Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kurssit romahtaa

Vierailija
01.03.2020 |

Sellaiset on kevään merkit, alas tullaan ja kovaa kautta maailman ;)

Eli Kiinasta alkanut koronavirusepidemia on saanut aikaan liikettä pörsseihin.
Mietitään nyt pikkuisen isoa kuvaa: USA mennee poikkeuksellisesti muun maailman perässä taantumaan, kun yleensä USA on toiminut suunnannäyttäjänä. Fed tiputtanee ohjauskoron nollaan käytännössä ikuisiksi ajoiksi ja aloittanee uuden QE:n avoimin kortein (ei REPO-operaatioksi naamioituna). Mitä sen jälkeen arvopaperimarkkinoilla tapahtuu?

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on aika ostaa, kurssithan ovat alhaalla! Ei laskevassa markkinassa kannata myydä!

Osakesäästötili kannattaa avata viimeistään nyt ja hankkia vaikka lainavivulla halpoja osakkeita.

Kannattaisikohan minun mieluummin nostaa rahat tuolta rahastosta ja ostaa suoraan osakkeita. Saisi ainakin siinä mielessä mielenrauhan, että pystyy seuraamaan ja hajauttamaan itse mihin haluaa. 

On kyllä vastuutonta kehottaa ketään siirtymään tällisessa tilanteessa rahastosta osakkeisiin, jos ei tiedä mitä tekee. Osakepoiminta on nyt erityisen riskialtista puuhaa, kun edessä on lama ja todennäköinen konkurssiaalto. Osakemarkkinoilla voi nyt tehdä hyviä löytöjä, mutta jos ei tiedä mitä tekee, päätyy helposti ostamaan pelkkää Talvivaaraa.

Juu, totta kyllä tuokin. Jotenkin vain hirvittää, voiko rahaston arvo mennä ihan nolliin, vai onko oikeasti odotettavissa, että se nousee jaas jossain vaiheessa ennalleen. Tämä kun taitaa olla melko poikkeuksellinen tilanne koko maailmassa. Mikään kiire minulla ei varsinaisesti ole, mutta voiko luottaa siihen, ettei kaikki mene? 

Rahaston arvio ei mene nolliin, ellei kaikki sen sisältämät osakkeen mene nolliin tai liikkeellelaskija mene konkurssiin. Siinäkin tapauksessa ainakin osa rahoista on pelastettavissa.

Niin, mutta mistä sen voi tietää, ettei suuri osa osakkeista mene nolliin? Siis lähinnä oikeasti mietin tätä markkinatilannetta, miten todennäköistä tai epätodennäköistä on, että suurin osa pörssiyrityksistä pääsee tämän yli? Olenko ihan hullu, jos pelkään, että koko Eurooppa kaatuu ja vain muutamat selviävät? Kun ei ole oikein mitään vertailukohtaa nyt lähimenneisyydessä. 

Vierailija
102/110 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luottanut asiantuntijoiden neuvoon sijoittaa rahastoihin koska en osaa suoraa osakesijoitustoimintaa. Rahastosijoitusteni arvo oli vielä pari viikkoa sitten yli 42 000 euroa, nyt enää vajaa 34 000.

Olen kauhuissani, sillä ne ovat leijonanosa säästöistäni, ja olen säästänyt jo 15 vuotta. En selviytynyt entisestä työstäni, olen juuri valmistunut uudelle alalle eikä uutta työpaikkaa vielä ole.

Pärjään toistaiseksi peruspäivärahalla ja muilla säästöillä mutta mietin kovasti mitä pitäisi tehdä.

Tämä on ilmeisesti jotain jonka toteutuminen oli äärimmäisen epätodennäköistä. Silti se tapahtui, ja kaikki ovat huuli pyöreänä. Sijoitusgurut ovat joko hiljaa tai kehottavat odottelemaan tekemättä mitään, ei kovin vakuuttavasti tosin.

Ai tämän toteutuminen oli äärimmäisen epätodennäköistä? Höpöhöpöhöpö. Tämän toteutuminen nimenomaan on ollut erittäin todennäköistä, lähinnä kyse on vain ollut ajasta. Siitä, milloin se tapahtuu, ei siitä, tapahtuuko se. Ja tämä siis koskee sekä tätä tautipandemiaa että sen seurauksena tullutta pörssiromahdusta ja talouden ongelmia.

Ihmettelen, miten paljon oikein on piensijoittajia, jotka eivät tiedä hölkäsen pöläystä siitä, mihin laittavat rahojaan. Hyvänen aika, ihmiset, hankkikaa tietoa sijoittamisesta. Sinä siinä, älä huoli liikaa. Ellet tarvitse rahojasi muutaman vuoden sisällä, ei sinulla liene hätää. Kyllä se sieltä taas nousee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on aika ostaa, kurssithan ovat alhaalla! Ei laskevassa markkinassa kannata myydä!

Osakesäästötili kannattaa avata viimeistään nyt ja hankkia vaikka lainavivulla halpoja osakkeita.

Kannattaisikohan minun mieluummin nostaa rahat tuolta rahastosta ja ostaa suoraan osakkeita. Saisi ainakin siinä mielessä mielenrauhan, että pystyy seuraamaan ja hajauttamaan itse mihin haluaa. 

On kyllä vastuutonta kehottaa ketään siirtymään tällisessa tilanteessa rahastosta osakkeisiin, jos ei tiedä mitä tekee. Osakepoiminta on nyt erityisen riskialtista puuhaa, kun edessä on lama ja todennäköinen konkurssiaalto. Osakemarkkinoilla voi nyt tehdä hyviä löytöjä, mutta jos ei tiedä mitä tekee, päätyy helposti ostamaan pelkkää Talvivaaraa.

Juu, totta kyllä tuokin. Jotenkin vain hirvittää, voiko rahaston arvo mennä ihan nolliin, vai onko oikeasti odotettavissa, että se nousee jaas jossain vaiheessa ennalleen. Tämä kun taitaa olla melko poikkeuksellinen tilanne koko maailmassa. Mikään kiire minulla ei varsinaisesti ole, mutta voiko luottaa siihen, ettei kaikki mene? 

Rahaston arvio ei mene nolliin, ellei kaikki sen sisältämät osakkeen mene nolliin tai liikkeellelaskija mene konkurssiin. Siinäkin tapauksessa ainakin osa rahoista on pelastettavissa.

Niin, mutta mistä sen voi tietää, ettei suuri osa osakkeista mene nolliin? Siis lähinnä oikeasti mietin tätä markkinatilannetta, miten todennäköistä tai epätodennäköistä on, että suurin osa pörssiyrityksistä pääsee tämän yli? Olenko ihan hullu, jos pelkään, että koko Eurooppa kaatuu ja vain muutamat selviävät? Kun ei ole oikein mitään vertailukohtaa nyt lähimenneisyydessä. 

Olet ihan hullu, jos moista pelkäät. Historiaa katsomalla voi todeta, että arvot voivat puolittua ja nousu voi kestää noin viisi vuotta. Ainakin minun taannoin myymässäni rahastossa on noin 1600 maailman suurimman yrityksen osaketta. Ei ne kaikki mene konkurssiin. Tietysti jos olet ostanut jotain kovin suppeaa rahastoa, arvo voi mennä paljon pienemmäksikin.

Vierailija
104/110 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kuukausi sitten hesarissa päiviteltiin suomalaisten tyhmyyttä, kun sijoittavat paljon vähemmän rahastoihin ja osakkeisiin kuin ruotsalaiset. 

Mites nyt suu pannaan..

Vierailija
105/110 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hölmölän OMXH nousi tänään 3%? Uutiset taudista ja taloudesta olivat huonoja huonojen perään.

Vierailija
106/110 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekp survonut paniikkinappulan pohjaan: 750 miljardia lisää tukea markkinoille. Voi tulla väliaikainen kuolleen kissan pomppu kursseihin?

No ei varmasti kauaa kestä, koska ei joku pieni taskuraha riitä korvaamaan sitä kulutuksessa/työttömyydessä menetettyä kun porukka istuu nyt vaan kotona.

Vierailija
107/110 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JPMorganin ekonomit ennustavat maailmantalouden pysyvän alhaalla koko tämän ja seuraavan vuoden. Nyt ei hyvä heilu osakemarkkinoilla:

https://edition.cnn.com/2020/03/19/investing/premarket-stocks/index.html

Eezy varoitti. Seuraavana varoittanee SRV, YIT ja kaikki muut VMP-riippuvaiset. Ovat pulassa sunnuntain jälkeen:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006446205.html?ref=rss

Kannattaa olla varoivainen markkinoiden "nousun" eli kuolleen kissan pompun kanssa.

Vierailija
108/110 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt jo hyvä päivä ostaa indeksirahastoja vai laskeeko kurssit vielä paljonkin? Aion hankkia lähinnä Handelsbankenin USA ja Eurooppa rahastoja, mutta myös Nordnetin superrahastoihin voisi ehkä laittaa pienet siivut.

Vierailija
109/110 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt jo hyvä päivä ostaa indeksirahastoja vai laskeeko kurssit vielä paljonkin? Aion hankkia lähinnä Handelsbankenin USA ja Eurooppa rahastoja, mutta myös Nordnetin superrahastoihin voisi ehkä laittaa pienet siivut.

Hyviä uutisia on tullut jo niin paljon, että pohjat on hyvinkin voitu jo nähdä. Käytin eilen 25% sotakassastani ja ellei mitään mullistavia uutisia tule ennen kuin pörssit aukeaa, käytän heti aamulla toisen mokoman. Loput jää vielä toistaiseksi odottamaan.

Vierailija
110/110 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas nyt suu pannaan? Aamun nousu on jo niin hurjaa että tällä vauhdilla ollaan jo illalla uusissa huipuissa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan