18-vuotiaana äidiksi. Mitä haluaisit kysyä?
Tällähetkellä minä 25v, aviomieheni 27v ja poikamme 7v.
Teen tämän aloituksen siksi, jotta olisimme suvaitsevampia toisiamme kohtaan, emme haukkuisi ja arvostelisi muiden valintoja jos ne ei satuta ulkopuolisia, ymmärtäisimme että jokainen kulkee omannäköisensä elämän tien ja se mikä ei sovi sinulle voi sopia toiselle ja nuorena vanhemmaksi tulo ei ole aina huono asia.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ainakin aina huomaa, että koulutus jää jos hankkii lapset liian aikaisin.
Multa ei oo ainakaan jäänyt, olen käynyt ammattikoulun ja työskentelen tarjoilijana. Enkä tajua miksi koulutus jäisi keltään muultakaan kun vanhemmaksi tulon jälkeen voi myös opiskella.
Eli koulutus on jäänyt. Sen huomaa myös aloituksestasi, kuten täällä pari jo sanoi.
Joo aloituksenihan on ihan hirveän huono kun se puolustaa ihmisen vapautta elämässä valita ja sellaista asennetta että lähtökohtaisesti se kaikki on oikein mikä ei satuta muita. Tätä samaa asennetta opetan myös lapselleni ja koen etten todellakaan opeta väärin! Sun elämässä selkeästi pinnallisuus rulettaa, pidät yllä tätä akateemiset vs duunarit, haluat lietsoa riitaa ihmisten välille, ihmettelet miksi jotkut duunarit eivät ole onnellisia työssään kun heitä halveksutaan.
Et ole yhtään huolissasi siitä millainen sukupolvi tuolla on kasvamassa, kun heillä ei ole kuin vapautta valita? Minäkin haluaisin lihoa, värjätä tukkani vihreäksi ja kerätä pehmoleluja tai tutkia merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään, mutta onneksi vanhempani kasvatti minut toisin.
Minä kasvatan lapseni empaattiseksi ja avoimeksi, rehelliseksi ja luotettavaksi, myös itseään puolustavaksi jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi ilman hyvää syytä, painotan että koulutus ja ahkeruus on töissä tärkeää mutta äiti on onnellinen tuli sinusta sitten kaupankassa tai lääkäri, pääasia että teet sellaista työtä jossa viihdyt. :)
Eiköhän pojastani tule hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sait miehen suostumaan isäksi niin nuorena? Miksi ette ole tehneet toista lasta?
Katsoppas kun miehiä on myös erilaisia ja heillä on erilaisia haaveita, meidän molempien toive oli tulla nuorena vanhemmiksi. Mieheni on myös ensirakkauteni seurustelin hänen kanssaan ensimmäisen kerran ollessani 13 ja mieheni oli 15. Sen jälkeen tiemme ajautui muutamaksi vuodeksi erilleen kunnes löysimme toisemme uudestaan ollessani 16 ja mieheni 18, siitä lähtien olemme olleet yhdessä tähän päivään saakka ja menimme naimisiin vähän ennen lapsen syntymää.
Toista lasta emme ole tehneet kun koen että synnytys oli minulle niin kivulias ja vaikea kokemus. En kykene siihen enää valitettavasti. Mutta ystävät on kuin sisaruksia, joten ei välttämättä biologista siskoa tai veljeä tarvitse!
Sijaislapsi, adoptio, jne...
Mitä jos olemme tyytyväisiä tähän pieneen perhekokoomme?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kivaa, kun ei ollut nuoruutta ollenkaan kamalan kiiman takia? Puratko nyt katkeruuttasi kiukuttelemalla kaikille ja kaikesta?
Ensinnäkään en ole katkera mistään. Olen kiitollinen siitä että elämäni on mennyt lähes haaveilemallani tavalla! Olen terve, muutin 16-vuotiaana pois kotoa ja itsenäistyin varhain, sain oppisopimuspaikan 16v, olen yhdessä ensirakkauteni kanssa ja hän halusi samoja asioita kuin minä, tulin nuorena äidiksi, menin nuorena naimisiin, mies on terve, lapsi on terve, lapsella on ystäviä ja häntä ei kiusata, asumme uudessa omakotitalossa, töissä pyyhkii mukavasti ja on hyviä ystäviä. Isovanhemmat tukee välillä meidän perhettä omasta halustaan.
Teillä muilla on täällä ihme tarve kirjoittaa ilkeitä kommentteja ja kiusata mua, kun mun 18v äidiksi tulo ei sovi teidän arvomaailmaanne! Ootko varma ettet ite ole katkera mistään vai onko sulla vaan k usipäinen luonne kun auot päätä?
