Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki plussanneet

25.02.2020 |

"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)

Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).

Kommentit (1188)

141/1188 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanamo/wannabe mami: oli mulla sellainen pieni intuitio pojasta jo alkuraskaudessa, mutta en pitänyt sitä mitenkään ehdottomana. Eli tuli silleen yllärinä joo, vaikka olisin ollut kyllä yhtä yllättynyt tytöstäkin. :D Silleen ”ooh sillä on sukupuoli!”

Ja kun oon lueskellut mitä kaikkia raskausoireita voi yhdistää poikaan ja mitä tyttöön niin ehkä suurimpana ”merkkinä” on/oli pahoinvointi. Mä pääsin aika helpolla sen suhteen omasta mielestäni. Toki mulla pahoinvointia oli, mutta verrattuna esim. tuttavaani (joka sai tytön) ei se yhtä rajua ollut. Joten jos pahoinvoinnin perusteella saan veikkailla sukupuolta vaikka wannabe mamin ja Doshikan kohdalla niin teille vois olla tulossa tytöt. :) Ja Hattaralle ja Kanelipullalle pojat. :D Nää on tietty tosi yksilöllisiä juttuja, että ei kannata ihan tosissaan noita veikkauksia ottaa.

Raskaus on tuntunut heti jotenkin paljon konkreettisemmalta kun sai tietää sukupuolen. Ei esim. kaupassakaan tule katseltua tyttöjen vaatteita kun voi keskittyä pelkästään poikien juttuihin.

Esikoinen, LA 7/2020

142/1188 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut alusta asti tyttöintuutio. En oikein edes tiedä miksi. Sen rajun 7 viikon pahoinvoinnin perusteella voisi täsmätäkin. Olen miettinyt jälkeen päin, että miten ihmeessä jaksoin käydä töissä kun samaan aikaan juoksin aina kotiin tullessa oksentamaan ja olin super väsynyt. Kai joku keskittyminen auttoi ja olen liian tunnollinen.

Sanoin että pahoinvointi on mennyt ohi ja nyt olen kahtena iltana oksentanut ruuat pihalle.. Pitää varoa mitä sanoo. Tsemppiä niille joilla pahoinvointi jyllää. En osaa antaa miten vinkkejä miten sitä voisi helpottaa, kun itselle ei auttanut mikään. Ihan sama kuinka usein tai harvoin söi. Ainoa minkä huomasin vaikuttavan negatiivisesti, oli unet. Silloin kun unet jäi lyhyeksi, oli seuraava päivä vaikeampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/1188 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mureke: Mä oon myös lukenu noita oirejuttuja ja sillä perusteella ajatellu myös, että voisi olla poika.

Ei mulla mitään sellasta fiilikseen perustuvaa arvausta ookaan. Toivon kyllä vähän poikaa, mutta tottakai tyttökin on tervetullut! Olisi vain terve lapsi 💛

144/1188 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tyttöolo ihan alusta saakka ja tyttöähän nuo lupailikin sitten 🤭

145/1188 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko väärin sanoa, että ihana kuulla, että muillakin on voimakkaita oireita :D Lähinnä siis, että on lohduttavaa, ettei ole yksin ainoa, joka näistä oireiluista kärsii. Kauheasti kun ei ole ihmisiä, jotka vois lähipiirissä samaistua tähän vellovaan oloon :D Vertaistuessa on voimaa! <3

Hurja kuulla miten rajuakin tuo, että ihan yölläkin just noussu oksentamaan :/ Onneksi helpottaa jo! En tiiä muuttuuko itellä mihinkä päin tämä vai pysyykö samana. Samaistun kans siihen, että jos on huonot unet alla, ni vaikuttaa kyllä siihen oloon. Selkeesti huonompi olo jos yöunet on olleet laadultaan huonot ja vajaat. Myös jos ei pääse päivän aikana lepäilemään, etenkin ihan vaakatasoon.

Doshika, olen päätoiminen opiskelija tällä hetkellä, ohjaan liikuntaa osa-aikaisena ja teen kaikenlaista muutakin tässä ohessa (sellaista mitä voi tehdä etänä). Tunteja olen joutunut perumaan juuri siksi, ettei musta ole vetämään esim ryhmäliikuntaa jos meinaan oksentaa joka hetki. Sitä hommaa on vaikea tehdä etänä :D Olo on muutenkin tosi voimaton ja väsymys kova. Vähän kuin ois flunssassa, joka paikkaa vähän kolottaa ja lepäillä täytyy pitkin päivää. Siinä kunnossa ei ole menemään ihmisten eteen :/ Kouluhommat onneksi onnistuu osin etänäkin ja on esim paljon ryhmätöitä eikä aina ole lähiopetusta. Paljon nykyään on verkkokursseja. Tuleva työharkka vähän jännittää. Toivotaan, että siihen mennessä olo olisi jo tasoittunut!

Joo jos oireisiin on uskominen, niin tyttö ois tulossa ;) Kiitos tästä Mureke :)

Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle

146/1188 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän siis kaiken mahdollisen tehdä etänä minkä voin :) Onneksi on aika joustava tämän hetkinen elämäntilanne! Hyvä Doshika jos sulla myös :) Kannattaa tosiaan puhua esimiehelle jos tuntuu, että olet oikeasti saikun tarpeessa. Oma terveys kuitenkin etusijalla, vaikka ei tässä sairaita olla :D Mutta hyvä ja tärkeä kuunnella myös omaa oloaan, ettei ihan selkänahasta revi menemään kaikkien muu etu edellä. Neuvolasta sanoi ihanasti, että raskaus on siitä hyvä tilanne, että keho kertoo herkemmin kun on levon tarpeessa <3 Yritän noudattaa tätä neuvoa ja olla lempeä itseäni kohtaan. Tässä tehdään kuitenkin todella tärkeää työtä ja musta on ensisijaisen tärkeää myös, että itsellä on hyvä olla tai edes inhimillinen olo!

Esikoinen 11/20

147/1188 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja onnea kaikille!

Muutaman viestin ehdin kirjoitella aiemmin alkuvuodesta tuonne vauvakuumeen puolelle, mutta sitten totesin keskustelussa roikkumisen sekoittavan vain pään, kun aloin ylitulkita kehon merkkejä. Lopetin hormonaalisen ehkäisyn vuoden vaihteessa, eikä kuukautisia sen jälkeen kuulunut. Helmikuun alkupuolella tehty raskaustesti oli negatiivinen. Viime viikolla oli vatsakramppeja ja muita menkkoihin viittaavia merkkejä, mutta vuotoa ei kuulunut. Oireet menivät ohi, mutta pari päivää sitten päätin tehdä varmuuden vuoksi raskaustestin ja kaksi tummanpunaista viivaa lävähti eteen ennen kuin ehdin laskea testitikun odottamaan. Räväytin makuuhuoneen valot päälle ja herätin miehin, mutta raukka oli niin unenpöpperöissään, ettei tainnut oikein käsittää, mitä siinä vieressä tärisin ja yritin sanoa. Päivän aikana taisi asia vasta oikeasti valjeta. 

Neuvolan ajanvarauksen nainen yritti epätoivoisesti laskeskella, milloin minun pitäisi tulla ensimmäiselle neuvolakäynnille. Viimeisistä kuukautisista ei voi laskea, koska silloin raskaustestin olisi pitänyt olla helmikuussa positiivinen. Aika varattiin huhtikuun alkuun. Tein vielä neuvolapuhelun jälkeen viikkonäytöllisen testin, josta tulokseksi tuli 3+ viikkoa hedelmöittymisestä, eli rv 5+. Auttoi se vähän pienentämään haitaria, mutta silti ärsyttää, kun ei tiedä, kuinka pitkällä oikeasti mennään. 

Nyt mietin, pitäisikö varata aika varhaisultraan. Nettisivulla sitä suositeltiin, jos raskausviikkojen arvioinnissa on epäselvyyttä. Jos ensi viikolla sellaiseen menisin, olisi vähintään rv 6, joten siitä voisi saada jotain irtikin. Kuitenkin mietin, onko sinne meneminen turhaa hössötystä, jos mitään huolestuttavia oireita ei ole. Te jotka olette käyneet varhaisultrassa, koitteko sen kannattavaksi? 

Tällä hetkellä oireet ovat todella vähäiset. Välillä pientä vatsan kramppailua, nännien kutinaa ja yleistä väsymystä, mutta muuten kaikki tuntuu kovin epätodelliselta. 

LA 10/20, ensimmäinen tulossa

148/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin ainakin hyvänä varhaisultran. Minua jännitti, että sijaitseehan se oikeassa paikassa ja kuinka monta sikiötä. Ja oli aivan ihanaa nähdä kun sydän sykki. Hintaa tuli vähän yli 200 e mutta oli sen arvoista. No heti seuraavana päivänä tosin loppui vähäisetkin oireet joten samat mietinnät alkoi ultran jälkeenkin. Auttoi joo hetkeksi mutta nyt vain odotan ekaa ultraa onko kaikki vieläkin hyvin. Kävin 7+6. Yhden kerran olen oksentanut, hajusta, en pahasta olosta.

Hei te ketkä olette käyneet jo alkulabrat. Siinähän pitää viedä myös virtsanäyte. Oliko virtsanäyte otettava heti aamulla, vai voiko sen viedä vasta iltapäivällä? Mistään en löydä tietoa. Nämä siis seulontoihin liittyvät labrat mihin sai lähetteen ensimmäisellä neuvola käynnillä.

149/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuminnis kirjoitti:

Hei te ketkä olette käyneet jo alkulabrat. Siinähän pitää viedä myös virtsanäyte. Oliko virtsanäyte otettava heti aamulla, vai voiko sen viedä vasta iltapäivällä? Mistään en löydä tietoa. Nämä siis seulontoihin liittyvät labrat mihin sai lähetteen ensimmäisellä neuvola käynnillä.

Mulla on se labra ensi viikolla. Mä sain ohjeeksi, että virtsanäyte on otettava aamulla (pitää olla pidempään ollutta virtsaa) MUTTA se näyte kestää kyllä sitten hyvänä vaikka sen toimittaisi labraan vasta iltapäivällä.

150/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo kyllä mitään virtsanäytettä vienyt missään vaiheessa mihinkään 🤔 Neuvolakäynnin aluksi kerran testannut itse, en muista mitä siitä edes testataan. 🤔

Meillä puoliväli ohitettu, nyt 20+1 😍

151/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisultrassa oon myös ite käynyt kasiviikon tienoilla, koin tosi kivana! Pk-seudulla ja Tampereella saa ultrat noita Terveystaloja ym halvemmalla, alle satkulla.

Oisin itsekin käynyt vielä niskaturvotusultran ja rakenneultran välissä selvittämässä sukupuolen yksityisellä, jos olisin tiennyt tuosta Tampereen halvemmasta vaihtoehdosta aiemmin. Nyt kun rakenneultraan on enää reilu viikko, ei viitsi enää mennä 😁

152/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattara kirjoitti:

Pikkuminnis kirjoitti:

Mulla on se labra ensi viikolla. Mä sain ohjeeksi, että virtsanäyte on otettava aamulla (pitää olla pidempään ollutta virtsaa) MUTTA se näyte kestää kyllä sitten hyvänä vaikka sen toimittaisi labraan vasta iltapäivällä.

Okei hyvä tietää, ja labrojen ajalla tuskin on väliä vaikka ottaisi iltapäivällä.

153/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuminnis labrojen ajalla ei tosiaan ole väliä :) Missäs kohtaa sä nyt menitkään? Me taidetaan olla aika samoissa, mulla tänään 9+3

Marsu1987 en nyt muista mitä kaikkea mistäkin näytteestä tutkittiin kun kaikki tieto tuli kerralla, mutta kyllä tän lisäksi on myös se neuvolaan annettava virtsanäyte.

Hyvää viikonloppua kaikille! Täällä ainakin ihana auringonpaiste! 🌞

154/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattara kirjoitti:

Pikkuminnis labrojen ajalla ei tosiaan ole väliä :) Missäs kohtaa sä nyt menitkään? Me taidetaan olla aika samoissa, mulla tänään 9+3

Marsu1987 en nyt muista mitä kaikkea mistäkin näytteestä tutkittiin kun kaikki tieto tuli kerralla, mutta kyllä tän lisäksi on myös se neuvolaan annettava virtsanäyte.

Hyvää viikonloppua kaikille! Täällä ainakin ihana auringonpaiste! 🌞

Mulla tänään 9+1. Aika samoissa mennään :).

155/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Blanche ja tervetuloa mukaan! :) Voin kuvitella, että kaikki tuntuu vielä hyvinkin epätodenmukaiselta. Se on ihan luonnollista :) Itsellä oli ihan samat fiilikset. Meillä oli yritystä noin 6-7 kk:tta takana (noin 7 tai 8 kiertoa, pudottiin jo tarkoista laskuista), joten en uskonut, että plussa kierrossakaan mitään olisi voinut tapahtua. Tuntuihan se aivan uskomattomalta kun niin monta kiertoa ollut eikä mitään lopputulosta (paitsi muutamassa EHKÄ pientä yritystä). Miksi muka JUURI NYT?! Niin kyllä vaan, vahva plussa tuli täysin yllättäen ja vieläkin vähän äimän käkenä, että tosissaanko tässä pikkuinen kulkee matkassa! Nyt ehkä jo vähän ehtinyt tottumaan ajatukseen, mutta on se silti hämmentävää ja annan luvan ollakin. Onhan tämä todella ihmeellistä! 

Mulla sattui osumaan gyne tutkimukset muista syistä rv 5+4, jolloin ei pystytty tarkkaan sanomaan näkyikö sikiö varmuudella vai ei. Ruskuaispussi kuitenkin oli ihan selkeä ja gynen mukaan antamassa kuvassa merkitsi missä ajatteli pikkuisen sijaitsevan (ihan pienen pieni himmeä häivähdys <3). Kaikki näytti siis viittaavaan juuri oikeisiin viikkoihin ja muutenkin olevan normaalisti. Ei esim kohdun ulkoisen raskauden epäilyä.

Kerron tämän siksi, että älä ainakaan varaa liian aikaisin sitä varhaisultraa, että varmasti siellä jotakin näkyy :) Mulla jos ois ollut viikko/kaks eteenpäin sattunut olee se aika, ni ois varmasti jo jotakin paremmin näkynyt.

Itsellä nyt appin mukaan 7+1, joten nyt varmaan voisi jo mennä, mutta tuskin mennään. Eka neuvola on ensi viikolla ja siitä sitten lähete sinne ekaan ultraan.

Eilen oli harvinaisen hyvä olo ja ehdin jo innostumaan, että tämä pahin huonovointisuus ja väsymys olisi nyt taputeltu. Oli enemmän virtaakin tehdä asioita :) NOUP, tänään on taas toisin! Koko aamupäivän yrittänyt lähteä ulkoilemaan mutta tuloksetta. Aina kun olen yrittänyt pyristellä itseni ulko-ovelle, iskee vain pahempi olo ja heikotus. Tässä sitten vedelleyt pitkäkseen ja nukahdellut. Ei auta kun kuunnella oloaan ja mennä sen mukaan. Alkaa vaan tuntua jo kropassa ja pääkopassa tämä jatkuva sisällä olo ja treenaamattomuus. Ihan kuin olisi tosiaan vatsatautia sairastanut. Noh täytyy vain iloita ja nauttia, että tärkeän asian edessä tässä tekee töitä <3 Toisaalta tuo vellova koronaviruskin tekee sen, ettei tee edes kauheasti mieli liikkua ihmisten ilmoilla ja tosi paljon menoja peruuntunutkin siitä johtuen. Eli ehkä ihan hyvä saumaan nyt sitten tämä! Ainoa huoli on se, kun elää itsekin tällaisessa "poikkeustilassa", ettei tee esim mieli kuin mehujäätä ja jäisiä mansikoita, että toivottavasti kaupat ei ihan tyhjene niistä ainoista asioista joita tekee mieli :D

Esikoinen 11/20

156/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissanäyte kiikutetaan labraan samalla kun otetaan seulonta verikokeet. Tärkeää on kirjata ylös kuinka kauan pidätettyä pissaa, mutta piti olla ollut rakossa useamman tunnin. Eli järkevin ottaa aamulla.

157/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, ei mullakaan ollut kyllä mitään pissanäytteen viemisiä tossa alkuvaiheessa. Ainoastaan ekassa neuvolassa piti olla pidätettynä n. 4h pissaa ja neuvolatäti sitten ”tutki” sen, en vaan muista mitä kaikkea. Ainakin virtsan proteiini ja sokeri(?). Ja aina ennen neuvolaa pitää (ainakin täälläpäin) antaa pissanäyte. Kai nää taas on niitä asioita jotka vaihtelee paljon paikkakunnittain. 🤷🏻‍♀️

Puhelimen appeista mulla on käytössä kans toi Preglife ja Raskaus+. Ja Flo, jota aiemmin käytin vain kierron seuraamiseen.

Esikoinen, LA 7/2020

158/1188 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/37a735e8-7ac2-47ad-8460-0bb4aecc…

Oi voi, toivottavasti sekä äiti että lapsi selviävät 😢 Hieman jänskättää mennä tän talvilomaviikon jälkeen töihin. Työ asiakaspalvelua ja altistumista mahdoton välttää.

159/1188 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin pissanäytteen seulontalabroissa silloin rv 10 ja sen jälkeen on stiksattu joka kerta sekä neuvola- että lääkärikäynnillä. Näissäkin vissiin paikkakuntakohtaisia eroja aika paljon :)

Mut yllätettiin tänään ihan täysin, puolison kanssa käytiin kaupassa niin sillä aikaa oli kaverit, sisko ja äiti järjestänyt meillä vauvajuhlat! Olin kyllä aivan äimänkäkenä, en oo kauheen tunteellinen tyyppi mut näissä hormonihuuruissa porasin ku pikkulapsi :D

Tänään rv 29+6!

160/1188 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin tänään ilmeisesti palkattomalle vapaalle korona-uhan vuoksi. Oon siis koulussa töissä. Meillä kunnassa todettu ensimmäinen tartunta lapsella, ja altistuneita on karanteenissa meidänkin koulusta. Kunta ei päättänyt kuitenkaan koulujen ovia sulkea, mutta itsestä töihin meno ei tuntunut turvalliselta. Vuosi tätä potkivaa pikkuihmettä työstettiin, en ota kyllä noin suurta riskiä että koronan nyt saisin ja esim synnytys käynnistyisi / jouduttaisiin syystä tai toisesta käynnistämään. Rv20 menossa, ei tuolla pienellä ole kuitenkaan mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä kohdun ulkopuolella. Aiemmin osasin suhtautua koko koronaan suht lunkisti, mutta nyt osui kyllä jo liian lähelle.