Onko tämä helsinkiläiskoti äärimmäinen w-t-sisustuksen vastakohta?
https://www.gloria.fi/artikkeli/sisusta/marmorisia-ikkunalautoja-ja-kor…
Käsittämätön aatelispalatsi Suomen oloihin, en tiennyt että tällaisia on nykyaikana enää asuinkäytössä Suomessa.
Kommentit (164)
Monilla rikkailla on kyllä erikoinen maku. Me satsataan designiin ja moderneihin laatuvalaisimiin. Aito taide on usein melko raskaan näköistä, joten suositaan julisteita ihan sen vuoksi ja käytetään rahat designiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieruailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää pienipalkkaisena lastentarhanopettajana lukea näitä juttuja. Kyseessä on varakas suku ei mitään samaa tai vertailua voi tehdä taviksiin. Ei tavisten palkoilla ostella desing huonekaluja, entisöidä antiikkia tms kun rahat menee vuokraan ja elämiseen. Tyylin kanssa tuolla ei ole tekemistä, kallis näyttää aina kalliilta. Itselläni perussisustus neutraaleine väreineen kun ei ole varaa muuhun. Täytyy tyytyä siihen mitä läheisistä huonekalukaupoista saa, ei ole varaa edes valaisimeen desing kaupasta. Ja ei, vaihtoehtona ei ole olla ilman huonekaluja niin kauan kun saan säästettyä rahaa desing valaisimeen kuten jotkut varakkaat neuvovat. Olen kahden lapsen yh ja perustarvikkeet kotona on oltava.
Miksi ärsyttää? Mä oon aina ajatellut, ettei se ole multa pois, mitä muilla on.
Mulla ei todellakaan ole perussisustus neutraaleine väreineen rahasyistä. Olen ollut ajoittain täysin varaton, köyhä siis menneisyydessä. Suurin osa huonekaluista on käytettyjä, osa ikivanhoja. Maksaneet mulle keskimäärin saman verran kuin halvin ikea. Mutta vanhoissa tavaroissa toi tarkoittaa täyspuuta, 30- 40- ja 50-lukua kerroksittain, makuuhuoneessa satavuotiaat sängyt, useampi huonekalu dyykattu opiskeluaikoina.
Mitään harmaata tai beigeä en oo omistanut mitään, valkoista lapsuudenkodin pyöreän 70-l ruokapöydän verran.Nykyään oon hyvätuloinen, mutta silti menisin ensin kirpparille, vasta sitten design-liikkeeseen.
Ilmaisin väärin. Ei ärsytä tämä koti vaan tyyli puhua asioista. Hienoa että jollqin on varaa mutta suurimmalla osalla ei ole. Siksi sellaiseen vertailu joka ei ole suurimmalle osalle mahdollista,ärsyttää. Sama kuin vertaa vaikka satunnaista lenkkeilijää huippu- urheilijaan tms. Itse en uskalla ostaa kirppiksiltä tai kierrätettynä huonekaluja kun yhdessä vuokra asunnoasa oli turkiskuoriaisia joista ei päässyt eroon kuin muuttamalla ja toisessa homeongelma. En uskalla ostaa mitään mistä voi levitä taas ötökät muihin tavaroihin, ei ole varaa uusia koko irtaimistoa. Saunaa ei ole missä voisi saunottamalla tappaa ötökät ennen ko
asuintiloihin viemistä. Muuten ostelisin kirppiksiltä ja kierrätettyinä tavaraa.
Nyt toki aukeaa vähän paremmin, kiva kun jaksoit vastata. Mutta yritä päästä eroon siitä vertailuaspektista ihan kaikessa, myös sen suhteen, miten kevyesti joku muu puhuu aineellisesta hyvinvoinnistaan. Takaan, että voit sen jälkeen kaikessa paremmin. (Eikä muuten ole helppo homma, tiedän. Ihmiset kasvatetaan ihan kierolla tavalla siihen vertailuun. Siihen, että ”menestys” ei ole olla hyvä jossain, vaan olla parempi kuin joku muu. Ja näinhän ei ole.)
Toi on paskempi homma, jos on jo kokemusta tuholais- ja homeongelmasta. Ne on rankkoja ne... Mutta pää kylmänä voi miettiä ratkaisuja. Pakkastalvi ja karanteeni parvekkeella tai muussa vastaavassa toimii myös. Mikään ei oo satavarmaa noissa, lopulta voit tuoda luteita pieneltä viikonloppureissulta matkalaukussa, mut kyllä riittävään varmuuteen pääsee käytettyjen kanssa järkeilemällä.
Ihan varmasti noista kokemuksista kammo jää.
Kovat huonekalut (haju, silmämäär tarkastus, tarkka puhdistus) aika varmoja tapauksia, valaisimet yms.
On kyllä tyylikäs. Makuuhuoneen tapettia en itse valitsisi, eikä violetti värinä oikein innosta, esim. noissa sohvissa. Joku tummanvihreä olisi enemmän omaan makuuni. Mutta onhan tuo todella tyylikäs koti.
Vierailija kirjoitti:
Turha artikkeli taas Glorialta, mitä järkeä esitellä jotain miljoonakoteja joissa ei ole budjettirajoitteita.
Esitelkää normaaleja koteja.
Ainahan sinä voit selailla Ikean kuvastoja. Siinä sinulle normaaleja suomalaisia koteja.
Upea koti. Puitteet ja huonekorkeus sekä tila ja vanhat ikkunat auttaa paljon, vanhoissa on eri tunnelma kuin uusissa. Mutta pieneenkin uuteen taloon mahdollista saada tyyliä kun ei vaan mene sillä persoonattomalla nykytyylillä mitä kaikki laittavat koteihinsa.
Minulle tuli sisustuksesta mieleen, että huonekalut on hankittu huutokaupoista ja kunnostettu sen jälkeen. Noin ei tietenkään ole tuossa tapauksessa, mutta tiedän parikin tuttua pariskuntaa, jotka ovat noin tehneet ja aikalailla samanhenkinen sisustus on saatu aikaan. He, ketkä tykkäävät vanhoista koristeellisista huonekaluista voivat löytää kaikki huutokaupoista. Edullisesti vielä ja ovat saaneet " arvokkaan" vaikutelman kodilleen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli sisustuksesta mieleen, että huonekalut on hankittu huutokaupoista ja kunnostettu sen jälkeen. Noin ei tietenkään ole tuossa tapauksessa, mutta tiedän parikin tuttua pariskuntaa, jotka ovat noin tehneet ja aikalailla samanhenkinen sisustus on saatu aikaan. He, ketkä tykkäävät vanhoista koristeellisista huonekaluista voivat löytää kaikki huutokaupoista. Edullisesti vielä ja ovat saaneet " arvokkaan" vaikutelman kodilleen.
Teoriassa hyvä idea mutta mitä itse olen katsonut, niin huutokaupoissa oikeasti esteettisen antiikin hinta kipuaa ei paitsi satasiin niin tonneihin. Ei vaan pysty kisamaan niitä tarjoajia vastaan.
Halpaa 60-luvun maalaisrokokoota jne. toki saa edullisesti mutta ne eivät omaa silmääni miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, bulkkiantiikkia löytää satasella parilla. Jos vähänkään hienompaa tai porvarillisempaa ornamentaliikkaa, kultauksia jne. ja aito aikalaisesine jostain 1800-luvulta tms. niin hinnat ei enää ole duunarin näpeissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää pienipalkkaisena lastentarhanopettajana lukea näitä juttuja. Kyseessä on varakas suku ei mitään samaa tai vertailua voi tehdä taviksiin. Ei tavisten palkoilla ostella desing huonekaluja, entisöidä antiikkia tms kun rahat menee vuokraan ja elämiseen. Tyylin kanssa tuolla ei ole tekemistä, kallis näyttää aina kalliilta. Itselläni perussisustus neutraaleine väreineen kun ei ole varaa muuhun. Täytyy tyytyä siihen mitä läheisistä huonekalukaupoista saa, ei ole varaa edes valaisimeen desing kaupasta. Ja ei, vaihtoehtona ei ole olla ilman huonekaluja niin kauan kun saan säästettyä rahaa desing valaisimeen kuten jotkut varakkaat neuvovat. Olen kahden lapsen yh ja perustarvikkeet kotona on oltava.
Selvä eli kaikki sisustusartikkelit on tehtävä pienipalkkaisten lastentarhanopettajien tahdon mukaan...
No on kyllä kaunis koti. Aivan erilainen tyyli kuin minulla, mutta silti täytyy myöntää, että kaunis.
Ei se kyllä miltään "käsittämättömältä aatelispalatsilta" näytä! Mutta hyvällä maulla (ja rahalla) sisustettu porvariskoti. Tunnen ihmisiä, joilla on samantyylisiä koteja, ei vain ihan noin vimpan päälle stailattuja. Kaunis vanha asunto antaa niin paljon mahdollisuuksia.
Mielestäni ihan perussisustus. Asunnon arkkitehtuuri kaakeliuuneineen ja kattolistoineen on näyttävää ja valittu väriskaala tukee sitä hyvin. Minun makuuni kyllä useat valinnat ovat vähän halvan oloisia, esim: samettiverhoilu parissa sohvassa, matot, valaisimet kauttaaltaan sekä monet sisustusesineet. Huonekalut eivät ole erityisen arvokkaita. Se Juvin sängynpääty on kyllä varmaan noin tonnin-parin luokkaa, mutta minusta se on vähän liian rustiikki tavoiteltuun kokonaisuuteen nähden. Samoin eteisen hopeiseksi maalattu lipasto ja peili ovat vähän bloggari-sarjaa ennemmin kuin arvokasta kulttuurikotia. Ruokasalin (oliko tässä vain ruokatila olihuoneen yhteydessä?) sivuverhot ovat todella halvan näköiset (tulee mieleen lähinnä jotkut Hemtexin valmisverhot keinokuitua), verhoissa pitää aina (toistan aina) olla vuori, jotta saavutetaan kauniisti laskeutuva, ylellinen vaikutelma. Makuuhuoneen verhot (mitä kuvassa näkyy) ovat psljon paremmat, ovat kuitenkin tod näk silkkisekoitetta.
Ontuvin yksityiskohta oli se olohuoneen vihreällä plyyshillä verhoiltu kustavilaistyylinen tuoli ja moderni jakkara. Se kangasvalinta on niin geneerinen tyylihuonekalu, etten näe miten se on muuten ihan tyylikkääseen kokonaisuuteen valikoitunut.
Tuolla väripaletilla olisin valinnut enemmän aitoa antiikkia, itämaisia vanhoja mattoja, kalliimpia ja huolitellumpia yksityiskohtia ja vääntänyt ylellisyysnamikat kunnolla kaakkoon. tavaraa saisi myös olla vähemmän.
Erittäin kivoja yksityiskohtia olivat mm kirjaston kirjahylly ja muotokuvakokoelma sohvan päällä, olohuoneen kukkapöytä ja rokokootyylinen tuoli sekä jo mainitut makuuhuoneen verhot. Myös eteiseen ripustettu Paisley shaali oli hieno yksityiskohta.
Kokonaisuutena ihan käypä sisustus.
(Olen parantumaton sisustus- ja antiikkinörtti ja autisti, so bear with me!)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ihan perussisustus. Asunnon arkkitehtuuri kaakeliuuneineen ja kattolistoineen on näyttävää ja valittu väriskaala tukee sitä hyvin. Minun makuuni kyllä useat valinnat ovat vähän halvan oloisia, esim: samettiverhoilu parissa sohvassa, matot, valaisimet kauttaaltaan sekä monet sisustusesineet. Huonekalut eivät ole erityisen arvokkaita. Se Juvin sängynpääty on kyllä varmaan noin tonnin-parin luokkaa, mutta minusta se on vähän liian rustiikki tavoiteltuun kokonaisuuteen nähden. Samoin eteisen hopeiseksi maalattu lipasto ja peili ovat vähän bloggari-sarjaa ennemmin kuin arvokasta kulttuurikotia. Ruokasalin (oliko tässä vain ruokatila olihuoneen yhteydessä?) sivuverhot ovat todella halvan näköiset (tulee mieleen lähinnä jotkut Hemtexin valmisverhot keinokuitua), verhoissa pitää aina (toistan aina) olla vuori, jotta saavutetaan kauniisti laskeutuva, ylellinen vaikutelma. Makuuhuoneen verhot (mitä kuvassa näkyy) ovat psljon paremmat, ovat kuitenkin tod näk silkkisekoitetta.
Ontuvin yksityiskohta oli se olohuoneen vihreällä plyyshillä verhoiltu kustavilaistyylinen tuoli ja moderni jakkara. Se kangasvalinta on niin geneerinen tyylihuonekalu, etten näe miten se on muuten ihan tyylikkääseen kokonaisuuteen valikoitunut.
Tuolla väripaletilla olisin valinnut enemmän aitoa antiikkia, itämaisia vanhoja mattoja, kalliimpia ja huolitellumpia yksityiskohtia ja vääntänyt ylellisyysnamikat kunnolla kaakkoon. tavaraa saisi myös olla vähemmän.
Erittäin kivoja yksityiskohtia olivat mm kirjaston kirjahylly ja muotokuvakokoelma sohvan päällä, olohuoneen kukkapöytä ja rokokootyylinen tuoli sekä jo mainitut makuuhuoneen verhot. Myös eteiseen ripustettu Paisley shaali oli hieno yksityiskohta.
Samaa mieltä. Odotin paljon harmonisempaa ja erikoisempaa kokonaisuutta tuon alun suitsutuksen jälkeen. Vastaavalla tyylillä olen nähnyt paljon onnistuneempiakin sisustuksia. Ja voin sanoa, ettei ole kateudesta kyse vaan rehellisestä mielipiteestä. Tulee vähän "keisarin uudet vaatteet"-efekti tässä.
Vierailija kirjoitti:
Monilla rikkailla on kyllä erikoinen maku. Me satsataan designiin ja moderneihin laatuvalaisimiin. Aito taide on usein melko raskaan näköistä, joten suositaan julisteita ihan sen vuoksi ja käytetään rahat designiin.
Voitko vähän avata tätä aito taide -asiaa?
Ihan kiva mutta vähän turhan vaalea sisustus omaan makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on w t sisustus?
Tää on aika täydellinen https://www.iltalehti.fi/julkkiskodit/a/1637bedc-31d9-4f9d-a32b-d622041…
Paitsi ettei aito w t -koti ole koskaan noin siisti, tai ainakin siellä olisi tasot täynnä kaikkia kammottavia "koriste-esineitä". Ja seinällä tarra "live laugh love" tmv.
Oi-oi, nyt on kaunista, niin kaunista. Mielenkiintoinen ja harmoninen, oikein tyylikäs. Kyllä huomaa, että on ammattilainen asialla. Varma tyyli ja hyvä maku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Odotin paljon harmonisempaa ja erikoisempaa kokonaisuutta tuon alun suitsutuksen jälkeen. Vastaavalla tyylillä olen nähnyt paljon onnistuneempiakin sisustuksia. Ja voin sanoa, ettei ole kateudesta kyse vaan rehellisestä mielipiteestä. Tulee vähän "keisarin uudet vaatteet"-efekti tässä.
Joo ihan samaa mieltä ylläolevien kanssa... Eipä ollut kummoinen sisustus, enkä ole kateellinen. Tylsä, geneerinen, kummia ja halvan näköisiä valintoja. Liian reippaasti yhdistetty vanhaa ja modernia.
Upeimmat "palatsit" olen nähnyt maaseudulla, rikkaiden sukujen kartanoita.
Joo nuo on kai vähän tapauskohtaisia. Sieltä (Heka) käy huoltomies katsomassa paikat ja yleensä saa lattia jäädä. Hyvähän se Hekallekin kun asukkaat itse remppaa asuntoa kivemmaksi omilla rahoillaan. Naapuri joutui maalaamaan tehosteseinät takaisin valkoiseksi mutta laminaattilattia sai jäädä. Toinen naapuri maalasi seinät ja Heka toimitti oven taakse maalit ja tarvikkeet Hekan piikkiin. Maalasi siis valkoiset rähjääntyneet seinät samalla valkoisella. Heka Etelä.
Mutta nyt mennään jo ohi aiheen.