Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei perhetyö voi tulla auttamaan öisin, eli valvomaan lapsen kanssa joka yksinkertaisesti nuku?

Vierailija
05.03.2020 |

Tätä asiaa ei sossussa tajuta. En minä päivisin mitään apua tarvitse, mutta olisi kiva saada yöllä nukkua. Enkä minä osaa päivällä nukkua, jos täällä pyörii ventovieras ihminen. En tarvitse apua siivouksessa, pyykkäyksessä, ruuanlaitossa, en missään kotitöissä, osaan hoitaa ne itsekin. Ja sitä paitsi olen palannut työelämään ja lapsi on päiväkodissa, joten perhetyöntekijää ei tarvita, paitsi yöllä olisi kiva, että joku valvoisi lapsen kanssa ja itse saisin vetää unta kaaliin.

On kokeiltu unikoulut ja kaikki, mutta ei lapsi vain nuku. Töissäkin tässä pitäisi käydä, eikä sossut ymmärrä tätäkään asiaa.

Tulisivat tänne valvomaan koko yön lapsen kanssa ja menisivät itse nukkumatta töihin, niin ehkä tajuaisivat minkä takia sitä ihminen voi olla hieman väsynyt ja äreä. Pelkkää liibalaabaa osaavat suoltaa, mutta eivät tajua missä asiassa sitä todellista apua tarvitsisi.
Valvomaan lapsen kanssa, jotta itse jaksaisi päivästä toiseen raahautua töihin maksaakseen laskut ja muun elämisen.
Mutta eivät älyä ei, että töissä käy muutkin kuin he.

Tai sitten pitäisi lopettaa työt ja aloittaa sossupummailu.

Kommentit (269)

Vierailija
81/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Helsingin kaupungin sosiaaliohjauksesta saa unikouluapua juuri tuollaisiin tilanteisiin.

Mehiläisessä on työntekijöitä lastenhoidon puolella, josta saa maksua vastaan saa öisin apua lapsen hoitoon, kun vanhemmat väsyneitä.

Vierailija
82/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua saa kirjoitti:

Ainakin Helsingin kaupungin sosiaaliohjauksesta saa unikouluapua juuri tuollaisiin tilanteisiin.

Mehiläisessä on työntekijöitä lastenhoidon puolella, josta saa maksua vastaan saa öisin apua lapsen hoitoon, kun vanhemmat väsyneitä.

Mitään apua mistään unikouluista ole kun kutiaa! Pitää perhetyön tulla valvomaan yöt! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin olen miettinyt, miksi se apu on sitä, että se perhetyöntekijä tulee päiväsaikaan vähän hengailemaan ja juttelemaan, kun ne ahdistavimmat hetket ovat yöllä. Tämän vuoksi minä en koskaan pyytänyt apua, vaikka olin sekoamispisteessä valvomisen takia. Enemmän voimavaroja se vain olisi vienyt, kun olisi pitänyt vielä lasten lisäksi huomioida se perhetyöntekijäkin. Yksi kokonaan nukuttu yö pari kertaa kuukauden sisällä olisi ollut kyllä valtava helpotus. Tällaista palvelua on vähän vaikeaa ostaakaan esim MLL:n kautta, kun ovat usein opiskelijoita tai työssäkäyviä hekin. 

Miksi se mies ei voisi valvoa niitä paria yötä kk?

Kyllä hän "valvoikin". Hänen valvomisensa oli sitä, että hän toi lapsen sänkyymme ja istui siinä lapsi sylissään. Sitten hän itse nukahti ja minä sitten valvon, että lapsi ei putoa hänen sylistään tai mies ei kierähdä hänen päälleen. Tai sitten hän oli lapsen kanssa sohvalla ja minä sitten laukkaan makkarista katsomassa, onko vauva turvassa. Miehellä oli siis uniapnea ja hänen nukkumisensa/valvomisensa oli jotain ihan järkyttävää. 

Hävittäjälentäjä, jolla on uniapnea. Mitä vielä? Tässä on jo mainion lyhytelokuvat ainekset kasassa.

Sori, mutta Minulla 2 kk vauva ja olen niin väsynyt, että nauran aivan kaikelle.

Minä en puhunut mistään hävittäjälentäjistä. Kiva, jos uniapnea naurattaa. Minua ei naurattanut.

Pyydän uudelleen anteeksi, muttakun se mielikuva jäi päähäni.

Anteeksipyytelijä täällä vielä uudestaan. Olen itse neljän lapsen äiti ja nuorin tosiaan 2 kk. Valvomisesta on kokemusta tosissaan siis. Itsekin olen epätoivoinen joskus ollut. Sinuna ottaisin ensin yhteyttä neuvolaan ja sitä kautta lähdettäisiin ratkomaan tuota uniongelmaa. Ensiapuna voisi käyttää, jos mitenkään mahdollista, perheen apua. Onko sinulla sisaruksia. Äitiä, anoppia tai ystäviä, jotka voisivat akuutissa vaiheessa auttaa.

Yleensä ratkaisu on päivällä nukkuminen.

Tuo on todella yleistä ja aika moni tämän palstan lukijoista on tuon kokenut. Siitä on vain selvittävä jakamalla työt miehen kanssa. Usko tai älä se loppuu joskus.

Tässä viestissä on hyvä alku, miten lähteä ratkomaan ongelmaa. Ap ei siihen vastannut kuin vittuilemalla. Eli ei hän oikeasti halua apua täältä. Uhriutuminen käynnissä.

Tämä vastaaja nauroi ap:n ongelmalle. Ap kysyi, miten työssäkäyvä nukkuu päivällä. Ja sinä sanot, että ap oli se, joka v*ttuili?

En tiennyt, että hän käy töissä, enkä varsinkaan sitä, ettei hänellä ole lainkaan vapaapäiviä, jolloin voisi nukkua.

Mihin tämä liittyi? Minä kommentoin tuohon, kun joku sanoi ap:n v*ttuilevan. Minusta yksinkertainen kysymys ei ole v*ttuilua. Toisen ongelmalle nauraminen sen sijaan on. Ap on saanut hirveästi kuraa niskaansa tässä ketjussa näiltä viisastelijoilta. Ja silti porukka vinkuu, kun ap v*ttuilee.

Vierailija
84/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se atopia valvottaa lasta, niin siihen pitää saada paremmat hoidot. Otat yhteyttä paikkaan jossa lastasi hoidetaan (lastenpoliklinikka? Yksityinen lastenlääkäri? TK-lääkäri? Tai mikä ikinä onkaan jossa se atopia on diagnosoitu ha josta mm ne rasvat määrätään) Pyydä uusi aika ja kerro että tilanne on niin vaikea ettette saa öisin nukuttua. Kun pääset lääkäriin, kerrot että lapsi ei nuku öisin lainkaan ja pyydät kutinaa lievittävää lääkettä (Atarax) lapselle öisin käytettäväksi.

Jos olette käyneet vain neuvola- tai TK-lääkärillä, pyydä lähete lastenpolille. Siellä voidaan tarkemmin selvitellä allergioita ym jotka pitää yllä atooppista tulehdusreaktiota. Heillä on myös parempi kokemus atooppisen ihon hoidosta noin yleisesti.

Itsellä neljä lasta jotka kaikki enemmän tai vähemmän allergisia ja atooppisia. Parhaita kotikonsteja joita meillä todettiin olivat mm:

- maitohappobakteerit käyttöön (gefilus purutabletti tai kaksi annosta Valion Gefilus-tuotteita/ Play-tuotteita. Normalisoi suolistobakteerikantaa

- d-vitamiinia vähintään 20 mikrogrammaa vuorokaudessa, alkuun voi antaa viikon-pari jopa 50 mikrogrammaa jotta d-vitamiinivarastot täydentyy kunnolla

- vaihda pyykinpesuaine hajusteettomaan ja zeoliitittomaan (tilaan itse netistä Allegro-merkkistä pesujauhetta, mutta esim LV tai MiniRisk toimii myös)

- älä pese lasta saippualla vaan perusvoiteella, suihkun/saunan jälkeen kevyesti taputtele kuivaksi pyyhkeellä ja rasvaa uudelleen.

- lisää lapsen ruokaan 1-2 tl oliiviöljyä päivittäin

- kokeile merisuolakylpyjä (1-2 dl merisuolaa + puolikas vauvanamme haaleaa kylpyvettä), suola sitoo ihoon tehokkaasti kosteutta ja on antibakteerista

- jos on varaa, suosittelen kokeilemaan myös vyöhyketerapiaa. Se rentouttaa ja rauhoittaa lasta ja auttaa sitä kautta nukkumaan paremmin

Ja ap, vaikka sulla ja miehellä olisi millainen työtilanne, teillä molemmilla on olemassa vapaapäiviä. Jos teillä on säännölliset viikonloppuvapaat, toinen valvoo (ei siis edes mene sänkyyn vaan torkkuu esim sohvalla valmiina vastaamaan lapsen tarpeisiin) perjantai-yön ja toinen valvoo lauantai-yön. Jos mies osaa nukkua päiväunia, voi hän valvoa vaikka kahtena viikonloppuna molemmat yöt. Atooppisen lapsen hoitaminen on yhteispeliä.

Vierailija
85/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat käy töissä joten eikö voisi kokeilla ihan maksullista lastenhoitajaa muutaman yön?

Vierailija
86/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perhetyöntekijä on kaksi yötä viikossa ap:llä, hän ei enää muissa perheissä käy koko viikolla. Tulee työnantajalle kalliiksi.

Vierailija
87/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on empatiakyvytöntä sakkia tällä palstalla, vaikka eipä sen kai pitäisi yllättää.

Hassua. Ajattelin juuri itse päinvastoin. Täällähän on ihmisiä, jotka itse valvoivat lastensa kanssa selvidivät ilman draamaa. On niitäkin, jotka tmmärtävät uhriutuvan marttyyriäidin mielenmaisemaa (puheet kuolemasta) ja varoittavat, että älä jätä tuollaista äidin mallia omalle lapsellesi. Lapsi vaistoaa äidin pahantuulisuuden.

Villi veikkaus: kakara nukkuu huonosti, koska ihottuma kutiaa ja äidin takakireys saa lapsen tuntemaan itsensä epätoivotuksi, varuillaan olevaksi, levottomaksi ja nukahtaminen (sekä unessa pysyminen) on sen vuoksi entistä vaikeampaa.

Enpä tunne monttaa marttyyriätitä, joiden kodissa vallitsisi rauhallinen, tasapainoinen ilmapiiri.

Tässäpä taas todella empatiaa uhkuva kommentti. "Ihan tässä nyt aidosti haluan auttaa ja ymmärrän, joten annan neuvon: lopeta valittaminen äläkä ole noin paska."

Ja sädekehä taas kiiltää. Pidätkö oikeasti ihan normaalina, jos vaikka neuvolassa äidille sanottaisiin, että sen kun lopetat olemasta takakireä marttyyri.

Vierailija
88/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä MLL lastenhoitaja yöksi. 9,00e/tunti ainakin Varsinais-Suomessa. Itse olen MLL-hoitaja ja ennen omia lapsia tein usein yökeikkoja vaikka olin opiskelija ja kävin pari kertaa viikossa töissä lastenhoitotuntien lisäksi. Nyt sitkeästi soittamaan välittäjäpalveluun, kyllä sieltä joku suostuu tukemaan yöksi.

Anteeksi mitä? Onpa eri hinnat, kun Tampereella kyselin MLL:n lastenhoitajan hintaa, niin oli 36e/h.

Melko kova, kun ottaa huomioon, että esim. ryhmikses sä työskentelevän perhepäivähoitajan palkka on n. 11,50e/h. Ja tuossa jo ikälisä mukana.

Työantaja maksaa enemmän kuin 11,50 euroa. Työnantajamaksut siihen päälle nimittäin. Tuossa on kaikki kulut laitettu yhteen

Oho, onko työnantajakulut oikeasti 2*palkka? 😲

Vierailija
89/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perhetyöntekijä on kaksi yötä viikossa ap:llä, hän ei enää muissa perheissä käy koko viikolla. Tulee työnantajalle kalliiksi.

Tottakai tulee. Mutta onkos se muuten edullista, että se perhetyöntekijää käy siellä perheessä juttelemassa vuositolkulla, kun se tilanne ei sillä korjaannu. Muutaman kuukauden ajan univelan helpottaminen auttaa jo pitkälle. Ainakin minulla olisi aikoinaan auttanut.

Vierailija
90/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sossu sitä teidän lasta ole tehnyt tai pakottanut tekemään. Hoitakaa itse lapsenne. Kaikkien ei vaan saisi antaa lisääntyä.

Vierailija
91/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukematta ihmettelen ylipäänsä sitä, miksi perhetyöllä tuntuu olevan vain yhdenlaista apua tarjolla. Kiersin yhden kartoitustyön takia perhetyön mukana pari kuukautta (vain perheissä, en ollut mukana moniammatillisessa palavereissa yms.) ja haastattelin myös perheitä. Jäi vahva tuntuma, että perhetyöntekijöillä on aika kapea kuva avuntarvitsijoista ja siksi myös ratkaisumallit olivat aika yhdenlaisia. Muutamilla oli kyllä mukana joitakin työkaluja keskustelun tueksi tai esim nepsyvalmennukseen, mutta ne eivät olleet systemaattisesti käytössä. Esimerkiksi nepsyvalmennus ei ollut säännöllistä eikä suunnitelmallista, vaikka sille selvästi oli tarvetta ja useampi työntekijä oli siihen koulutettu. Monia perheitä haluttiin katsoa vähän ylhäältä päin, pääasiassa niin, että ongelma oli aina syrjäytyneisyys ja saamattomuus. Heille oli usein tarjolla joku yksittäinen retki uimahalliin tms, eli sinne kotona esiintyviin ongelmiin ei oikeastaan puututtu. Tämä näytti todella tehottomalta varsinkin sellaisissa perheissä, joissa oli vaikka yksittäinen erityislapsi tai oireileva nuori kuormittamassa muun perheen jaksamista. Eli ihan ”normaaleissakin” perheissä voi olla perhetyölle tarvetta, mutta sitä ei osata ottaa huomioon. Tai ehkä se tarve ei olekaan sitten perhetyön tarve, mutta sitä tarjotaan, koska sitä on tarjolla. Haastatelluista juuri kukaan ei kokenut hyötyneensä keskusteluavusta, vaikka osa sitä pitikin ihan tervetulleena vaihteluna arkeen. Mitään käytännön apuja siitä ei ollut. Osa koki, ettei perhetyö ollut riittävän aloitteellinen, ja siitä seurasi kiusaantuneisuutta, kun selvien toimintakuvioiden sijaan istuttiin kahvipöydässä ja siihen se aika sitten kuluikin. Kaivattiin siis sitä, että perhetyöntekijät olisivat selkeästi kertoneet mitä ovat tulossa tekemään, jotta siihen olisi sitten voinut tarttua. Ja eniten siis hyötyä olisi ollut arjen ongelmakohtien käytännön mallintamisesta: näin autat lasta jumitilanteessa, tässä kohdassa sinulla menee hermo, toimi nyt näin, tämä siirtymätilanne on syytä muuttaa, jne. Ei siis istahtamista ja jutustelua vaan mukana kulkemista ja ongelmakohtiin tarttumista.

Disclaimer: Kartoitukseni ei ole mikään virallinen tutkimus, vaan osa omia opintojani, mutta se toki jäi kyseisen kunnan sosiaalitoimen käyttöön. Ymmärrän että päätelmäni voivat olla aivan pielessä, koska en itse ole sosionomi enkä sellaiseksi opiskele, enkä ole ollut kuulemassa millaista tukea kullekin perheelle on alun perin suunniteltu. Lisäksi olin tietenkin mukana vain niissä perheissä, jotka siihen antoivat luvan.

Vierailija
92/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisiltä kotipalveluyrityksiltä voi tilata palveluapua. Verotuksessa vähennyskelpoisia.

Vierailija
93/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai tulee. Mutta onkos se muuten edullista, että se perhetyöntekijää käy siellä perheessä juttelemassa vuositolkulla, kun se tilanne ei sillä korjaannu. Muutaman kuukauden ajan univelan helpottaminen auttaa jo pitkälle. Ainakin minulla olisi aikoinaan auttanut.

Ilmaisitko, ettet tarvitse tuollaisia perhetyön käyntejä? Kävivätkö he väkisin?

Vierailija
94/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on empatiakyvytöntä sakkia tällä palstalla, vaikka eipä sen kai pitäisi yllättää.

Hassua. Ajattelin juuri itse päinvastoin. Täällähän on ihmisiä, jotka itse valvoivat lastensa kanssa selvidivät ilman draamaa. On niitäkin, jotka tmmärtävät uhriutuvan marttyyriäidin mielenmaisemaa (puheet kuolemasta) ja varoittavat, että älä jätä tuollaista äidin mallia omalle lapsellesi. Lapsi vaistoaa äidin pahantuulisuuden.

Villi veikkaus: kakara nukkuu huonosti, koska ihottuma kutiaa ja äidin takakireys saa lapsen tuntemaan itsensä epätoivotuksi, varuillaan olevaksi, levottomaksi ja nukahtaminen (sekä unessa pysyminen) on sen vuoksi entistä vaikeampaa.

Enpä tunne monttaa marttyyriätitä, joiden kodissa vallitsisi rauhallinen, tasapainoinen ilmapiiri.

Tässäpä taas todella empatiaa uhkuva kommentti. "Ihan tässä nyt aidosti haluan auttaa ja ymmärrän, joten annan neuvon: lopeta valittaminen äläkä ole noin paska."

Ja sädekehä taas kiiltää. Pidätkö oikeasti ihan normaalina, jos vaikka neuvolassa äidille sanottaisiin, että sen kun lopetat olemasta takakireä marttyyri.

.

Valitettavasti viranomaiset eivät voi sanoa asioita noin suoraan, mutta monesti se taitaisi olla tarpeen. Yhteiskunta ei voi huolehtia ihan kaikesta ihmisten itsensä puolesta. Muuten ihan oikeasti loppuu rahat nopeasti.

Vierailija
95/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin olen miettinyt, miksi se apu on sitä, että se perhetyöntekijä tulee päiväsaikaan vähän hengailemaan ja juttelemaan, kun ne ahdistavimmat hetket ovat yöllä. Tämän vuoksi minä en koskaan pyytänyt apua, vaikka olin sekoamispisteessä valvomisen takia. Enemmän voimavaroja se vain olisi vienyt, kun olisi pitänyt vielä lasten lisäksi huomioida se perhetyöntekijäkin. Yksi kokonaan nukuttu yö pari kertaa kuukauden sisällä olisi ollut kyllä valtava helpotus. Tällaista palvelua on vähän vaikeaa ostaakaan esim MLL:n kautta, kun ovat usein opiskelijoita tai työssäkäyviä hekin. 

Kyllä hän "valvoikin". Hänen valvomisensa oli sitä, että hän toi lapsen sänkyymme ja istui siinä lapsi sylissään. Sitten hän itse nukahti ja minä sitten valvon, että lapsi ei putoa hänen sylistään tai mies ei kierähdä hänen päälleen. Tai sitten hän oli lapsen kanssa sohvalla ja minä sitten laukkaan makkarista katsomassa, onko vauva turvassa. Miehellä oli siis uniapnea ja hänen nukkumisensa/valvomisensa oli jotain ihan järkyttävää. 

Hävittäjälentäjä, jolla on uniapnea. Mitä vielä? Tässä on jo mainion lyhytelokuvat ainekset kasassa.

Sori, mutta Minulla 2 kk vauva ja olen niin väsynyt, että nauran aivan kaikelle.

Minä en puhunut mistään hävittäjälentäjistä. Kiva, jos uniapnea naurattaa. Minua ei naurattanut.

Pyydän uudelleen anteeksi, muttakun se mielikuva jäi päähäni.

Aha. Tuo hävittäjälentäjä tuskin oli edes ap:n kommentti vaan ilmiselvä provo ilman minkäänlaista aasinsiltaa. Ja siitä nyt sitten riittää noin paljon huvia, että voi pilkata tästä ongelmasta kärsiviä. Tämä on juuri sen tason huumoria, jota en koskaan tule ymmärtämään.

Päinvastoin, kommentti oli nerokas ja hauska. Oli hyvä aasinsilta palsta mammaan joka kitisee kun lapsen kanssa on vaikeaa eikä mies voi auttaa. Itsekin taistelin kolmen muksun läpi, eikä tarvinnut lähteä sossusta yökköä hakemaan, sisulla vaan. Tosin taitaa nykypäivänä olla melkoisen harvinaista tässä pullamössö nuorisossa.

Sinä taisit itse kirjoittaa tuon kommentin, jos se oli sinusta oikein nerokas. Tässä on nyt selitetty ihan oikeitakin syitä, miksi perheessä valvotaan, mutta et ole ilmeisesti niitä vaivautunut lukemaan. Itse kerroin tuosta miehen uniapneasta, mutta senhän nämä neropatit ohittivat valheena, kun hävittäjälentäjällä ei voi olla uniapneaa. Yritä tässä sitten keskustella, kun ei niitä vastauksia edes yritetä ymmärtää.

Vierailija
96/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiraukka, ei ole koskaan nukkunut...

Vierailija
97/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toi perheapu vai mikä on kyllä ihan vitsi. Soitin joskus ja kysyin saanko apua lasten hoitoon kun perussairauteni paheni äkillisesti ja minun oli vaikeaa liikkua. Sanoivat että toki, joku tulee JUTTELEMAAN minun kanssani ja SEURAAMAAN meidän arkea :,D mitä helve.tin apua siitä on että täällä on yksi passattava lisää istumassa ja neuvomassa??

Vierailija
98/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea ja hävittäjälentäjä :D. Ettet ap nyt vain juksais?

Vierailija
99/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi lapsiperheiden kotipalvelu?

Vierailija
100/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Valitettavasti viranomaiset eivät voi sanoa asioita noin suoraan, mutta monesti se taitaisi olla tarpeen. Yhteiskunta ei voi huolehtia ihan kaikesta ihmisten itsensä puolesta. Muuten ihan oikeasti loppuu rahat nopeasti.

Niin, siihen on syy, miksi eivät voi sanoa noin. Yksinkertaisesti siksi, että se ei ole asiallista.

Itse asiassa yhteiskunta joutuu huolehtimaan lopulta aika monesta asiasta, vaikka et sitä huomaa. Jos ne muutamat kunnon yöunet ehkäisevät mielenterveysongelmia, sairauspoissaoloja, lapsen terveydenhoitokuluja, mahdollisia lasu-toimenpiteitä, en kyllä näe niitä kovin suurena menoeränä. Mutta jos asiaa ei osaa ajatella yhtään laajemmin, eihän tätä hyötyä tietenkään voi huomata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä