Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18-vuotiaana äidiksi. Mitä haluaisit kysyä?

Vierailija
29.02.2020 |

Tällähetkellä minä 25v, aviomieheni 27v ja poikamme 7v.

Teen tämän aloituksen siksi, jotta olisimme suvaitsevampia toisiamme kohtaan, emme haukkuisi ja arvostelisi muiden valintoja jos ne ei satuta ulkopuolisia, ymmärtäisimme että jokainen kulkee omannäköisensä elämän tien ja se mikä ei sovi sinulle voi sopia toiselle ja nuorena vanhemmaksi tulo ei ole aina huono asia.

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että olette vielä yhdessä miehesi kanssa. Minäkin sain lapset (kaksoset) 18-vuotiaana. Virhe jota olen katunut. En ollut valmis äidiksi. Lasten isän kanssa vain riitaa. Ei suostu auttamaan eikä tapaamaan lapsiaan. Kun löysin uuden miehen 7 vuotta eron jälkeen niin alkoi uhkailu ja lopulta haastoi oikeuteen jossa taisteltiin kaksi vuotta. Hän sai viralliset tapaamiset mutta ei ole saapunut yhteenkään. Yrittänyt aina vain vaikeuttaa elämääni parhaansa mukaan. Estänyt mm. meidän muuton työn perässä vaikkei edes tapaa lapsiaan.

Voimia! Joo tiedän että olen löytänyt kultakimpaleen miehekseni kun on just mua mukavan verran vanhempi eli 2v vanhempi, jakoi saman unelman kanssani nuorena vanhemmaksi tulosta, meillä on intohimoinen suhde, rakastaa lastaan ja on huippu isä, vastuuntuntoinen, ei rikosrekisteriä tai päihderiippuvuutta.

Vierailija
82/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö nyt vakuuttaa itseäsi enenmän kuin meitä muita?

Yritän vakuuttaa enemmän teitä muita koska vähän aikaa sitten luin täällä ilkeää keskustelua SuperMarjon tyttärestä Sarasta josta on tulossa nuorena äiti. Ne kommentit oli ihan käsittämättömiä! Pakkohan sitä on takoa järkeä päähän ääliöille!

Älä koskaan nosta itseäsi av-mammojen yläpuolelle, mikäli haluat levittää ilosanomaa

Ei pitäis, mutta kun ei viitsi jäädä turhan ilkeilyn alapuolellekkaan. Siitähän vasta riemu repeäisi, että hei mä sain loukattua tota ihmistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen ainakin aina huomaa, että koulutus jää jos hankkii lapset liian aikaisin.

Multa ei oo ainakaan jäänyt, olen käynyt ammattikoulun ja työskentelen tarjoilijana. Enkä tajua miksi koulutus jäisi keltään muultakaan kun vanhemmaksi tulon jälkeen voi myös opiskella.

Koulutetulla ihmisellä pääsääntöisesti tarkoitetaan vähän muuta kuin ammattikoulun käynyttä.

Niin, minun silmissäni kouluttamaton ihminen on sellainen jolla ei ole mitään ammatillista tutkintoa. Sä oot näitä ihmisiä jotka pitää koulutettuina ihmisinä ainoastaan akateemisia ja sitten olet olevinasi niin fiksu kun halveksut duunareita, mutta todellista fiksuutta on se että ymmärtää että ihmiset on kiinostuneita eri aloista ja että kaikkia tarvitaan, maailma ei pyöri ilman tarjoilijoita!

Tarjoilijat, kaupankassat, jne tulee olemaan ne ammattiryhmät, jotka tulee tulevaisuudessa katomaan.

Kun käyn kaupassa niin en ikinä käytä itsepalvelukassoja vaan aina menen sille kassalle jossa on myyjä, koska haluan saada palvelua toiselta ihmiseltä.

Kaikki ei ole = sinä

Ihmiset on erakoitumassa, eikä he halua käyttää esim aikaa kaupassa käymiseen vaan tilaa ruuan suoraan kotiin.

Erakoitumista en myöskään kannata. Ihminen on laumaeläin ja tarvitsee sosiaalisuutta.

Vierailija
84/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että ihmiset ei oikeasti tiedä tätä jo ennestään että epäonnistumisen joukkoon mahtuu myös onnistumisia?

Vierailija
85/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän vakuuttaa enemmän teitä muita koska vähän aikaa sitten luin täällä ilkeää keskustelua SuperMarjon tyttärestä Sarasta josta on tulossa nuorena äiti. Ne kommentit oli ihan käsittämättömiä! Pakkohan sitä on takoa järkeä päähän ääliöille!

Älä koskaan nosta itseäsi av-mammojen yläpuolelle, mikäli haluat levittää ilosanomaa

Ei pitäis, mutta kun ei viitsi jäädä turhan ilkeilyn alapuolellekkaan. Siitähän vasta riemu repeäisi, että hei mä sain loukattua tota ihmistä!

Hohhoijaa

Vierailija
86/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa ei oo ainakaan jäänyt, olen käynyt ammattikoulun ja työskentelen tarjoilijana. Enkä tajua miksi koulutus jäisi keltään muultakaan kun vanhemmaksi tulon jälkeen voi myös opiskella.

Eli koulutus on jäänyt. Sen huomaa myös aloituksestasi, kuten täällä pari jo sanoi.

Joo aloituksenihan on ihan hirveän huono kun se puolustaa ihmisen vapautta elämässä valita ja sellaista asennetta että lähtökohtaisesti se kaikki on oikein mikä ei satuta muita. Tätä samaa asennetta opetan myös lapselleni ja koen etten todellakaan opeta väärin! Sun elämässä selkeästi pinnallisuus rulettaa, pidät yllä tätä akateemiset vs duunarit, haluat lietsoa riitaa ihmisten välille, ihmettelet miksi jotkut duunarit eivät ole onnellisia työssään kun heitä halveksutaan.

Todellakin opetat väärin. Kaikkia ihmisen valintoja ei voi ehdoitta puolustaa.

No kerro miksi nuorena äidiksi tuloa ei pitäisi puolustaa?

Kompensoidakseen omaa epävarmuuttaan?

Epävarma en ole, päinvastoin. Kannatan nuorena äidiksi tuloa koska tulet raskaaksi helpommin, nuorena saat myös todennäköisesti terveempiä lapsia, palaudut raskaudesta ja synnytyksestä paremmin, sulla riittää enemmän energiaa kestää yövalvomiset ja leikkiä lapsen kanssa, sulla on todennäköisesti pidempi yhteinen elämä lapsesi kanssa.

Vierailija
87/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilainen mielipide ei ole auttamatta yritys loukata.

Vierailija
88/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koulutus on jäänyt. Sen huomaa myös aloituksestasi, kuten täällä pari jo sanoi.

Joo aloituksenihan on ihan hirveän huono kun se puolustaa ihmisen vapautta elämässä valita ja sellaista asennetta että lähtökohtaisesti se kaikki on oikein mikä ei satuta muita. Tätä samaa asennetta opetan myös lapselleni ja koen etten todellakaan opeta väärin! Sun elämässä selkeästi pinnallisuus rulettaa, pidät yllä tätä akateemiset vs duunarit, haluat lietsoa riitaa ihmisten välille, ihmettelet miksi jotkut duunarit eivät ole onnellisia työssään kun heitä halveksutaan.

Epävarma en ole, päinvastoin. Kannatan nuorena äidiksi tuloa koska tulet raskaaksi helpommin, nuorena saat myös todennäköisesti terveempiä lapsia, palaudut raskaudesta ja synnytyksestä paremmin, sulla riittää enemmän energiaa kestää yövalvomiset ja leikkiä lapsen kanssa, sulla on todennäköisesti pidempi yhteinen elämä lapsesi kanssa.

Suurin osa nuorista ei vaan ole psyykkisesti, henkisesti, eikä taloudellisesti sillä tasolla että heidän kannattaisi tehdä lapsia. Se vanhemmuus kun on muutakin kuin vain biologiaa.

Vierailija
89/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, mikä minua ärsyttää tässä kommentoinnissasi? Se, että teet 18v äitiydestä normaalia ja tavoiteltavaa ja kannustat muita siihen. Olen oikeasti onnellinen puolestasi, että olet onnistunut noin hyvin, mutta itse paljon nuoria alle 20v äitejä nähneenä voin sanoa, että kuulut hyvin pieneen prosenttiin, jonka elämä on tasaista ja turvallista 7 vuotta lapsen syntymän jälkeen. Ja voin vakuuttaa, että vielä enemmän on näitä täysin heitteillä olevia nuorten äitien lapsia, kun seilaavat äidin mukana parisuhteesta toiseen ja katselevat milloin mitäkin biletystä.

Ei siis ole mitään vikaa olla nuori äiti, jos ei yritä vääntää siitä kaikille sopivaa mallia. Nyrkkisääntönä sanoisin, että lasta ei kannata tehdä tuoreeseen parisuhteeseen eikä silloin, kun oma kasvuprosessi on kesken. Vaikka itse koet olleesi kypsä ja valmis lapseen 18-vuotiaana, niin fakta on, että aivosi ovat olleet vielä keskeneräiset, identiteettisi rakentaminen on ollut kesken ja jopa kehon muutokset ovat olleet vielä kesken. Ihminen muuttuu aikuisenakin mutta alle parikymppisen muutokset ovat huomattavasti mittavampia ehkä vaihdevuosi-ikää lukuunottamatta ja se, ettet näe itseäsi kehittyneenä ja kasvaneena johtuu kenties siitä että olet vieläkin nuori ja katselet itseäsi liian läheltä. Takaan, että kymmenen vuoden päästä tajuat, miten erilainen olet 18-vuotiaana ollutkaan ja miten hyvä tuuri sinulla on käynyt, että kaikki suuret päätöksesi onnistuivatkin noin hyvin.

