Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki plussanneet

25.02.2020 |

"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)

Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).

Kommentit (1188)

121/1188 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsu1987, ihan sama huolenaihe täällä. Taas pari päivää mennyt ilman, että tuntuu mitään liikkeitä, eikä ole edes doppleria. :S Kai tämä on normaalia vielä näillä viikoilla. Hitusen lohduttaa se, ettei tässä vaiheessa voi asiaan oikein vaikuttaa, jos jotain olisikin sattunut. Lasken jo päiviä seuraavaan ultraan, johon on vajaa 3 viikkoa.

Mannapuuro ai siis sykkeen pystyy jossakin vaiheessa kuulemaan myös ilman doppleria?

Esikoista odotamme, LA 8/2020

122/1188 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanamo, juu, puolen välin jälkeen on mahdollista kuulla. Mies on sitä mieltä että hän kuulee sykkeen. Sitä pitää vain malttaa etsiä, ihan kuin dopplerillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
123/1188 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli vähän aikaa sitten tuo sama huolenaihe, kun yhtäkkiä ei potkuja tuntunut koko päivänä :D Yritin kuunnella dopplerillakin mutta en löytänyt kuin istukan äänet ja sitten olikin jo kiire lähteä töihin. Melkein itku kurkussa googlettelin kaikkia keskenmenon oireita ym, mutta myöhään illalla tuntui sitten potku! Vitsi mikä helpotus se oli. Oli tosiaan varmaan kääntynyt vaan potkimaan selkää.

Tällä viikolla käytiin rakenneultrassa: kaikki oli hyvin, painoa oli 360 grammaa ja vastasi noin 3-4 päivää pienempää kuin viralliset viikot. Mutta se oli ihan odotettavissakin kun neuvola käyttää sitä 28 päivän laskuria, ja mun viimeinen kierto oli pidempi = ovulaatio myöhempään. Ja tokihan siellä selvisi myös sukupuoli, meille tulee poika! 💙 Tyyppi potkaisi ultra-anturiakin oikein lujaa, kätilöä nauratti :D Poitsu lymyili/lymyilee perätilassa kätilön mukaan, onkohan sillä jotain vaikutusta johonkin näillä viikoilla? En tajunnut kysyä.

Esikoinen, LA 7/2020

124/1188 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuitte tuosta dopplerista. Itsekin googletin sitä ja ymmärsin, että se ei välttämättä ole ihan turvallinen käyttää, etenkään liian aikaisin? :o Jotenkin ihan säikähdin enkä sitten edes lukenut enempää.

Esikoinen la 10/2020. 💜

125/1188 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua kun mun tekee mieli nyt kaikkea mättöruokaa. Katsoin sattumalta Grillit huurussa -ohjelmaa ja kuola valuu niistä hamppareista. Ja vielä pari tuntia sitten mun teki mieli imellettyä perunalaatikkoa, vaikken koskaan ole siitä erityisemmin pitänyt. Toisaalta nyt raskaana ollessa oon syönyt perunaa perunan muodossa varmaan enemmän kuin vuoteen. 😅

Esikoinen, LA 7/2020

126/1188 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Taidan liittyä mukaan keskusteluun. Kirjoittelin tovin tuolla Haaveena vauva 19/20 ketjussa ja tällä hetkellä tosiaan esikoistytärtä odotetaan toukokuussa saapuvaksi, menossa on tänään 29+0, ensi viikolla paukkuu sitten toivon mukaan vikat kympit 😃

Mun raskaus on ollut lähes oireeton tänne noin rv 25 saakka, ei ollut kertaakaan pahoinvointia, tissit ei kauheammin kipeytyneet, ei vuotoja ei mitään. Nyt luonnostaan yliliikkuvat nivelet on ottaneet itseensä ja olen nyt vielä tämän viikon sairaslomalla. Yhteensä sain 2 viikkoa neuvolalääkäriltä.. toivon mukaan kärsisi sitten vielä töitä tehdä viimeiset 5 viikkoa ennen äippälomaa 😌

Jotenkin aika menee nyt tosi hitaasti, kun ei ole mitään mitä odottaa synnytystä lukuun ottamatta. Ei enää ultria, ainoastaan neuvolakäynnit noin kerran kuussa. Toki ne taitavat nyt tihentyä loppuajaksi. Painoa on tullut nyt 7 kg mihin oon tosi tyytyväinen, meinaan oon kyllä syönyt tosi huonosti ja herkkuja kuluu😅

127/1188 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellurei ja hellät tunteet! Terkkuja pahoinvoinnin valtakunnasta :D Tää olo on ollut jotain ihan jäätävää! Laatta ei VIELÄ ole lentänyt, mutta pöntöllä oon käynyt kyllä useamminkin yökkimässä. Ei oo väliä kuinka lyhyt tai pitkä ruokailuväli on, mitä syö tai ei syö, mutta paha olo on ja pysyy! Välillä on hetkiä kun on parempi olo, huom EI hyvä olo, mutta parempi olo. Silloin yritän änkeä kaiken mahdollisen mitä suuhuni saan. Siltikin usein paha olo iskee jo hetken päästä. Tuntuu kuin olisi jokin vatsatauti. Tiiättekö kun kaikki mikä menee alas, tahtoo tulla ylös tai ainakin yrittää. Kaikki syöty vaan pyörii vatsassa levottomasti ja vatsaan jopa ajoittain koskee jos syö vähän enemmän. Joinain päivinä olen onnistunut huijaamaan itseäni syömään jopa kokonaisen aterian! Ne on hyviä hetkiä. Pääsääntöinen ravinto saldo on kuitenkin kasa hedelmiä eri muodossa, smoothiet, kivennäisvesi, jogurtit. Ateriat on ihan mini kokosia ja mä oon laihtunutkin kun ruoka ei vaan meinaa mennä alas. Jopa nieleminen on epämiellyttävää. Mulla ei oo lainkaan ruokahalua :/

Keskustelin neuvolan puhelinpalvelun kanssa, että itsellä on huoli saanko kaiken tarvittavan muksua varten ja tapasin siksi neuvolan neuvosta ravitsemusterapeutin. Se oli kuitenkin ennen tätä pahempaa pahoinvoinnin alkua, joten ne sanoi, että ois hyvä jos tulen uudestaan. Mulla siis niin paljon ruokarajoitteita, kuten maitoallergia, vilja-allergia (vehnä, orha, ruis) niin koin, että on hyvä tsekata, että saan kaiken tarvittavan. Varsinkin nyt kun tämä on tällaista närppimistä. Pahoinvointi ei kata vain aamua, vaan jatkuu pitkin päivää ja iskee illalla taas kovemmin. Kaikki mitä tekee mieli, en voi syödä :D Eli mm ruisleipä. Huoli on kova, saako pikkuinen nyt kaiken mitä tarvitsee vai aiheutanko tällä hänelle jotakin vahinkoa :( Tiedän kuitenkin hyperemeesistä kärsineitä äitejä, ketkä on saanut ihan terveitä muksuja vaikka koko raskaus on ollut yhä oksentamista ja tiputuksessa oloa. Kai sitä sit ne kaikki tärkeimmät ravintoaineet kuitenkin sinne perille asti menee. Ainakin toivon todella niin <3 

Tähän lisäksi väsymys on kova ja olen ihan sellaisessa sumussa jatkuvasti. Suoraan sanottuna aika zombie olo :D Mutta kaikki on sen arvoista! <3 Puolisokin kiusoitteli, että tätähän sinä halusit ja tuli paijaamaan kun nuokuin pää pöntössä.

Ihana kuulla kun osalla on jo niin pitkällä, että liikkeitä jo tuntuu valtavasti :) Varmasti myös huoli teillä läsnä jos liikkeitä ei ole. Voin vain kuvitella. Sitä itsekin miettinyt, että tämä on tästä eteenpäin vain yhtä huolehtimista :D Kaikki huolettaa raskaudesta syntymään ja siitä vielä eteenpäin. Vaikea sanoa mitään mikä rauhottaisi mieltä kun itselläkin huolet nousevat useasti yhdestä jos toisesta asiasta esille. Täytyy vaan osata jotenkin luottaa, että kaikki sujuu hyvin :) Ei tässä kai muu auta!

Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle

128/1188 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Latasin nyt ekan raskausappin. Preglife taisi olla sen nimi! Hauska sieltä seurailla viikko viikolta missä mennään :) Mitä appeja muilla on? Appi kuitenkin laski raskauden hieman pidemmälle ja LA:n aiemmaksi kuin itse nettilaskureilla sain 26:n päivän kierrolla. Neuvolasta puhelimessa laski 28:n päivän kierron mukaan. 

