Lue keskustelun säännöt.
Lapsilisä pois varakkailta tuumaavat
Kommentit (82)
Maksan kuussa veroja 3000 euroa. Saan lapsilisinä takaisin 200 euroa. Eli maksan vain 2800 euroa.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.
Kirjaudu sisäänMaksan kuussa veroja 3000 euroa. Saan lapsilisinä takaisin 200 euroa. Eli maksan vain 2800 euroa.
Itse tienasin kirjanpidon mukaan nyt vuonna 2019 n. 148.000€, tästä on siis vähennetty kulut, paitsi Lääkäriliiton jäsenmaksu. Maksan veroja yli 60.000€ nyt vuodelta 2019 kuitenkin vaikka tilitoimiston kanssa on katsottu mahdollisuus verosuunnitteluun toki. Jokainen joka maksaa yli 5.000€ kuukaudessa veroja ansaitsisi jonkinlaisen tunnustuksen yhteiskunnalta, esim. samalla lailla kuin tasavallan presidentin myöntämä hengenpelastusmitali. Elätän arvion mukaan noin 4 perhettä Suomessa oman lapseni ohella. Tyttö on nyt 6-vuotias, olen hänelle säästänyt pörssiin Nordnetissa lapsilisät, rajattuna siten ettei lahjaveroa mene kuitenkaan. Säästössä 6-vuotiaalla on nyt n. 14.000€, saa rahansa sitten omaan hallintaansa esim. 17-vuotiaana tai 18-vuotiaana tai ylioppilaslahjaksi vaikka, ehkä siellä on jotain 35.000€ sitten. Kaiken huippu on se että tyttäreni 6-vuotiaana jo maksoi viime vuonna veroja n. 700€ eli pääomavero voitollisista osakekaupoista ja osingoista. Hyvinvointiyhteiskunta pysyy pystyssä niin kauan kuin nettomaksajat katsovat maksut järkeviksi yhteiskuntarauhan yms. takia. Veljeni asuu Genevessä ja maksoi viime vuonna veroja 190.000€ vuosituloistaan 11%. Sveitsissä on siellä käydessä aina rauhallista ja siistiä, hyvä palvelu, kohteliasta kaikkialla. Kansakunnan tason näkee ehkä nopeiten vilkaisemalla yleistä vessaa. Sveitsissä on vessatkin viimeisen päälle kun taas jossain Pohjois-Italiassa yrjö meinaa lentää julkisissa vessoissa. Suomi on näiden ääripäiden välissä. Itse kannattaisin Sveitsin mallista yhteiskuntaa, se joka käyttää, se maksaa. Toki siellä esim päivähoitomaksut voivat olla 4.000€ kuukaudessa, mutta sen takia lapset laitetaankin jo 4-vuotiaana kouluun ja pienten lasten äidit ovat kotiäitejä järjestään. Kelpaisi silti esim. 8-9% tuloveroprosentti jostain n. 14.000-17.000€ kuukausituloista ainakin minulle. Eikä näitä ammatteja jaeta missään arpajaisissa, Suomessa on edelleen ilmainen koulutus yliopistoa myöten vaikka tohtoriksi saakka. Mielestäni lapsilisä tulee maksaa kaikille tai sitten ei kenellekään, näin mikä tahansa järkevä yhteiskunta asian hoitaa. Toisaalta se lapsilisä voisi olla tulojen mukaan niin että mitä suuremmat tulot sen suurempi lapsilisä, koska suurituloiset nettomaksajat kuten minä maksamme ne kaikkien köyhienkin lapsilisät, asumislisät, toimeentulotuet jne. Jos maksat alle 5.000€ kuukaudessa veroja niin sinulla ei mielestäni ole oikeutta sanella mitään siitä mihin yhteisen yhteiskuntamme verorahat käyttää, se joka maksaa saisi määrätä mihin ne rahat käytetään mitä maksetaan.