Nyt kurssit romahtaa
Sellaiset on kevään merkit, alas tullaan ja kovaa kautta maailman ;)
Eli Kiinasta alkanut koronavirusepidemia on saanut aikaan liikettä pörsseihin.
Mietitään nyt pikkuisen isoa kuvaa: USA mennee poikkeuksellisesti muun maailman perässä taantumaan, kun yleensä USA on toiminut suunnannäyttäjänä. Fed tiputtanee ohjauskoron nollaan käytännössä ikuisiksi ajoiksi ja aloittanee uuden QE:n avoimin kortein (ei REPO-operaatioksi naamioituna). Mitä sen jälkeen arvopaperimarkkinoilla tapahtuu?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aika ostaa, kurssithan ovat alhaalla! Ei laskevassa markkinassa kannata myydä!
Osakesäästötili kannattaa avata viimeistään nyt ja hankkia vaikka lainavivulla halpoja osakkeita.
Kannattaisikohan minun mieluummin nostaa rahat tuolta rahastosta ja ostaa suoraan osakkeita. Saisi ainakin siinä mielessä mielenrauhan, että pystyy seuraamaan ja hajauttamaan itse mihin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah että naurattaa tuo yhden tietotekniikkafoorumin "sijoitusgurut". Kun romahdus alkoi ja siitä varoiteltiin (omxh vähän alle 11000) niin olivat tiukkana, että ei kannata myydä. Muuten pitää maksaa verot ja tuskin saa ostettua halvemmalla. No nyt (omxh 6800) suuri osa on menettänyt n. 40% sijoituksistaan ja ovat reilusti tappiolla. Ei niihin osakkeisiin kannata rakastua etteikö niitä ikinä voisi myydä ja ei niitä veroja kannata pelätä.
Minä en myynyt, salkku on miinuksilla yhden c-segmentin henkilöauton verran. TAPPIOTA ei ole tullut pennin jeniä, vastaavasti tälläkin viikolla tullut kaksi ilmoitusta osinkojen KOROTUKSISTA. Mitä siis olen menettänyt kun en ole myynyt? Päinvastoin olen tasaisesti ostellut lisää.
Olet menettänyt sen verran kuin sijoitustesi arvosta on sulanut pois, vähennettynä kuluilla joita niiden myymisestä huipulla ja ostamisesta nykykursseilla olisi aiheutunut.
YHTÄÄN tällaista virtuoosia ei maailmassa olisi joka osaisi myydä huipulla ja ostaa pohjilta. En ole hävinnyt mitään. Parhaat ovat odotelleet niitä pohjia 20 vuotta, (eivätkä tule tässäkään dipissä aloittamaan) ja menettäneet 20 vuoden tuotot. Minulla pelkästään osinkoja tullut tuona 20 vuoden aikana 5 numeroinen summa, eikä ensimmäinen numero ole 1.
Ekp survonut paniikkinappulan pohjaan: 750 miljardia lisää tukea markkinoille. Voi tulla väliaikainen kuolleen kissan pomppu kursseihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aika ostaa, kurssithan ovat alhaalla! Ei laskevassa markkinassa kannata myydä!
Osakesäästötili kannattaa avata viimeistään nyt ja hankkia vaikka lainavivulla halpoja osakkeita.
Aina kannnattaa myydä jos on mahdollista että muutaman päivän päästä ne samat osakkeet saa halvemmalla.
Niin, no tuolla logiikalla ei koskaan kannata ostaa osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Lentoyhtiöitä saisi nyt halvalla. Finskia, Norskia ja Sassia.
Finnair onkin mulla seurannassa. Riskilappu, jossa voi menettää kaiken tai saada huikeita tuottoja sitten kun kilpailu vähenee konkurssien myötä ja maailma palaa taas ennalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan minun mieluummin nostaa rahat tuolta rahastosta ja ostaa suoraan osakkeita. Saisi ainakin siinä mielessä mielenrauhan, että pystyy seuraamaan ja hajauttamaan itse mihin haluaa.
On kyllä vastuutonta kehottaa ketään siirtymään tällisessa tilanteessa rahastosta osakkeisiin, jos ei tiedä mitä tekee. Osakepoiminta on nyt erityisen riskialtista puuhaa, kun edessä on lama ja todennäköinen konkurssiaalto. Osakemarkkinoilla voi nyt tehdä hyviä löytöjä, mutta jos ei tiedä mitä tekee, päätyy helposti ostamaan pelkkää Talvivaaraa.
Video Bill GAtesin rahoittamasta pandemiaharjoituksesta marraskuulta John Hopkins Centeristä, jossa puhutaan koronaviruksesta ja siitä kuinka mm. pörssit romahtavat 20-40 % ja lentoyhtiöt ovat vaikeuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Nousu on alkanut!
Päiväksi vai viikoksi?
Vierailija kirjoitti:
Ekp survonut paniikkinappulan pohjaan: 750 miljardia lisää tukea markkinoille. Voi tulla väliaikainen kuolleen kissan pomppu kursseihin?
Sieltä se EKP-pomppu tuli.
