Kaikissa duuneissa uuvutaan ja lopetetaan alkuunsa: poliisit, opettajat, sairaanhoitajat...
Eli perusalojenkin työolot ovat päin h*lv*ttiä. Surkeat palkatkaan eivät korvaa surkeita työoloja.
Säästöt ja leikkaukset alkavat näkyä.
Ymmärrän poliiseja ja sairaanhoitajia enenmmän kuin hyvin. Itse valmistuin yläkoulun ja lukion aineenopettajaksi ja etsin kiireesti muita hommia ensimmäisten karseiden työpätkieni jälkeen.
Järkytti todella se tavallisen koulun arki harjoittelukouluun verrattuna. Harjoittelukoulut eivät ole normaaleja, sillä oppilaat on niissä epänormaalin hyviä. Tavallisissa kouluissa on niin moniongelmaisia oppilaita (ja vanhempia), ettei niissä vain voi tehdä töitä tarpeeksi hyvin. Aika ei riitä eikä jaksaminen. En pysty hoitamaan iltaisin kaikkien ongelmia, tarkistaa kokeita ja esseitä ja suunnitella vielä tuntejakin, joista päivisin menee 50% hukkaan, kun meteliä ja härdelliä yrittää suitsia. Peruskoulun oppikirjat ym. ovat kuluneita. Koulut ovat likaisia ja homeessa. Olin todella stressaantunut, joten vaihdoin alaa. Samaa suunniteltiin useissa opettajanhuoneissa.
Onhan tämä järkkyä, jos joka alalla alkaa porukka hajota! Mitä voimme tehdä, ettei yhteiskuntamme luhistu?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 600 oppilaan yläkoulussa 312 tuen piirissä olevaa oppilasta. Erityisopettajia on 2, koulunkäynninohjaajia 2. Voit laskea, ettei apua ole tarjolla. Pienluokkia on yksi, jota pitää toinen erityisopettajista. Sillä luokalla on 4 kehitysvammaista oppilasta. Häiriköille/erityislapsille ei ole tukea tarjolla. Ryhmäkoot 23-27 oppilasta. Yritä siinä sitten opettaa, kun ryhmässä on noin 11-15 oppilasta, joilla on joku diagnoosi. Olen ollut nyt 4 vuotta töissä, ja olen joutunut menemään väliin 117 tappeluun. Kyllä, 117 tappeluun. Minua on uhkailtu puukolla 14 kertaa. Sormeni on murrettu ja minua on lyöty naamaan. Viime viikolla, kun minua taas uhkailtiin puukolla, ajattelin, että anna mennä vain... Miten noita opetat, kun yrität ilman mitään oikeuksia pitää vain kaikki hengissä? Koko ajan saa pelätä, että saa pahoinpitelysyytteen, kun on pakko mennä väliin, ettei tule ruumiita. Nuo oppilaat, jotka kävivät kimppuuni, eivät saaneet siitä paikakseen muuta kuin sossun puhuttelun.
Tämä on ihan "tavallinen" yläkoulu, eli ei edes mikään Itä-Helsingin köyhä koulu. Vanhemmat ovat pahempia kuin oppilaat, muutamat isät mm. uhkaavat palkata jonkun r#a#i#skaamaan minut. Mutta hei, palkkahan on tosi hyvä, käteen saan 1900 euroa kuukaudessa tästä ilosta!
Herranen aika! Olen isohkossa kaupungissa yläkoulussa myös opettajana. Sosioekonomisesti aika keskivertoa porukkaa. Oppilaita vajaat 600. Tuen piirissä on ehkä 60. Eritysopettajia 4, joista kaksi pitävät pienluokkaa. Olen itse yksi erityisopettajista ja käsieni läpi menee noin 35 nuorta viikossa. Osasta vastaan kokonaisvaltaisemminkin, joku käy vain jonkun ruotsin tai enkun. Ei kukaan käy päälle, yhteenkään fyysiseen yhteenottoon en ole joutunut puuttumaan kuin sanomalla ja se oli siinä. Eikä kukaan ole edes haistatellut, vaikka porukassani on useita käytöshäiriöisiää. Pienluokilla on sitten vähän kovempaa kamaa, mutta sielläkin näitä uhkaavia/väkivaltaisia on ehkä kaksi yhteensä. Perusopetusryhmän keskikoko on muistaakseni 19 ja himpun päälle.
Silti työni on erittäin uuvuttavaa ja repivää. Vanhemmat ovat tosi ystävällisiä ja saan kiitosta... paitsi niiltä, joita en pysty ottamaan enää ja vanhemmat vaatii sitä rajusti. Ja näillä lapsilla ei ole edes dg:tä, koulumenestys on seiskaa ja mitään tukipapereita ei ole nähty tarpeelliseksi tehdä. Lapsen menestys/tekeminen ei vastaa vaan vanhempien toiveita ja minun pitäisi jotenkin revetä pelastamaan heidän lapsensa koulunkäynti vastaamaan vanhempien näkemystä. Meinaa itku joskus tulla, koska vaatiminen on niin aggressiivista ja olen aivan burn outin partaalla muutenkin. En vaan pysty enempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ONgelma on se, että nykyään töissä ei saa olla kivaa. Melkeinpä joka työpaikasta löytyy joku erehtymätön pätijä, ilonpilaaja ja tosikko, joka vähintäänkin loukkaantuu kaikesta. Ilmapiiri menee pilalle näiden takia ja kaikilla on kurjaa.
No hiton hyvin on kyllä asiat työpaikalla jos tämä on se pahin ongelma...
Varmasti tälläiset ankeuttajat entisestään lisää sitä työn kuormitusta mutta kyllä näitäkin jaksaa jos työ on muuten ok.
Itselläni on aina ollut niin, että itse työ on ollut mukavaa eikä mitenkään erityisen vaativaa, mutta 'työkaverit' ovat tehneet työssäkäynnistä niin ikävää, että siirryin yrittäjäksi. Ja juu, kaikki työkaverit eivät tietenkään olleet ikäviä masentajia, joukossa oli myös iloisia ja avuliaita ihmisiä, mutta yksikin ilkimys aiheuttaa ainakin itselleni jatkuvan epämiellyttävän fiiliksen eikä sellaisten takia uskalla ikinä rentoutua töissä. Eihän sellaista tietenkään kukaan pitkään jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ne lähihoitajat uupuvat, kun hoitajamitoitus on mitä on. Toki myös päiväkodeissa sama juttu. Tietysti koulut ovat likaisia, koska niitä ei siivooja ehdi siivota siinä ajassa, mikä työhön on mitoitettu, kun ei haluta maksaa enempää. Tietysti erityisoppilaat ovat omillaan, kun integraatio on keino säästää. Ja lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työoloista en viitsi edes aloittaa.
Mutta millekään ei tarvitse tehdä mitään, koska ylipaisunut julkinen sektori ja koska kampaviinerit.
Mulla on villi idea. Mitä jos annettaisiin ihmisten ihan itse hoitaa asiansa? Koulussa järjestettäisiin opetusta ja joku ei kykene olemaan tunnilla hiljaa, hänet poistettaisiin koulusta? Kuten tehtiin vielä 80-luvulla. Siinäpähän vanhemmat saisivat miettiä, mitä he voisivat tehdä lapsensa koulunkäyntikuntoisuuden lisäämiseksi.
Sosiaalipalveluissa sama homma. Mitä jos niitä ei järjestettäisi jokaiselle vähän levottomammalle kakaralle? Mitä jos vanhemmat vaikka itse järjestäisivät lastensa kasvatuksen? Tiedän, liian villi idea, ja mitä niille kaikille työttömille erityisopettajille ja sossuille tehtäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ne lähihoitajat uupuvat, kun hoitajamitoitus on mitä on. Toki myös päiväkodeissa sama juttu. Tietysti koulut ovat likaisia, koska niitä ei siivooja ehdi siivota siinä ajassa, mikä työhön on mitoitettu, kun ei haluta maksaa enempää. Tietysti erityisoppilaat ovat omillaan, kun integraatio on keino säästää. Ja lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työoloista en viitsi edes aloittaa.
Mutta millekään ei tarvitse tehdä mitään, koska ylipaisunut julkinen sektori ja koska kampaviinerit.Mulla on villi idea. Mitä jos annettaisiin ihmisten ihan itse hoitaa asiansa? Koulussa järjestettäisiin opetusta ja joku ei kykene olemaan tunnilla hiljaa, hänet poistettaisiin koulusta? Kuten tehtiin vielä 80-luvulla. Siinäpähän vanhemmat saisivat miettiä, mitä he voisivat tehdä lapsensa koulunkäyntikuntoisuuden lisäämiseksi.
Sosiaalipalveluissa sama homma. Mitä jos niitä ei järjestettäisi jokaiselle vähän levottomammalle kakaralle? Mitä jos vanhemmat vaikka itse järjestäisivät lastensa kasvatuksen? Tiedän, liian villi idea, ja mitä niille kaikille työttömille erityisopettajille ja sossuille tehtäisiin?
Ollaan vissiin eletty eri 80-luvulla.
Tämähän on juuri sitä oikeistolaista unelmaa, mitä kansa on äänestänyt viimeiset 10 vuotta. Normaalit työssäkäyvät (ja työttömät) on ajettu ahtaalle, kolmen ihmisen työt sysätty yhden harteille samalla kun palkoista ja eduista on "säästetty", ja samaan aikaan tietenkin sen vauraimman 1 % vauraus sen kun kasvanut.
Tuliko jollekin kokoomuksen politiikka oikeasti yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ottavat työnsä ihan liian tosissaan, ja se tekee kaikkien muidenkin elämästä todella raskasta. Kun monella on sen työn lisäksi elämä, niin ei oikein jaksaisi nipottaa joka pikkuasiasta pikkupalkalla. Itse en kyllä jaksaisi isollakaan.
Niin sinä ja yläpeukuttajat tykkäätte, myös siiloin, ettei työtä nyt niin vakvadti tarvitse ottaa, ku leikkaava kirurgi on vähän huolimaton teitä leikatessaan tai lennollenne lähteneen koneen mekaanikko ei ollut ihan tosissaan ja jäi huollot puolitiehen. Tai koronavirusdesifioija ei nyt välittänyt ihan noudattaa ohjeita kotikaupungissanne.
Töihinhän mennään vaan hengaamaan ilman mitään vastuuta. Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on juuri sitä oikeistolaista unelmaa, mitä kansa on äänestänyt viimeiset 10 vuotta. Normaalit työssäkäyvät (ja työttömät) on ajettu ahtaalle, kolmen ihmisen työt sysätty yhden harteille samalla kun palkoista ja eduista on "säästetty", ja samaan aikaan tietenkin sen vauraimman 1 % vauraus sen kun kasvanut.
Tuliko jollekin kokoomuksen politiikka oikeasti yllätyksenä?
Melkeinpä 30 vuotta kokoomus on jo päässyt tekemään myyräntyötä, kiihtyvällä tahdilla.
Kakaroille kova kuri, opettajille valtuudet ylläpitää sitä. Nuoret perseilystään itse vastuuseen, tarvittaessa pakkotoimin. Mielisairaalat takaisin. Ulk omaa laiset rikolliset ulos maasta. Omille kunnon tuomiot, jo näpistyksestä viikoksi tutustumaan "täys ylläpitoon". Jokainen vastuuseen itsestään ja tekemisistään. Yhteiskunnan tuki vain sairaille ja vanhuksille. Normi ihmisten on saatava elää rauhassa.
Sen sijaan että puuhataan palkankorotuksia nykyisille, pitäisi työntekijöitä palkata lisää, jotta työkuormitus helpottaisi.
Tietotekniikasta on tullut isäntä ei renki. Ruokatauoista on tullut työaikaa. Urakkatyötä tehdään minimituntipalkalla. Tässä muutamia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ottavat työnsä ihan liian tosissaan, ja se tekee kaikkien muidenkin elämästä todella raskasta. Kun monella on sen työn lisäksi elämä, niin ei oikein jaksaisi nipottaa joka pikkuasiasta pikkupalkalla. Itse en kyllä jaksaisi isollakaan.
Niin sinä ja yläpeukuttajat tykkäätte, myös siiloin, ettei työtä nyt niin vakvadti tarvitse ottaa, ku leikkaava kirurgi on vähän huolimaton teitä leikatessaan tai lennollenne lähteneen koneen mekaanikko ei ollut ihan tosissaan ja jäi huollot puolitiehen. Tai koronavirusdesifioija ei nyt välittänyt ihan noudattaa ohjeita kotikaupungissanne.
Kuten sanottu, tässä puhuttiin pienituloisista duunareista. Kirurgeille maksetaan edelleen kolminkertaista palkkaa, ja silti ovat huolimattomia. Heidän kohdallaan huolimattomuusvirheitä kutsutaan normaaleiksi komplikaatioiksi.
Mutta se on joillekin maailmanloppu jos hoitaja ei ole desinfioinut käsiään joka potilaan välillä, vaikka ei edes koskisi heihin. Ja ihan infona sinulle, käsidesin käyttö on ihan turhaa, ellei sitä hiero käsiinsä suurta määrää ja anna sen kuivua minuutin. Kukaan ei ehdi odotella noin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirurgeilla tosiaan on pikkupalkka. Ihme, että kukaan selviää leikkauksistaan.
Monet lääkäritkin uupuvat nykyisin. He toki saavat rahallisesti sentään kohtuullisen hyvän korvauksen. Tietysti jos uupuu toden teolla, niin eihän siinäkään sitten mikään raha varsinaisesti auta. Lääkereiden on melko helppo vaihtaa toisiin hommiin, joten he tekevät varmaan sitten usein niin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllähän nyt opettajien ja sairaanhoitajien työ on ihan yhtä rankkaa kun poliiseilla. NOT.
Poliisilla (tehtävästä riippuen) voi olla vaarallinen ja raskas työ, mutta työvuoron jälkeen ei tehdä töitä vaan ollaan oikeasti vapaalla. Poliiseilla on myös ihan hyviä etuja, kuten se että palkallisella työajalla saa käydä salilla.
Ei sillä että tämä olisi mikään rankkuuskilpailu. Kaikissa ammateissa on omat kuormituksensa.
Jos puhutaan työn kuormittavuudesta, niin sitä ei voi rahalla vähentää.
Työ jota ei tee tosissaan kannattaa vapauttaa jollekkin toiselle.
Tekeekö se hoitajan tai opettajan tuön helpommaksi, jos siitä maksetaan enemmän? Työ on kuitenkin ihan samanlaista.
Palkan riittävyys ja työnrasittavuus ovay 2 eriasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihinhän mennään vaan hengaamaan ilman mitään vastuuta. Joopa joo.Kirurgeilla tosiaan on pikkupalkka. Ihme, että kukaan selviää leikkauksistaan.
No onneksi ottavat työnsä tosissaan eivätkä noudata tuota huonoa työmoraalia johon täällä kehoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
No puhumattakaan taiteilijoista, bloggareista ja turhista julkkiksista. Niin, ja työttömistä.
he ovat ainut jolle hyvin menee vaikka eivät tienaa kauheasti mitään. Huomaa mitä meidän yhteiskunta arvostaa. Glitteria, botoxia ja hepeneitä.
Mä poistin itseäni työelämästä, jätti traumat ja terveys meni. Nyt olen työttömänä ja ei edes 30v. En kestä tota raadollisuutta.
Työelämä on huonontunut koko 2000-luvun ajan.
- Pelkkiä pätkätöitä. Miksei enää palkata kuin määräaikaisuuksiin ja keikkoihin? Tulevaisuutta on mahdoton suunnitella. "Missä näet itsesi 5:n vuoden kuluttua?" Mahdoton vastata.
- Palkat ovat pieniä, niillä ei elä. Järkyttävintä on, ettei edes poliitikko Räty tiennyt, mikä on suomalaisen tavallisen työntekijän tulo. "Eihän täällä kukaan alle 2500 €:n palkkaa saa, ha-ha!"
- Työolot ovat huonot: avokonttorissa ei voi keskittyä, ei saa istua samoilla paikoilla, paperiton konttori, läppärit on halpaa kuraa ja tietoyhteydet pätkii, epäselvästi puhuva IT-tuki Intiassa, kiire, ei kahvitaukoja, ruokatauot juosten, WC:hen mennään vasta kun kusi nousee korvista, kaikki kyttää kaikkia.
- Liikaa vastuuta yksilölle. Kukaan ei johda ja jos johtaa, ei tiedä mistään mitään tai vaatii mahdottomia.
- Kiire. Liian vähän aikaa suunnitella ja tehdä työ huolella.
- Haetaan henkilöitä, joilla pysyy kaikki pallot ilmassa, ovat näyttämisennälkäisiä, valmiita joustamaan (aina toisinpäin), ovat joka asian monitaitajia, jatkuvasti kehittymishaluisia, tavoitehakuisia, kunnianhimoisia, nöyriä, ongelmanratkaisukykyisiä, esiintymiskykyisiä, priorisointi- ja organisointitaitoisia, superälykkäitä suorittajarobotteja. Ja halvalla.
- Jokaisella työntekijällä on uniongelmia, rytmihäiriöitä, ahdistusoireita, korkea verenpaine, masennusoireita, väsymystä, aivosumua, unohtelua, vatsavaivoja, ihottumaa.
- Kaikki unelmoi irtisanoutumisesta tai kuolemasta. "Haudassa saa levätä". "Tulispa YT:t". Kadehditaan työttömiä, koska ne vaan "saa laiskotella."
Tosi positiivista elämää.
Pitäisi palkata lisää väkeä, mutta kun ne on niiiiiin kalliita!
Sitten ei johto saa bonuksia ja osinkotuloja, voi voi.
Joukkoirtisanoutuminen olisi hyvä opettajille. Mahdollisimman moni sanoo itsensä irti. Sitten on päättäjien pakko tehdä asialle jotain, kun ei löydy opettajia.
Opettajat lakkoon, kunnes saadaan enemmän henkilökuntaa ja erityislapset pois luokista häiritsemästä muita.