Lapset tappelee koko ajan. En jaksa enää. Mitä voisin tehdä, kun kaikkea on yritetty eikä mikään auta?
Olen kohta 40-vuotias yh ja kahden tyttären äiti. Tytöt ovat 12- ja 11-vuotiaat ja heillä on vain 1,5 vuotta ikäeroa. Erosin kun tytöt olivat pieniä, isä asuu ulkomailla ja pitää kyllä yhteyttä tyttöihin, mutta käytännön syistä heidän suhde on aika etäinen.
Tytöt eivät ole koskaan tulleet toimeen keskenään. Riitoja, kiusaamista puolin ja toisin, tappeluita, mustasukkaisuutta, raivareita, pelkkää myrskyä ja sotaa kymmenen vuotta.
Nyt tyttöjen lähestyessä murrosikää tilanne on tullut ihan mahdottomaksi. Asumme ahtaasti mutta mukavasti kauniissa kodissa Hgin keskustassa. Meillä on kaksi huonetta ja keittiö, yhteensä 89 m2. Ongelma on se, että tytöt joutuvat jakamaan huoneen keskenään, mistä aiheutuu jatkuvaa riitaa ja tappelua. Hätäratkaisuna olen muuttanut nukkumaan keittiön sivustavedettävälle sohvalle ja vanhempi tyttäreni on saanut minun makuuhuoneeni. Pidemmän päälle tämä on kestämätön tilanne mutta toistaiseksi se takaa jonkinlaisen välirauhan.
Emme kukaan halua muuttaa ja vuokra on niin halpa, ettemme saa samalla rahalla kaksiota suurempaa mistään päin pääkaupunkiseutua. Olen hakenut isompaa kaupungin vuokra-asuntoa mutta turhaan.
Minulla on miesystävä, jonka luona voisin viettää enemmän aikaa, mutta tytöt eivät pärjää yksin tai keskenään edes yhtä yötä ilman että jotain särkyy tai tulee sairaalareissu. Kokemusta on.
Miten saisin rauhan pieneen perheeseemme? Tämä on ihan lähtenyt käsistä, enkä tiedä mitä tekisin! Auttakaa!
Kommentit (84)
Sanon suoraan mutta kuulostaa että vanhemmuus vähän hukassa ja lapset oireilee. Siis harkitset katoavasi miesystävän luo, 10v lasten luota! Hei he ovat liian pieniä, voit tehdä noin vasta kun ovat yli 16v ja siltikin aika hylkäävää menoa. Ja nuo lastenkotijutut, huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Luovu makkaristasi niin saat rauhan. En ikinä olisi laittanut meidän poikia samaan huoneeseen, varsinkin murrosiässä.
Pienenä tappelivat usein mutta ei enää ja nyt ovat 16 ja 18 vuotta.
Ihan hirvee ajatus olisi kaksi teiniä samassa huoneessa. Sota suttyisi ja se yksityisyyden tarve on.
No etkö osaa lukea? Juurihan ap selvästi sanoi, ettei siinä asunnossa ole kuin ne kaksi huonetta ja keittiö. Toinen huone on tyttöjen makuuhuone, toinen ap:n. Ja korjatakseen tilannetta, ap nukkuu keittiössä ja toinen tytär hänen makuuhuoneessaan. Eli asunto on selvästikin liian pieni kolmelle eikä asia muutu paremmaksi kun lapset tulevat murrosikään. Kyllä ap:n on vaihdettava isompaan asuntoon!
Ap, lapsesi ovat jo sen ikäisiä että voit pitää perheneuvottelun. Kerrot, että heidän välinen riitely ja tappelu on liikaa ja yhdessä on mietittävä keinot miten tilanne parannetaan. Neuvottelussa ei saa riipiä henkilökohtaisuuksia eikä haukkua toista mutta saa tuoda esille asioita jotka ärsyttää esim. meillä isosisko meni vessaan meikkaamaan putkäksi aikaa ennen kuin pikkusisko pääsi hammaspesulle; sovittiin että ennen meikkaustuokiota isosusko kävi kysymässä että saako varata vessan nyt vai haluuko toinen tehdä jotain aamutoimia ensin, sovittiin myös että meikkaus keskeytetään toisen pisuhädän ajaksi. Näin pienistä asioista saatiin ennen iso riita/huuto ja nyt saatiin sopu. Oli muitakin mutta pääasia oli että kaikki ymmärsivät että omassa kodissa pitää kunnioittaa toisia ja osoittaa se käytöksellä.
Ap, luulen kyllä että itse joudut kompromissina luopumaan omasta huoneestasi mutta voitte miettiä mikä on kodissa se paikka mikä on sitten sinun. Tai milloin on kodissa rauhoitettu hetki jolloin ootte vaan ittekseen.
Ap, mieti myös provosoitko itse riitoja. Menetkö helposti toisen puolelle päästäksesi vähemmällä?
Ei välttämättä. Jos on vain yksi ikkuna tai ovia joka puolella tmd niin se jakaminen on vaikeaa.