Miten voi terve ihminen liikkua niin vähän, ettei 10 000 askelta ota päivän aikana?
Kävelen vajaan kilometrin työmatkan, teen kevyttä toimistotyötä, jossa kävelen muutaman kerran päivän aikana kolmikerroksisen talon portaat edes takaisin, askelia kertyy noin työmatkoista ja työpäivän aikana noin 4000. Illalla teen noin puolen tunnin lenkin ja 10 000 askelta on kasassa. Matkassa tuo askelmäärä on noin 6 km. Miten joku voi sanoa, että 10 000 askelta päivässä on liian työlästä?
Kommentit (139)
työmatka 3km suunta, työpäivä pelkkää kävelyä, kaupassa käynti illasta 1,5km suunta, tänään 23500 askelta aikalailla tavallinen päivä
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilmaihminen kirjoitti:
"Illalla teen noin puolen tunnin lenkin ja 10 000 askelta on kasassa."
Et taatusti kävele puolessa tunnissa 6000 askelta. Joko askelmittarisi tai sinä valehtelet. Osta vaikka Omronin mittari, niin putoaa askeleet todelliselle tasolle.
Ohis sisälukutaitoa... Koko päivän yhteenlasketusta määrästä tässä kysymys.
Niin ja ap liikkui työpäivän loppuun mennessä 4000 askelta ja puolen tunnin lenkin jälkeen muka 10 000 täynnä. Mahtaa liikkua paljon kotonaan, jos puolen tunnin iltalenkin jälkeen on se 6000 askelta saavutettu.
Vierailija kirjoitti:
työmatka 3km suunta, työpäivä pelkkää kävelyä, kaupassa käynti illasta 1,5km suunta, tänään 23500 askelta aikalailla tavallinen päivä
Ei nyt ihan auennut miten tämä vastasi ketjun otsikon kysymykseen.
Käytin aamulla koiran n. kilometrin lenkillä, illalla n. 40min lenkillä, työpäivän aikana kävelin toiseen rakennukseen ja takaisin hoitamaan asioita. Toimistotyötä, tulostin on siinä vieressä, työhuoneessa on oma vessa ja kahvihuone on käytävän toisella puolella. Kotona normi puuhia lasten kanssa. Saldo 6200 askelta. Työmatka on pakko mennä autolla, kun on niin pitkä. Helposti jää askel määrä alle 5000 päivässä jos ei erikseen lähde lenkille vaan menee esim. salille tai pyöräilemään, niistä ei kerry askelia. Meidän koirakin tykkäis lähinnä nuuskia puskia, joten sen kanssa ei mitään kovin pitkiä matkoja tule käveltyä. Väitän olevani silti ihan hyvässä kunnossa, käyn 2-3 kertaa viikossa salilla tai jumpissa.
En pidä kävelystä, mutta rakastan autoilua.
Vierailija kirjoitti:
Googlettamalka 10 000 askelta 168cm pitkälle naiselle on pikkuisen vaille 7km. Ottamatta kantaa ap:n liikkumiseen, on minunkin mielestäni outoa jos ei se päivässä täyty.
Esimerkiksi tänään olen kävellyt spårapysäkille 1km, hypännyt pois ja kävellyt koululle reilun kilometrin. Sama takaisin= 4km.
Koiran kanssa aamulenkki n. 1,5km, päivälenkki vähän vaille 5km eikä siinäkään mene edes tuntia.
Hain lapsen tarhasta (mies vei autolla aamulla), edestakainen matka n. kolme kilsaa. Muksukin kävelee mielellään, pysähdyttiin leikkipuistossa matkalla.
Tähän päälle koulussa kävely, koiran iltalenkki, kauppakäynnit, oma liikunta esim. jumpassa, lapsen kanssa liikkuminen, kotona liikkuminen.. Siis toihan ON vähän? Päivittäin siis.
Ja olen tosissani. Eikö ihmiset enää hahmota matkoja vai oikeasti liiku mihinkään?
Herran jestas! Kamalia aikoja vietät vain kävelemässä? Eikö sulla ole elämää? Kuka teillä siivoaa? Kuka tekee ruoan? Pesee pyykit? Käy kaupassa? Mamma se vaan viettää aikaansa kävelemässä ympäri kylää. Ja muka kävelet 5 kilometriä alle tunnissa? Just joo.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla kyllä te tiukkaakaan. Eri vehkeilläkin mitattuna askelia tulee 12000-15000. Mutta niistä suuri osa tulee töissä ja iltaisin käyn 5-6km:n lenkillä. Joka ilta. Kävelen töissä sen 7h koko ajan.
:D Eri vehkeilläkin mitattuna. Kaikkeen ne miehet suostuukin.
Oon kyllä melko varma, että ap mittaa jollain puhelimella, joka ottaa kaikista kädenheilautuksistakin askeleen. Ei kuulosta, että noilla tulis 10 000 askelta täyteen.
Teen vuorotyötä ja jos on iltavuoro, käyn aamulla koiran kanssa sellaisen 1 h 10 min lenkin ja meillä koira on sellainen enemmän viipottaja, ei jää liiemmin haistelemaan, eli mennään silleen, että ihan kivasti siinä saa liikuntaa. Ei siis mitään parin kilsan lönkyttelyä. Tuosta tulee mulla joku 5500 askelta Polarin kellolla. Töissä olen käytännössä koko ajan jalkeilla, myös kirjatessa (säädettävä pöytä). Kuitenkin pientä siirtymistä paikasta toiseen on ihan jatkuvasti. Harvoin tulee näillä päivässä yli 10 000 askelta. Vaikka käyn yleensä koiran kanssa vielä ns. "yöpissatukset" vartin verran kun tulen kotiin.
Paras mihin olen päässyt on jotain 15 000 askelta ja se on kyllä edellyttänyt ainakin kahta pitkää lenkkiä koiran kanssa ja työpäivää, todellisia poikkeuksia, vaikka en olisi istunut kuin oikeastaan ruokapöydässä ja työmatkan autossa.
Työpäivä matkoineen kestää 10,5 tuntia, matkat on pakko tehdä autolla. Töissä ei tule juuri käveltyä, pitäisi erikseen asiakseen lähteä johonkin kävelemään. Sähköpöydästä olen haaveillut että voisi työskennellä seisten. Kotona lapset vaatii huomiota, pyrin kyllä ainakin sen puolen tunnin lenkin tekemään päivittäin. Keväällä kun alan taas lenkkeillä juosten tulee askeliakin enemmän, nyt se 5000-6000 on aika normi saldo päivään, iltaisin ei vaan ehdi kävellä kovin paljon kun nukkuakin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Googlettamalka 10 000 askelta 168cm pitkälle naiselle on pikkuisen vaille 7km. Ottamatta kantaa ap:n liikkumiseen, on minunkin mielestäni outoa jos ei se päivässä täyty.
Esimerkiksi tänään olen kävellyt spårapysäkille 1km, hypännyt pois ja kävellyt koululle reilun kilometrin. Sama takaisin= 4km.
Koiran kanssa aamulenkki n. 1,5km, päivälenkki vähän vaille 5km eikä siinäkään mene edes tuntia.
Hain lapsen tarhasta (mies vei autolla aamulla), edestakainen matka n. kolme kilsaa. Muksukin kävelee mielellään, pysähdyttiin leikkipuistossa matkalla.
Tähän päälle koulussa kävely, koiran iltalenkki, kauppakäynnit, oma liikunta esim. jumpassa, lapsen kanssa liikkuminen, kotona liikkuminen.. Siis toihan ON vähän? Päivittäin siis.
Ja olen tosissani. Eikö ihmiset enää hahmota matkoja vai oikeasti liiku mihinkään?
Kuinka kauan olit koululla? Työpäivään menee työmatkoineen helposti 9-10 tuntia. Jos hyötyliikuntaa tulee vähän esimerkiksi autoilun vuoksi, niin askeleita ei kerry, ellei oikeasti lähde erikseen harrastamaan liikuntaa. Työpäivän jälkeen osan on vaikea löytää aikaa liikkumiseen, jos työpäivän jälkeen on ruuanlaittoa ja kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen tosissani. Eikö ihmiset enää hahmota matkoja vai oikeasti liiku mihinkään?Eli sulla on syitä kävellä. Mitä jos ei olisi ja joutuisit joka päivä erikseen pakottamaan nuo askeleet esim. tekemällä kävelylenkkejä? Mistä saisit motivaation, jos ei olisi mitään päämääriä/tehtäviä, joiden takia kävelet?
Motivaation? Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Liikunta tai kävely pitäisi olla aktiivisen halun kohde, jos ET jostain syystä pääse lenkille se on ongelma.
Ei liikunnassa ole mitään muuta päämäärää kuin tyydyttää liikunnan tarve ja pitää itsensä kunnossa. Tieenkin on hyvä jos voi kulkea liikkumalla työmatkansa, mutta itse työssä on kyseenalaista jos joutuu olemaan koko ajan liikkeessä, siitä voi tulla liian kuluttavaa.
Liikunta tai kävely ei todellakaan ole kaikkien ihmisten aktiivisen halun kohde! Missä kuplassa olet kasvanut?
10 000 askelta saa mittariin kunnon dildolla sohvalla maatenkin helposti.
Vierailija kirjoitti:
p
Vierailija kirjoitti:
Ja olen tosissani. Eikö ihmiset enää hahmota matkoja vai oikeasti liiku mihinkään?Tai sinä et oman kuplasi sisältä ymmärrä sitä tosiasiaa etteivät kaikki pysty kulkemaan julkisilla ja käyvät täysipäiväisesti töissä. Työmatka suuntaansa n. 30km, joten istun autossa 8h työpäivän lisäksi ainakin tunnin. Työ päätteen edessä, joten pitkälti istumista tai seisomista. Tuon 9h lisäksi on kotona odottamassa perhe, kotityöt ja muut menot eli 1,5h lenkkeily päivittäin on epärealistista.
Helposti minäkin kävelisin 10 000 askelta päivässä, jos en olisi sidottu olemaan toimistolla 8h.
Olen pahoillani, mutta itsepä olet valinnut työn jossa tasan istut 8h putkeen (mitä en usko). Tein ihan täysipäiväistä työtä lähes 20 vuotta ennen tätä opiskeluani, minulla on aina ollut lemmikkejä, esikoiseni on nyt 15v eli yh-vaihekin on koettu. Ikinä ei ole ollut vaikeuksia kävellä. Ne kotityötkin on hoituneet mainiosti. Alan olemaan iloinen siitä, etten ikinä hankkinut ajokorttia. Johan lähikauppaan ja takaisin on pari kilometriä, yksin menee alle puoli tuntia, tietenkin lapsen ja koiran kanssa kauemmin.
Pointtina se, ettei 1,5h kävelyä päivässä ole temppu eikä mikään kun sen jakaa osiin. Normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli ylimielisen nuoren tekstia. Minulla on neurologinen tasapainohairio ja kavelen kepin kanssa. Hyvin vahan saan askeleita kokoon paivan aikana. :(
Minä olen vakavasti sairas keski-ikäinen ja samaa mieltä ap:n kanssa. Sinut ymmärrän hyvin mutta terveen ihmisen normi arjen pitäisi sisältää tuo 10000 askelta jo ihan hyötyliikuntana. Vasta sen yli menevä on mielestäni varsinaista liikuntaa. On mielestäni vaarallista terveydelle jos joutuu erityisesti harrastamaan liikuntaa että saisi 10000 askelia. Itse kävelen hyötyliikuntana 10000-20000 askelta päivässä ja sen lisäksi sitten harrastan varsinaiset liikunnat, vähintään 6 h viikko.
Myös ystäväni jolla on erittäin rankasti jalat operoitu vauvasta lähtien kymmeniä leikkauksia, käy kanssani aina kun on parempi jalka 7 km lenkkejä keppien kanssa.
Minä olen järjestänyt elämäni niin että saan kävellä paljon. Asun kaupungissa jossa riittää kaunista katseltavaa ja paikkoja jossa kävellä niin luontoa kuin arkitehtuuriakin ihastellen. Istumatyö olisi minulla mahdottomuus.
Nuo mittarit vähän niin ja näin. Fitbitistä kun vaihtoi Suuntoon niin askelmäärät kasvoi puolella. Tiedä sitten kumpi oikeassa. Poika naureskeli että virveliä veneestä heittelemällä tuli vartissa 10 000 askelta täyteen. Varmaan pitäisi olla joku sellainen mitä juoksijat käyttää että anturi on kengässä jos oikeita lukemia haluaisi.
Oli tehty tutkimus, että se todellinen askelmäärä on 7 000 askelta päivässä, missä alkoi olla terveyshyötyjä. 10 000 askelta oli vaan heitetty mittareiden tavoitteiksi, koska se on kiva luku, mutta ei perustu tutkimukseen.
Minulla tuo askelmäärä voi tulla täyteen lomamatkalla, kun kävellään koko päivä katsomassa nähtävyyksiä. Normipäivinä ei vaan riitä motivaatio, kun ulkona ei ole tarpeeksi kiinnostavaa katsottavaa.
5 km kävelee kyllä tuntiin. Mulla vakilenkki tasan 5 km ja aikaa menee 45-75 min riippuen koiran vauhdista.
Vierailija* kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen tosissani. Eikö ihmiset enää hahmota matkoja vai oikeasti liiku mihinkään?Herran jestas! Kamalia aikoja vietät vain kävelemässä? Eikö sulla ole elämää? Kuka teillä siivoaa? Kuka tekee ruoan? Pesee pyykit? Käy kaupassa? Mamma se vaan viettää aikaansa kävelemässä ympäri kylää. Ja muka kävelet 5 kilometriä alle tunnissa? Just joo.
Katsos kun kaikkien elämä ei pyöri tv-sohva-akselilla.
Tai sinä et oman kuplasi sisältä ymmärrä sitä tosiasiaa etteivät kaikki pysty kulkemaan julkisilla ja käyvät täysipäiväisesti töissä. Työmatka suuntaansa n. 30km, joten istun autossa 8h työpäivän lisäksi ainakin tunnin. Työ päätteen edessä, joten pitkälti istumista tai seisomista. Tuon 9h lisäksi on kotona odottamassa perhe, kotityöt ja muut menot eli 1,5h lenkkeily päivittäin on epärealistista.
Helposti minäkin kävelisin 10 000 askelta päivässä, jos en olisi sidottu olemaan toimistolla 8h.