Miksei perhetyö voi tulla auttamaan öisin, eli valvomaan lapsen kanssa joka yksinkertaisesti nuku?
Tätä asiaa ei sossussa tajuta. En minä päivisin mitään apua tarvitse, mutta olisi kiva saada yöllä nukkua. Enkä minä osaa päivällä nukkua, jos täällä pyörii ventovieras ihminen. En tarvitse apua siivouksessa, pyykkäyksessä, ruuanlaitossa, en missään kotitöissä, osaan hoitaa ne itsekin. Ja sitä paitsi olen palannut työelämään ja lapsi on päiväkodissa, joten perhetyöntekijää ei tarvita, paitsi yöllä olisi kiva, että joku valvoisi lapsen kanssa ja itse saisin vetää unta kaaliin.
On kokeiltu unikoulut ja kaikki, mutta ei lapsi vain nuku. Töissäkin tässä pitäisi käydä, eikä sossut ymmärrä tätäkään asiaa.
Tulisivat tänne valvomaan koko yön lapsen kanssa ja menisivät itse nukkumatta töihin, niin ehkä tajuaisivat minkä takia sitä ihminen voi olla hieman väsynyt ja äreä. Pelkkää liibalaabaa osaavat suoltaa, mutta eivät tajua missä asiassa sitä todellista apua tarvitsisi.
Valvomaan lapsen kanssa, jotta itse jaksaisi päivästä toiseen raahautua töihin maksaakseen laskut ja muun elämisen.
Mutta eivät älyä ei, että töissä käy muutkin kuin he.
Tai sitten pitäisi lopettaa työt ja aloittaa sossupummailu.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Ei se sossu sitä teidän lasta ole tehnyt tai pakottanut tekemään. Hoitakaa itse lapsenne. Kaikkien ei vaan saisi antaa lisääntyä.
Onneksi minun lapseni kasvoivat vauva-ajoista. En tosiaankaan tehnyt lapsia vauva-ajan takia. Hyvin olen heidät teineiksi ilman sossun apua hoitanut, vaikka vauva-aikaa vihasinkin. Sinunko lapsesi ovat vauvoja täysi-ikäiseksi asti?
Tästä ketjusta voisi ehkä päätellä, että perhetyön voisi työmuotona kokonaan lopettaa. Tuottamaton työ ei kannata.
Minä voisin tulla. Montako yötä laitetaan? Jos käyn vaikka yhteensä seitsemänä yönä, sitten varmaankin jaksatte jo paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vitsailkaa vaan. Mua ei naurata yhtään. Miehellä ja minulla on vaativat työt. Minä teen kotisiivouksia, olen auton ratin takana koko päivän, mutta mitäpä siitä, jos nukahtaisin rattiin, mitä siitä, että lapsi jäisi ilman huonoa ja väsynyttä äitiä. Ei se perhetyöntekijä muuta tee kuin istuu jaarittelemassa. Minä en niitä jaarittelijoita kaipaa. Lapsella on atooppinen ihottuma, neuvolan ja lääkärien ratkaisu asiaan on vain ja ainoastaan rasvaaminen, ei auta vaikka upottaisin ipanan rasvasankoon joka aamu/päivä/ilta/yö.
Tuolle trolliprovoilija naureskelijalle tiedoksi, mies on asentaja/hitsaaja ja ei työskentele henkilöautojen parissa, vaan säiliörekkojen.
Viisastelijat voisivat mennä jonnekin muualle naureskelemaan ja trollailemaan. Nyt ei kyllä jaksa naurattaa teidän omasta mielestä muka hauskat jutut.
Ap
Ei saippuoita lapsen pesuun, pois lukien käsienpesu tarpeen mukaan. Shampootakaan kaksi vuotias ei tarvitse. Kylpyyn esim kookosöljyä ei keinotekoisia mineraaliöljyjä sisältäviä kylpyöljyjä. Sama kosteusvoiteissa. Kaikenmaailman aqualan l:t joita tuputetaan voi heittää roskiin. Aloe suihke öljyn alla kosteuttaa ja parantaa imeytymistä.
