Miten voi terve ihminen liikkua niin vähän, ettei 10 000 askelta ota päivän aikana?
Kävelen vajaan kilometrin työmatkan, teen kevyttä toimistotyötä, jossa kävelen muutaman kerran päivän aikana kolmikerroksisen talon portaat edes takaisin, askelia kertyy noin työmatkoista ja työpäivän aikana noin 4000. Illalla teen noin puolen tunnin lenkin ja 10 000 askelta on kasassa. Matkassa tuo askelmäärä on noin 6 km. Miten joku voi sanoa, että 10 000 askelta päivässä on liian työlästä?
Kommentit (139)
Mulla tulee 15000-18000 askelta, mutta kävelen tosi paljon tuohon. Käyn koiran kanssa lenkillä kolme kertaa päivässä ja lisäksi iltapisut päälle.
Aika helposti tulee tuo 10000 askelta ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlettamalka 10 000 askelta 168cm pitkälle naiselle on pikkuisen vaille 7km. Ottamatta kantaa ap:n liikkumiseen, on minunkin mielestäni outoa jos ei se päivässä täyty.
Esimerkiksi tänään olen kävellyt spårapysäkille 1km, hypännyt pois ja kävellyt koululle reilun kilometrin. Sama takaisin= 4km.
Koiran kanssa aamulenkki n. 1,5km, päivälenkki vähän vaille 5km eikä siinäkään mene edes tuntia.
Hain lapsen tarhasta (mies vei autolla aamulla), edestakainen matka n. kolme kilsaa. Muksukin kävelee mielellään, pysähdyttiin leikkipuistossa matkalla.
Tähän päälle koulussa kävely, koiran iltalenkki, kauppakäynnit, oma liikunta esim. jumpassa, lapsen kanssa liikkuminen, kotona liikkuminen.. Siis toihan ON vähän? Päivittäin siis.
Ja olen tosissani. Eikö ihmiset enää hahmota matkoja vai oikeasti liiku mihinkään?Ihan pakko kysyä, millä ihmeen ajalla teet tuon kaiken, jos olet töissä 8h + työmatkoihin käytetty aika ja nukut 8h yöunet, jos vrk on 24h.
Eli kävelet vapaa-ajalla 14km, päälle koiran iltalenkki, kaupassa käynti, lasten haku päiväkodista ja mahdollisesti yhdessä oloa ja päälle vielä oma liikunta esim. jumppa, mahdollisesti päälle kotityöt, ruuan laittoa jne.
No ei tää käy töissä. Käy ilmi tekstistä.
Mainitsi olevansa koulussa. Mammoja veetuttaa kun keski-ikäinen sekä liikkuu että kouluttautuu 😂
Vielä paremmalla syyllä, sillä harvoin opiskelijalle riittää 8h/pv kun opiskelee koulussa ja tehtävät ja kotiopiskelut päälle.
Ja koulussa voi olla myös työssä esim. opettajana.
Mistä sitä hyötyliikuntaa saa kilometritolkulla päivässä, jos ei ole mahdollista kulkea työmatkoja jalkaisin? Pyöräilyäkään ei ilmeisesti lasketa, kun siitä ei tule askelia. Ruokaostokset tehdään keskitetysti isommassa kaupassa kerran viikossa, ja se on sen verran kaukana että ei voi kävellä, ainakaan lasten kanssa. Lasten päikkypäivät pitenisi tunnilla jos veisi ne kävellen ja kävelisi sitten hakemaan kotoa auton ajaakseen töihin ja sama kotiinpäin. Hyvin sitä voisi kävellä kaikkialle jos olisi loputtomasti aikaa, mutta kun ei ole. Liikun mieluummin tehokkaasti esim pyöräillen tai kuntosalilla...
Helppoa. Aamulla kävelin 100m päiväkodille ja toiset 100m takaisin kotiin. Pesin pyykkiä, pesin pari ikkunaa ja laitoin ruokaa. Sitten päiväkodille ja takaisin kotiin. Pelattiin lasten kanssa lautapelejä, syötiin ja tarkistin koululaisen läksyt. Illalla vielä lapsen kuljetus harrastukseen autolla, samalla kävin itse kaupassa. Mitäköhän tuosta nyt olisi tullut 1000 askelta ehkä. Normipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlettamalka 10 000 askelta 168cm pitkälle naiselle on pikkuisen vaille 7km. Ottamatta kantaa ap:n liikkumiseen, on minunkin mielestäni outoa jos ei se päivässä täyty.
Esimerkiksi tänään olen kävellyt spårapysäkille 1km, hypännyt pois ja kävellyt koululle reilun kilometrin. Sama takaisin= 4km.
Koiran kanssa aamulenkki n. 1,5km, päivälenkki vähän vaille 5km eikä siinäkään mene edes tuntia.
Hain lapsen tarhasta (mies vei autolla aamulla), edestakainen matka n. kolme kilsaa. Muksukin kävelee mielellään, pysähdyttiin leikkipuistossa matkalla.
Tähän päälle koulussa kävely, koiran iltalenkki, kauppakäynnit, oma liikunta esim. jumpassa, lapsen kanssa liikkuminen, kotona liikkuminen.. Siis toihan ON vähän? Päivittäin siis.
Ja olen tosissani. Eikö ihmiset enää hahmota matkoja vai oikeasti liiku mihinkään?Ihan pakko kysyä, millä ihmeen ajalla teet tuon kaiken, jos olet töissä 8h + työmatkoihin käytetty aika ja nukut 8h yöunet, jos vrk on 24h.
Eli kävelet vapaa-ajalla 14km, päälle koiran iltalenkki, kaupassa käynti, lasten haku päiväkodista ja mahdollisesti yhdessä oloa ja päälle vielä oma liikunta esim. jumppa, mahdollisesti päälle kotityöt, ruuan laittoa jne.
No ei tää käy töissä. Käy ilmi tekstistä.
Mainitsi olevansa koulussa. Mammoja veetuttaa kun keski-ikäinen sekä liikkuu että kouluttautuu 😂
Vielä paremmalla syyllä, sillä harvoin opiskelijalle riittää 8h/pv kun opiskelee koulussa ja tehtävät ja kotiopiskelut päälle.
Ja koulussa voi olla myös työssä esim. opettajana.
Et ole tainnut ihan viime vuosina juuri opiskella?
8h/pv koulussa on ihan utopiaa, kokeile vaikka 4-6h muutamana päivänä viikossa. Loppu on omissa käsissä. Ja rima yliopistossakin sen verran alhaalla että aika tyhmä täytyy olla jos tuo se laskennallinen itseopiskelumäärä tulee keskimäärin täyteen Tai edes se 8h/vrk. Ja tietysti se että kun sen oman työn voi aikatauluttaa miten haluaa niin sekin vapauttaa aikaa muihin juttuihin. Puhumattakaaan siitä että jos esim koululla on ilmainen sali käytössä niin se tunnin salitreeni viekin enää vain sen tunnin eikä tunnin treeniin ja 2x puoli tuntia matkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija* kirjoitti:
p
Vierailija kirjoitti:
Ja olen tosissani. Eikö ihmiset enää hahmota matkoja vai oikeasti liiku mihinkään?[/quotsyöttepäe]Herran jestas! Kamalia aikoja vietät vain kävelemässä? Eikö sulla ole elämää? Kuka teillä siivoaa? Kuka tekee ruoan? Pesee pyykit? Käy kaupassa? Mamma se vaan viettää aikaansa kävelemässä ympäri kylää. Ja muka kävelet 5 kilometriä alle tunnissa? Just joo.
No kyllä? Eihän 5km tunnissa ole edes mikään saavutus. Mitä ihmettä?