Esikoinen 11/20

129/1188 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten katsoneet Yle Areenasta tätä Imettäjät-sarjaa? Ajattelin ensin, että ei varmasti ole yhtään minun tyylinen sarja, mutta aloitin eilen katsomaan ja juuri lopetin viimeisen jakson. 🙈

Esikoinen la 10/2020. 💜

130/1188 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon Doshika itseasiassa joskus sen katsonut, mutta siitä on jo aikaa. Mun mielestä jo vuosia. Oiskohan se tullut nyt uudestaan sinne vai ollut siellä koko ajan. Mä en jotenkin pitänyt siitä, tai näin ainakin muistelen. En kyllä edes muista miksi :D Mutta jotenki jäi sellainen olo. Vai olikohan se joku toinen sarja :D Mutta se Netflixin vauvasarja kiinnostelee kyllä ja sen ajattelin tsekata kun ehdin :) 

Onko muuten antaa vinkkejä hammaslääkäriin? Mulla ois edessä se koitos ja tän pahoinvoinnin kanssa vähän jännittää, että mitäköhän siitäkin tulee :/ Onko kellään kokemuksia? Multa lohkes hammas ja pakko käydä korjaamassa se.. 

Esikoinen 11/20

131/1188 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doshika juu mä katsoin. En ois kiinnostunut ilman tätä vauvahaavetta, mutta tässä tilassa menee kaikki missä on raskaana olevia tai vauvoja 😍🙈 En myöskään normaalisti itke tv:n äärellä, mut nyt vollotan aina, kun joku synnyttää tai näkyy jollain tapaa kaltoinkohdeltu lapsi jossain sarjassa tai leffassa. :D

Tervetuloa mukaan Räpätäti, oot jo hurjan pitkällä! Helppoa kyllä kuvitella, että aika menee tuossa vaiheessa hitaasti. Toivottavasti nivelvaivat menee parempaan päin.

Mureke mukava kuulla, että teillä oli ultrassa kaikki hyvin! Osasitko odottaa poikaa vai tuliko yllätyksenä? Mulla on jostain syystä tyttöfiilis omastani. Potkuja on onneksi taas tuntunut eilen ja tänään. Nyt on ollut kans pari päivää kummallista pistelyä. Jouduin eilen pysähtymään kävelylenkillä, kun tuntui pistos lonkkaluun vieressä vähän samaan tapaan kuin joskus pistää kylkeen juostessa. Meni kuitenkin ohi, niin jospa tääkin ihan normaalia.

Wannabe mami täällä on sama sovellus käytössä. Hammaslääkäri ei kyllä kuulosta kivalta pahoinvoinnin kans samaan aikaan 😬 Onko sulla joku hetki päivästä, jolloin on vähän parempi olo? Jos saisi ajan varattua siihen? Mulla pahoinvointi usein katosi takaa-alalle julkisilla paikoilla ja pystyin jotenkin tsemppaamaan ja olemaan oksentamatta. Sitten kotiin tultua senkin edestä :D

Esikoista odotamme, LA 8/2020

132/1188 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wannabe mami mulla on käytössä myös tuo Preglife ja lisäks Raskaus+, ensin mainittu tosin enemmän käytössä ja tykkään kyllä siitä :)

133/1188 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tervetuloa Räpätäti! :) Unohtui tossa sanoa. Raskauspää ei ihan toimi :D Joo mä katoin, et toi preglife oli ladatuin ja valitsin siks sit sen. Piti poistaa kylläkin muita appeja kun mulla puhelin ihan tukossa :D Oot kyllä jo tosi pitkällä raskauden kanssa. Varmaan tosi jännää kun H-hetki lähenee lähenemistään, vaikka tosin sanoit, että aika matelee kun ei ole mitä odottaa nyt enää. Paitsi tietty itse vauvaa :) Eiköhän aika mene kuitenkin nopeasti. Vaikka voin kyllä samaistua tuohon ajan hitauteen! Nyt tuntuu, että kaikki matelee, vaikka päivät kuitenkin vilahtavat ohi. Nyt on sen verran rauhallisempi tahti kuin tuossa aiemmin keväästä. Tämän olonkin puolesta ihan pakko on ollut ottaa iisisti.

Onnea Mureke pienestä pojasta! :) Samoja kyselen kuin Vanamo, että oliko odotuksissa poika vai yllättikö? Miten muilla ketkä ei vielä sukupuolta tiedä, onko veikkauksia sukupuolesta? Vanamo sanoitkin jo, että tyttö fiilis :) Mä oon aina jotenki uumoillu, että mun puoliso tekee vaan tyttöjä :D Haha, kuulostaa ehkä hassulta mutta oon aina sanonut, että hän on sellainen "tytön tekijä" ja olis varmasti super ihana isi just tytölle jonka kans bondailla. Itsellä ehkä poika tuntuis luontevalta, mutta tosiaan kunhan lapsi on terve, niin millään muulla ei ole väliä <3 En kyllä kuitenkaan osaa vielä varmaksi sanoa, mutta veikkaisin ehkä kuitenkin sitä tyttöä. 

Hammaslääkäri osui aikaiseen aamuun, joten selvisin siitä hengissä! Jes! Pahin olo alkaa ehkä siinä vähän ennen puolta päivää. Tai se nousee aina aamusta pahimmilleen siihen kohti. Aamuisin on suht tasanen olo kunnes syön ja alkaa tuntua, että vatsahapot työntää ruokaa ylös päin. Jostain luinkin, että raskauden aikana jotenkin se suoliston toiminta muuttaa päinvastaiseksi. Siitä johtuisi pahoinvointi ja oksentelu. Lopu jo!-sivustolta löytyy infoa raskauspahoinvoinnista jos kiinnostaa lukea aiheesta lisää :) Se oli erään tutkimuksen tuotosta käsittääkseni. Tosin olo saattaa mulla vaihdella päivästä toiseen vähän eri tavalla. Nyt näyttää siltä, että se pahin momentti tosiaan nousee aina aamusta klo 8-12 kunnes on huipussaan, sitten se pyörii siinä vähän vaihdellen päivän mukaan ja tasasin hetki on siinä klo 16-19 välillä, kunnes illalla alkaa taas kunnon rumba.

Vähän on mieli ollut maassa tästä olosta johtuen, kun ei ole täysissä voimissaan ja tää vaan jatkuu. Olo on kuin olisi vatsataudissa mikä ei vaan helpota, myös jatkuva kuumeinen olo. Liikkuminen on jäänyt, ulkoilu on jäänyt, sosiaalinen elämä on jäänyt. Kunhan makoilen, käppäilen sisällä ympäriinsä ja koitan pitää itseni hengissä. Aika selviytyjämoodi päällä. Olen muutaman kerran itkeskellyt kun on niin loppu. Voimat on ihan tipo tiessään. Tämä kuitenkin ajoittaista ja tiedän, että tämä kaikki on sen arvoista <3 Sitä on hyvä itselleen muistutella, vaikka pää pöntössä tuhrustaakin itkua :D

Miten muilla mielealat on menny? Onko ollut enemmän ups kuin downs?

Esikoinen 11/20

134/1188 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon joutunut perumaan myös joitain menoja, kun ei tää olo ole antanut periksi. Olo on kerta kaikkiaan ollut niin kehno, etten ole esim ollut joinain päivinä työkykyinen :/ Pahoinvointi ja väsymys sen lisäksi, ovat niin ankaria, plus syömättömyys ja juomattomuus, ettei minusta ole ollut menemään ihmisten ilmoille.

Enkä ole kertonut raskaudesta, joten jos raahautuisinkin puolikuntoisena paikan päälle, olisi selittämistä siinä, miksi näytän krapulaiselta ja niin huonovointiselta :D Tää on tällain piileskelyvaihe ennen kun sitten alkaa kertoa ihmisille. Oi, se ois niiiiiin helppoa kun vois vaan suoraan sanoa mistä on kyse. Niin moni ymmärtäis paremmin, eikä itellä tulis niin syyllinen olo!

Ootteko muut joutuneet perumaan menoja? Tai kikkailemaan jotenkin olon kanssa? Vanamo sanoitkin, että sulla oli "sosiaalinen" tai "julkinen" hyvinvointi :D Mutta sit sen jälkeen iskikin pahempi olo. Mä huomaan kans, että se väsymys ja pahoinvointi ruokkii toisiaan. Kun on huono olo, väsyttää enemmän ja kun väsyttää, on huonompi olo. 

Esikoinen 11/20

135/1188 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Räpätädillä, mullakin on ollut fyysisesti helppo raskaus (ainakin tähän asti). Tiedä sitten mitä tuleva pitää. :D Alkuraskaudessa pahoinvointia oli ja oksensinkin, mutta sain olot pidettyä hyvin kurissa jatkuvalla syömisellä. Mun käsilaukkukin pullotti ruokavarastojen takia. :D Oksennus tuli aina aika yllättäen, sitä ennen saatoin voida ihan hyvin. Menoja ei onneksi tarvinnut perua, vaikka toisaalta en alkuraskauden aikana mitään ylimääräistä sopinutkaan juuri siltä varoin että joudun perumaan.

Noista vauvan liikkeistä vielä, luulen että vauvan asento vaikuttaa siihen miten hyvin potkut tuntee. Yksi päivä hän oli koko päivän pää alaspäin (tai näin uskon) koska potkut tulivat todella ylös ja voimalla. Eilen ja tänään taas sellaista pientä ilmakuplamaista kupluttelua aivan alavatsalla, eli olisko hän taas kääntynyt vaakaan tai pää ylöspäin.

136/1188 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt myös useamman päivän ollut huono olo aamusta iltaan. Eilen ja tänään juuri näihin aikoihin helpottaa, mutta iltapäivällä se alkaa taas. Eilen maistui jopa pitsa parin tunnin ajan ja sitä sitten söinkin. Mulla on myös fiilis vähän maassa, koska on vaan niin huono olo. Teen töitä kotoa käsin, mutta päätin, että jos tämä jatkuu tällaisena, niin aion kyllä kertoa esimiehelle ja lepäillä hyvällä omallatunnolla. Teen isoja rahaan liittyviä päätöksiä, joten en todellakaan koe olevani työkykyinen koko aikaa, mitä yritän väkisin työskennellä... onneksi sentään saan olla kotona! Miten sinä, wannabe mami, minkälainen työjärjestely sulla on? Oletko ollut siis ihan töistä pois vai sinnitellyt?

Tämä pahoinvointi tuli kyllä ihan yllätyksenä. Heräsin yöllä vessaan ja oli ihan älyttömän paha olo. Tämä vie kyllä oikeasti elämänhalun. 😅 En haluaisi valittaa ja pitikin mennä sanomaan, että saisinpa raskausoireita... Helpottaisipa tämä jo! Ei huvita nähdä ketään tai olla sosiaalinen. 😑

Esikoinen la 10/2020. 💜

137/1188 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alun pahoinvointi (vk 8-14) oli kotona aina pahimmillaan, riippumatta vuorokauden ajasta. Töissä meni hyvin, en tiedä miksi. Mutta aina kun tulin kotiin ja heitin vapaalle, niin oksetti eikä mikään maistunut. Ja yleensä joka päivä oksennus lensikin, jopa keskellä yötä piti nousta oksentamaan ja syömään. En ollut töistä pois päivääkään ja tein kouluhommiakin sivussa.

Täällä on nyt rv 19. Liikkeet tuntuu säännällisen epäsäännöllisesti, nyt viikon ajan päivittäin. Maha kasvaa ja oon joutunut siirtymään äitiysvaatteisiin mitä en vielä yksiä farkkuja lukuunottamatta omista. Ärsyttää shoppailla äitiysvaatteita, kun niitä ei saa mistään ja joutuu tilaamaan kokeilematta.

138/1188 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh valtavasti tsemppiä teille, jotka kamppailette pahoinvoinnin kanssa - kuulostaa tosi rankalta!

Meillä tuli tänään 6. raskausviikko täyteen ja uskaltauduin sen kunniaksi jopa soittamaan neuvolaan ja varaamaan meille ensikäynnin. Mies jo uhkasi, että se soittaa jos minä en soita. 😅 Todella varovaisesti siis edetään täällä edelleen.

33/33, 1. yritetty 08/19 lähtien, km 03/20

139/1188 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pahoinvointi on ollut maltillista. Mulla on ollut huonoa oloa, jos ollu liian pitkään syömättä / syönyt liikaa, mutta eilen ja tänään tuntui, että mahassa velloi vaan syömisen jälkeen. Sopis mulle, jos ei sitä niin oliskaan :D

Enemmän mua on vaivannu väsymys. Muutamana päivänä oli jo aika epätoivoinen olo kun tuntui, ettei jaksa mitään aamusta asti. Ihan uskomatonta miten voi olla veto pois. Ei onneksi niin paha ihan joka päivä, mutta huomaan että loppuviikkoa kohti väsymys pahenee vaikka yritän nukkua PALJON.

Aika pitkälti arki mennyt pari viikkoa niin, että töissä käy, lenkittää koirat ja makaa sohvalla 🙄 Ehkä tää kohta helpottaa!

140/1188 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä tosiaan kaikille pahoinvoinnin kanssa kamppaileville! Se on varmasti kamalaa.