Pelkkiä huonoja uutisia ja tulosvaroituksia, mutta OMXH +2,25 koska EKP lupasi tukea markkinoita printtaamalla fyffeä lähes rajattomasti.
Hullua tämä nykyinen markkinatalous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkiä huonoja uutisia ja tulosvaroituksia, mutta OMXH +2,25 koska EKP lupasi tukea markkinoita printtaamalla fyffeä lähes rajattomasti.
Olen vahvasti markkinatalouden puolesta mutta ei ole kyllä näkynyt kunnollista markkinataloutta pitkään aikaan missään. Amerikassa kaikista vähiten.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nousu on alkanut!
Päiväksi vai viikoksi?
Vuosiksi!
EKP-pomppu kestää maksimissaan päivän. Sitten taas fundien mukana ALAAAAAAASSSSSHHHHHHHH!!!!!! *LOISK* (bullero tippuu paska-altaaseen)
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nousu on alkanut!
Päiväksi vai viikoksi?
Vuosiksi!
Taas mennään alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vastuutonta kehottaa ketään siirtymään tällisessa tilanteessa rahastosta osakkeisiin, jos ei tiedä mitä tekee. Osakepoiminta on nyt erityisen riskialtista puuhaa, kun edessä on lama ja todennäköinen konkurssiaalto. Osakemarkkinoilla voi nyt tehdä hyviä löytöjä, mutta jos ei tiedä mitä tekee, päätyy helposti ostamaan pelkkää Talvivaaraa.
Juu, totta kyllä tuokin. Jotenkin vain hirvittää, voiko rahaston arvo mennä ihan nolliin, vai onko oikeasti odotettavissa, että se nousee jaas jossain vaiheessa ennalleen. Tämä kun taitaa olla melko poikkeuksellinen tilanne koko maailmassa. Mikään kiire minulla ei varsinaisesti ole, mutta voiko luottaa siihen, ettei kaikki mene?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, totta kyllä tuokin. Jotenkin vain hirvittää, voiko rahaston arvo mennä ihan nolliin, vai onko oikeasti odotettavissa, että se nousee jaas jossain vaiheessa ennalleen. Tämä kun taitaa olla melko poikkeuksellinen tilanne koko maailmassa. Mikään kiire minulla ei varsinaisesti ole, mutta voiko luottaa siihen, ettei kaikki mene?
Rahaston arvio ei mene nolliin, ellei kaikki sen sisältämät osakkeen mene nolliin tai liikkeellelaskija mene konkurssiin. Siinäkin tapauksessa ainakin osa rahoista on pelastettavissa.
Olen luottanut asiantuntijoiden neuvoon sijoittaa rahastoihin koska en osaa suoraa osakesijoitustoimintaa. Rahastosijoitusteni arvo oli vielä pari viikkoa sitten yli 42 000 euroa, nyt enää vajaa 34 000.
Olen kauhuissani, sillä ne ovat leijonanosa säästöistäni, ja olen säästänyt jo 15 vuotta. En selviytynyt entisestä työstäni, olen juuri valmistunut uudelle alalle eikä uutta työpaikkaa vielä ole.
Pärjään toistaiseksi peruspäivärahalla ja muilla säästöillä mutta mietin kovasti mitä pitäisi tehdä.
Tämä on ilmeisesti jotain jonka toteutuminen oli äärimmäisen epätodennäköistä. Silti se tapahtui, ja kaikki ovat huuli pyöreänä. Sijoitusgurut ovat joko hiljaa tai kehottavat odottelemaan tekemättä mitään, ei kovin vakuuttavasti tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DAX on jo kohta prosentin miinuksella,illalla varmaan taas sen -5%.
Vierailija kirjoitti:
Olen luottanut asiantuntijoiden neuvoon sijoittaa rahastoihin koska en osaa suoraa osakesijoitustoimintaa. Rahastosijoitusteni arvo oli vielä pari viikkoa sitten yli 42 000 euroa, nyt enää vajaa 34 000.
Olen kauhuissani, sillä ne ovat leijonanosa säästöistäni, ja olen säästänyt jo 15 vuotta. En selviytynyt entisestä työstäni, olen juuri valmistunut uudelle alalle eikä uutta työpaikkaa vielä ole.
Pärjään toistaiseksi peruspäivärahalla ja muilla säästöillä mutta mietin kovasti mitä pitäisi tehdä.
Tämä on ilmeisesti jotain jonka toteutuminen oli äärimmäisen epätodennäköistä. Silti se tapahtui, ja kaikki ovat huuli pyöreänä. Sijoitusgurut ovat joko hiljaa tai kehottavat odottelemaan tekemättä mitään, ei kovin vakuuttavasti tosin.
Tämä lasku oli vain ajan kysymys. 2008 pankkikriisi "hoidettiin" pumppaamalla velkarahaa markkinoille. Tästä johtuen osakekurssit olivat vääristyneitä koko tämän nousukauden. Nyt koronavirus oli se piikki, joka puhkaisi mätäpaiseen.
Aina kannnattaa myydä jos on mahdollista että muutaman päivän päästä ne samat osakkeet saa halvemmalla.