Me pelastettiin maailmaan tietämällä kaiken 18 vuotiaina ja ap tekee sitä nyt kun lapsi ei enää tarvii niin äitiään ja ap alkaa tuntemaan itseään tarpeettomaksi ja nyt pitää pelastaa ajanvietteenä palstaa käyttävät :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kivaa, kun ei ollut nuoruutta ollenkaan kamalan kiiman takia? Puratko nyt katkeruuttasi kiukuttelemalla kaikille ja kaikesta?
Ensinnäkään en ole katkera mistään. Olen kiitollinen siitä että elämäni on mennyt lähes haaveilemallani tavalla! Olen terve, muutin 16-vuotiaana pois kotoa ja itsenäistyin varhain, sain oppisopimuspaikan 16v, olen yhdessä ensirakkauteni kanssa ja hän halusi samoja asioita kuin minä, tulin nuorena äidiksi, menin nuorena naimisiin, mies on terve, lapsi on terve, lapsella on ystäviä ja häntä ei kiusata, asumme uudessa omakotitalossa, töissä pyyhkii mukavasti ja on hyviä ystäviä. Isovanhemmat tukee välillä meidän perhettä omasta halustaan.
Teillä muilla on täällä ihme tarve kirjoittaa ilkeitä kommentteja ja kiusata mua, kun mun 18v äidiksi tulo ei sovi teidän arvomaailmaanne! Ootko varma ettet ite ole katkera mistään vai onko sulla vaan k usipäinen luonne kun auot päätä?
Jatkan myös sen verran että olen kerennyt myös bilettää ja viettää ystävien kanssa aikaa vaikka olen äiti että nuoruus ei ole jäänyt elämättä ja olen edelleen nuori!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ainakin aina huomaa, että koulutus jää jos hankkii lapset liian aikaisin.
Multa ei oo ainakaan jäänyt, olen käynyt ammattikoulun ja työskentelen tarjoilijana. Enkä tajua miksi koulutus jäisi keltään muultakaan kun vanhemmaksi tulon jälkeen voi myös opiskella.
Eli koulutus on jäänyt. Sen huomaa myös aloituksestasi, kuten täällä pari jo sanoi.
Joo aloituksenihan on ihan hirveän huono kun se puolustaa ihmisen vapautta elämässä valita ja sellaista asennetta että lähtökohtaisesti se kaikki on oikein mikä ei satuta muita. Tätä samaa asennetta opetan myös lapselleni ja koen etten todellakaan opeta väärin! Sun elämässä selkeästi pinnallisuus rulettaa, pidät yllä tätä akateemiset vs duunarit, haluat lietsoa riitaa ihmisten välille, ihmettelet miksi jotkut duunarit eivät ole onnellisia työssään kun heitä halveksutaan.
Et ole yhtään huolissasi siitä millainen sukupolvi tuolla on kasvamassa, kun heillä ei ole kuin vapautta valita? Minäkin haluaisin lihoa, värjätä tukkani vihreäksi ja kerätä pehmoleluja tai tutkia merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään, mutta onneksi vanhempani kasvatti minut toisin.
Minä kasvatan lapseni empaattiseksi ja avoimeksi, rehelliseksi ja luotettavaksi, myös itseään puolustavaksi jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi ilman hyvää syytä, painotan että koulutus ja ahkeruus on töissä tärkeää mutta äiti on onnellinen tuli sinusta sitten kaupankassa tai lääkäri, pääasia että teet sellaista työtä jossa viihdyt. :)
Eiköhän pojastani tule hyvä ihminen.
Eiköhän. Sitähän kaikki vanhemmat lapsistaan sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tänne Av palstalle tälläistä laittaa koska 60% trolleja ja 30% täysiä idiootteja ja 10% ei jaksa vastata kysymykseen
Tai sitten tälläinen anonyymipalsta paljastaa ihmisten todellisen luonteen, kehdataan laukoa mitä oikeasti ajatellaan jota ei tietenkään tehdä kasvotusten! Tässä keskustelussa on paljon ihmisiä jotka haluaisi minua vaan itkettää ja saada tuntemaan syyllisyyttä valinnastani tulla nuorena äidiksi, mutta ei mene läpi, koska tämä maailma on kovettanut minua jo tarpeeksi. Suurin osa ihmisistä on oksennuksen tasolla! :)
Ihan samalla sinä nostatat omaa egoasi, mutta muut tekee sen vaan suoremmin.
Minä en nosta egoani vaan yritän tuoda hyvyyttä tähän maailmaan, saada ihmiset ymmärtämään enemmän erilaisia valintoja ja että nuorena äidiksi tulo ei ole aina huono asia.
Minulla pelaa myös terveet rajat, jos toinen ihminen alkaa haukkumaan ja halveksumaan minua pelkästään sen takia että olen nuorena tullut äidiksi, niin sellaista en sisällytä nuppiini koska en ole tehnyt siinä mitään loukkaavaa muita kohtaan tullessani nuorena äidiksi, se että olen pärjännyt hyvin kertoo myös siitä että tein oikean valinnan ja ihmiset jotka v ittuilee mulle ilman syytä niin tiputan heidät heti paikalleen. Minä en ala kestämään sellaista ilkeyttä jota en ansaitse. Jos ei puolusta itseään, päätyy kynnysmaton rooliin!
AP esiintyy kypsänä aikuisena, mutta silti hyökkää jokaista kommenttia kohtaan raivoisasti kuin ilmastopelle.
Onnittelut 🙏
18 v on luonnollinen ikä synnyttää.
Tälläkin palstalla on ihmissaastaa, joka yrittää tehdä ensimmäistä lasta 35+ iässä, luonnotonta hankkisivat vaikka koiran lemmikiksi, eivätkä pilaisi ihmislapsen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän näitä kommentoijia vaivaa. Aloittajaa on syyllistetty nyt rankasti siitä, että on tehnyt lapsen 18-vuotiaana, mutta MYÖS siitä että on tehnyt vain yhden lapsen. Koskaan ei ole hyvä, aina naisessa on joku vialla. Naisen on pakko tehdä lapsia ollakseen nainen, mutta ei liian aikaisin tai myöhään, ja aina niitä kuitenkin on väärä lukumäärä.
Tätä on ihmisyys. Toisen raatelemista henkisesti ja kaikki ei osaa edes hävetä sitä kun on vajautta empatiakyvyssä!
Hyvä kuitenkin että aloittajalla on kova nahka ja vastailee asiallisesti takaspäin näille kiusaajille, eikä päästä heitä murtamaan itseään ilman hyvää syytä!
mistä maasta miehes? irak ,iran? gambia?
Vierailija kirjoitti:
Askarrellaan lasten kanssa mitali ja laitetaan postiin. Nyt on sen verran huonosti piiloutua itsekorostusta, että melkein jo oksettaa, mutta ap mitalinsa ansainnut tuosta vilpittömyydestä millä hän luulee olevansa muita parempi ihminen.
Mä oon aina ilkeilijöitä ja kiusaajia parempi.
Mikäs siinä. Oma äitini oli 18v kun veljeni syntyi.
t.29v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän näitä kommentoijia vaivaa. Aloittajaa on syyllistetty nyt rankasti siitä, että on tehnyt lapsen 18-vuotiaana, mutta MYÖS siitä että on tehnyt vain yhden lapsen. Koskaan ei ole hyvä, aina naisessa on joku vialla. Naisen on pakko tehdä lapsia ollakseen nainen, mutta ei liian aikaisin tai myöhään, ja aina niitä kuitenkin on väärä lukumäärä.
Minua ainakin vaivaa ap huonosti piilotettu itsekorostus ja tapa jolla hän julistaa tuota oman pään pyhää totuuttan. Tapa, jolla hän haukkuu muita, jne. Sitä saa mitä tilaa.
Minä en ole aloittanut haukkumaan muita, vaan mua on haukuttu ja tylytetty kovalla kädellä ilman syytä ja minähän vastaan samalla mitalla takaisin koska en aio jäädä uhriksi!
Sitäpaitsi mä oon aika zen. Vastailen rauhallisesti törkypostiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tänne Av palstalle tälläistä laittaa koska 60% trolleja ja 30% täysiä idiootteja ja 10% ei jaksa vastata kysymykseen
Tai sitten tälläinen anonyymipalsta paljastaa ihmisten todellisen luonteen, kehdataan laukoa mitä oikeasti ajatellaan jota ei tietenkään tehdä kasvotusten! Tässä keskustelussa on paljon ihmisiä jotka haluaisi minua vaan itkettää ja saada tuntemaan syyllisyyttä valinnastani tulla nuorena äidiksi, mutta ei mene läpi, koska tämä maailma on kovettanut minua jo tarpeeksi. Suurin osa ihmisistä on oksennuksen tasolla! :)
Ihan samalla sinä nostatat omaa egoasi, mutta muut tekee sen vaan suoremmin.
Minä en nosta egoani vaan yritän tuoda hyvyyttä tähän maailmaan, saada ihmiset ymmärtämään enemmän erilaisia valintoja ja että nuorena äidiksi tulo ei ole aina huono asia.
Minulla pelaa myös terveet rajat, jos toinen ihminen alkaa haukkumaan ja halveksumaan minua pelkästään sen takia että olen nuorena tullut äidiksi, niin sellaista en sisällytä nuppiini koska en ole tehnyt siinä mitään loukkaavaa muita kohtaan tullessani nuorena äidiksi, se että olen pärjännyt hyvin kertoo myös siitä että tein oikean valinnan ja ihmiset jotka v ittuilee mulle ilman syytä niin tiputan heidät heti paikalleen. Minä en ala kestämään sellaista ilkeyttä jota en ansaitse. Jos ei puolusta itseään, päätyy kynnysmaton rooliin!
Eli sinulla on nyt se tarve pelastaa maailma kuten nyt nuoret tekee ilmaston eteen eikä ole kotona vaihtamassa vaippoja? Jokin idea siinä on, että elämässä on eri vaiheet. Mutta palataa asiaan kun olet nelikymppisenä laulamassa kaija koota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sait miehen suostumaan isäksi niin nuorena? Miksi ette ole tehneet toista lasta?
Katsoppas kun miehiä on myös erilaisia ja heillä on erilaisia haaveita, meidän molempien toive oli tulla nuorena vanhemmiksi. Mieheni on myös ensirakkauteni seurustelin hänen kanssaan ensimmäisen kerran ollessani 13 ja mieheni oli 15. Sen jälkeen tiemme ajautui muutamaksi vuodeksi erilleen kunnes löysimme toisemme uudestaan ollessani 16 ja mieheni 18, siitä lähtien olemme olleet yhdessä tähän päivään saakka ja menimme naimisiin vähän ennen lapsen syntymää.
Toista lasta emme ole tehneet kun koen että synnytys oli minulle niin kivulias ja vaikea kokemus. En kykene siihen enää valitettavasti. Mutta ystävät on kuin sisaruksia, joten ei välttämättä biologista siskoa tai veljeä tarvitse!
Sijaislapsi, adoptio, jne...
Ei noin pienillä tuloilla kannata lisää lapsia hankkia. Tuolle yhdelle pystyvät tarjoamaan säällisen elämän ja hyvä niin.
Nyt top tykkänään! :D myönnän sen että mun nettopalkka on 1400e/kk mutta sähköasentaja tienaa ihan hyvin ja mun lasta ei tarvitse mitenkään sääliä, hän on terve, hänellä on ystäviä, varaa harrastaa. Joten haista home ja sääli vaan itseäsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Askarrellaan lasten kanssa mitali ja laitetaan postiin. Nyt on sen verran huonosti piiloutua itsekorostusta, että melkein jo oksettaa, mutta ap mitalinsa ansainnut tuosta vilpittömyydestä millä hän luulee olevansa muita parempi ihminen.
Mä oon aina ilkeilijöitä ja kiusaajia parempi.
Samalla tavalla sinä kakalla käyt kuin hekin ja tietämättä loukkaan ja satuta siinä missä muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kysyä sinulta mitään, koska selkeästikään sinulla ei ole mistään mitään tietoa.
Ja sinähän sen tiedät muutaman kommentin perusteella onko mulla mistään mitään tietoa. :)
No sen ainakin pystyn jo sanomaan, että olet vittumainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moikka ap. Kuulostat aloituksen perusteelta aika pullossa eläneeltä urpolta. Luultavasti olet hyvä vaimo ja äiti. Ymmärtäisit vain, että maailmassa on muutakin kuin sinulle tapahtuneet asiat?119
Kiitos haukuista :) jos sä haukut niin ei kannata siihen päälle todeta sitten että luultavasti olet hyvä vaimo ja äiti kun et kuitenkaan oikeasti näitä sanoja tarkoita.
Tottakai ymmärrän että maailmassa tapahtuu tälläkinhetkellä, koko ajan, uusia asioita, mutta minä yritän tehdä tässä hyvää ja kertoa tarinan siitä että nuorena vanhemmaksi tuleminen ei ole aina huono asia!
Sinä yrität osoittaa kuinka olet muita parempi ihminen? Kuinka sinä olet ollut onnekas suhteessa moneen muuhun sinun ikäisenä vanhemmaksi tulleeseen? Sinulla on kenties tukiverkosto, etkä ole yksin se sankari, jollaiseksi nyt yrität itsesi kirjoittaa? Suurimmalle osalle kuitenkin tekee hyvää rakentaa se perusta ennen kuin perustaa sen perheen.
Meillä oli perusta. Olin kerennyt jo asua omillaan ennen kuin alettiin yrittämään lasta, kerettiin myös asua mieheni kanssa yhdessä ennen lapsen syntymää, tunsin mieheni useamman vuoden ajan eli yhtä hyvin kuin omat taskuni, mies kävi töissä kun lapsi syntyi ja elätti perhettä.
Nyt olet ilkeä. Kyllä se amiskin on kouluttautunista. Ongelmahan näillä teiniäideillä on yleens se ettei ole mitään käyty peruskoulun jälkeen