Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eräät vanhemmat ei pidä kiinni sovituista kellonajoista?

Vierailija
26.02.2020 |

Meille tuli koulusta tyttären kaveri. Kun minulta kysyttiin, voiko kaveri tulla, vastasin, että voi, mutta me lähdetään sitten puoli viiden jälkeen tanssiharkkoihin, eli ennen sitä pitäisi jonkun hakea. Tyttö oli ilmoittanut ajan äidilleen. Edellisen kerran kun tämä samainen tyttö oli meillä ja haku oli sovittu äitinsä kanssa, äiti tuli 45 min. myöhässä, syyksi kertoi pysähtyneensä matkalla ruokakauppaan. Nyt tällä kertaa tuli klo 16.45. Annoin palautetta, että meillä on nyt tosi kiire, kun tanssiharkat alkaa viideltä. Hän pahoitteli ja syytti ruuhkaa. Niin, ruuhkaa voi olla meilläkin, kun täytyy kiireessä suhata harrastukseen. Tanssitunti loppui juuri äsken, odotan tyttöä kyytiin.

Tämä vanhempi ei ole ainoa, joka ei pidä sovituista ajoista kiinni. Meiltä on tultu hakemaan pojan kaveria klo 22. Sehän on aivan liian myöhään, kun seuraavana päivänä on töihin ja kouluun meno. Se poika oli sitä paitsi kysynyt, voiko hän olla meillä vähän yli yhdeksään. Se ei ole lainkaan sama asia kuin kymmenen.

Olenko vähän nipo vai miten muut suhtautuu?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on myöhässä aina ja kaikkialta. Lapset tosin osaavat jo sanoa, että iskä on aina myöhässä, joten voivat hyvin odotella häntä ulkona. Alakouluikäinen tyttömme on esim. odotellut pilkkopimeässä, keskellä metsää partiokämpällä, kun iskä on taas vähän myöhässä. Korostan, että puhelin pitää olla mukana, jos iskä unohtaa kokonaan hakea.

Tyttö odottanut partiokämpällä pilkkopimeässä? Todella outo väite. Siis missä ”partiokämpällä”? Kololla vai? Vai leirin jälkeen jäänyt johonkin erämökkiin? Ei sieltä aikuiset poistu ennenkuin tytöt ja pojat on haettu, eikä kerään pidetä pilkkopimeässä. Olen ollut partiotoiminnassa mukana 8-vuotiaasta alkaen ja nyt on ikää 42 vuotta. Minkäänlaisia heitteillejättöjä ei tapahdu partiotoiminnassa.

Milloin partiolaisistakin on tullut niin avuttomia, etteivät selviä itsenäisesti missään, vaan aina pitää olla joku kyydittäjä?

Vierailija
42/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saimme kerran niskaan viharyöpyn kun jätimme tuolloin 9veen pojan, tytön kaverin odottamaan kotipihaamme keskelle maaseutua kun meillä oli meno 17.00 ja poika piti hakea 16.30 mutta ketään ei näkynyt joten ovet lukkoon ja pojalle kehotus odottaa rauhassa. Isänsä tuli klo  19.00  ja herranjumala mitä raivoamista ja  uhkailua! Totesin kylmästi, että  me emme jätä menojamme väliin  jonkun ihmisen vuoksi joka ei katso tarpeelliseksi noudattaa aikatauluja, itse on vastuussa lapsestaan.

Oliko kesä vaiko talvi? Olitko soittanut pojan vanhemmille ja kertonut teidän lähdöstä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on myöhässä aina ja kaikkialta. Lapset tosin osaavat jo sanoa, että iskä on aina myöhässä, joten voivat hyvin odotella häntä ulkona. Alakouluikäinen tyttömme on esim. odotellut pilkkopimeässä, keskellä metsää partiokämpällä, kun iskä on taas vähän myöhässä. Korostan, että puhelin pitää olla mukana, jos iskä unohtaa kokonaan hakea.

Tyttö odottanut partiokämpällä pilkkopimeässä? Todella outo väite. Siis missä ”partiokämpällä”? Kololla vai? Vai leirin jälkeen jäänyt johonkin erämökkiin? Ei sieltä aikuiset poistu ennenkuin tytöt ja pojat on haettu, eikä kerään pidetä pilkkopimeässä. Olen ollut partiotoiminnassa mukana 8-vuotiaasta alkaen ja nyt on ikää 42 vuotta. Minkäänlaisia heitteillejättöjä ei tapahdu partiotoiminnassa.