Anteeksi että kävelen ripeästi. Vastauksena, minä teen yleensä ruoat. Pesukone pesee pyykit, kaupassa käydään yleensä kerran viikossa koko perhe, täydennystä (esim. maito) hakee se kummalla on aikaa. Ihan kävellen. Enkä ymmärrä miten "kävelen pitkin kylää"? Lentäenkö pitäisi pysäkille mennä? Koira lenkittää potkulaudalla?
Tuossa esimerkkipäivässäni jäi tunteja aikaa niihin kotitöihin, lapsen kanssa leikkimiseen, leipomiseen, harrastuksiin, mihin ikinä.
Ei hitto mä en tajua tätä palstaa.
Sori että tykkään kävellä. Ehkä siksi farkkujen tuumakoko on 28/32 näin keski-ikäisenä :D
(Oli pakko kuitata kun naurattaa nää kauhistelut ja haukkumiset)Miten päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa onnistyy kävellä "ripeästi" tai koiran? Ainakin meillä koira tykkää nuuskia kaikki mahdolliset paikat, joka on koiran "työtä".
Ei se onnistukaan. Oma viisi vuotias kävelee 1,5 km n. 30 min :). Suostuu kyllä kävelemään, mutta vähän väliä näkee jonkun kiinnostavan oksan tai kävyn ja matka katkeaa. Täytyy sanoa, että päivittäin ei kyllä riittäisi pinna tähän varsinkaan suoraan työpäivän perään, kun molemmat on nälkäisiä ja väsyneitä (eikä mun kello edes laskea tuota matelua kävelyksi...).
Joudun kyllä itse tekemään 10 000 askeleeseen tosi paljon töitä. Se on kuitenkin 8 km, eli ei mikään pikku matka. Perus arkipäivänä tulee 5000 askelta. Tähän sisältyy 2 km kävelyä (bussipysäkille ja takaisin) ja toimistolla kävely. Kun on puoli kuuden-kuuden aikaan päässyt kotiin, ei huvita enää lähteä kävelemään.
Hyvin on mahdollista, ettei tule täyteen. Aamulla kävelen makkarista kylppäriin, kylppäristä keittiöön jne. ja töihin lähtiessä kotoa bussipysäkille muutama sata metriä. Pysäkiltä työpaikalle on myös muutama sata metriä, ja toimistossa päivän aikana tulee käveltyä omalle paikalle, vessaan, kahville ja syömään. Kotiin tullessa taas muutama sata metriä pysäkille, pysäkiltä kauppaan, ei ole pitkä matka, ja sieltä kotiin.
Ei siinä paljon askelia tule. Helppoa.
Puolen tunnin lenkistä tulee n. 2000 askelta...
Ap mittarisi valehtelee. Tuolla kuvailemallasi liikunnalla tulee noin 7000 askelta. Hanki kunnon mittari.
Vierailija kirjoitti:
5000 askeltakin on todellisuudessa jo ihan hyvin, jos se tulee joka päivä täyteen. Useimmilla, jotka autolla/ bussilla/ raideliikenteellä liikkuvat, ei tule edes 5000 askelta täyteen päivässä.
Mulla on toinen jalka kipsissä, mutta vain nilkkaan asti toki, ja silti viikon keskiarvo on 7 000 askeleen hujakoilla per päivä. :D Parhaimpina päivinä tuli tuo 10 000 täyteen.
6000+ askelta on itse asiassa vielä todennäköisempi mitä ap:lla oikeasti tulee noista. Itsekin olen kokeillut monet mittarit ja kännykkäsovellukset. Kannattaa nolon elvistelyn sijaan nähdä vaivaa että löytää luotettavan.
En kävele alle kilometrin työmatkaa vaan ajan 40 km omasta tallista työnantajan osoittamalle parkkipaikalle työpaikan oven viereen. Teen istumatyötä, ei juuri siirtymiä työpäivän aikana, taukokin tulee pidettyä samassa huoneessa missä teen töitä. Sitten autolla päiväkodin kautta kotiin, ruuanlaitot, läksyjen katsomiset ja muut iltakuviot lasten kanssa kotona, joka ilta ei selvitä ulos ollenkaan. Jos päädytään pihalle, siitä ei yleensä minulle hirveästi askelia kerry - tämä toki on vähän oma valintakin, että tulee seisoskeltua siellä leikkipuistossa, mäenlaskupaikan reunalla tai luistinradan laidalla sen sijaan että vetäisi askelkyykyllä rinkiä. Lasten kanssa kävelykin on sellaista että lapsi vetää siksakkia tien vierustan kinoksilla ja itse löntystää/seisoskelee vierellä, sama tyyli metsässä. Liikuntaa käyn harrastamassa 2-3 kertaa viikossa, lajit sellaisia että askelia niistä ei saa (pilates, jooga, spinning).
Mä olen pienikokoinen ja silti aika paljon siihen 10 000 askeleeseen sai kävellä. Muistaakseni, kun vielä mittailin, vakiolenkeistäni 5,5-6 km tuli jotain 7000-8000 ja pitempijalkainen tarvitsee vielä enemmän. Nykyään en mittaile, koska tiedän liikkuvani tarpeeksi muutenkin. Lasken kartalta, jos kävelen muuta kuin vakiolenkkiäni, sillä tavoite on kävellä 5 km päivässä ja arkiliikunta, työ- ja kauppamatkat yms. lisäksi. Liikun muullakin tavoin kuin kävellen paljon, esimerkiksi pyöräilen ja hiihtäisin jos olisi lunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsekkasin kännykästä (jota kannan mukanani lähers kaikkialle, myös vessaan), että olen kävellyt tänä vuonna vähimmillään 400 askelta päivässä ja enimmillään lähes 4000 askelta. Yhtenäkään päivänä en tätä enemmän.
Liikun paljon autolla, auto on aivan oven edessä kun menen ulos. Koira ulkoilee aidatulla pihalla, jonne on ulko-ovelta jotin 25 askelta. Koiran juostessa odotan sitä portilla. Teen etätyötä kotona.
En käy kävelylenkeillä ikinä. Jos kävelen, menen kauppaan tai ravintolaan, hammaslääkäriin tms hyödylliseen paikkaan, mutta en ikinä kävele kävelemisen takia.
En tiedä miten paljon pitäis kävellä että tulisi 10 000 askelta täyteen, mutta minun elämässäni ei sellaista päivää ihan heti tule.
Ja myös mulla on työ missä istutaan jopa 10h putkeen, jos ei nyt ruokista ja vessakäyntejä lasketa, mutta siis vähintään sellaiset 9h55 minuuttia työpäivästä kyllä istun.
Mjulla on myös lyhempiä työpäiviä, 8h30minsaa, mutta silloinkin istun vähintään sen 8h25 minsaa. Mihin sitä kävelyä ruokatauolla muka tulisi? Saattaa toi 5minsaa kävelyä työpäivän aikana olla sekin vahvasti liioiteltua. Jos haen kahvia, juon kahvia koneella.
Kuulostaa ihan kamalalta elämältä. Jos olen joutunut esim. sairauden vuoksi rajoittamaan liikuntaa tuohon tyyliin niin olen ollut it-sarin partaalla.
Tuskin elämä oli ennen sen kamalampaa tai onnettomampaa, vaikka ei käyty "lenkillä". Lenkkeily tuli kansan keskuuteen vasta 70-luvulla, sitä ennen se oli vain aktiiviurheilijoiden touhua. Sunnuntaina saatettiin käydä päiväkävelyllä, joka oli lähinnä kaupungissa näyteikkunoiden katselua. Liikkumisen kulttuuri on todella lyhyt.
Mun 94v teräsmummini ei ole elämässään käynyt lenkillä, muutoin kuin hyötytarkoituksessa ja pitää ihan hullun hommana, miksi kävellä, ilman mitään päämäärää tai hyötyä. Ja on teräsmummo.
Ai missähän päin suomea? Ihminen on oikeasti luotu liikkumaan ei istumaan. Ei todellakaan istuttu ennen vanhaan 10 tuntia ellei ollut sairas. Omien mummojeni ja jopa äitini lapsuudessa ei ollut autoja. Aina ei hevosellakaan kuljettu, äitini kulki jopa 11 km matkoja kävellen maalta kaupunkiin. Useiden kilometrien koulumatkat käveltiin tai hiihdettiin. Maatalojen työt oli raskaita, jopa vessaan piti kävellä pihan perälle. Maatalon työt alkoivat jo aikaisin aamulla ja sitä jatkui koko päivä, oltiin aktiivisia. Lähi-Alepaakaan ei ollut vieressä.
Itse kun olin lapsi niin lapsia ei ruukattu kuskata aina autolla. Kuljettiin kavereitten kanssa ulkona ja leikittiin tai kiipeiltiin eikä istuttu ruutujen äärellä. Käveltiin välimatkat. Pätkis tuli kerran viikossa telkusta, ei ympäri vuorokauden. Muutenkaan autolla ei kuljettu niin paljon. Nykyisin ihmisille on kunnia-asia päästä omalta kotiovelta autolla mahdollisimman lähelle marketin ovea, ettei vain tarvitsisi kävellä muutamaa askelta enempi.
En siis puhunut lenkkeilystä vaan juurikin hyötyliikunnasta ja aktiivisesta elämäntavasta. Oma selkäni ei kestä istumista ja olen liikunta-addikti, mm. tanssi. Kehoni ja etenkin mieleni kärsii jos ei saa liikkua joko hyötyliikuntaa tai tanssia tms.
Meillä on miehen kanssa samanlaiset mittarit ja tässä eräs päivä oltiin sukuloimassa ja koko päivä vietettiin kylki kyljessä ja aivan samat kävelyt käsi kädessä. No jos nyt vessassa erikseen käytiin... Miehen mittari näytti monta tuhatta askelta enemmän. En ymmärrä. Jos laittaa jonkun treeniohjelman käyntiin esim. pyöräilyn ajaksi, niin muuntaa aktiivisuuden askeleiksi, jos ei laita, niin jää alle rajan kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Työaika 10-18, seisomatyö, ei paljon tilaa liikkua. Ei ehdi eikä huvita lähteä aamulla lenkille kun tietää että joutuu koko päivän seisomaan. Illalla syödään lasten kanssa ja oleillaan, en halua sitä vähää aikaa illasta käyttää itseeni vaan vietän mielummin ajan lasten kanssa.
Miten ihmeessä se aamun mahdollinen lenkki ja seisomatyö liittyvät toisiinsa? Jos aamulla kävisi lenkillä niin sitten ei jaksaisi töissä seisoa, vai mitä ihmettä?? Ja miksi niiden lasten kanssa ei voi liikkua?
Tähän ketjuun on koottu mittava lista hienoja syitä miksi ei tarvitse liikkua ja urheilla. Arvostan!
Mulla ei ole mitään mittaria, mutta oletan ton askelmäärän tulevan päivässä täyteen ihan kilometrien perusteella. Kävelen töihin ja takaisin, siinä on jo yht. 8km. Siihen päälle kaikki muu kävely, kauppaan, uimahalliin, leffaan, kahvilaan, mihin nyt milloinkin.
Tuskin elämä oli ennen sen kamalampaa tai onnettomampaa, vaikka ei käyty "lenkillä". Lenkkeily tuli kansan keskuuteen vasta 70-luvulla, sitä ennen se oli vain aktiiviurheilijoiden touhua. Sunnuntaina saatettiin käydä päiväkävelyllä, joka oli lähinnä kaupungissa näyteikkunoiden katselua. Liikkumisen kulttuuri on todella lyhyt.
Mun 94v teräsmummini ei ole elämässään käynyt lenkillä, muutoin kuin hyötytarkoituksessa ja pitää ihan hullun hommana, miksi kävellä, ilman mitään päämäärää tai hyötyä. Ja on teräsmummo.