Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikissa duuneissa uuvutaan ja lopetetaan alkuunsa: poliisit, opettajat, sairaanhoitajat...

Vierailija
26.02.2020 |

Eli perusalojenkin työolot ovat päin h*lv*ttiä. Surkeat palkatkaan eivät korvaa surkeita työoloja.

Säästöt ja leikkaukset alkavat näkyä.

Ymmärrän poliiseja ja sairaanhoitajia enenmmän kuin hyvin. Itse valmistuin yläkoulun ja lukion aineenopettajaksi ja etsin kiireesti muita hommia ensimmäisten karseiden työpätkieni jälkeen.
Järkytti todella se tavallisen koulun arki harjoittelukouluun verrattuna. Harjoittelukoulut eivät ole normaaleja, sillä oppilaat on niissä epänormaalin hyviä. Tavallisissa kouluissa on niin moniongelmaisia oppilaita (ja vanhempia), ettei niissä vain voi tehdä töitä tarpeeksi hyvin. Aika ei riitä eikä jaksaminen. En pysty hoitamaan iltaisin kaikkien ongelmia, tarkistaa kokeita ja esseitä ja suunnitella vielä tuntejakin, joista päivisin menee 50% hukkaan, kun meteliä ja härdelliä yrittää suitsia. Peruskoulun oppikirjat ym. ovat kuluneita. Koulut ovat likaisia ja homeessa. Olin todella stressaantunut, joten vaihdoin alaa. Samaa suunniteltiin useissa opettajanhuoneissa.

Onhan tämä järkkyä, jos joka alalla alkaa porukka hajota! Mitä voimme tehdä, ettei yhteiskuntamme luhistu?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille alalle vaihdoit, meneekö siellä paremmin?

Vierailija
2/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puhumattakaan taiteilijoista, bloggareista ja turhista julkkiksista. Niin, ja työttömistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllähän nyt opettajien ja sairaanhoitajien työ on ihan yhtä rankkaa kun poliiseilla. NOT.

Vierailija
4/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkästään sairaanhoitajat vaan hoitajat yleensä tai vastaavat. Oletteko koskaan olleet esim laitoshuoltajana töissä sairaalassa/vanhainkodissa? Tai lähihoitajana? Näillä ihmisillä on niin paljon työtä, ettei työtä usein kerkeä tehdä edes kunnolla.

Vierailija
5/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman.

Kassalla moni asiakas kertoo olevansa väsynyt, täysin uupunut ja kyllästynyt työhönsä.

Muistan vielä 80-luvun asiakkaat, nauru raikui, vitsit sinkoilivat, töissä oli kiva olla.

Pätee itseenikin.

Vierailija
6/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkotahtisuus ja jatkuva kiire hävittää kaiken ilon työstä.

Vierailija
7/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONgelma on se, että nykyään töissä ei saa olla kivaa. Melkeinpä joka työpaikasta löytyy joku erehtymätön pätijä, ilonpilaaja ja tosikko, joka vähintäänkin loukkaantuu kaikesta. Ilmapiiri menee pilalle näiden takia ja kaikilla on kurjaa.

Vierailija
8/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykohistorioitsija Juha Siltala on puhunut näistä asioista jo vuosikausia. Mutta kukaan ei kuuntele häntä.

Vierailija
9/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 600 oppilaan yläkoulussa 312 tuen piirissä olevaa oppilasta. Erityisopettajia on 2, koulunkäynninohjaajia 2. Voit laskea, ettei apua ole tarjolla. Pienluokkia on yksi, jota pitää toinen erityisopettajista. Sillä luokalla on 4 kehitysvammaista oppilasta. Häiriköille/erityislapsille ei ole tukea tarjolla. Ryhmäkoot 23-27 oppilasta. Yritä siinä sitten opettaa, kun ryhmässä on noin 11-15 oppilasta, joilla on joku diagnoosi. Olen ollut nyt 4 vuotta töissä, ja olen joutunut menemään väliin 117 tappeluun. Kyllä, 117 tappeluun. Minua on uhkailtu puukolla 14 kertaa. Sormeni on murrettu ja minua on lyöty naamaan. Viime viikolla, kun minua taas uhkailtiin puukolla, ajattelin, että anna mennä vain... Miten noita opetat, kun yrität ilman mitään oikeuksia pitää vain kaikki hengissä? Koko ajan saa pelätä, että saa pahoinpitelysyytteen, kun on pakko mennä väliin, ettei tule ruumiita. Nuo oppilaat, jotka kävivät kimppuuni, eivät saaneet siitä paikakseen muuta kuin sossun puhuttelun.