Milloin partiolaisistakin on tullut niin avuttomia, etteivät selviä itsenäisesti missään, vaan aina pitää olla joku kyydittäjä?

No esim silloin kun se partiotoiminta on jossakin minne ei koululainen voi kulkea yksin???

Vierailija
44/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä partio toimi ennen seurakunnan tiloissa kodin vieressä. Nyt täällä on lakkautettu seurakunnan toimintaa, kirkkojakin suljettu, samaten tuo seurakuntasali.

Siksi lähin partio on kolmen kilsan päässä ja sinne päästäkseen pitää mennä Kehätien ja Porvoonväylän yli. Sinne ei voi päästää alaluokkalaisia yksin.

Vierailija
45/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim silloin kun se partiotoiminta on jossakin minne ei koululainen voi kulkea yksin???

Niin kuin vaikka 5 kilometrin päässä sijaitsevassa metsässä (tyypillinen esimerkki)?

Vierailija
46/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä partio toimi ennen seurakunnan tiloissa kodin vieressä. Nyt täällä on lakkautettu seurakunnan toimintaa, kirkkojakin suljettu, samaten tuo seurakuntasali.

Siksi lähin partio on kolmen kilsan päässä ja sinne päästäkseen pitää mennä Kehätien ja Porvoonväylän yli. Sinne ei voi päästää alaluokkalaisia yksin.

Suojatietä pitkinkö niiden yli mennään?

Vierailija
47/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei pääse töistä niin sujuvasti lähtemään, että ehtisi hakemaan puoli viideltä.

Minua ärsyttää se, että kun meidän tytärtä pyydetään jonkun luokkakaverin luo, sieltä yleensä ladellaan ehtoja hakuajasta. ”Jos voitte klo 16 mennessä hakea, niin olisi kiva” tai ”Meillä on Minean soittotunti klo 16.30, niin jos voisi joku tulla hakemaan ennen sitä...” Juu, en voi luvata, koska mieheni on töissä klo 9-17 lähestulkoon joka arkipäivä ja minä olen täsmällisesti klo 8-16. Jos hyvä tuuri käy, pääsen lähtemään klo 16.05. Olen asiakastyössä, joten joskus voi venyä klo 16.20 asti. Sen jälkeen ajelen kotiin 45 minuuttia. Että sikäli voi olla varma, etten ehdi hakemaan kuin vasta viiden lähellä.

Olen joskus sanonut, että laittakaa se tyttö kävelemään kotia kohti. Esim. tuon kyseisen viulunsoittoa harrastavan tytön kotoa on meille vain 2 km. Jostain syystä sen vanhemmat tuntuu kuvittelevan, ettei 8-vuotiasta voi laittaa yksin kävelemään. Kyllä voi minun mielestäni, koska hän kävelee joka aamu yksin kouluun 1,8 km ja iltapäivällä saman.

Eikö se ole yksinkertaista, että jos hakuajat eivät sovi, niin sitten ei mennä kylään. Vai onko ihan ok, että jos koko perheen pitää lähteä tiettyyn aikaan johonkin, niin lapsesi jää yksin pihalle odottamaan hakijaa, mahdollisesti pitkäksikin aikaa? Jos matka on siis niin pitkä, ettei voi kävellä kotiin. Tai onko se ok, että "vieraan" perheen menot määräytyvät sen mukaan, miten joku toinen viitsii hakea lapsensa? Kyllä meilläkin loppuisi lapsen kaverin kyläilyt, jos ne alkaisivat vaikuttaa meidän aikatauluihimme. Talo elää tavallaan ja vieraat kulkevat ajallaan, tai ovat kulkematta.

Eiköhän se ole vanhempien vastuulla päättää, onko 1,8 kilometriä liian pitkä matka kävellä kotiin! Kun olin lapsi, tuo ei ollut matka eikä mikään. Silloin ei kuljetettu autolla, kun monessa perheessä oli vain yksi auto, joillakin ei sitäkään. Jos halusi luistelemaan, sitten otettiin ihan itse luistinkassi mukaan ja lähdettiin tallustamaan. Ei tietty ollut niin paljon ylipainoisia lapsiakaan, kun ei autolla kuljetettu joka paikkaan.

Mutta tuo, että pyydetään koululaista kylään ja sitten sanellaan, että pitää hakea esim. neljältä, niin minun lapsuudessa sitä olisi pidetty töykeänä. Jos isäntäväki lähti jonnekin, kyllä se vieras lapsi joko vietiin kotiovelle tai laitettiin kävellen kotiin. Siihen aikaan joka tapauksessa ei ollut mitenkään suotavaa sanoa vanhemmille, että teidän pitää hakea lapsenne pois siihen aikaan. Käytöstavat ovat muuttuneet aika paljon ilmeisesti.

Eli sinusta on kohteliaampaa laittaa ilman ennakkovaroitusta lapsi kävelemään kotiin kyläpaikan aikataulujen mukaan kuin ilmaista jo hyvissä ajoin että tervetuloa, meillä voi olla klo 16:30 asti kun meillä on meno klo 17?

Vierailija
48/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Molemmissa tienylityksissä myös kääntyvää liikennettä. 

Vierailija
49/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin vaikka 5 kilometrin päässä sijaitsevassa metsässä (tyypillinen esimerkki)?

Vaikka. Ja sinne metsään menee pimeä pientareton tie jolla ajaa rekkoja. Tai se voi olla keskusta-alueella, jossa on rekkaliikennettä uuden sataman myötä.

Vierailija
50/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksesi, ettei Porvoonväylällä ole ainoatakaan suojatietä. Vaan pelkästään eritasoja. Sama pätee kaikkiin Porvoonväylää lähellä oleviin kehätieosuuksiin.

Vierailija
51/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksesi, ettei Porvoonväylällä ole ainoatakaan suojatietä. Vaan pelkästään eritasoja. Sama pätee kaikkiin Porvoonväylää lähellä oleviin kehätieosuuksiin.

Tervetuloa tutustumaan Vartiokylään!

Vierailija
52/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien Porvoonväylä on kulkenut Vartiokylässä? Ei se ainakaan vielä eilen siellä ollut.

Vierailija
53/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt ihan ohiksien ohis, mutta tässä on just se syy miksi mä maksan ateistina kiltisti kirkollisveroa ja ärsyynnyn kaikista näistä kun yritetään käännyttää ihmisiä eroamaan kirkosta että saa säästöä kun se veron maksu loppuu.

Sillä verolla just mahdollistettaisiin se, että seurakunta voi ylläpitää näitä kiinteistöjä, joita sitten ilmaiseksi/ihan pienellä korvauksella muutkin toimijat saa käyttää. Ainakin omalta paikkakunnalta loppuu yksi kerrallaan kaikkien pienempien, edullisten harrastusten pito ihan vaan siitä syystä että ei ole enää näitä edullisia tiloja, jossa toimintaa voi järjestää. kun ei näillä pikkutoimijoilla ole varaa maksaa mitään isoja tilavuokria. Noilla verorahoilla myös rahoitetaan diakoniaa, josta moni väliinputoaja saa apua kun kunnalliset palvelut ei auta. Kirkolla on kriisiasuntoja joihin majoittaa esim. äkillisen eron sattuessa äiti lapsineen. Ja vaikka ja mitä. Totta kai pieni osa menee esim. lähetystyöhön ulkomaille mutta suurin osa ulkomaille kohdistetuista rahoista kerätään muulla tavoin.

Mä ajattelen kirkollisveron hyväntekeväisyytenä, joka todella kohdistuu niille ihmisille jotka siitä avusta hyötyvät. En nyt väitä että esim. joku partiotoiminta olisi vaan huonompiosaisten lasten hommaa mutta paljon niitäkin siellä on. Ihmiset eroaa raivolla kirkosta ja sitten kuitenkin ostellaan jotain jouluapuja ihan intopinkeenä että saadaan auttaa, en ymmärrä.

Vierailija
54/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien Porvoonväylä on kulkenut Vartiokylässä? Ei se ainakaan vielä eilen siellä ollut.

Aina se on siellä ollut.

Vierailija
55/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt ihan ohiksien ohis, mutta tässä on just se syy miksi mä maksan ateistina kiltisti kirkollisveroa ja ärsyynnyn kaikista näistä kun yritetään käännyttää ihmisiä eroamaan kirkosta että saa säästöä kun se veron maksu loppuu.

Sillä verolla just mahdollistettaisiin se, että seurakunta voi ylläpitää näitä kiinteistöjä, joita sitten ilmaiseksi/ihan pienellä korvauksella muutkin toimijat saa käyttää. Ainakin omalta paikkakunnalta loppuu yksi kerrallaan kaikkien pienempien, edullisten harrastusten pito ihan vaan siitä syystä että ei ole enää näitä edullisia tiloja, jossa toimintaa voi järjestää. kun ei näillä pikkutoimijoilla ole varaa maksaa mitään isoja tilavuokria. Noilla verorahoilla myös rahoitetaan diakoniaa, josta moni väliinputoaja saa apua kun kunnalliset palvelut ei auta. Kirkolla on kriisiasuntoja joihin majoittaa esim. äkillisen eron sattuessa äiti lapsineen. Ja vaikka ja mitä. Totta kai pieni osa menee esim. lähetystyöhön ulkomaille mutta suurin osa ulkomaille kohdistetuista rahoista kerätään muulla tavoin.

Mä ajattelen kirkollisveron hyväntekeväisyytenä, joka todella kohdistuu niille ihmisille jotka siitä avusta hyötyvät. En nyt väitä että esim. joku partiotoiminta olisi vaan huonompiosaisten lasten hommaa mutta paljon niitäkin siellä on. Ihmiset eroaa raivolla kirkosta ja sitten kuitenkin ostellaan jotain jouluapuja ihan intopinkeenä että saadaan auttaa, en ymmärrä.

Jep. Meillä oli tuolla tilassa myös lasten päiväkerho, muskari, alueellinen joulujuhla jne.

Nyt ei ole mitään paikkaa niin että lapset voisi itse kulkea harrastamaan. Tai jossa paikalliset voisi tutustua toisiinsa.

Vierailija
56/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en maksa kirkollisveroa, koska en halua olla mukana mahdollistamassa mitään ahdasmielistä toimintaa. Uskon itse, mutta periaatteisiini kuuluu lähimmäisenrakkaus ja suvaitsevaisuus. Tuomitseminen on pahasta. Päivi Räsänen suututti minut aikoinaan omilla totuuksillaan niin pahasti, että erosin kirkosta. Arvaat varmaan, että kuulun itse tiettyyn vähemmistöön. Minulle on ihan sama, onko siellä teidän kylällä joku seurakuntatalo vai ei. Diakoniatyötä tuen kyllä, osallistun keräyksiin aina kun mahdollista. Hyväntekeväisyyttä olen jossain määrin harrastanut koko ikäni.

Vierailija
57/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei kouluikäinen muka itse voi kulkea vaan pitää kyydittää henkilöautolla joka paikkaan?

No esim meillä lasten kaverit asuu 40-50 kilsan päässä meiltä.

Pääosa kyydityksistä tapahtuu lyhyillä matkoilla, niin kuin ihmisten arkimatkustaminen muutenkin yleensä.

Lähde?

Nythän lähikoulut on lakkautettu joten suurin osa lapsista kulkee kauas kouluun. Siksi ne koulukaveritkin on kaukana.

Mistä tuo tieto on peräisin? Missä kunnassa on noin, että suurin osa lapsista kulkee pitkän matkan? Meillä kaupungissa omat lapset on suurimmassa koulussa (700 oppilasta). Näistä vain alle 10% on koulukuljetusten piirissä. Tarkoittaa koulukuljetuksen rajana 1.-2. Lk 3 km ja siitä vanhemmilla raja 5 km. Toisin sanoen 90% oppilaista ei ole oikeutettu koulukuljetuksiin. Nuoremman lapseni luokalla ei ole yhtään koulukuljetukseen oikeutettua, eli kaikki asuvat 3 km säteellä koulusta. Luokan tytöt asuvat melkein kaikki noin km säteellä koulusta. En usko, että olemme harvinaisuus. Ihan itse olemme muuttaneet ison koulun lähelle asumaan, tietoinen valinta.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta katsoin pikaisesti, että esim Kuusamossa on noin 1500 oppilasta, joista 675 on koulukyydityksen piirissä. Kuusamossa on useampi koulu, joten helposti jossain niistä saattaa kuljetettavis olla yli puolet. Pohjoisemmas jos mennään, niin epäilemättä löytyy tuollaisia kuntia.

Vierailija
58/64 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me saimme kerran niskaan viharyöpyn kun jätimme tuolloin 9veen pojan, tytön kaverin odottamaan kotipihaamme keskelle maaseutua kun meillä oli meno 17.00 ja poika piti hakea 16.30 mutta ketään ei näkynyt joten ovet lukkoon ja pojalle kehotus odottaa rauhassa. Isänsä tuli klo  19.00  ja herranjumala mitä raivoamista ja  uhkailua! Totesin kylmästi, että  me emme jätä menojamme väliin  jonkun ihmisen vuoksi joka ei katso tarpeelliseksi noudattaa aikatauluja, itse on vastuussa lapsestaan.

Oliko kesä vaiko talvi? Olitko soittanut pojan vanhemmille ja kertonut teidän lähdöstä?

Oletan tarinasta että oli kerrottu, samalla kun oli sovittu hakuajasta. Joten ihmettelen enemmin, että hakijat ei soita jos kerta myöhästyvät reilusti sovitusta ajasta! Mistä tuo perhe voi tietää että hakija ei olekaan tulossa, jos ei ilmoiteta mitään? Heillähän oli meno 17.00, joten ovat siihen menoon joutuneet lähtemään reilusti ennen.

Vierailija
59/64 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä on tultu hakemaan pojan kaveria klo 22. Sehän on aivan liian myöhään, kun seuraavana päivänä on töihin ja kouluun meno. Se poika oli sitä paitsi kysynyt, voiko hän olla meillä vähän yli yhdeksään. Se ei ole lainkaan sama asia kuin kymmenen.

Olenko vähän nipo vai miten muut suhtautuu?

En vieraiden takia muuttaisi omaa rytmiä, varsinkaan jos ei ole kutsuttuna enää tuohon aikaan...  Iltasiivous klo 20.30, iltapala leipää/puuroa, iltasatu, hampaanpesu. Kaikki myös tuolle vähäosaiselle lapselle, ei lapsen tarvi kärsiä meillä vaikka heidän vanhemmat mokailisi, menisi samassa omien kanssa. Meillä on ylimääräisiä hammasharjoja vieraita varten. Klo 21.30 Vieras sohvalle tai pöydän ääreen hiljaiseen hommaan.

Vierailija
60/64 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei pääse töistä niin sujuvasti lähtemään, että ehtisi hakemaan puoli viideltä.

Minua ärsyttää se, että kun meidän tytärtä pyydetään jonkun luokkakaverin luo, sieltä yleensä ladellaan ehtoja hakuajasta. ”Jos voitte klo 16 mennessä hakea, niin olisi kiva” tai ”Meillä on Minean soittotunti klo 16.30, niin jos voisi joku tulla hakemaan ennen sitä...” Juu, en voi luvata, koska mieheni on töissä klo 9-17 lähestulkoon joka arkipäivä ja minä olen täsmällisesti klo 8-16. Jos hyvä tuuri käy, pääsen lähtemään klo 16.05. Olen asiakastyössä, joten joskus voi venyä klo 16.20 asti. Sen jälkeen ajelen kotiin 45 minuuttia. Että sikäli voi olla varma, etten ehdi hakemaan kuin vasta viiden lähellä.

Olen joskus sanonut, että laittakaa se tyttö kävelemään kotia kohti. Esim. tuon kyseisen viulunsoittoa harrastavan tytön kotoa on meille vain 2 km. Jostain syystä sen vanhemmat tuntuu kuvittelevan, ettei 8-vuotiasta voi laittaa yksin kävelemään. Kyllä voi minun mielestäni, koska hän kävelee joka aamu yksin kouluun 1,8 km ja iltapäivällä saman.

Miksi sä vaan joskus sanot, että laittakaa kävelemään? Tosi sekavaa viestintää. Miksi et vastaa joka kerta että ei valitettavasti ehditä töistä vielä tuohon aikaan, mutta Liisa voi lähteä kävelemään kotiinpäin teidän aikatauluunne sopivalla hetkellä. Nää kyselijät on jotain kotivanhempi-silloin tällöin työskenteleviä, joiden herranterttuja ei voi päästää ulos ilman valvontaa ja ei heidän maailmankuvaansa sovi kunnolla tuo että lapsista kasvaa vähitellen aikuisia. Ei se tule siksi edes mieleen.