Osaako joku sanoa, että jos lahjoittaa lapselle kultaa 4999e:lla, miten todistetaan se, että se on lapsen, eikä sen arvonnousua veroteta myöhemmin lahjana?
Tietenkin lahjakirjalla, mutta vaaditaanko muuta? Eli teen lapselle lahjakirjan ja pistän sen pöytälaatikkoon? Jos kullan arvo nousee ja yhtäkkiä vanhemmalla onkin vaikka lapsen tilille laittaa 20 000, niin en halua, että verottaja ottaa lahjaveroa.
Kommentit (87)
Kannattaahan tuollaiset lahjakirjat säilyttää mutta itse en kyllä ilmoittelisi mihinkään mitään. Eihän kullat ole missään rekisterissä toisin kuin jotkut osakkeet..
Eihän tuo ole kuin sata grammaa. Lahjoita ennemmin 200 graman suklaalevy.
Vierailija kirjoitti:
MIten vanhemmalla yhtäkkiä tulisi 20 000 ylimääräistä, jos sinä lahoitat lapselle kultaa?
Mitä ihmettä? Olen se vanhempi ja 20 000 on/olisi sen lahjoitetun kullan noussut arvo, toope. Joka vaihdettaisiin valuutaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaahan tuollaiset lahjakirjat säilyttää mutta itse en kyllä ilmoittelisi mihinkään mitään. Eihän kullat ole missään rekisterissä toisin kuin jotkut osakkeet..
No tämäpä. Mietin vaan, ettei verottaja katsos aikanaan kysele, mistä lapsen raha on tullut. Jos siis rahalla ostetaan jotain rekisteröitävää...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lajkakirja pitää toimittaa verottajalle.
Okei, kiitos tiedosta! Olisi tuon tietenkin voinut itsekin tajuta, mutta eihän sinne mielellään ilmoittele mitään, jos ei ole pakko.... 😀
Ap
Kyllähän verottajaa tuppaa arvonnousu aina kiinnostamaan siinä vaiheessa kun niitä realisoidaan.
Verokarhulla on parempaakin tekemistä kuin kytätä teidän parin tonnin lahjoituksia. Ei tuollaiseen pikkusummaan kannata tuhlata viranomaisen kallista työaikaa.
Lapsesi tarvitsevat mielummin sen viisi tonnia nyt käteisenä.
Etteivät näe nälkää.
Jos sinulla siis on viisi tonnia nyt.
Elunkustannuksia voit maksaa verottomana.
Ja niitä lapset tarvitsevat.
Jos lahja on alle 5000€ niin ei tarvitse ilmoitella mitään. Jos lahjoitat kolmen vuoden sisällä uudestaan niin sitten pitää ilmoittaa aikaisemmatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIten vanhemmalla yhtäkkiä tulisi 20 000 ylimääräistä, jos sinä lahoitat lapselle kultaa?
Mitä ihmettä? Olen se vanhempi ja 20 000 on/olisi sen lahjoitetun kullan noussut arvo, toope. Joka vaihdettaisiin valuutaksi.
Ap
Eli lahjoitat kultaa lapselle, myyt kullan ja pidät rahat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä. Mietin vaan, ettei verottaja katsos aikanaan kysele, mistä lapsen raha on tullut. Jos siis rahalla ostetaan jotain rekisteröitävää...
Ap
Tosin mietin, että jos kullan sitten myy, ostaakseen vaikka osakkeita, niin verottaja haluaa myyntivoittoveroa, joka on 30% 15 000 eurosta = 4500e. Jolloin olisiko viisaampaa lahjoittaa 20 000? Nykyisen veroprosentin mukaan 1300. Eli mjaa, kannattaakin näköjään ostaa kulta itselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lahja on alle 5000€ niin ei tarvitse ilmoitella mitään. Jos lahjoitat kolmen vuoden sisällä uudestaan niin sitten pitää ilmoittaa aikaisemmatkin.
Mietinkin, mikä pätevöittää lahjan kuulumaan sille, jolle se kuuluu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Narsistille ominaiseen tapaan ajattelet, että jos lahjoitat lapsellesi kultaharkon, se kulta on edelleen sinun omaisuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNarsistille ominaiseen tapaan ajattelet, että jos lahjoitat lapsellesi kultaharkon, se kulta on edelleen sinun omaisuuttasi.
Missä lukee, että se olisi minun omaisuuttani? Ja jos mä annan, mä myös otan, jos haluan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNarsistille ominaiseen tapaan ajattelet, että jos lahjoitat lapsellesi kultaharkon, se kulta on edelleen sinun omaisuuttasi.
Missä lukee, että se olisi minun omaisuuttani? Ja jos mä annan, mä myös otan, jos haluan.
Ap
Siis niin kauan, kun ne ovat vain omia siirtojani, joista kukaan muu ei tiedä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän verottajaa tuppaa arvonnousu aina kiinnostamaan siinä vaiheessa kun niitä realisoidaan.
Niinpä. Tätä nää ei tajua, köyhät. 😅
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli et anna mitään.