Ruokavaliosta vähärasvaiset tuotteet korvataan aidoilla täysrasvaisilla. Ruokavalioon rasvaista kalaa ja muutenkin runsaasti hyviä rasvoja, oliivi, kookos, voi esimerkiksi. Margariinit on syytä unohtaa.
Tuossa muutama vinkki joita kannattaa kokeilla ihon kunnon parantamiseksi. En tiedä miten teidän perheessä, mutta monet ihmiset yli pesee itseään ja varsinkin lapsiaan. Noin pienen ei ole esimerkiksi syytä edes peseytyä kokonaan joka päivä.
Inhottava ketju. Tsemppiä ap, toivottavasti apu löytyy ja saatte nukuttua.
Tällein velana saan jatkuvasti kuulla syyllistystä miksi en tee lapsia, kyllä minunkin pitäisi. Ei kelpaa selitykseksi että tarvitsen kunnon yöunet. No näköjään sitten äitejä syyllistetään siitä että miksi teit lapsia jos haluat nukkua. Eli aina menee väärin!?
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta voisi ehkä päätellä, että perhetyön voisi työmuotona kokonaan lopettaa. Tuottamaton työ ei kannata.
Eikö hyödyllisempää olisi karsia perhetyöstä tuottamattomat toimintatavat ja selvittää millaisesta avusta perheet paremmin hyötyisivät? Jos perhetyötä voidaan tarjota vain virka-aikana, on ehkä syytä pohtia, voisiko saman työnantajan palkkalistoilla olevat vuorotyöläiset (esim vastaanottokodin, ensikodin yms työntekijät) tehdä työtä myös oman työpisteensä ulkopuolella. Tai pitäisikö laskea, olisiko nykyisten perhetyöntekijöiden satunnaisista ilta- ja yötöistä lopulta kuitenkin enemmän säästöä kuin tehottomasta päiväsaikaan istuskelusta? Tämä helpottaisi myös työssäkäyvien vanhempien aikataulutusta, sillä perhetyön takia kesken päivän kotiin tuleminen kaikkien lasten kanssa on maallikostakin aivan järjetöntä. Ja sitten varmaan pitäisi pohtia mitkä pätevyydet oikeasti ovat tarpeellisimpia perhetyössä, ja millä koulutuksella sitä esim yksittäisessä kunnassa voi johtaa.
Selvästi moni tarvitsee jonkinlaista supernannya tarttumaan niihin käytännön pulmiin ja opastamaan niissä toimimisessa, eikä todellakaan yhdessä jutustelua tai jotain täysin irrallisia retkiä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vitsailkaa vaan. Mua ei naurata yhtään. Miehellä ja minulla on vaativat työt. Minä teen kotisiivouksia, olen auton ratin takana koko päivän, mutta mitäpä siitä, jos nukahtaisin rattiin, mitä siitä, että lapsi jäisi ilman huonoa ja väsynyttä äitiä. Ei se perhetyöntekijä muuta tee kuin istuu jaarittelemassa. Minä en niitä jaarittelijoita kaipaa. Lapsella on atooppinen ihottuma, neuvolan ja lääkärien ratkaisu asiaan on vain ja ainoastaan rasvaaminen, ei auta vaikka upottaisin ipanan rasvasankoon joka aamu/päivä/ilta/yö.
Tuolle trolliprovoilija naureskelijalle tiedoksi, mies on asentaja/hitsaaja ja ei työskentele henkilöautojen parissa, vaan säiliörekkojen.
Viisastelijat voisivat mennä jonnekin muualle naureskelemaan ja trollailemaan. Nyt ei kyllä jaksa naurattaa teidän omasta mielestä muka hauskat jutut.
Ap
Miksi teille pitäisi tarjota yhteiskunnan kustantamaa perhetyötä öiksi, kun voitte palkata omilla rahoillanne lapsellenne yöhoitajan, olettehan molemmat vaativissa töissä? Voitte myös hakea lapselle tukiperhettä, jossa lapsi viettää esim. yhden viikonlopun kuukaudessa, tukiverkkojahan teillä ei tietenkään ole.
Kaikista eniten kuitenkin ihmettelen sitä, missä välissä se lapsi oikein saa nukuttua, jos atooppinen iho valvottaa? Päiväunet eivät riitä kompensoimaan valvottua yötä. Suurin huoli kuitenkin tuntuu olevan sinun ja miehesi yöunista, lapsesta viis...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen miettinyt, miksi se apu on sitä, että se perhetyöntekijä tulee päiväsaikaan vähän hengailemaan ja juttelemaan, kun ne ahdistavimmat hetket ovat yöllä. Tämän vuoksi minä en koskaan pyytänyt apua, vaikka olin sekoamispisteessä valvomisen takia. Enemmän voimavaroja se vain olisi vienyt, kun olisi pitänyt vielä lasten lisäksi huomioida se perhetyöntekijäkin. Yksi kokonaan nukuttu yö pari kertaa kuukauden sisällä olisi ollut kyllä valtava helpotus. Tällaista palvelua on vähän vaikeaa ostaakaan esim MLL:n kautta, kun ovat usein opiskelijoita tai työssäkäyviä hekin.
Miksi se mies ei voisi valvoa niitä paria yötä kk?
Kyllä hän "valvoikin". Hänen valvomisensa oli sitä, että hän toi lapsen sänkyymme ja istui siinä lapsi sylissään. Sitten hän itse nukahti ja minä sitten valvon, että lapsi ei putoa hänen sylistään tai mies ei kierähdä hänen päälleen. Tai sitten hän oli lapsen kanssa sohvalla ja minä sitten laukkaan makkarista katsomassa, onko vauva turvassa. Miehellä oli siis uniapnea ja hänen nukkumisensa/valvomisensa oli jotain ihan järkyttävää.
Hävittäjälentäjä, jolla on uniapnea. Mitä vielä? Tässä on jo mainion lyhytelokuvat ainekset kasassa.
Sori, mutta Minulla 2 kk vauva ja olen niin väsynyt, että nauran aivan kaikelle.Minä en puhunut mistään hävittäjälentäjistä. Kiva, jos uniapnea naurattaa. Minua ei naurattanut.
Pyydän uudelleen anteeksi, muttakun se mielikuva jäi päähäni.
Anteeksipyytelijä täällä vielä uudestaan. Olen itse neljän lapsen äiti ja nuorin tosiaan 2 kk. Valvomisesta on kokemusta tosissaan siis. Itsekin olen epätoivoinen joskus ollut. Sinuna ottaisin ensin yhteyttä neuvolaan ja sitä kautta lähdettäisiin ratkomaan tuota uniongelmaa. Ensiapuna voisi käyttää, jos mitenkään mahdollista, perheen apua. Onko sinulla sisaruksia. Äitiä, anoppia tai ystäviä, jotka voisivat akuutissa vaiheessa auttaa.
Yleensä ratkaisu on päivällä nukkuminen.Tuo on todella yleistä ja aika moni tämän palstan lukijoista on tuon kokenut. Siitä on vain selvittävä jakamalla työt miehen kanssa. Usko tai älä se loppuu joskus.
Tässä viestissä on hyvä alku, miten lähteä ratkomaan ongelmaa. Ap ei siihen vastannut kuin vittuilemalla. Eli ei hän oikeasti halua apua täältä. Uhriutuminen käynnissä.
Tämä vastaaja nauroi ap:n ongelmalle. Ap kysyi, miten työssäkäyvä nukkuu päivällä. Ja sinä sanot, että ap oli se, joka v*ttuili?
En tiennyt, että hän käy töissä, enkä varsinkaan sitä, ettei hänellä ole lainkaan vapaapäiviä, jolloin voisi nukkua.
Mihin tämä liittyi? Minä kommentoin tuohon, kun joku sanoi ap:n v*ttuilevan. Minusta yksinkertainen kysymys ei ole v*ttuilua. Toisen ongelmalle nauraminen sen sijaan on. Ap on saanut hirveästi kuraa niskaansa tässä ketjussa näiltä viisastelijoilta. Ja silti porukka vinkuu, kun ap v*ttuilee.
