Nyt kurssit romahtaa
Sellaiset on kevään merkit, alas tullaan ja kovaa kautta maailman ;)
Eli Kiinasta alkanut koronavirusepidemia on saanut aikaan liikettä pörsseihin.
Mietitään nyt pikkuisen isoa kuvaa: USA mennee poikkeuksellisesti muun maailman perässä taantumaan, kun yleensä USA on toiminut suunnannäyttäjänä. Fed tiputtanee ohjauskoron nollaan käytännössä ikuisiksi ajoiksi ja aloittanee uuden QE:n avoimin kortein (ei REPO-operaatioksi naamioituna). Mitä sen jälkeen arvopaperimarkkinoilla tapahtuu?
Kommentit (110)
USA:n markkina-avaus seuraava iso jännitysmomentti.
Kuolleen kissan pomppu perjantaina vaihtunee rajuun romahdukseen.
Näin ennustan.
Vierailija kirjoitti:
USA:n markkina-avaus seuraava iso jännitysmomentti.
Kuolleen kissan pomppu perjantaina vaihtunee rajuun romahdukseen.
Näin ennustan.
Romahdusta pukkaa. Nyt kiinnostaa mitä tekee Trump? Keskuspankki veti jo korot nollaan ja tukea on isketty markkinoille mieletön määrä vaan mikään ei auta.
Tästä tuleekin sellainen kuoppa ettei ole ennen nähty. Ja vihervassarihallitus puikoissa.
Kannattaa myydä nyt kun lapuista jotain saa. Huomenna on taas paljon halvempaa.
Ei vielä ole niin halpaa, että minulla olisi varaa jäädä elelemään osingoilla vaikka pistäisin koko 30 tonnin kassan menemään. Tällä hetkellä tuolla rahalla pääsisi kiinni osakkeisiin, joista saattaisi hyvällä onnella irrota tonni osinkoja vuodessa. Juuh, hirveän halpaa on. Not.
Ei ollenkaan turhaa kysyä, että miten sotku lievenee?
Keskuspankin aseena on FIAT-valuutta jota voi puskea vaikka uuteen pörssikuplaan.
+
Isompi ja hankalampi kysymys onkin, että miten Euro pysyy pystyssä?
Trump lupasi eilen finanssikriisiäkin suuremmat tuet markkinoille! Tukia ja helikopterirahaa triljoonalla!!
Kurssit kiittivät: Nyse, Dow Jones, Nasdaq jne kaikki n. +10%
In Donald we trust!
Itku tulee monella, ennen kuin tämä kriisi on ohi. Puolet OMXH:n yrityksestä on nurin, riittääkö edes.
Kyllä kaikki mahdolliset Suomi yritykset perunat osingon maksun.
Eilen oli ekaa kertaa tässä kriisissä pari toimeksiantoa vetämässä, mutta ei laskenut tarpeeksi. Varmaan kyllä on hyvin aikaa sijoitella ennen nousun alkua, nousukiito tuskin on kovin jyrkkä tässä taloustilanteessa. Paljon riippuu ison rahan asemoitumisesta ja sehän mediaakin hallitsee - sitten kun on tankit täynnä niin korona onkin vain sivulauseissa.
Kertokaa tyhmälle sijoittajalle, onko nyt vain otettava kaikki rahat ulos. Minulla on 6000 kiinni eräässä rahastossa ja muutama viikko sitten sijoitusten arvo oli 9000 euroa. Vielä olen pari kymppiä plussalla, mutta ei haluaisi kyllä menettää niitä, mitä olen tuonne monen vuoden aikana säästänyt.
Oikeasti pelottaa, voiko kaikki mennä?
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli ekaa kertaa tässä kriisissä pari toimeksiantoa vetämässä, mutta ei laskenut tarpeeksi. Varmaan kyllä on hyvin aikaa sijoitella ennen nousun alkua, nousukiito tuskin on kovin jyrkkä tässä taloustilanteessa. Paljon riippuu ison rahan asemoitumisesta ja sehän mediaakin hallitsee - sitten kun on tankit täynnä niin korona onkin vain sivulauseissa.
Kurssien nopea raketointi pohjien jälkeen on täysin mahdollista, koska mitä vaihtoehtoja osakkeille on? Ja kun kurssit lähtee kunnolla nousemaan, siitä tulee helposti itseään ruokkiva kierre josta kukaan ei tahdo jäädä pois.
Vierailija kirjoitti:
Hah että naurattaa tuo yhden tietotekniikkafoorumin "sijoitusgurut". Kun romahdus alkoi ja siitä varoiteltiin (omxh vähän alle 11000) niin olivat tiukkana, että ei kannata myydä. Muuten pitää maksaa verot ja tuskin saa ostettua halvemmalla. No nyt (omxh 6800) suuri osa on menettänyt n. 40% sijoituksistaan ja ovat reilusti tappiolla. Ei niihin osakkeisiin kannata rakastua etteikö niitä ikinä voisi myydä ja ei niitä veroja kannata pelätä.
Minä en myynyt, salkku on miinuksilla yhden c-segmentin henkilöauton verran. TAPPIOTA ei ole tullut pennin jeniä, vastaavasti tälläkin viikolla tullut kaksi ilmoitusta osinkojen KOROTUKSISTA. Mitä siis olen menettänyt kun en ole myynyt? Päinvastoin olen tasaisesti ostellut lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tyhmälle sijoittajalle, onko nyt vain otettava kaikki rahat ulos. Minulla on 6000 kiinni eräässä rahastossa ja muutama viikko sitten sijoitusten arvo oli 9000 euroa. Vielä olen pari kymppiä plussalla, mutta ei haluaisi kyllä menettää niitä, mitä olen tuonne monen vuoden aikana säästänyt.
Millaiseen rahastoon olet sijoittanut? Omat sijoituskohteeni on EUNL, IS3N, Handelsbankenin USA & Eurooppa ja pienet siivut Nordnetin indeksirahastoja (entisiä superrahastoja). Ne tarjoaa sen verran kattavan hajautuksen, että jos menetän kaiken, maailmankirjat on niin pahasti sekaisin ettei millään ole mitään väliä. Enkä aio myydä mitään, koska pohjien ajoittaminen on vaikeaa.
Jos olisin sijoittanut kalliisiin rahastoihin tai hajautukseni olisi puutteellista, myisin nyt kun olen tappiolla ja vaihtaisin parempiin rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Suojaa pääoma, eli ota pois hetkeksi ja katso pari viikkoa. Ei olisi noinkaan pitkälle kannattanut päästää. Nyt vasta menetys on virtuaalirahaa mutta kohta se on käteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah että naurattaa tuo yhden tietotekniikkafoorumin "sijoitusgurut". Kun romahdus alkoi ja siitä varoiteltiin (omxh vähän alle 11000) niin olivat tiukkana, että ei kannata myydä. Muuten pitää maksaa verot ja tuskin saa ostettua halvemmalla. No nyt (omxh 6800) suuri osa on menettänyt n. 40% sijoituksistaan ja ovat reilusti tappiolla. Ei niihin osakkeisiin kannata rakastua etteikö niitä ikinä voisi myydä ja ei niitä veroja kannata pelätä.
Minä en myynyt, salkku on miinuksilla yhden c-segmentin henkilöauton verran. TAPPIOTA ei ole tullut pennin jeniä, vastaavasti tälläkin viikolla tullut kaksi ilmoitusta osinkojen KOROTUKSISTA. Mitä siis olen menettänyt kun en ole myynyt? Päinvastoin olen tasaisesti ostellut lisää.
Olet menettänyt sen verran kuin sijoitustesi arvosta on sulanut pois, vähennettynä kuluilla joita niiden myymisestä huipulla ja ostamisesta nykykursseilla olisi aiheutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiseen rahastoon olet sijoittanut? Omat sijoituskohteeni on EUNL, IS3N, Handelsbankenin USA & Eurooppa ja pienet siivut Nordnetin indeksirahastoja (entisiä superrahastoja). Ne tarjoaa sen verran kattavan hajautuksen, että jos menetän kaiken, maailmankirjat on niin pahasti sekaisin ettei millään ole mitään väliä. Enkä aio myydä mitään, koska pohjien ajoittaminen on vaikeaa.
Jos olisin sijoittanut kalliisiin rahastoihin tai hajautukseni olisi puutteellista, myisin nyt kun olen tappiolla ja vaihtaisin parempiin rahastoihin.
Säästöpankin Euroopparahastoon olen sijoittanut.
Nyt on aika ostaa, kurssithan ovat alhaalla! Ei laskevassa markkinassa kannata myydä!
Osakesäästötili kannattaa avata viimeistään nyt ja hankkia vaikka lainavivulla halpoja osakkeita.
Tästä tulee pitkä laskukausi. Jenkki-indeksit pohjaavat vasta vuonna 2021, ja meillä taas voi lähteä keskuspankki ja eurokin alta. Mikä tarkoittaa että euro-osakkeet eivät ole halpoja millään hinnalla.
Nyt kun nämä osakkeet pohjaavat joskus, voi olla sen jälkeen nousua vuoden loppua kohti, mutta osakkeet kyllä rommaavat uudelleen vuonna 2021. Se on hankalaa tehdä voittoa nousulla koska se tulee olemaan epävarmaa ja yhtiökohtaiset riskit ovat suuret. Ostatko nyt jotain "halpaa" firmaa, ja sitten siinä käy niin että osingon maksu keskeytetään heikon taloustilanteen vuoksi, jolloin osake menee lattian läpi vielä.
Elisa on tietysti pörssimme varmin osake, mutta ihan älyttömän kallis vieläkin - tullut alas ehkä 15-20% huipustaan.
Eli jooo - en ostaisi vielä mitään, katsotaan ensi vuonna mikä on tilanne.
Huomatkaa että tiedän mistä puhun, olen 7 vuotta seurannut markkinoita ja analyytikoiden ennusteita lähes joka päivä.