En pidä tästä nykynuorten "kaikki mulle heti tässä ja nyt"-mentaliteetista, jossa itselle ei anneta aikaa kasvaa vaan kaikki pitää olla koettuna ennen kahtakymppiä. Juuri parhaillaan katselen vierestä yhden nuoren äidin kehitystä, lapsi hankittiin "vakaaseen" parisuhteeseen ja nimenomaan kummankin tahdosta mutta kahta vuotta myöhemmin parisuhde on kariutunut ja tämä nuori äiti on raskaana seuraavalle nuorelle miehelle (ovat nyt juuri 18-vuotiaita). Mikä vakaa parisuhde sellainen on, jossa on seurusteltu alle vuoden? Jos on muuttanut omilleen 16-vuotiaana ja on 17-vuotiaana raskaana, niin ei siinä ole totutellut yksin asumiseen eikä parisuhteeseen eikä mihinkään vaan kaikki totuttelut lasketaan viikoissa, ei vuosissa.

Ei kaikkien tarvitse olla yhtä varovaisia ja tehdä asiat tietyn kaavan mukaan mutta ei kannata myöskään mainostaa erittäin riskialttiita valintoja sellaisina, jotka muka olisivat sopivia suurimmalle osalle. Ei ole. Molemmille lapsille (sille, joka on raskaana alaikäisenä ja sille, joka syntyy tälle alaikäiselle) on parasta, jos parisuhdetta on kestänyt vuosia, yhdessä asumiseen on totuteltu muutaman vuoden ja talous on kunnossa eikä heittäydytä yhteiskunnan kukkarolle heti täysi-ikäisyydestä alkaen. On parasta, jos vanhempina on ihmisiä, joilla on näkemystä ja kokemusta muustakin kuin peruskoulusta.

Vierailija
90/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole yhtään huolissasi siitä millainen sukupolvi tuolla on kasvamassa, kun heillä ei ole kuin vapautta valita? Minäkin haluaisin lihoa, värjätä tukkani vihreäksi ja kerätä pehmoleluja tai tutkia merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään, mutta onneksi vanhempani kasvatti minut toisin.

Minä kasvatan lapseni empaattiseksi ja avoimeksi, rehelliseksi ja luotettavaksi, myös itseään puolustavaksi jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi ilman hyvää syytä, painotan että koulutus ja ahkeruus on töissä tärkeää mutta äiti on onnellinen tuli sinusta sitten kaupankassa tai lääkäri, pääasia että teet sellaista työtä jossa viihdyt. :)

Eiköhän pojastani tule hyvä ihminen.

Eiköhän. Sitähän kaikki vanhemmat lapsistaan sanoo.

Koska ikinä ei voi olla täysin varma. Voit vaan tehdä parhaasi ja kasvattaa lapsesi parhaimman mukaan!

Vierailija
91/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on ihmisiä liikaa ja jos ei halua kokonaan olla ilman lapsia, niin yksi tapa hillitä väestönkasvua on se, ettei tee lapsia niin nuorena. Kun sukupolvien välissä on enemmän vuosia, väestö kasvaa hitaammin. 

Tästä näkökulmasta katseltuna ap on kyllä tehnyt hyvin siinä, että on hankkinut vain yhden lapsen. Yksi lapsi riittää siihen että pääsee kokemaan vanhemmuuden ja perhe-elämän ilot ja surut. Toisen ja kolmannen lapsen hankkiminen vaatisi jo vähän järeämpiä perusteluja, mitä monellakaan ei ole. Usein se toinen lapsi tehdään sen kummemmin asiaa miettimättä, koska siihen on vahva sosiaalinen normi.

Vierailija
92/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meillä ei ole jälkiaborttia kirjoitti:

AP esiintyy kypsänä aikuisena, mutta silti hyökkää jokaista kommenttia kohtaan raivoisasti kuin ilmastopelle.

Mä oon zen ja te tylytätte minua kovalla kädellä. :) Miksi? Mitä se kertoo teidän luonteestanne? täällä muutkin ihmiset huomasi sen että tylytätte kovalla kädellä minua. Onko se oikein hyökätä joukolla yhtä ihmistä vastaan?

Vierailija
93/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut 🙏

18 v on luonnollinen ikä synnyttää.

Tälläkin palstalla on ihmissaastaa, joka yrittää tehdä ensimmäistä lasta 35+ iässä, luonnotonta hankkisivat vaikka koiran lemmikiksi, eivätkä pilaisi ihmislapsen elämää.

Kiitos :)

Vierailija
94/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä maasta miehes? irak ,iran? gambia?

Mieheni on 100% suomalainen Lapin mies.

Vierailija
95/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena raskaaksi helpommin? Miten paljon helpommin voi raskaaksi tulla kuin että tulee heti raskaaksi? Ihminen tulee raskaaksi suojaamattomasta yhdynnästä. Se on niin yksinkertaista.

Vierailija
96/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tänne Av palstalle tälläistä laittaa koska 60% trolleja ja 30% täysiä idiootteja ja 10% ei jaksa vastata kysymykseen

Tai sitten tälläinen anonyymipalsta paljastaa ihmisten todellisen luonteen, kehdataan laukoa mitä oikeasti ajatellaan jota ei tietenkään tehdä kasvotusten! Tässä keskustelussa on paljon ihmisiä jotka haluaisi minua vaan itkettää ja saada tuntemaan syyllisyyttä valinnastani tulla nuorena äidiksi, mutta ei mene läpi, koska tämä maailma on kovettanut minua jo tarpeeksi. Suurin osa ihmisistä on oksennuksen tasolla! :)

Ihan samalla sinä nostatat omaa egoasi, mutta muut tekee sen vaan suoremmin.

Minä en nosta egoani vaan yritän tuoda hyvyyttä tähän maailmaan, saada ihmiset ymmärtämään enemmän erilaisia valintoja ja että nuorena äidiksi tulo ei ole aina huono asia.

Minulla pelaa myös terveet rajat, jos toinen ihminen alkaa haukkumaan ja halveksumaan minua pelkästään sen takia että olen nuorena tullut äidiksi, niin sellaista en sisällytä nuppiini koska en ole tehnyt siinä mitään loukkaavaa muita kohtaan tullessani nuorena äidiksi, se että olen pärjännyt hyvin kertoo myös siitä että tein oikean valinnan ja ihmiset jotka v ittuilee mulle ilman syytä niin tiputan heidät heti paikalleen. Minä en ala kestämään sellaista ilkeyttä jota en ansaitse. Jos ei puolusta itseään, päätyy kynnysmaton rooliin!

Eli sinulla on nyt se tarve pelastaa maailma kuten nyt nuoret tekee ilmaston eteen eikä ole kotona vaihtamassa vaippoja? Jokin idea siinä on, että elämässä on eri vaiheet. Mutta palataa asiaan kun olet nelikymppisenä laulamassa kaija koota.

Blaablaablaa. Boring! Ja kaikkien tietysti pitäisi edetä tavalliseen tahtiin? Ei saa olla oman tiensä kulkija?

Vierailija
97/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt kiusatko aloittajaa kun hänellä selkeästi ei ole kykyä muodostaa järkeviä vasta-argumentteja

Vierailija
98/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Askarrellaan lasten kanssa mitali ja laitetaan postiin. Nyt on sen verran huonosti piiloutua itsekorostusta, että melkein jo oksettaa, mutta ap mitalinsa ansainnut tuosta vilpittömyydestä millä hän luulee olevansa muita parempi ihminen.

Mä oon aina ilkeilijöitä ja kiusaajia parempi.

Samalla tavalla sinä kakalla käyt kuin hekin ja tietämättä loukkaan ja satuta siinä missä muutkin.

Kato mä en kiusaa ketään, enkä varsinkaan auo päätä asioista jotka ei koske minua, ei satuta minua tai läheisiäni. Täällä mua on vaan haukuttu haukkumisen ilosta, joten ei siinä paljoo kakalla käynnit paina.

Et sä voi sanoo että kiusaaja on yhtä hyvä ihminen kuin sellainen joka ei ole koskaan kiusannut ketään. Kaikista ei tuu koskaan kiusaajia!

Vierailija
99/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua kysyä sinulta mitään, koska selkeästikään sinulla ei ole mistään mitään tietoa.

Ja sinähän sen tiedät muutaman kommentin perusteella onko mulla mistään mitään tietoa. :)

No sen ainakin pystyn jo sanomaan, että olet vittumainen ihminen.

Tämä on totta, mä oon vittumainen heille jotka on vittumaisia mulle.

Vierailija
100/131 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että ihmiset ei oikeasti tiedä tätä jo ennestään että epäonnistumisen joukkoon mahtuu myös onnistumisia?

Luulen, koska muuten ei oltais niin helvetin toopeja että auotaan päätä.