Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona riehuu ja matkalle pitäisi lähteä. Muita?

Erika2020
28.02.2020 |

Meillä olisi parin viikon päästä lähtö Kanarialle. Matka on varattu ja maksettu jo aikoja sitten, kauan ennen koronaa. Reissufiilis ei ole kovin hyvä ja nyt pohditaan, mitä tehdään. Jos perumme matkan nyt, menetämme puolet matkan hinnasta. Onko muita samassa tilanteessa? Toivon asiallista keskustelua, syyllistäminen ei tässä nyt johda mihinkään.

Kommentit (270)

Vierailija
61/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma reissuun lähtemisessä nyt ja lähikuukausina ei ole pelkästään se, että saisi koronan vaan se kun ei tiedä missä tulee uusia tartuntoja ja mahdollisesti karanteeneja, mitkä rajat menee kiinni ja mitä lentoja ja junia perutaan. Esimerkiksi Itävalta on laittanut Italian rajan kiinni ja monet lentoyhtiöt ovat peruneet lentoja.

Riski on siinä, ettei pääse suunnitellusti kotiin, joutuu karanteeniin, sairastuu johonkin muuhun ja jää ilman hoitoa jne. Myös paikoissa, jotka pyörivät sen varassa että ruoka, juomavesi jne. tulee tuontitavarana muualta voi olla pulaa elintarvikkeista ja juomavedestä. Itse en matkustaisi juuri nyt, vaan odottaisin että tämä menee ohi tai koronaan keksitään rokote tai lääke.

Kyllä, samaa mieltä. Tauti ei pelota vaan kaikki siihen liittyvät järjestelyt, jotka tekevät matkasta vähemmän rentouttavan.

Huomatkaa, että Viro linjannut, että riskimaista tulleiden tulee jäädä kotiin. Kenellä varaa tällaiseen? Koko muu Eurooppa kiristämässä linjauksiaan.

Siirtäisin matkustelua muutamalla kuukaudella.

Vierailija
62/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erika2020 kirjoitti:

Olemme siis lähdössä Gran Canarialle. Se on eri saarella kuin Teneriffalla, jossa tämä eristys oli. Olen silti huolissani, matkavakuutushan ei korvaa tuollaista eristykseen joutumista.

Onko joku muu lähdössä lähiaikoina johonkin?

Me peruimme matkat. Rahaa ei takaisin saa. Mieheni on lääkäri ja arvioinut kollegoineen että tilanne tulee vain kiihtymään. Eli riski joutua karanteeniin paikan päällä korkea, plus ei voi tietää miten paikan päällä hoitoa jos sairastuu. Sen verran huono on tilanne juuri nyt. Eikä viruksesta tiedetä tarpeeksi.

Harmitti ensin kovasti, mutta terveys ensin. The Guardian joka todella luotettava media muistuttaa että tämä tarttuu kaiken ikäisiin. En ota riskiä lasten kanssa. En meidänkään. Mies ylipuhui tässä minut.

Tsemppiä.

Järkevää puhetta kyllä. Olen myös lääkäri. Olemme varanneet viikon lomamatkan erääseen Itä-Euroopan maahan, jossa ei vielä montaa koronatapausta ole ollut. Matka on huhtikuun alussa, ja ihme olisi, jos ei korona olisi silloin jo sielläkin. Mieheni on seitsemänkymppinen astmaatikko, joten tietysti olen vähän huolissani hänen sairastumisestaan muutenkin, mutta ennen kaikkea pelkään sitä, että jäädään sinne maahan jumiin, jos itse sairastumme tai joudumme eristykseen jonkun muun sairastumisen takia. Mulla ei ole kyllä millään mahdollista olla viikkokausia pois töistä tämmöisen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut parempi, että UM olisi selkeästi suosittanut matkailun välttämistä riskimaihin. Vakuutus olisi korvannut.

Vierailija
64/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luultavasti lähtisin sinne matkalle, jos olisin maksanut sen. Vielä jos pitää hupmioida mshdollinen lapsen pettymys. Jos en olisi, en lähtisi.

Ihan siksi, että korona leviää ärhäkästi ja tulee myös Suomeen kevään aikana. Siltä ei ole turvassa missään maassa.

Riskinä olisi kyllä karanteeniin joutuminen tai / ja sairastuminen vieraassa maassa. Kumpikin ikäviä vaihtoehtoja. Lisäksi paikoissa, missä väki vaihtuu ja on turisteja eri puolilta maailmaa, on tietysti isompi riski. Samoin lentokoneissa tietenkin. Joka kerta olen saanut jonkun taudin pidemmältä lomalennolta.

Itselläni on 4 kk päästä vapaaehtoinen työmatka kivaan kaupunkiin, missä olen halunnut käydä. Ajattelin todennäköisesti perua sen, kun ei tule kustannusta perumisesta itselleni.

Koronaa ei pidä vähätellä, noi jotka ketjussa vähättelevät, ovat tietämättömiä. Kyllä se on vakava tauti. Ja se, että 80% sairastaa lievänä, tarkoittaa, että heillä.ei tule vaikeaa keuhkokuumetta, vaan joko ei ollenkaan sitä tai vain lievempi keuhkokuume. Ei että heillä olisi kaikilla vain joku ns lievä flunssa, vaikka joillain voi olla sekin vain.

Vierailija
65/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua tauti pelota mutta pelottaa että joudun kökkimään jossain huoneessa viikkoja

Vierailija
66/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikon eristys jossain kuumassa hotellissa ilman ilmastointia ei oikein innostaisi....

Vierailija
67/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin uskallan matkustaa. Tuo hysteria on aivan naurettavaa.

Rehvakkaat sinkut käyvät sitten noutamassa tapavan tuliaisen meille perheellisille.

Mistä tiedät että kirjoittaja sinkku ja ettei lapsia? 

Mistä tulee tuollainen viha sinkkuja kohtaan, että pitää syytellä sinkkuja jo sairauden tuonnista Suomeen? Etkö käsitä että moni matkustava on perheellinen, nekin nyt siellä karanteenissa olevat ovat perheellisiä!

Vierailija
68/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt on varmaan älytön kysymys, mutta kannattaako laivalle mennä? 22h risteily josta me ei aiota mennä maihin. Siinä vissiin joutuis Helsinkiin laivan sisään karanteeniin, jos joutuis? Kun laiva lähtee Helsingistä.

Mietin sitäkin, että jos kaikki nyt peruu niin kohta on kaikkialla konkurssi.

Vierailija
69/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luultavasti lähtisin sinne matkalle, jos olisin maksanut sen. Vielä jos pitää hupmioida mshdollinen lapsen pettymys. Jos en olisi, en lähtisi.

Ihan siksi, että korona leviää ärhäkästi ja tulee myös Suomeen kevään aikana. Siltä ei ole turvassa missään maassa.

Riskinä olisi kyllä karanteeniin joutuminen tai / ja sairastuminen vieraassa maassa. Kumpikin ikäviä vaihtoehtoja. Lisäksi paikoissa, missä väki vaihtuu ja on turisteja eri puolilta maailmaa, on tietysti isompi riski. Samoin lentokoneissa tietenkin. Joka kerta olen saanut jonkun taudin pidemmältä lomalennolta.

Itselläni on 4 kk päästä vapaaehtoinen työmatka kivaan kaupunkiin, missä olen halunnut käydä. Ajattelin todennäköisesti perua sen, kun ei tule kustannusta perumisesta itselleni.

Koronaa ei pidä vähätellä, noi jotka ketjussa vähättelevät, ovat tietämättömiä. Kyllä se on vakava tauti. Ja se, että 80% sairastaa lievänä, tarkoittaa, että heillä.ei tule vaikeaa keuhkokuumetta, vaan joko ei ollenkaan sitä tai vain lievempi keuhkokuume. Ei että heillä olisi kaikilla vain joku ns lievä flunssa, vaikka joillain voi olla sekin vain.

Muuten samaa mieltä mutta ei ole totta että kaikille tulee keuhkokuume. Osa sairastaa taudin niin lievänä, etteivät edes huomaa sitä. Tietenkään kyse ei silti ole flunssasta vaan koronainfektiosta.

Vierailija
70/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemma parhaillaan Gran Canarialla. Ei täällä ole ilmoitettu koronatapauksia eikä mitään hysteriaa. Matkatoimisto informoi hyvin.

Vierailija
71/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt on varmaan älytön kysymys, mutta kannattaako laivalle mennä? 22h risteily josta me ei aiota mennä maihin. Siinä vissiin joutuis Helsinkiin laivan sisään karanteeniin, jos joutuis? Kun laiva lähtee Helsingistä.

Itselläkin laivaristeily tulossa nyt keväällä. Jotenkin ihmismassat ja buffetti ei enää houkutakaan...

Vierailija
72/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sen verran kuoleman pelkoinen että en lähtisi jo ihan siitä syystä. Enemmän kuitenkin painaa se että vaikka en itse sairastuisi, mutta toisin taudin tullessani ja tartuttaisiin sen johon kuhun toiseen joka sitten kuoleekin. Aika iso riski otettavaksi vain koska oli pakko päästä reissuun. Minä en voisi elää itseni kanssa jos itsekkyydelläni tappaisin jonkun toisen.

Vierailija
73/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me varattiin tänään just kaveriporukalle tallinnan risteily.

Vierailija
74/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se korona jo käytännössä ole täällä, kun suomalaisia epidemia-alueille kuitenkin lappaa muutenkin eikä lentoja pysäytetä. Joten ihan sama kai se on mennä ja sairastua siellä kuin täälläkin.

Vierailija
75/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan lähdössä myös Kanarialle parin viikon päästä, vähän mietityttää toi korona kanssa, mutta ei peruta juur sen takia kun ei saa rahoja takasin.. Pitää vaan peukkuja ja toivoo ettei se osu omalle kohdalle eikä sielä saarella vielä sillon olis.

Vierailija
76/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis muuten tosi halvalla äkkilähtöjä nyt Teneriffalle!

77/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä saa lähteä! Nyt kaikki huvimatkailu seis! Jo nyt on kumma eikö se mene perille ihmisille, että matkailun mukana tulee tauteja ja ilmastonmuutos etenee jos ihmiset jatkaa lentämistä. Nyt järki käteen! Kyllä ihmisen pitää osata luopua monista asioista elämässä ja tämä turhanpäiväinen matkustelu on aivan ensisijassa lopetettava. Tottakai se voi tuntua kurjalta ja hankalalta lopettaa ihkuja asioita, mutta onko se maailmanloppu?

Kuinka ihmeessä se espanjantauti tuli tänne vuonna 1918? Taudit leviää, ihmiset liikkuu ja elämä loppuu kaikilla joskus.

Geenitutkimuksen perusteella vuoden 1918 pandemian aiheutti H1N1, jota aiemmin pidettiin sikainfluenssan muunnoksena (joka puolestaan on eräs lintuinfluenssan muunnos).

Eli tämä H1N1 on A-tyypin influenssa mihin tänä päivänäkin sairastutaan ja myös kuollaan, hyvin yleinen ja helposti tarttuva, juuri nyt pahimpaan influenssa aikaan.

Vierailija
78/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miten monta hotellia on tällä hetkellä karanteenissa? Tai missä on lentoja peruttu niin ettei ihmiset pääse kotiin? Ei ole ei monessa paikkaa eikä tule olemaan.

Kuinka paljon ihmisiä asuu Italiassa? Kuinka monta sairastunutta siellä on?

Kaikkea voi sattua. Joskus purkautuu tulivuori ja lentoliikenne pysähtyy, jossain on tsunami, jossain joku ampuu ihmisiä ostoskeskusessa tai ajaa autolla väkijoukkoon. Jossain on mellakoita tai syttyy sotatila.

Parasta jäädä kotiin. Toki sielläkin voit saada aivoverenvuodon tai jäädä naapurin auton alle tai tukehtua ruokaan. Tai vaikka sairastua influenssaan ja joutua hengityskoneeseen.

79/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut parempi, että UM olisi selkeästi suosittanut matkailun välttämistä riskimaihin. Vakuutus olisi korvannut.

Sempä takia sitä ei tehdä kun pakon edessä, ettei tule kuluja vakuutusyhtiöille tai matkanjärjestäjille.

Vierailija
80/270 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin miten monta hotellia on tällä hetkellä karanteenissa? Tai missä on lentoja peruttu niin ettei ihmiset pääse kotiin? Ei ole ei monessa paikkaa eikä tule olemaan.

Kuinka paljon ihmisiä asuu Italiassa? Kuinka monta sairastunutta siellä on?

Kaikkea voi sattua. Joskus purkautuu tulivuori ja lentoliikenne pysähtyy, jossain on tsunami, jossain joku ampuu ihmisiä ostoskeskusessa tai ajaa autolla väkijoukkoon. Jossain on mellakoita tai syttyy sotatila.

Parasta jäädä kotiin. Toki sielläkin voit saada aivoverenvuodon tai jäädä naapurin auton alle tai tukehtua ruokaan. Tai vaikka sairastua influenssaan ja joutua hengityskoneeseen.

No ainahan voi sattua mitä vaan, mutta jos asia on etukäteentiedossa se on tietoinen riskinotto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän