Huoli ilmoitus jonka johdosta jouduttiin pyöritykseen
Kun lastensuojelusta nyt ollut puhetta niin kerrompa minäkin mihin jouduttiin. Joku oli tehnyt nimettömänä minusta ilmoituksen ettei ole tukiverkkoa. Juu ei olekkaan, ihan yh-äiti olen ja mielestäni hoidan lapseni niin hyvin kuin osaan/pystyn. Siitäpä alkoikin helvetti. Kotona käytiin usein keskustelemassa ja luvattiin vaikka mitä apua mutta mitään ei tullut vaan aina oli tyyliin...seuraavalla kerralla palataan palveluihin. Sosiaalityöntekijät sopivat keskenään aikoja ilmoittamatta minulle/kysymättä sopiiko vaan aina oletettiin meidän olevan heitä varten kotona. En ymmärrä mitä hyötyä käynneistä oli ja mihin pyrittiin. Ehkä etsimällä etsivät minusta vikoja/heikkouksia. Tämä siis alkoi viime vuoden lokakuussa ja nyt puhalsin pelin poikki. Kotiini ei enää tulla. Pelottavaa miten käyttävät rakenteellista ja henkistä väkivaltaa perheisiin. Ja tämä tapahtui Oulussa
Kommentit (114)
Vankilaan joutuu jos syyttäjä todistaa syylliseksi. Oikeusturva.
Lasrensuojelun pyöritykseen joutuu jos ei kykene todistamaan syyttömyyttään huoliväitteitä vastaan. Mitään oikeusturvaa ei ole.
Itse olisin pärjännyt ilman lastensuojelun apuakin, mutta kun halusivat auttaa ja otin avun vastaan, niin se käännettiin minua vastaan.
Siis olen yh ja minulle tarjottiin apua lasten hoitoon, kaupassa käynteihin jne. Ja samalla halusivat nähdä kuinka meillä arkea eletään.
Noh. Koska annoin perhetyöntekijän tmv esim.
mennä toisinaan lasteni kanssa puistoon tai annoin laittaa ruokaa, niin sossu päätteli etten itse jaksa tehdä näitä asioita. Alkoihan se uuvuttaa. Muutin pos niin ongelma poistui, vaikka entisen kotikuntamne lastensuojelu yrittikin maalata minusta kelvotonta äitiä nykyiseen kuntaan.
Ja samaan aikaan tuolla jossain on Vilja Eerikoita, jotka eivät koskaan saa apua, koska lasuväki tuhlaa aikansa tämänkaltaisiin juttuihin.
Mistä joku sivullinen tietää toisten tukiverkoista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä joku sivullinen tietää toisten tukiverkoista.
Ei tiedäkään mutta aina voi ilmoitella koska huoli.
Tosiaan, ainahan neuvolassa ja koulun terkkarilla tivataan että onko tukiverkkoja. Mitähän olisi tapahtunut, jos olisin sanonut että ei. Olen siis yh minäkin. Nyt olen aina sanonut, että omat vanhempani asuvat lähistöllä ja auttavat tarvittaessa.
Kyselläänkö kahdenkin vanhemman perheiltä tukiverkoista?
Meillä oli lapsen synnyttyä tilanne, että oli kovasti huolta ja murhetta veljeeni liittyen, joka oli juuri yrittänyt itsemurhaa. Kun neuvolakäynnillä purskahdin itkuun, kun oli rutiinimasennuskysely, niin tulin kertoneeksi tästä tilanteesta, joka kuormitti kovasti. Kuitenkin siis pärjäsimme vauvan kanssa hyvin ja mies oli täytenä tukena kaikessa. Mutta tokihan tuollainen elämäntilanne oli surullinen. Neuvolan terkkari suhtautui hienosti ja ehdotti, että perhetyöntekijä voisi tulla luoksemme ja saisin keskustella hänen kanssaan. Sain myös lähetteen neuvolapsykologille.
Kaikki oli tosi ihania ja keskusteluapu oli tosi tervetullutta ja auttoi paljon. Se, mikä vain jäänyt hämäämään, kun aina sanotaan, ettei perheitä tulla kyttäämään tai mitään sellaista. Kun perhetyöntekijä tuli meille ekan kerran, hän ilmoitti, että "täytyy mennä eka vessaan pesemään kädet, kun on flunssakausi, ettei tartu vauvaan". Eipä mitään, olin vain hyvilläni, että otti asian näin huomioon ja meillä kun oli vielä ennenaikaisena syntynyt niin pisteet siitä. Toisin kuin paras ystäväni, kolmen lapsen äiti, joka närkästyi, kun en flunssaista perhettä halunnut päästää vauvaa katsomaan.
Mutta jännästi toisella käyntikerralla ei kuitenkaan käynyt käsiä pesemässä? Tuli vain suoraan sisään, riisui kengät ja olkkariin. Kävi mielessä, tuliko kylppäri tsekattua ja oli todettu olevan kunnossa = ei tarvetta tarkistaa toisella kerralla enää ja voitiin ihan vain jutella?
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, ainahan neuvolassa ja koulun terkkarilla tivataan että onko tukiverkkoja. Mitähän olisi tapahtunut, jos olisin sanonut että ei. Olen siis yh minäkin. Nyt olen aina sanonut, että omat vanhempani asuvat lähistöllä ja auttavat tarvittaessa.
Kyllä. Ja aina pitää valehdella että on.
Sitä ihmettelen että ei se yhteiskunta kuitenkaan auta, jos ja kun oikeasti tarvitsisi apua. Minulta murtui selkä kun lapset oli 4 ja 6. Sairaalan sosiaalityöntekijä vain erikseen esitti kysymyksen että "ettehän te kotiin mitään apua tarvitse, ettehän"?
Oikeasti olisi kyllä ollut kiva saada sitä apua... Oikeaan hätätilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin myöntämään että olen väsynyt. Nyt olen entistä väsyneempi koska mitään rauhaa ei heiltä saa, vaan perhetyöntekijä käy useamman kerran viikossa ja aina on palaveria, mikä ei ainakaan itseäni ole auttanut jaksamaan.
Minä tein saman, tosin valitin opiskelijaterveydenhuollon terkkarille. Seuraamuksena oli aika lääkärille ja nukahtamislääkkeet, sekä 5 käyntiä psykologilla. Noita käyntejä olisi voinut saada enemmänkin, jos se olisi katsottu tarpeelliseksi. Itse en tosin pitänyt kyseisestä psykologista ja koin käynnit turhiksi. Lääkkeet auttoivat nukkumaan ja se oli se apu mitä silloin tarvitsin.
Jos olisin valittanut asiasta neuvolassa, olisi varmaan "herännyt huoli" ja saatu joku perhetyöntekijä kahvittelemaan. Kun ainoa asia mitä halusin oli yhtenäiset yöunet. Kuulostaa muutenkin todella stressaavalta ottaa joku vieras ihminen kotiin ja keksiä juteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun tämäkin asia näyttää olevan näin huonolla tolalla, niin se on satavarma, että lapsia en näin hulluun maahan tee!
Uskotko yleensäkin ihan kaiken mitä netissä kirjoitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kaikilta kysellään siinä kuin alkoholinkäytöt ja millainen vanhempien parisuhde on. Hyväähän siinä haetaan, että ihmiset ajattelisivat tällaisia asioita hyvissä ajoin, kun lapsi on vasta tuloillaan ettei siinä vaiheessa vasta valkene kun on vauvan kanssa kotona, että ei tosiaan ole ketään muuta auttamassa edes siksi aikaa, että kävisi kaupassa. Ihmiset jaksaa eri tavoin. Kaveri hankki lapsen sillä periaatteella että etukäteen ilmoitti, että ei hoida lasta öisin. Jollain tavallahan tuonin vauvan yöhoito tulee varmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tämäkin asia näyttää olevan näin huonolla tolalla, niin se on satavarma, että lapsia en näin hulluun maahan tee!
Uskotko yleensäkin ihan kaiken mitä netissä kirjoitetaan?
No tosiasia on että Suomessa tehdään sata tuhatta perätöntä huoli-ilmoitusta vuodessa. Lastensuojelusta tehdään valtavasti kanteluita ja esim Oulu on ollut mediassakin esillä asiattomuuksiensa takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kaikilta kysellään siinä kuin alkoholinkäytöt ja millainen vanhempien parisuhde on. Hyväähän siinä haetaan, että ihmiset ajattelisivat tällaisia asioita hyvissä ajoin, kun lapsi on vasta tuloillaan ettei siinä vaiheessa vasta valkene kun on vauvan kanssa kotona, että ei tosiaan ole ketään muuta auttamassa edes siksi aikaa, että kävisi kaupassa. Ihmiset jaksaa eri tavoin. Kaveri hankki lapsen sillä periaatteella että etukäteen ilmoitti, että ei hoida lasta öisin. Jollain tavallahan tuonin vauvan yöhoito tulee varmistaa.
Jos olisikin niin, että tietoa jaetaan vanhemmille, niin voisi sanoa, että motiivi on hyvä, ollaan perheen puolella. Mutta näissähän moni saa huomata, että he itse ovatkin se tietolähde eli heistä kerätään tietoa talteen.
Olen ap. Kyseessä ei siis ole lasu vaan huoli-ilmoitus minusta koska olen yksin lasten kanssa. Joku kysyi olenko jankuttanut tukiverkon puutetta/väsymystä? No en ole vaikka raskasta on. Sitä ei passaa mennä ääneen sanomaan kun viranomaisilla herää kova huoli. Asiakkaana ei olla lastensuojelussa...toivottavasti ei koskaan joudutakkaan. Itse en luota viranomaisiin, suorastaan pelkään heitä.
Edelleen ap. Joku kysyi myös millä kirjaimella työntekijä alkaa. S-kirjaimella ja kyseessä Oulun eteläpuoli
Nyt nimetönnä kirjoitti:
Olen ap. Kyseessä ei siis ole lasu vaan huoli-ilmoitus minusta koska olen yksin lasten kanssa. Joku kysyi olenko jankuttanut tukiverkon puutetta/väsymystä? No en ole vaikka raskasta on. Sitä ei passaa mennä ääneen sanomaan kun viranomaisilla herää kova huoli. Asiakkaana ei olla lastensuojelussa...toivottavasti ei koskaan joudutakkaan. Itse en luota viranomaisiin, suorastaan pelkään heitä.
Sano miksi haluat, lastensuojelusta päivää, haluttais jutella sun kaa ja auttaa sua... Kerro huoles...
😁
Ehkä toi sun viranomaispelko huokuu susta vastaanotolla.
En ole käynyt missään vastaanotolla vaan he meillä kotona. Tuskin pelkoni mihinkään huokuu...jos huokuu niin huokukoon mutta sairasta tuo soskun touhu on.
Mitä luulette, oliko Vija-Erikan äitipuolen mielestä heistä tehdyt lasut aiheellisia?
Aivan.