Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?
Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perhemyönteisiä työpaikkoja on jo suomessa, ja se on hyvä homma se. Itsekin olen sellaisessa ja on aina järjestetty niin että lasten kesähoito onnstuu. Eikä tää tarkoita sitä että automaattisesti heinäkuu on lomaa vaan olen saanut esim ekaluokkalaisen kesän tehdä niin että puoli päivää oli etätöitöitä, toinen puoli toimistolla. Tällöin ei ekaluokkalaiselle tullut 8 h yksinoloa päivisin vaan puolet vähemmän.
Kun työnantaja joustaa niin työntekijätkin joustaa ja arvostamme suuresti perhemyönteistä työnantajaa. Tällaisia saisi olla enemmänkin.
Velat menköön velamyönteiseen työhön, niitä on jo rahoitus- ja lakifirmat täynnä.
Perhemyönteinen työpaikka ei tarkoita kenenkään syrjimistä. Esim. Sillä lapsettomalla saattaa olla iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat apua heinäkuussa.
Perhemyönteinem työpaikka ei syrji ketään vaan TUKEE perheellisiä.
Eli ne velat ja muut lapsettomat saavat myös tasapuolista kohtelua siitä huolimatta, että tuetaan perheellisiä? Eli perheiden tukemista ei revitä lapsettomien selkänahasta? Näinhän sen kuuluukin mennä ja varmasti suurimmaksi osaksi meneekin :)
Joo, jos jossain vaikka kaikki lapselliset voi lomailla juuri silloin kun haluaa ja lapsettomille jää rippeet, niin heidän lomarahansa voisi kompensaatioksi olla vaikka kaksi kertaa muita suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.
AIkuisen äiti
Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.
Ap
Minä en matkusta thaimaahan, enkä minnekkään muuallekaan ulkomaille sinun mieliksesi. Haluan vuorollani olla lomalla silloin kuin suurin osa muistakin on. Myös minulla on perhettä (ei lapsia) ja ystäviä joiden kanssa haluan lomalla viettää aikaa.
Sinun lapseton perheesi ja lapsettomat ystäväsi lomailevat juuri heinäkuussa?
Ei tietenkään kaikki lomaile aina heinäkuussa, vaikka lapsellisia suurin osa onkin. En usko, että heistä kukaan edes kehtaisi vuodesta toiseen vaatia kesälomaansa juuri heinäkuulle. Ja vaikkei kaikki yhtäaikaa lomalla olekkaan, niin siitäkin huolimatta heinäkuu on paras kesälomakuukausi ja myös minä haluan nauttia siitä vuorollani.
En ymmärrä miksi minun pitäisi joustaa lomaviikoissani muiden hyväksi vain siksi että heillä on lapsia. Meillä on kiertävät listat, joten jokainen tietää jo hyvissä ajoin mihin ajankohtaan ne omat lomat sijoittuu ja osaa valmistautua siihen, olipa lapsia tai ei.
En kyllä ymmärrä miksi lapsiperheystäviesi heinäkuun kesäloma vaatisi sinunkin olevan kesälomalla heinäkuussa? Vietät heidän kanssaan 24/7/365 arkea eikä kyläilyt arkisin rai viikonloppuidin riitä?
No ihan jos haluaa vaikka yhdessä reissuun lähteä. Samaa logiikkaa käyttäen, miksi loma pitäisi saada perheen ja puolison kanssa samalle ajalle, näkeehän heitä iltaisin ja viikonloppuisin kuitenkin... että on vajaata ajattelua taas.
Haluat lapsiperheen kanssa yhdessä reissuun 😁
Täällähän valitetaan miten lapset vievät vanhempiensa huomion, niin ettei ystävä koe saavansa sitä riittävästi. Tämä ongelma koski jo parin tunnin kahvittelua tai pelkkää puhelimessa puhumisista. Loma-ajat hotelleissa tuntuivat myös olevan yhtä lapsiperhemelua ja veden roisketta allasbaarin drinkkiin, kaipuu lapsivapaisiin hotelleihin oli ilmeinen.
Nyt sitten halutaan lapsiperheen kanssa lomalle 😂
Hohhoijaa. Lapsettomat eivät ole mikään homogeeninen ryhmä. Ymmärrän jos joku ei tällaista lomaansa kaipaa, mutta itse olen viihtynyt reissussa monenlaisilla kokoonpanoilla ja kivaa on ollut. Varmaan vaikutusta reissukavereiden asenteilla, mukavan ihmisen kanssa viihtyy, oli hänellä lapsia messissä tai ei. Lapsetkin ovat yleensä kivoja tyyppejä eikä mitään räyhäpettereitä ja sinänsä hauskaa seuraa.
käsittääkseni nimenomaan hoitoalalla on viime vuosina menty aimo harppauksia eteenpäin työtyytyväisyydessä, kun käyttöön on tullut kiertävät lomat ja joissakin paikoissa autonominen työvuorosuunnittelu. ja tämä on ollut helpotus myös monille perheellisille, kun kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti eikä joku rohmua kaikkia parhaita loma-aikoja joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perhemyönteisiä työpaikkoja on jo suomessa, ja se on hyvä homma se. Itsekin olen sellaisessa ja on aina järjestetty niin että lasten kesähoito onnstuu. Eikä tää tarkoita sitä että automaattisesti heinäkuu on lomaa vaan olen saanut esim ekaluokkalaisen kesän tehdä niin että puoli päivää oli etätöitöitä, toinen puoli toimistolla. Tällöin ei ekaluokkalaiselle tullut 8 h yksinoloa päivisin vaan puolet vähemmän.
Kun työnantaja joustaa niin työntekijätkin joustaa ja arvostamme suuresti perhemyönteistä työnantajaa. Tällaisia saisi olla enemmänkin.
Velat menköön velamyönteiseen työhön, niitä on jo rahoitus- ja lakifirmat täynnä.
Perhemyönteinen työpaikka ei tarkoita kenenkään syrjimistä. Esim. Sillä lapsettomalla saattaa olla iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat apua heinäkuussa.
Perhemyönteinem työpaikka ei syrji ketään vaan TUKEE perheellisiä.
Eli ne velat ja muut lapsettomat saavat myös tasapuolista kohtelua siitä huolimatta, että tuetaan perheellisiä? Eli perheiden tukemista ei revitä lapsettomien selkänahasta? Näinhän sen kuuluukin mennä ja varmasti suurimmaksi osaksi meneekin :)
Joo, jos jossain vaikka kaikki lapselliset voi lomailla juuri silloin kun haluaa ja lapsettomille jää rippeet, niin heidän lomarahansa voisi kompensaatioksi olla vaikka kaksi kertaa muita suurempi.
Byhyyy eihän se käy, kun lapsiperheillä on enemmän menoja ja se olisi niin epäreilua... V*ttu helpommalla pääsee, kun on kiertävät lomat ja piste.
Kyllä lapsettomillakin on oikeus pitää kesälomat heinäkuussa. Se on lähtökohta.
Mutta en ymmärrä miksi kukaan lapseton haluaisi pitää heinäkuussa lomansa. Heinäkuu on juuri suosituinta kesäloma aikaa niin joka paikassa hirveä tungos. Heinäkuu ei edes ole enää ollut moniin vuosiin lämpimin kuukausi, joten sekään ei ole hyvä syy. Matkustaminen lämpimiin maihin myös järkevämpää kevään/syksyn korvilla, ei keskikesällä.
Kysymys kuuluu; miksi kukaan lapseton ylipäänsä haluaisi pitää kesäloman heinäkuussa?
Vierailija kirjoitti:
Velat on kyllä välillä niin vastenmielisiä itsekkäitä röyhkimyksiä. Tän takia en palkkaa veloja jos samantasoinen perheellinen on vaihtoehtona. Ja olen ison organisaation korkeimmalla oksalla päättämässä asiasta.
Työelämässä pitää olla yhteistyökykyinen ja joustava ja sitä nämä oman navan ympärillä pyörivät minäminä velat eivät ole. Näille oma persaus on universumin keskipiste - entisaikoina teitä olisi rangaistu vapaamatkustamisesta.
Johtamassani yksikössä todellakin perheelliset valitsee lomat ensin koska he tekevät maailman arvokkainta työtä, kasvattavat uutta elämää. Ja turha lässyttä yhdenvertaisuuslaista, tunnen lain kyllä. Silti toimin tällä lailla ja pidän huolen että työpaikka on PERHEystävällinen.
Velat eivät ymmärrä sitä asiaa että perheellinen ei oikeastaan lomaile koskaan, sillä se ”loma” on myös 24h lastenhoitoa. Tän takia pidän huolen että perheellisille ei tule lisästressiä sen takia että kun tarhat on kiinni niin pitää alkaa etsimään kaikkia hätäratkaisuja.
Divisioonani tekee oikein hyvää tulosta, ja henkilöstötyytyväisyys on erinomainen. Pitää uskaltaa tehdä linjauksia eikä aina miellyttää kaikkia kaikessa.
No nyt vähän jonkun av-mamman fantasiat riistäytyivät käsistä. Noin tyhmä ihminen ei voi olla edes työlämässä.
Jos leikitään, että olet oikea pomo, niin miten selvität haastatteluissa, että henkilö on vela eikä sairauden takia lapseton? Onko työntekijä sinulle arvoton, jos häneltä on poistettu kohtu ja munasarjat syövän takia ennen kuin ehti saamaan lapsia? Entä sellaiset, joiden ainoa lapsi on kuollut? Pitääkö tällaisten naisten tosiaan olla työpaikassasi koko työuransa ajan ikuisia kakkosvaihtoehtoja?
jeesusonherra kirjoitti:
Mutta en ymmärrä miksi kukaan lapseton haluaisi pitää heinäkuussa lomansa. Heinäkuu on juuri suosituinta kesäloma aikaa niin joka paikassa hirveä tungos. Heinäkuu ei edes ole enää ollut moniin vuosiin lämpimin kuukausi, joten sekään ei ole hyvä syy. Matkustaminen lämpimiin maihin myös järkevämpää kevään/syksyn korvilla, ei keskikesällä.
Kysymys kuuluu; miksi kukaan lapseton ylipäänsä haluaisi pitää kesäloman heinäkuussa?
sen takia, että tykkää mökkeillä ja viettää aikaa miehensä kanssa, joka lomailee silloin? käydä sukulaisissa ja kesätapahtumissa.
jeesusonherra kirjoitti:
Koska puoliso, perhe ja ystävät on lomalla ja heinäkuussa on lämmintä ja valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.
AIkuisen äiti
Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.
Ap
Minä en matkusta thaimaahan, enkä minnekkään muuallekaan ulkomaille sinun mieliksesi. Haluan vuorollani olla lomalla silloin kuin suurin osa muistakin on. Myös minulla on perhettä (ei lapsia) ja ystäviä joiden kanssa haluan lomalla viettää aikaa.
Ei tietenkään kaikki lomaile aina heinäkuussa, vaikka lapsellisia suurin osa onkin. En usko, että heistä kukaan edes kehtaisi vuodesta toiseen vaatia kesälomaansa juuri heinäkuulle. Ja vaikkei kaikki yhtäaikaa lomalla olekkaan, niin siitäkin huolimatta heinäkuu on paras kesälomakuukausi ja myös minä haluan nauttia siitä vuorollani.
En ymmärrä miksi minun pitäisi joustaa lomaviikoissani muiden hyväksi vain siksi että heillä on lapsia. Meillä on kiertävät listat, joten jokainen tietää jo hyvissä ajoin mihin ajankohtaan ne omat lomat sijoittuu ja osaa valmistautua siihen, olipa lapsia tai ei.
En kyllä ymmärrä miksi lapsiperheystäviesi heinäkuun kesäloma vaatisi sinunkin olevan kesälomalla heinäkuussa? Vietät heidän kanssaan 24/7/365 arkea eikä kyläilyt arkisin rai viikonloppuidin riitä?
No ihan jos haluaa vaikka yhdessä reissuun lähteä. Samaa logiikkaa käyttäen, miksi loma pitäisi saada perheen ja puolison kanssa samalle ajalle, näkeehän heitä iltaisin ja viikonloppuisin kuitenkin... että on vajaata ajattelua taas.
Täällähän valitetaan miten lapset vievät vanhempiensa huomion, niin ettei ystävä koe saavansa sitä riittävästi. Tämä ongelma koski jo parin tunnin kahvittelua tai pelkkää puhelimessa puhumisista. Loma-ajat hotelleissa tuntuivat myös olevan yhtä lapsiperhemelua ja veden roisketta allasbaarin drinkkiin, kaipuu lapsivapaisiin hotelleihin oli ilmeinen.
Nyt sitten halutaan lapsiperheen kanssa lomalle 😂Hohhoijaa. Lapsettomat eivät ole mikään homogeeninen ryhmä. Ymmärrän jos joku ei tällaista lomaansa kaipaa, mutta itse olen viihtynyt reissussa monenlaisilla kokoonpanoilla ja kivaa on ollut. Varmaan vaikutusta reissukavereiden asenteilla, mukavan ihmisen kanssa viihtyy, oli hänellä lapsia messissä tai ei. Lapsetkin ovat yleensä kivoja tyyppejä eikä mitään räyhäpettereitä ja sinänsä hauskaa seuraa.
Sinä siis viihdyt? Viihtyvätkö molemmat vanhemmat ja lapset sinun kanssasi? Vai viihdyttääkö ystäväsi sinua ja toinen vanhemmista huolehtii lapsista?
Omat lomani ennen lapsia olivat kovin erilaisia kuin nykyiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velat on kyllä välillä niin vastenmielisiä itsekkäitä röyhkimyksiä. Tän takia en palkkaa veloja jos samantasoinen perheellinen on vaihtoehtona. Ja olen ison organisaation korkeimmalla oksalla päättämässä asiasta.
Työelämässä pitää olla yhteistyökykyinen ja joustava ja sitä nämä oman navan ympärillä pyörivät minäminä velat eivät ole. Näille oma persaus on universumin keskipiste - entisaikoina teitä olisi rangaistu vapaamatkustamisesta.
Johtamassani yksikössä todellakin perheelliset valitsee lomat ensin koska he tekevät maailman arvokkainta työtä, kasvattavat uutta elämää. Ja turha lässyttä yhdenvertaisuuslaista, tunnen lain kyllä. Silti toimin tällä lailla ja pidän huolen että työpaikka on PERHEystävällinen.
Velat eivät ymmärrä sitä asiaa että perheellinen ei oikeastaan lomaile koskaan, sillä se ”loma” on myös 24h lastenhoitoa. Tän takia pidän huolen että perheellisille ei tule lisästressiä sen takia että kun tarhat on kiinni niin pitää alkaa etsimään kaikkia hätäratkaisuja.
Divisioonani tekee oikein hyvää tulosta, ja henkilöstötyytyväisyys on erinomainen. Pitää uskaltaa tehdä linjauksia eikä aina miellyttää kaikkia kaikessa.No nyt vähän jonkun av-mamman fantasiat riistäytyivät käsistä. Noin tyhmä ihminen ei voi olla edes työlämässä.
Jos leikitään, että olet oikea pomo, niin miten selvität haastatteluissa, että henkilö on vela eikä sairauden takia lapseton? Onko työntekijä sinulle arvoton, jos häneltä on poistettu kohtu ja munasarjat syövän takia ennen kuin ehti saamaan lapsia? Entä sellaiset, joiden ainoa lapsi on kuollut? Pitääkö tällaisten naisten tosiaan olla työpaikassasi koko työuransa ajan ikuisia kakkosvaihtoehtoja?
Työssä työpaikassahan lapsettomat väistävät luodin, setviköön mammat keskenään kuka hoitaa työt kun kaikkien lapset on yhtäaikaa norossa kolmatta viikkoa putkeen. Toivottavasti lapsettomuus on este myös sijaistamiselle, niin ei tarvitse jonkun onnettoman yrittää koko vuoden tulosta tehdä parissa viikossa.
Heinäkuu on eniten kesän kuu, silloin on yleensä lämpimintä ja muutkin lomalla joten enemmän lomafiilis. Elokuussa illat jo pimenee, koululaiset menee kouluun ja kaikkialla touhotetaan syksyä. Kesäkuussa taas on usein vielä kylmä.
En tiedä, missä ihmeen duunaritöissä ihmiset oikein on, mutta käytännössä kaikki ystäväni/perheeni lomailee juhannuksen ja elokuun puolenvälin välissä, ja ihan riippumatta onko lapsia tai ei. Se nyt vaan on yleisin aika lomailla.
Lomatkin voi hoitaa ammatinvalinnalla.
t. opettaja, jolla lapsia
Vierailija kirjoitti:
Divisioonani tekee oikein hyvää tulosta, ja henkilöstötyytyväisyys on erinomainen. Pitää uskaltaa tehdä linjauksia eikä aina miellyttää kaikkia kaikessa.
juuri tämän takia monet lapsettomat on niin tympääntyneitä työelämään. monet lapselliset on vastenmielisiä itsekkäitä röyhkimyksiä. työelämässä pitää olla yhteistyökykyinen ja joustava, mitä sinä et ole. tuollainen jyräävä asenne alkaa kyllä ajan mittaan näkyä. itse ymmärrän henk. koht. perheellisten suosimisen tietyissä rajatuissa tilanteissa, mutta ainoastaan kun siihen on painavat syyt, esim. matkustelu ei ole.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos yhteiskunta haluaa ja tarvitsee lisää lapsia, tässäkin olisi yksi kannustin mietittäväksi. Miten helpottaa lapsellisten arkea. Jos yhteiskunta haluaa äidit töihin, kannattaa miettiä tätä asiaa. Monilapsisten perheiden äidit jäävät helpommin kotiin jos töitten sovittelu on vaikeaa. Silloin he ovat taakka yhteiskunnalle myös lapsettomat veroistaan maksavat heidän elämisen.
Mitä h*lvettiä. Itselläni on lapsia, mutta kuitenkin minulle on tärkeää, että töissä on reilu ilmapiiri. Lomat on kiertäviä. En koskaan ole vaatinut mitään erityiskohtelua esimerkiksi lomien tiimoilta vain siksi, että minulla on lapsia. Tiedän, että tällaisia rutisijoita on ja perustelee sillä, että se mieskin on aina heinäkuussa lomalla... No, vaihda sellaiseen työpaikkaan sitten missä saa olla aina heinäkuussa vapaalla tai vaikka koko kesän! Ei se ihan kaikilla aloilla toimi niin.
Lapselliset ja lapsettomat eivät ole samalla viivalla muutenkaan. Saavathan lapselliset lasten sairastumisten takia palkallista lomaa tai vaikka tehdä lyhennettyä työpäivää tietyn ikäisten lasten takia. Miksi heinäkuun lomapyyntö olisi sen kummallisempi asia kuin yllämainitut edut?
Kyllä saa lapsettomatkin tehdä lyhennettyä työpäivää. Vuosilomat ei kuitenkaan ole mitenkään verrattavissa esimerkiksi sairauslomiin.
Saako? Missä tälläinen oikeus? haluaisin tehdä 4 pv työviikkoa, mutta ei täällä saa kuin pienten lasten äidit ja 1. ja 2. luokkalaisten vanhemmat
Toisaalta ne lapset lomailevat 2,5 kuukautta ja vanhemmilla on lomaa kuukausi. 1.5 kuukautta joutuu tekemään kikkailuja. Kuinka merkittävää kikkailenko kesäkuun, heinäkuun vai puolikkaan elokuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AIkuisen äiti
Ap
Nyt sitten halutaan lapsiperheen kanssa lomalle 😂Hohhoijaa. Lapsettomat eivät ole mikään homogeeninen ryhmä. Ymmärrän jos joku ei tällaista lomaansa kaipaa, mutta itse olen viihtynyt reissussa monenlaisilla kokoonpanoilla ja kivaa on ollut. Varmaan vaikutusta reissukavereiden asenteilla, mukavan ihmisen kanssa viihtyy, oli hänellä lapsia messissä tai ei. Lapsetkin ovat yleensä kivoja tyyppejä eikä mitään räyhäpettereitä ja sinänsä hauskaa seuraa.
Sinä siis viihdyt? Viihtyvätkö molemmat vanhemmat ja lapset sinun kanssasi? Vai viihdyttääkö ystäväsi sinua ja toinen vanhemmista huolehtii lapsista?
Omat lomani ennen lapsia olivat kovin erilaisia kuin nykyiset.
Ilmeisesti viihtyvät kun haluavat reissuun lähteä. Ei aikuista ihmistä tarvitse viihdyttää. Lapset ovat mukana tekemisessä ja kohteet valitaan osin tämän perusteella. Toki lomat aikuisporukassa ovat vapaampia aikataulujen suhteen ja tekeminen erilaista, mutta onhan se kiva myös nähdä lasten innostuvan uusista kokemuksista. Ollaan reissattu mm. ystäväni ja kahden lapsensa kanssa, kun puolisonsa ollut kiinni töissä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, missä ihmeen duunaritöissä ihmiset oikein on, mutta käytännössä kaikki ystäväni/perheeni lomailee juhannuksen ja elokuun puolenvälin välissä, ja ihan riippumatta onko lapsia tai ei. Se nyt vaan on yleisin aika lomailla.
"Missä ihmeen duunaritöissä", no siellä duunaritöissä aika iso osa Suomen työntekijöistä työskentelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssä työpaikassahan lapsettomat väistävät luodin, setviköön mammat keskenään kuka hoitaa työt kun kaikkien lapset on yhtäaikaa norossa kolmatta viikkoa putkeen. Toivottavasti lapsettomuus on este myös sijaistamiselle, niin ei tarvitse jonkun onnettoman yrittää koko vuoden tulosta tehdä parissa viikossa.
ajattelin just samaa. olisi kyllä hyvä että työpaikat olisi näiden käytäntöjen kanssa avoimia, että tietäisi minne ei kannata hakea.
Soteala=naisvaltainen ala, jossa varmasti iso osa työntekijöistä on perheellisiä. Eli ei se vaan toimi niin, että kaikki perheelliset hoitsut saa heinäkuun lomaksi ja tehdä vajaata listaa. Jonkun siellä duunissa on oltava 24/7 ;)