Tämä on ihan "tavallinen" yläkoulu, eli ei edes mikään Itä-Helsingin köyhä koulu. Vanhemmat ovat pahempia kuin oppilaat, muutamat isät mm. uhkaavat palkata jonkun r#a#i#skaamaan minut. Mutta hei, palkkahan on tosi hyvä, käteen saan 1900 euroa kuukaudessa tästä ilosta!

Vierailija
10/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 600 oppilaan yläkoulussa 312 tuen piirissä olevaa oppilasta. Erityisopettajia on 2, koulunkäynninohjaajia 2. Voit laskea, ettei apua ole tarjolla. Pienluokkia on yksi, jota pitää toinen erityisopettajista. Sillä luokalla on 4 kehitysvammaista oppilasta. Häiriköille/erityislapsille ei ole tukea tarjolla. Ryhmäkoot 23-27 oppilasta. Yritä siinä sitten opettaa, kun ryhmässä on noin 11-15 oppilasta, joilla on joku diagnoosi. Olen ollut nyt 4 vuotta töissä, ja olen joutunut menemään väliin 117 tappeluun. Kyllä, 117 tappeluun. Minua on uhkailtu puukolla 14 kertaa. Sormeni on murrettu ja minua on lyöty naamaan. Viime viikolla, kun minua taas uhkailtiin puukolla, ajattelin, että anna mennä vain... Miten noita opetat, kun yrität ilman mitään oikeuksia pitää vain kaikki hengissä? Koko ajan saa pelätä, että saa pahoinpitelysyytteen, kun on pakko mennä väliin, ettei tule ruumiita. Nuo oppilaat, jotka kävivät kimppuuni, eivät saaneet siitä paikakseen muuta kuin sossun puhuttelun.

Tämä on ihan "tavallinen" yläkoulu, eli ei edes mikään Itä-Helsingin köyhä koulu. Vanhemmat ovat pahempia kuin oppilaat, muutamat isät mm. uhkaavat palkata jonkun r#a#i#skaamaan minut. Mutta hei, palkkahan on tosi hyvä, käteen saan 1900 euroa kuukaudessa tästä ilosta!

Tällaisesta kannattasi jo valittaa jonnekin ylemmille tahoille ja poliitikoille.

Vierailija
11/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet pätkätöitä huonolla palkalla, jolla ei tule toimeen. Eläkeikä tulee olemaan yhtä kituuttamista.

Vierailija
12/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ONgelma on se, että nykyään töissä ei saa olla kivaa. Melkeinpä joka työpaikasta löytyy joku erehtymätön pätijä, ilonpilaaja ja tosikko, joka vähintäänkin loukkaantuu kaikesta. Ilmapiiri menee pilalle näiden takia ja kaikilla on kurjaa.

Jep, varsinkin monet nyky työnantajat ja pomot on sellaisia että harva voi hyvin työssä.

Vierailija
13/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisesta kannattasi jo valittaa jonnekin ylemmille tahoille ja poliitikoille.

On valitettu vaikka ja minne, mutta koskaan ei ole meille edes viitsitty vastata.

Vierailija
14/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmä järjetön kiire ja järjetön vastuu on sellainen, mitä ihminen ei kestä. Ja tätähän se on nykyisin joka paikassa.

Siivoustyössä jaksaa vaikka pitäisi mennä vauhdikkaasti, kunhan työ on ns. helppoa ja joku muu ns. vastaa siitä hommasta. Sitten kun siihen kiireeseen lisätään se, että on yksin niistä työalueistaan vastuussa, pitää hoitaa materiaalitilaukset, vastaat siitä että esim. vahaukset menee oikein yms. yms. niin alkaa tulla ongelmia.

Opettaja jaksaisi sen härdellin siellä koulussa päivän aikana mutta kun päälle tulee se vastuu, joka seuraa sinne kotiin asti. Jos päivä ja oppitunnit olisivat kevyempiä, jaksaisi kantaa vastuunkin.

Hoitoalalla/sosiaalipuolella/laikkarina hoivakodissa jaksaisi sen kiireen ja nopean työtahdin ja sosiaalisen kuormituksen olla koko ajan ihmisten kanssa mutta päälle se vastuu: huomasinko nyt kiireessä tuon, muistinko kirjata sen. Annoinko oikean lääkkeen, pyyhinkö pinnat niin ettei pamahda epidemia koko taloon, myönsinkö perheelle oikean tukitoimen vai olisiko joku muu ollut parempi.

Kiireen ja vastuun päälle vielä muutosmuutosmuutos ja uudistusuudistusuudistus niin johan alkaa saikut paukkua ja eläkehakemukset lennellä. Yhtä hetkeä et saa rauhassa keskittyä yhteen asiaan kun vähintään takaraivossa naputtaa tieto että pitäisi oikeastaan olla jo tekemässä seuraavaa hommaa. Ei kunnon työtilaa, ei omia työhuoneita enää, ei välttämättä edes omaa työpistettä. Milloin tajutaan että työntekijät eivät ole robotteja ja tämä tehostaminen ja säästäminen jota viimeiset vuosikymmenet on suosittu, ei ole kestävä tie työelämässä.

Vierailija
15/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko on liian raskasta ja elämää hallitsevaa.

En edes pidä työstäni, mutta hoidan sen hyvin. Tästä johtuen elämän haluni häviää, koska raha ei riitä, vapaalka en jaksa tehdä juuri mitään ja kokoajan mietityttää, että jätänkö 2. Työni pois.

Mietin, että tätäkö on elämä laiminlyön läheisiä ja itseäni sen takia, että haslkn rahaa, jotta voin elää joten kuten sitkutellen.

Pakotiestä ei tunnu löytyvän. Olisi niin mukava joskus nauttia elämästä. Ehkäpä retkeillä, kyläillä, käydä, ravintolassa, harrastaa jne. Nämä eivät kuulu elämääni nyt, koska työ vie kaikki voimat.

Odotan innolla, jos sen perustulon saisivat sellaiseksi, että töitä voisi vähentää ja jakaa tasaisemmin, niin että olisi sopivasti rahaa kohtuullisella työmäärällä. Ehkä yleinen hyvinvointi nousisi, kun esim. 25h viikossa tai joka toinen viikko 50 h riittäisi elämiseen.

Sais työttömätkin töitä ja vajaakuntoiset jaksaisivat pidempään työelämässä.

Vierailija
16/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ottavat työnsä ihan liian tosissaan, ja se tekee kaikkien muidenkin elämästä todella raskasta. Kun monella on sen työn lisäksi elämä, niin ei oikein jaksaisi nipottaa joka pikkuasiasta pikkupalkalla. Itse en kyllä jaksaisi isollakaan.

Vierailija
17/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hiton hyvin on kyllä asiat työpaikalla jos tämä on se pahin ongelma...

Varmasti tälläiset ankeuttajat entisestään lisää sitä työn kuormitusta mutta kyllä näitäkin jaksaa jos työ on muuten ok.

Vierailija
18/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ne lähihoitajat uupuvat, kun hoitajamitoitus on mitä on. Toki myös päiväkodeissa sama juttu. Tietysti koulut ovat likaisia, koska niitä ei siivooja ehdi siivota siinä ajassa, mikä työhön on mitoitettu, kun ei haluta maksaa enempää. Tietysti erityisoppilaat ovat omillaan, kun integraatio on keino säästää. Ja lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työoloista en viitsi edes aloittaa.

Mutta millekään ei tarvitse tehdä mitään, koska ylipaisunut julkinen sektori ja koska kampaviinerit.

Vierailija
19/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos palattas takasin 50 luvulle ja alotettas uusiks tää kehitys? Missä kohtaa tehtäis toisin?

Vierailija
20/47 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Työsuojelu, AVI, työterveys, luottamusmies ja kuntasi sivistyslautakunta. Kaikista uhkailuista sekä oppilaitten että huoltajien rikosilmoitus. Pyydän, että jaksat vielä valittaa työoloista tarvittaessa kaikille noille tahoille. T. Kollega

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi