ei. Joillakin on heinäkuun vuoro, joillakin menee koko firma kiinni heinäkuussa jne. Tuleeko se jotenkin yllärinä, että lapsetonkin voi lomailla heinäkuussa?
On tullut yllärinä, koska miesvaltaisella työpaikallani ei tällaisia ongelmia ole ollut kesälomien suhteen. Meillä monet sinkut ja/tai lapsettomat mieluusti lomaileilevat muulloin kuin heinäkuussa. Itsekin tein niin, heinäkuussa oli töissä äätettömän rauhallista. Viikonloppuhen kesätapahtumiin ehti mainiosti, kavereita näki myös viikonloppuisin tai töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AIkuisen äiti
Ap
On tullut yllärinä, koska miesvaltaisella työpaikallani ei tällaisia ongelmia ole ollut kesälomien suhteen. Meillä monet sinkut ja/tai lapsettomat mieluusti lomaileilevat muulloin kuin heinäkuussa. Itsekin tein niin, heinäkuussa oli töissä äätettömän rauhallista. Viikonloppuhen kesätapahtumiin ehti mainiosti, kavereita näki myös viikonloppuisin tai töiden jälkeen.
Vai niin :D mutta nyt tiedät, että näinkin voi olla. Paljon on myös miesvaltaisia työpaikkoja, jossa pulju menee kiinni heinäkuussa ja kaikki lomailevat.
Velat on kyllä välillä niin vastenmielisiä itsekkäitä röyhkimyksiä. Tän takia en palkkaa veloja jos samantasoinen perheellinen on vaihtoehtona. Ja olen ison organisaation korkeimmalla oksalla päättämässä asiasta.
Työelämässä pitää olla yhteistyökykyinen ja joustava ja sitä nämä oman navan ympärillä pyörivät minäminä velat eivät ole. Näille oma persaus on universumin keskipiste - entisaikoina teitä olisi rangaistu vapaamatkustamisesta.
Johtamassani yksikössä todellakin perheelliset valitsee lomat ensin koska he tekevät maailman arvokkainta työtä, kasvattavat uutta elämää. Ja turha lässyttä yhdenvertaisuuslaista, tunnen lain kyllä. Silti toimin tällä lailla ja pidän huolen että työpaikka on PERHEystävällinen.
Velat eivät ymmärrä sitä asiaa että perheellinen ei oikeastaan lomaile koskaan, sillä se ”loma” on myös 24h lastenhoitoa. Tän takia pidän huolen että perheellisille ei tule lisästressiä sen takia että kun tarhat on kiinni niin pitää alkaa etsimään kaikkia hätäratkaisuja.
Divisioonani tekee oikein hyvää tulosta, ja henkilöstötyytyväisyys on erinomainen. Pitää uskaltaa tehdä linjauksia eikä aina miellyttää kaikkia kaikessa.
Ihanaa olla asiantuntijahommissa kun lomat on enemmän ilmoitusluontoinen asia. Poislukien joku kriittisessä vaiheessa oleva projekti tms. muuten sovitaan keskenämme kuka on milloinkin lomailemassa. Jos sitten heinäkuussa on pari viikkoa kun kukaan ei ole töissä niin se on ok. Tosin kaikilla on puhelin ja läppäri melkein aina mukana eli lyhyellä varoitusajalla työvalmiina. Ei ehkä jokaiselle sopiva järjestely mutta toimii meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AIkuisen äiti
Ap
Ei tietenkään kaikki lomaile aina heinäkuussa, vaikka lapsellisia suurin osa onkin. En usko, että heistä kukaan edes kehtaisi vuodesta toiseen vaatia kesälomaansa juuri heinäkuulle. Ja vaikkei kaikki yhtäaikaa lomalla olekkaan, niin siitäkin huolimatta heinäkuu on paras kesälomakuukausi ja myös minä haluan nauttia siitä vuorollani.
En ymmärrä miksi minun pitäisi joustaa lomaviikoissani muiden hyväksi vain siksi että heillä on lapsia. Meillä on kiertävät listat, joten jokainen tietää jo hyvissä ajoin mihin ajankohtaan ne omat lomat sijoittuu ja osaa valmistautua siihen, olipa lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Velat on kyllä välillä niin vastenmielisiä itsekkäitä röyhkimyksiä. Tän takia en palkkaa veloja jos samantasoinen perheellinen on vaihtoehtona. Ja olen ison organisaation korkeimmalla oksalla päättämässä asiasta.
Työelämässä pitää olla yhteistyökykyinen ja joustava ja sitä nämä oman navan ympärillä pyörivät minäminä velat eivät ole. Näille oma persaus on universumin keskipiste - entisaikoina teitä olisi rangaistu vapaamatkustamisesta.
Johtamassani yksikössä todellakin perheelliset valitsee lomat ensin koska he tekevät maailman arvokkainta työtä, kasvattavat uutta elämää. Ja turha lässyttä yhdenvertaisuuslaista, tunnen lain kyllä. Silti toimin tällä lailla ja pidän huolen että työpaikka on PERHEystävällinen.
Velat eivät ymmärrä sitä asiaa että perheellinen ei oikeastaan lomaile koskaan, sillä se ”loma” on myös 24h lastenhoitoa. Tän takia pidän huolen että perheellisille ei tule lisästressiä sen takia että kun tarhat on kiinni niin pitää alkaa etsimään kaikkia hätäratkaisuja.
Divisioonani tekee oikein hyvää tulosta, ja henkilöstötyytyväisyys on erinomainen. Pitää uskaltaa tehdä linjauksia eikä aina miellyttää kaikkia kaikessa.
Voi jestas mikä k*rpä olet. Tämäkin keskustelu alkoi kyllä ihan lapsiperheellisen itsekkyydellä. Kaikki lapsettomat ei ole veloja. Oletko sinä joku uskovainen?
Vierailija kirjoitti:
Siinä on niin väärä henkilö päättävässä asemassa että harvoin näkee. Mitäköhän traumoja ja kuviteltua katkeruutta purat ihmisiin joilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AIkuisen äiti
Ap
Ei tietenkään kaikki lomaile aina heinäkuussa, vaikka lapsellisia suurin osa onkin. En usko, että heistä kukaan edes kehtaisi vuodesta toiseen vaatia kesälomaansa juuri heinäkuulle. Ja vaikkei kaikki yhtäaikaa lomalla olekkaan, niin siitäkin huolimatta heinäkuu on paras kesälomakuukausi ja myös minä haluan nauttia siitä vuorollani.
En ymmärrä miksi minun pitäisi joustaa lomaviikoissani muiden hyväksi vain siksi että heillä on lapsia. Meillä on kiertävät listat, joten jokainen tietää jo hyvissä ajoin mihin ajankohtaan ne omat lomat sijoittuu ja osaa valmistautua siihen, olipa lapsia tai ei.
En kyllä ymmärrä miksi lapsiperheystäviesi heinäkuun kesäloma vaatisi sinunkin olevan kesälomalla heinäkuussa? Vietät heidän kanssaan 24/7/365 arkea eikä kyläilyt arkisin rai viikonloppuidin riitä?
Lapselliset muutenkin sluibailee töistä koko ajan verukkeella ”lapsi kipeä”.
Vierailija kirjoitti:
Joku kotona maleksiva av-mamma leikkii nyt isoa pomoa. Ei luoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ehkä se lapseton työkaveri haluaa päästä heinäkuussa johonkin tapahtumiin? Et sinä voi omia heinäkuuta sillä verukkeella, että sinulla on lapsia. Pitää vuorotella. Ei se lapsetonkaan saa aina vaatia heinäkuuta vapaaksi jonkun tapahtuman tms. vuoksi.
En tietääkseni ole sen kummemmin mitään ominut, vaan sanoin vaan, että ei minulta voi odottaa sen enempää joustoa kuin muiltakaan. Meillä on onneksi tähän asti aina löytynyt sitä joustoa, joten joustan itsekin niin paljon kuin pystyn.
Yksittäinen tapahtuma ei kai vaadi koko kuukautta lomaa? Ja oman perheen kanssa lomailu taas on ihan kunnon syy, eikä pelkkä "mä haluun".
Kysynpähän vaan, että mistä asioista sinä olet joustanut lapsettomien vuoksi? He varmasti joutuvat joustamaan ja venymään ihan tarpeeksi, kun sinä hoivaat sairasta lastasi kotona kuukausittain.
Kyllä sitä joustamista kuule on ihan tarpeeksi. Milloin jonkun koira synnyttää ja sitä täytyy vahtia, tai käyn kesken oman lomani (niiden lasten kanssa) töissä auttamassa. Jos joku haluaa lähteä aikaisemmin ties minkä teattereiden tai hammaslääkäreiden takia, yritän järjestää lasten isän hakemaan lapset tarhasta.
Lapsemme eivät myöskään ole kuukausittain kipeänä.
Ylipäätään onko oikein että eräillä on vakkaripaikat on palkalliset lomat.
Suurimmalla osalle ei ole joten voisi poistaa ne lomat niiltäkin joilla on oli lapsia tai ei.
Todellisuudessa myös lapselliset haluavat loman heinäkuussa, koska silloin on parhaat kelit ja valtaosa muistakin lomalla. Meillä yksi yh väenvängällä halusi heinäkuulle loman, koska lapsi. Todellisuudessa lapsi oli kaksi viikkoa isällään ja tämä yh pyöri festareita läpi jossain teinilaumassa..
Vierailija kirjoitti:
Lomapäivien määrään pitäisi saada joku "kompensointikerroin" jos ei saa pitää lomaansa silloin, kun suomessa on keskimäärin parhaimmat kesäsäät.
Jos joutuisi pitämään lomansa keväällä tai syksyllä, lomapäivät saisi 1,5-kertaisina.
Jos loma ajoittuisi talveen, saisi lomapäivät 2-kertaisina.
Ei tarvii olla kummoinenkaan ennustaja päätellessään, että yhtäkkiä myös perheelliset haluaisivat lomansa näille kuukausille, eikä heinäkuuta enää muistelisi kukaan ja hoito-ongelmat katoaisivat. Perusteena voisi lapsettomalle olla vaikkapa "tarvitsen enemmän lomapäiviä kuin sinä, koska perhe-elämä kuluttaa/saa olla enemmän lasten kanssa/mikä vaan syy". Kysehän on asenteesta, joka ei sen huomioonottavammaksi muutu, jos itselleen voi jotain etua saada. Ei koske tietenkään kaikkia perheellisiä.
Vierailija kirjoitti:
miten suhtaudut, jos joku lapseton on lomaillut 20 vuotta syyskuussa, ja sitten haluaa loman heinäkuulle? onko hän itsekäs röyhkimys?
Meillä on kiertävät lomat eikä kukaan saa mitään erivapauksia. Pari vuotta sitten oli melkoista vääntöä joka kesä, kun ei ollut kiertäviä lomia ja se vaikutti ihan työilmapiiriin ja ihmisten välisiin suhteisiin. Kaikki ovat pääsääntöisesti olleet tyytyväisiä tähän ratkaisuun. T. Yksikön esimies