Mielestäni annoin kyllä asiallisen ohjeen. Neuvolaan yhteys. Luitko vastaustani lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perhetyöntekijä on kaksi yötä viikossa ap:llä, hän ei enää muissa perheissä käy koko viikolla. Tulee työnantajalle kalliiksi.
Tottakai tulee. Mutta onkos se muuten edullista, että se perhetyöntekijää käy siellä perheessä juttelemassa vuositolkulla, kun se tilanne ei sillä korjaannu. Muutaman kuukauden ajan univelan helpottaminen auttaa jo pitkälle. Ainakin minulla olisi aikoinaan auttanut.
Varmaan sille perhetyölle on jokin muukin syy kuin lapsen ihottuma.
Kannattaisi laittaa Kämp-hotelliin kysely kun siellä on raharikkaiden lapsille yö hoito mutta tietysti maksaa mutta pääsisi itse nukkumaan. Tuttuni ovat käyttäneet tuota palvelua ja ovat tyytyväisiä.
Niin. Sehän se. Perhetyö on ihan hyödytöntä. Rohkenen jopa väittää, että perheet pärjäävät ihan hyvin ilman sellaista hölynpölyä.
Minun kotiin jos joku tulisi supernannyttelemaan niin näyttäisin nopeaan ovea. Lapsia saisi kyllä tulla hoitamaan siitä olisi oikeasti apua kun väsyttää kolme pientä lasta.
Mikään apu ei tunnu kelpaavan. Täällä on ollut monta hyvää neuvoa.
Olen päivisin töissä. Mitä minä sillä perhetyöntekijällä oikein teen, kun sitä on neuvolassakin ehdotettu yhtenään?
Meillä ei ole päivisin kotona ketään.
Annan avaimen vieraalle ihmiselle, että siinähän sitten pyörii tyhjässä asunnossa, niinkö?
Meidän on ongelma on vain ja ainoastaan se ettei tässä ole nukuttu 2 VUOTEEN, lapsella atooppinen ihottuma ja rasvaa, rasvaa, rasvaa ja lisää rasvaa. Uusi käynti ihokontrolliin on kuukauden päästä.
Ap
Vie se lapsi yksityiselle lääkärille, varaa aika nyt heti.
Ei tässä keskustelussa ole mitään tolkkua -.-
Vie lapsesi yksityiselle lääkärille pikimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Olen päivisin töissä. Mitä minä sillä perhetyöntekijällä oikein teen, kun sitä on neuvolassakin ehdotettu yhtenään?
Meillä ei ole päivisin kotona ketään.
Annan avaimen vieraalle ihmiselle, että siinähän sitten pyörii tyhjässä asunnossa, niinkö?Meidän on ongelma on vain ja ainoastaan se ettei tässä ole nukuttu 2 VUOTEEN, lapsella atooppinen ihottuma ja rasvaa, rasvaa, rasvaa ja lisää rasvaa. Uusi käynti ihokontrolliin on kuukauden päästä.
Ap
Miksi käyttäydyt niin ilkeästi täällä sinulle vastanneita kohtaan. Suurin ongelma on se atooppisen iho. Lapsi kärsii ja se pitää saada kuntoon! Teidän unet menevät lapsen kärsimyksen jälkeen listalla. Sitä on vanhemmuus.
Ramppaatte lääkärissä vaikka joka päivä, että lapsi saa avun! On atopiaan erikoistuneita lääkäreitä. Etsi sellainen.
Tämänkin ajan kun olet valittanut omasta kurjuudestasi olisit voinut käyttää avun etsimiseen lapselle.
Mitä tarkoitat? Sanoinko, että meillä olisi käynyt perhetyöntekijä? Ei käynyt, koska tiesin, ettei siitä ei olisi ollut mitään hyötyä. Monilla kuitenkin käy, koska haluavat edes jotain apua eikä muuta saa. Luulen vain, että monet pettyvät siihen saamaansa "apuun".