Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?

Vierailija
05.03.2020 |

Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(

Kommentit (361)

Vierailija
241/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ap et ole työkaverini. Sinun kanssasi olisi vaikea tulla toimeen. Kiertävä lomasysteemi on paras. Siitä voidaan sitten joustaa, jos se sopii kaikille. Yksityiselämäsi ei kuulu työpaikalle.

Itse todellakin haluan saada lomani heinäkuuksi, jos lapsettomalla työkaverilla ainoa syy on "mä haluun". Mikäli tässä ei löydy joustoa lapsettomilta, en minäkään puolestani jousta tippaakaan, jos työkaveri tarvitsee vapaata mistään muusta syystä kuin sairauden takia. Enkä ole yhtään sen kusipäisempi tai joustamattomampi m*lkku kuin se lapseton työkaverikaan.

Niin ehkä se lapseton työkaveri haluaa päästä heinäkuussa johonkin tapahtumiin? Et sinä voi omia heinäkuuta sillä verukkeella, että sinulla on lapsia. Pitää vuorotella. Ei se lapsetonkaan saa aina vaatia heinäkuuta vapaaksi jonkun tapahtuman tms. vuoksi.

En tietääkseni ole sen kummemmin mitään ominut, vaan sanoin vaan, että ei minulta voi odottaa sen enempää joustoa kuin muiltakaan. Meillä on onneksi tähän asti aina löytynyt sitä joustoa, joten joustan itsekin niin paljon kuin pystyn.

Yksittäinen tapahtuma ei kai vaadi koko kuukautta lomaa? Ja oman perheen kanssa lomailu taas on ihan kunnon syy, eikä pelkkä "mä haluun".

Vaikka mulla ei lapsia olekaan, niin perhe löytyy silti. Ja sinäpä sen sanoit, oman perheen kanssa lomailu on ihan kunnon syy haluta lomailla heinäkuussa. :)

Tätä nimenomaan tarkoitin. Lapsettomallakin voi olla perhe, ja sen kanssa lomailu ei ole "mä haluun", vaan perheen kanssa lomailua.

Vierailija
242/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat on kyllä välillä niin vastenmielisiä itsekkäitä röyhkimyksiä. Tän takia en palkkaa veloja jos samantasoinen perheellinen on vaihtoehtona. Ja olen ison organisaation korkeimmalla oksalla päättämässä asiasta.

Työelämässä pitää olla yhteistyökykyinen ja joustava ja sitä nämä oman navan ympärillä pyörivät minäminä velat eivät ole. Näille oma persaus on universumin keskipiste - entisaikoina teitä olisi rangaistu vapaamatkustamisesta.

Johtamassani yksikössä todellakin perheelliset valitsee lomat ensin koska he tekevät maailman arvokkainta työtä, kasvattavat uutta elämää. Ja turha lässyttä yhdenvertaisuuslaista, tunnen lain kyllä. Silti toimin tällä lailla ja pidän huolen että työpaikka on PERHEystävällinen.

Velat eivät ymmärrä sitä asiaa että perheellinen ei oikeastaan lomaile koskaan, sillä se ”loma” on myös 24h lastenhoitoa. Tän takia pidän huolen että perheellisille ei tule lisästressiä sen takia että kun tarhat on kiinni niin pitää alkaa etsimään kaikkia hätäratkaisuja.

Divisioonani tekee oikein hyvää tulosta, ja henkilöstötyytyväisyys on erinomainen. Pitää uskaltaa tehdä linjauksia eikä aina miellyttää kaikkia kaikessa.

Joku kotona maleksiva av-mamma leikkii nyt isoa pomoa. Ei luoja.

Kuinkahan moni tässä ketjussa leikkii olevansa töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta on lomaa kesä-, heinä- ja puolet elokuuta. Kuitenkin loma täytyy olla juuri heinäkuussa? Oiskohan ihan siksi, että se on paras kesäaika Suomessa?

Vierailija
244/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ap et ole työkaverini. Sinun kanssasi olisi vaikea tulla toimeen. Kiertävä lomasysteemi on paras. Siitä voidaan sitten joustaa, jos se sopii kaikille. Yksityiselämäsi ei kuulu työpaikalle.

Itse todellakin haluan saada lomani heinäkuuksi, jos lapsettomalla työkaverilla ainoa syy on "mä haluun". Mikäli tässä ei löydy joustoa lapsettomilta, en minäkään puolestani jousta tippaakaan, jos työkaveri tarvitsee vapaata mistään muusta syystä kuin sairauden takia. Enkä ole yhtään sen kusipäisempi tai joustamattomampi m*lkku kuin se lapseton työkaverikaan.

Lähdet siis siitä että kaikki muut on väärässä, vain sun tarpeilla on merkitystä. Kuulostat todella m*lkulta ja kuspäältä. Onneksi ei ole kovin montaa vastaavaa tullut työelämässä vastaan.

Vierailija
245/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun  lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.

AIkuisen äiti

Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.

Ap

Minä en matkusta thaimaahan, enkä minnekkään muuallekaan ulkomaille sinun mieliksesi. Haluan vuorollani olla lomalla silloin kuin suurin osa muistakin on. Myös minulla on perhettä (ei lapsia) ja ystäviä joiden kanssa haluan lomalla viettää aikaa. 

Sinun lapseton perheesi ja lapsettomat ystäväsi lomailevat juuri heinäkuussa?

Ei tietenkään kaikki lomaile aina heinäkuussa, vaikka lapsellisia suurin osa onkin. En usko, että heistä kukaan edes kehtaisi vuodesta toiseen vaatia kesälomaansa juuri heinäkuulle. Ja vaikkei kaikki yhtäaikaa lomalla olekkaan, niin siitäkin huolimatta heinäkuu on paras kesälomakuukausi ja myös minä haluan nauttia siitä vuorollani.

En ymmärrä miksi minun pitäisi joustaa lomaviikoissani muiden hyväksi vain siksi että heillä on lapsia. Meillä on kiertävät listat, joten jokainen tietää jo hyvissä ajoin mihin ajankohtaan ne omat lomat sijoittuu ja osaa valmistautua siihen, olipa lapsia tai ei. 

En kyllä ymmärrä miksi lapsiperheystäviesi heinäkuun kesäloma vaatisi sinunkin olevan kesälomalla heinäkuussa? Vietät heidän kanssaan 24/7/365 arkea eikä kyläilyt arkisin rai viikonloppuidin riitä?

Kyse olikin siitä että on välillä on kiva lomailla silloin kuin suurin osa muistakin lomailee, on kiva viettää aikaa oman perheen kanssa ja tavata ystäviä jotka on myös lomalla. Vaihtoehtona tarjottiin thaimaan lomaa marraskuussa, kun lähes kaikki on duunissa tai opiskelemassa. Eikä lapsettoman sitä tarvitse perustella sitä tarvetta heinäkuunlomaan yhtään mitenkään. Hän voi haluta lomailla heinäkuussa, vaikka ei 4 viikkoon näkisi yhtään ketään tai osallistuisi yhtään mihinkään kesätapahtumaan. Se on hänenkin oikeutensa. 

Edelleenkin, kiertävät lomalistat on tasapuolisin ja järkevin vaihtoehto. Perhetaustoilla ei voi olla merkitystä kesälomienkin suhteen, se lapseton työntekijä joustaa muutenkin jo vuodessa huomattavasti enemmän lapsellisten hyväksi.

Vierailija
246/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat on kyllä välillä niin vastenmielisiä itsekkäitä röyhkimyksiä. Tän takia en palkkaa veloja jos samantasoinen perheellinen on vaihtoehtona. Ja olen ison organisaation korkeimmalla oksalla päättämässä asiasta.

Työelämässä pitää olla yhteistyökykyinen ja joustava ja sitä nämä oman navan ympärillä pyörivät minäminä velat eivät ole. Näille oma persaus on universumin keskipiste - entisaikoina teitä olisi rangaistu vapaamatkustamisesta.

Johtamassani yksikössä todellakin perheelliset valitsee lomat ensin koska he tekevät maailman arvokkainta työtä, kasvattavat uutta elämää. Ja turha lässyttä yhdenvertaisuuslaista, tunnen lain kyllä. Silti toimin tällä lailla ja pidän huolen että työpaikka on PERHEystävällinen.

Velat eivät ymmärrä sitä asiaa että perheellinen ei oikeastaan lomaile koskaan, sillä se ”loma” on myös 24h lastenhoitoa. Tän takia pidän huolen että perheellisille ei tule lisästressiä sen takia että kun tarhat on kiinni niin pitää alkaa etsimään kaikkia hätäratkaisuja.

Divisioonani tekee oikein hyvää tulosta, ja henkilöstötyytyväisyys on erinomainen. Pitää uskaltaa tehdä linjauksia eikä aina miellyttää kaikkia kaikessa.

Joku kotona maleksiva av-mamma leikkii nyt isoa pomoa. Ei luoja.

Jännää että sukupuolenvaihdos tehty huomaamatta

Vierailija
247/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ihmisistä lomailee juuri heinäkuussa, kun käytännössä koko Suomi on kiinni. Lomalla kuitenkin tärkeää on läheiset ihmiset, joten ihan ymmärrettävää, että silloin valtaosa lomailla haluaa, on lapsia tai ei.

Vierailija
248/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun  lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.

AIkuisen äiti

Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.

Ap

Minä en matkusta thaimaahan, enkä minnekkään muuallekaan ulkomaille sinun mieliksesi. Haluan vuorollani olla lomalla silloin kuin suurin osa muistakin on. Myös minulla on perhettä (ei lapsia) ja ystäviä joiden kanssa haluan lomalla viettää aikaa. 

Ei tietenkään kaikki lomaile aina heinäkuussa, vaikka lapsellisia suurin osa onkin. En usko, että heistä kukaan edes kehtaisi vuodesta toiseen vaatia kesälomaansa juuri heinäkuulle. Ja vaikkei kaikki yhtäaikaa lomalla olekkaan, niin siitäkin huolimatta heinäkuu on paras kesälomakuukausi ja myös minä haluan nauttia siitä vuorollani.

En ymmärrä miksi minun pitäisi joustaa lomaviikoissani muiden hyväksi vain siksi että heillä on lapsia. Meillä on kiertävät listat, joten jokainen tietää jo hyvissä ajoin mihin ajankohtaan ne omat lomat sijoittuu ja osaa valmistautua siihen, olipa lapsia tai ei. 

En kyllä ymmärrä miksi lapsiperheystäviesi heinäkuun kesäloma vaatisi sinunkin olevan kesälomalla heinäkuussa? Vietät heidän kanssaan 24/7/365 arkea eikä kyläilyt arkisin rai viikonloppuidin riitä?

No ihan jos haluaa vaikka yhdessä reissuun lähteä. Samaa logiikkaa käyttäen, miksi loma pitäisi saada perheen ja puolison kanssa samalle ajalle, näkeehän heitä iltaisin ja viikonloppuisin kuitenkin... että on vajaata ajattelua taas.

Vierailija
249/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso on aina heinäkuun lomalla, joten myös minä haluan olla. Onneksi on töissä tarpeeksi arvokas työntekijä, niin pystyy helposti neuvottelemaan tuonkin asian kuntoon. Talviloman voi helposti pitää koulujen lomien ulkopuolella.

Vierailija
250/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhemyönteisiä työpaikkoja on jo suomessa, ja se on hyvä homma se. Itsekin olen sellaisessa ja on aina järjestetty niin että lasten kesähoito onnstuu. Eikä tää tarkoita sitä että automaattisesti heinäkuu on lomaa vaan olen saanut esim ekaluokkalaisen kesän tehdä niin että puoli päivää oli etätöitöitä, toinen puoli toimistolla. Tällöin ei ekaluokkalaiselle tullut 8 h yksinoloa päivisin vaan puolet vähemmän.

Kun työnantaja joustaa niin työntekijätkin joustaa ja arvostamme suuresti perhemyönteistä työnantajaa. Tällaisia saisi olla enemmänkin.

Velat menköön velamyönteiseen työhön, niitä on jo rahoitus- ja lakifirmat täynnä.

Vierailija
251/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joustanut lapsiperheellisten työntekijöiden hyväksi viimeiset 4 joulua. Olen töissä, jotta he voivat viettää joulua lasten kanssa, nytkö pitäisi joustaa myös kesällä samasta syystä? Asun toisella puolella suomea kuin suurin osa perheestäni, sukulaisista ja ystävistäni, mutta täällä ehdotetaan että eikö arki-illat ja viikonloput riitä heidän tapaamiseen kesällä. Ja sitten puolitosissaan ehdotetaan lomakuukaudeksi marraskuuta ja thaimaan lomaa. Yksinkö mä sinne lähden, kun muut on lomailleet jo kesällä? Toden totta aion jatkossakin pitää huolen että saan pitää lomani kesällä, silloin kun muutkin lomailee. 

Vierailija
252/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kouluikäiset lapset viettävät valtaosan kesälomasta kavereiden kanssa päivät pyörien, joten oikein mielelläni pidän loman elokuussa, kun saa rauhassa olla lasten ollessa koulussa.

Vierailija
253/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

perhemyönteisiä työpaikkoja on jo suomessa, ja se on hyvä homma se. Itsekin olen sellaisessa ja on aina järjestetty niin että lasten kesähoito onnstuu. Eikä tää tarkoita sitä että automaattisesti heinäkuu on lomaa vaan olen saanut esim ekaluokkalaisen kesän tehdä niin että puoli päivää oli etätöitöitä, toinen puoli toimistolla. Tällöin ei ekaluokkalaiselle tullut 8 h yksinoloa päivisin vaan puolet vähemmän.

Kun työnantaja joustaa niin työntekijätkin joustaa ja arvostamme suuresti perhemyönteistä työnantajaa. Tällaisia saisi olla enemmänkin.

Velat menköön velamyönteiseen työhön, niitä on jo rahoitus- ja lakifirmat täynnä.

Taidat olla tuo sama "iso pomo", mutta nyt työntekijän muodossa. Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että lapseton= automaattisesti vela?

Vierailija
254/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AIkuisen äiti

Ap

No ihan jos haluaa vaikka yhdessä reissuun lähteä. Samaa logiikkaa käyttäen, miksi loma pitäisi saada perheen ja puolison kanssa samalle ajalle, näkeehän heitä iltaisin ja viikonloppuisin kuitenkin... että on vajaata ajattelua taas.

Haluat lapsiperheen kanssa yhdessä reissuun 😁

Täällähän valitetaan miten lapset vievät vanhempiensa huomion, niin ettei ystävä koe saavansa sitä riittävästi. Tämä ongelma koski jo parin tunnin kahvittelua tai pelkkää puhelimessa puhumisista. Loma-ajat hotelleissa tuntuivat myös olevan yhtä lapsiperhemelua ja veden roisketta allasbaarin drinkkiin, kaipuu lapsivapaisiin hotelleihin oli ilmeinen.

Nyt sitten halutaan lapsiperheen kanssa lomalle 😂

Vierailija
255/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhemyönteinen työpaikka ei tarkoita kenenkään syrjimistä. Esim. Sillä lapsettomalla saattaa olla iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat apua heinäkuussa.

Vierailija
256/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten sitten toimit, jos lomaa haluaa

A. 25-vuotias lapseton työntekijä, joka haluaa loman heinäkuulle, koska hänen siskonsa häät on ulkomailla ja matkoihin menee sen verran aikaa ettei viikonloppu riitä?

B. 28-vuotias yhden tarhaikäisen äiti, jonka mies lomailee heinäkuussa ja voi hoitaa tarhaikäistä. lisäksi mummo asuu lähellä ja hoitaa mielellään.

C. 55-vuotias työntekijä, jonka lapsi ja lapsenlapsi asuu ulkomailla, ja ovat heinäkuussa tulossa lomallaan suomeen lomailemaan?

D. teini-ikäisen äiti,

E. lapseton 45-vuotias, jonka äiti kuollut äkillisesti kesäkuussa ja ollut sairaslomalla. haluaa kesäloman heinäkuulle hautajaisjärjesteluiden ja surusta toipumisen vuoksi. hän on ollut joka heinäkuu töissä 20 vuotta. 

ei nämä tilanteet ole niin mustavalkoisia. 

Vierailija
257/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhemyönteinen työpaikka ei tarkoita kenenkään syrjimistä. Esim. Sillä lapsettomalla saattaa olla iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat apua heinäkuussa.

Perhemyönteinem työpaikka ei syrji ketään vaan TUKEE perheellisiä.

Vierailija
258/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä perhemyönteisiä työpaikkoja on yllättävän vähän, liki kaikki IT-alalla tai ylipäätään teknologiateollisuudessa.

Riitaisinta on JULKISELLA sektorilla. Itse vaihdoin teollisuudesta sote-alalle ja olen järkyttynyt miten riitaisaa meno on ja miten huonosti johdettu. Se huono johtaminen aiheuttaa ne riidat.

Vierailija
259/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhemyönteinem työpaikka ei syrji ketään vaan TUKEE perheellisiä.

Eli ne velat ja muut lapsettomat saavat myös tasapuolista kohtelua siitä huolimatta, että tuetaan perheellisiä? Eli perheiden tukemista ei revitä lapsettomien selkänahasta? Näinhän sen kuuluukin mennä ja varmasti suurimmaksi osaksi meneekin :)

Vierailija
260/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomislapun pöytään tuominen auttaa loman saannissa haluttuun ajankohtaan. Samoin se, ettei kuulu ay-liikkeeseen ja osallistu kaikenmaailman lakkoihin ja vouhotuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi