Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tasa-arvo kotitöissä on yhä niin kaukainen ajatus?

Vierailija
27.02.2020 |

https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/201701170110118

Pari vuotta vanha juttu mutta niin paikkaansa pitävä. Onko kukaan mies oikeasti tossun alla?

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiaa ja sääliä saavat kun heittäytyvät reppanoiksi. ”Pojat on poikia” asenteen seurausta.

Vierailija
2/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee paljon kotitöitä. Eipä meillä remppahommia juurikaan ole ja jos on, soitetaan huoltomiehelle. Auto renkaidenvaihtoa myöten huolletaan liikkeessä. Tietokonehommat hoitaa lapset useimmiten, minä joskus, mies joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen paikka kuuluu olla villasukkana tossun alla? Meillä on ollut että kotityöt sumplitaan sen mukaan miten ennätämme niitä muun elämän ohessa tekemään. Joinain päivinä teen itse enemmän ja toisina taas mies joitaa suurimman osan. Emme edes pidä kirjaa siitä kumpi on tehnyt mitäkin, whatsappissa toki viestitellään ja esim mies laittaa että on nyt imuroinut ja ottanut puhtaat koneesta niin tiedän ettei minun tarvitse niitä tehdä ja sitten toisin päin ilmoittelen että nurmi on ajettu tai kaupassa on käyty niin ei miehenkään tarvitse niitä turhaan tehdä. Parisuhteessa kannattaa harjoittaa joustavuutta ja opetella sumplitaan, muuten siitä ei tule mitään jos kaikki on jäykkää kuin betoni.

Vierailija
4/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen paikka kuuluu olla villasukkana tossun alla? Meillä on ollut että kotityöt sumplitaan sen mukaan miten ennätämme niitä muun elämän ohessa tekemään. Joinain päivinä teen itse enemmän ja toisina taas mies joitaa suurimman osan. Emme edes pidä kirjaa siitä kumpi on tehnyt mitäkin, whatsappissa toki viestitellään ja esim mies laittaa että on nyt imuroinut ja ottanut puhtaat koneesta niin tiedän ettei minun tarvitse niitä tehdä ja sitten toisin päin ilmoittelen että nurmi on ajettu tai kaupassa on käyty niin ei miehenkään tarvitse niitä turhaan tehdä. Parisuhteessa kannattaa harjoittaa joustavuutta ja opetella sumplitaan, muuten siitä ei tule mitään jos kaikki on jäykkää kuin betoni.

Koska sellainen mies on lämmin, suloinen, tunteellinen, hellä, herkkä, hiljainen, ujo rakastettava pehmoinen nallekarhu. Sopiva modernin miehen tuleville pojille.

Vierailija
5/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikaako miehesi vastaleikatun nurmikon jos et ole ilmoittanut juuri leikanneesi sen?

Mua sitte ärsyttää tuo että arkisista asioista pitää tehdä whatsapp viestejä/muistilappuja.

Uskon että suuri osa miehistä jättää kotityöt tekemättä koska vaikka imuroit niin olet imuroinut väärin, mä oon jopa pessyt pyykkiä väärässä järjestyksessä.

Naiset tapaa ottaa sen pään että asiat on tehtävä kuten he haluavat.

Miksi miehen tapa ei kelpaa?

Jos mä ilmoitan hoitoajat päiväkotiin niin vaimo kuitenkin tarkistaa ne ja kirjaa ne myös kalenteriin ja ruutupaperille. Eli sama työ tehdään tuplana? Järkeä?

Vierailija
6/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikaako miehesi vastaleikatun nurmikon jos et ole ilmoittanut juuri leikanneesi sen?

Mua sitte ärsyttää tuo että arkisista asioista pitää tehdä whatsapp viestejä/muistilappuja.

Uskon että suuri osa miehistä jättää kotityöt tekemättä koska vaikka imuroit niin olet imuroinut väärin, mä oon jopa pessyt pyykkiä väärässä järjestyksessä.

Jos mä ilmoitan hoitoajat päiväkotiin niin vaimo kuitenkin tarkistaa ne ja kirjaa ne myös kalenteriin ja ruutupaperille. Eli sama työ tehdään tuplana? Järkeä?

Omasta kokemuksesta kun miesten tapa ei kelpaa, se lisää vain työtä. Esim meillä mies mytt pyykit narulle, minkä seurauksena minä joudun silittämään niitä, kun muuten en silittäisi. Miehet yrittää mennä aina siitä missä aita on matalin. Ja sitten sen lusmuilun löytö joku edestään, tavarat kestää huonommin jne.

Vierailija
7/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotitöissä ole mitään miesten ja naisten töitä. On ainoastaan miesten töitä ja yhteisiä töitä.

Vierailija
8/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kotitöissä ole mitään miesten ja naisten töitä. On ainoastaan miesten töitä ja yhteisiä töitä.

Poika on aina uhri.

Vierailija
9/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin on toisille taas ei. Niin monta on erilaista mallia ja toimintatapaa kuin on parisuhteitakin.

Vierailija
10/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minunkin pitäisi pistää aina kahvimaito tarjoiluastiaan ja pistää servetit pöytään kun juon kaverien kanssa kahvia? Tuommoisesta koristelusta tulee suurin osa naisten kotitöistä

Vierailija
11/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala itse samaistua näihin "mies on iso lapsi" juttuihin jossa nainen pyörittää ja johtaa kodin toimintaa. Meillä minä olen tehnyt työtä joka vaatii paljon pitkiä iltatöitä, mies taas on töissä josta pääsee aina viimeistään neljältä kotiin. Meillä on siis ihan luonnostaan muotoutunut työnjako jossa minä hoidan lapset aamulla päiväkotiin tai kouluun ja mies taas hakee lapset ja hoitaa ruokailut ja muut illan kotityöt aina kun minä olen töissä. Viikonloppuisin taas sitten tehdään asiat yhdessä sen mukaan kumpi ehtii ja jaksaa.

Jossain vaiheessa koin jopa että mies hallitsee monet kotityöt paremmin kuin minä ja hänellä oli läheisempi suhde lapsiin kuin minulla. No asiat ovat tasoittuneet nyt kun lapset ovat kasvaneet mutta kyllä tuo "koulu" opetti miehen hoitamaan kaikki mitä lapsiperheessä tulee eteen eikä häntä ole tarvinnut opettaa tai käskeä koskaan.

Vierailija
12/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli minunkin pitäisi pistää aina kahvimaito tarjoiluastiaan ja pistää servetit pöytään kun juon kaverien kanssa kahvia? Tuommoisesta koristelusta tulee suurin osa naisten kotitöistä

Minä taas en ole koskaan oikein ymmärtänyt miehistä tapaa napata vaan joku kerran käytetty kahvikuppi tiskipöydälta joka sitten huljautetaan nopeasti hanan alla ja annetaan kaverin eteen. Pöydältä pyyhitään pahimmat muruset lattialle ja viikon vanha pulla läntätään suoraan pöydälle.

Ei tietenkään tarvitse mitään hienoa kattausta olla aina mutta ihan perustaso asioissa on kypsyyden ja aikuisuuden merkki.

Ja ai niin, olen siis itsekin mies. 

Vierailija
13/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta kun miesten tapa ei kelpaa, se lisää vain työtä. Esim meillä mies mytt pyykit narulle, minkä seurauksena minä joudun silittämään niitä, kun muuten en silittäisi. Miehet yrittää mennä aina siitä missä aita on matalin. Ja sitten sen lusmuilun löytö joku edestään, tavarat kestää huonommin jne.

Tuossa teet itse väärin. Jos pestyt vaatteet on huonosti ripustettu ja ne jäävät taitteille/ryppyisiksi, on miehen homma korjata asia. Mies joko pesee/huuhtelee pyykit uudestaan ja ripustaa oikein tai silittää itse. Älä sinä mene paikkaamaan toisen hutilointia.

Vierailija
14/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ole koskaan oikein ymmärtänyt miehistä tapaa napata vaan joku kerran käytetty kahvikuppi tiskipöydälta joka sitten huljautetaan nopeasti hanan alla ja annetaan kaverin eteen. Pöydältä pyyhitään pahimmat muruset lattialle ja viikon vanha pulla läntätään suoraan pöydälle.

Ei tietenkään tarvitse mitään hienoa kattausta olla aina mutta ihan perustaso asioissa on kypsyyden ja aikuisuuden merkki.

Olisit jättänyt tuon viimeiseen virkkeen pois. Kommenttisi olisi ollut uskottavampi.

Vierailija
15/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotityöt ovat jakaantuneet jotenkin itsestään sen mukaan mitä kumpikin tykkää tehdä. Minä huolehdin kaikki pyykit aina, mies imuroi aina. Tiskikoneen tyhjenetää se joka on paikalla ensin. Ruoanlaitto riippuu siitä mitä halutaan syödä, meillä on molemmilla omat bravuurimme. Korjaustöitä ja lampunvaihtoa tekevät molemmat. 

Vierailija
16/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankala itse samaistua näihin "mies on iso lapsi" juttuihin jossa nainen pyörittää ja johtaa kodin toimintaa. Meillä minä olen tehnyt työtä joka vaatii paljon pitkiä iltatöitä, mies taas on töissä josta pääsee aina viimeistään neljältä kotiin. Meillä on siis ihan luonnostaan muotoutunut työnjako jossa minä hoidan lapset aamulla päiväkotiin tai kouluun ja mies taas hakee lapset ja hoitaa ruokailut ja muut illan kotityöt aina kun minä olen töissä. Viikonloppuisin taas sitten tehdään asiat yhdessä sen mukaan kumpi ehtii ja jaksaa.

Jossain vaiheessa koin jopa että mies hallitsee monet kotityöt paremmin kuin minä ja hänellä oli läheisempi suhde lapsiin kuin minulla. No asiat ovat tasoittuneet nyt kun lapset ovat kasvaneet mutta kyllä tuo "koulu" opetti miehen hoitamaan kaikki mitä lapsiperheessä tulee eteen eikä häntä ole tarvinnut opettaa tai käskeä koskaan.

Tässähän on juuri se oleellinen juttu: monet miehet ulkoistavat kaikki koti- ja lastenhoitohommat aina naiselle, kun nainen on paikalla, vaikka ihan hyvin pystyisivät niihin. Kun nainen ei ole paikalla, ei ole kelle ulkoistaa, joten nämäkin miehet usein hoitavat hommat ihan hyvin lukuunottamatta sitä ihan patalaiskinta miestyyppiä.

Vierailija
17/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että suuri osa miehistä jättää kotityöt tekemättä koska vaikka imuroit niin olet imuroinut väärin, mä oon jopa pessyt pyykkiä väärässä järjestyksessä. Naiset tapaa ottaa sen pään että asiat on tehtävä kuten he haluavat.

Tapa kelpaa jos nyt edes jotain tehdään ilman erillistä sanomista yhteisessä kodissa. 

JA jos se tapa ei aiheuta lisävaivaa. 

Hyvin imuroitu on sellainen että on siistiä. Mielenkiinnosta, miten sen voi tehdä väärin?

Yksi asia, missä tavalla on väliä, on pyykkien ripustus. Jos ne ripustetaan mytyssä ja rutussa, ne on tuhannen rypyillä ja mutkalla ja näyttää epäsiisteiltä. En käsitä miten kellekkään tulee edes mieleen että pyykit voi vain heittää miten sattuu, kunhan kuivuvat.

Vierailija
18/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit jättänyt tuon viimeiseen virkkeen pois. Kommenttisi olisi ollut uskottavampi.

Arvasin että joku tarttuu tähän. En ole koskaan myöskään ymmärtänyt monien miesten tapaa kuvitella että kaikki muut miehet ovat samanlaisia kuin he. Mutta ehkä se on joku avuton yritys perustella omaa rötväilyä sillä että kaikki miehet nyt vain ovat tällaisia eivätkä muuhun pysty tai muuta osaa.

Valitettavasti näin ei ole ja kyse on vain teidän omasta avuttomuudestanne ja halun puutteesta.

Vierailija
19/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva yksinasuva mies siivoaa kunnolla lättiään, koskaan. Jos mies pariauhteessa on yhtä haluton pitämään huolta kodin hygieniatasosta, hänen on syytä palkata viikkosiivooja. Pääsee puolisokin henkisesti helpommalla, ja parisuhde ei menee äksyilyksi.

Vierailija
20/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin että joku tarttuu tähän. En ole koskaan myöskään ymmärtänyt monien miesten tapaa kuvitella että kaikki muut miehet ovat samanlaisia kuin he. Mutta ehkä se on joku avuton yritys perustella omaa rötväilyä sillä että kaikki miehet nyt vain ovat tällaisia eivätkä muuhun pysty tai muuta osaa.

Valitettavasti näin ei ole ja kyse on vain teidän omasta avuttomuudestanne ja halun puutteesta.

Eikös tuo osaamattomuus ja avuttomuus ole miesten kannalta aivan loistava salajuoni?! Törpöillä on "koko" oman sukupuolen tuki takanaan, miksi eivät koskaan pyyhi pintoja ja puhdista leikkuualustaa. Vaatteiden asiallisesta ripustamisesta puhumattakaan.