Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki plussanneet

25.02.2020 |

"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)

Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).

Kommentit (1188)

1041/1188 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö ketju on hengissä? 🙂 Täällä juuri plussanneena olisi kiva jakaa kokemuksia vastaavassa tilanteessa olevien kanssa! ❣️

1042/1188 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen viime viikon plussasta asti vilkuillut, että onko täällä elämää mutta aika hiljaiselta näyttää :D

Olisi myös kiva päästä jakamaan kokemuksia muiden kanssa, kun itsellä ensimmäinen vasta tulossa ja kaikki uutta ja jännittävää! Tällä hetkellä meneillään viikko 5+3 ja ensimmäiseen neuvola-aikaan vielä melkein kuukausi aikaa. Tässä välissähän ehtii säikähtää monta kertaa, kun ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei...

Onko muilla plussanneilla ollut näin aikaisilla viikoilla koviakin kipuja kohdun seudulla? Luin netistä, että voi olla ja olisi ok jos menee ohi, mutta silti nyt mietityttää. Tähän asti olen ollut lähes oireeton lukuunottamatta ihan pieniä mekkamaisia jomotuksia silloin tällöin, mutta eilisaamusta asti jomotus on ollut aika jatkuvaa, mutta ei kokonaisuutena mitenkään kivuliasta. Kuitenkin eilen iltapäivällä sitten jomotus yltyi todella kovaksi poltteluksi jota kesti ehkä viisi minuuttia ja normaali lähes huomaamaton jomotus palasi. Verta ei ole tullut tippaakaan plussan jälkeen, eli voisiko tämä olla vielä normaalia kohdun kasvua/verenkierron lisääntymistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1043/1188 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös plussa tehty viikko sitten ja eka raskaus kyseessä! Kaikki on niin jännittävää ja tarkkailee oloa jatkuvasti. Viikot 5+1 menossa 😊 Mulla myös ollut jatkuvaa jomotusta ja tunnetta, että jotain alavatsassa on erilaista. Vähän menkkamaiset mut ei kuitenkaan, tuntuu kuin ois joku vesi-ilmapallo laitettu vatsaan. Nopeat nousemiset vihlaisee ja vähän etovaa oloa on tiettyihin ruokiin. Tuntuu myös että hajut voimistunut tosi paljon 😅

Kovasti odotan kyllä ekaa neuvolaa ja varhaisultran varasin hetken mielenrauhan saadakseni 13.9.💜

1044/1188 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Almmaria kirjoitti:

Minäkin olen viime viikon plussasta asti vilkuillut, että onko täällä elämää mutta aika hiljaiselta näyttää :D

Olisi myös kiva päästä jakamaan kokemuksia muiden kanssa, kun itsellä ensimmäinen vasta tulossa ja kaikki uutta ja jännittävää! Tällä hetkellä meneillään viikko 5+3 ja ensimmäiseen neuvola-aikaan vielä melkein kuukausi aikaa. Tässä välissähän ehtii säikähtää monta kertaa, kun ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei...

Onko muilla plussanneilla ollut näin aikaisilla viikoilla koviakin kipuja kohdun seudulla? Luin netistä, että voi olla ja olisi ok jos menee ohi, mutta silti nyt mietityttää. Tähän asti olen ollut lähes oireeton lukuunottamatta ihan pieniä mekkamaisia jomotuksia silloin tällöin, mutta eilisaamusta asti jomotus on ollut aika jatkuvaa, mutta ei kokonaisuutena mitenkään kivuliasta. Kuitenkin eilen iltapäivällä sitten jomotus yltyi todella kovaksi poltteluksi jota kesti ehkä viisi minuuttia ja normaali lähes huomaamaton jomotus palasi. Verta ei ole tullut tippaakaan plussan jälkeen, eli voisiko tämä olla vielä normaalia kohdun kasvua/verenkierron lisääntymistä?

Testasin ja plussasin kun menkat oli n. viikon myöhässä, ja plussaa seuraavana päivänä automatkalla tuli pari minuutin-kahden kestävää alamahakramppia, mikä tuntui ikävältä ja heti ajattelinkin, että noniin, menikö jo kesken ennenkuin ehti kunnolla alkaakaan. Vuotoja ei kuitenkaan tullut joten ilmeisesti juurikin kohdun kasvukipuja.

Muistan kyllä elävästi kuinka henkisesti raskasta aikaa nuo ekat viikot oli, kun mistään ei päälle päin huomannut saati tuntunut että olis raskaana, eikä pitkään aikaan muutenkaan huomannut. Piti vain koittaa luottaa siihen, että kyllä se pysyy matkassa, mutta jos ei pysykään, niin siihen(kään) en voi juuri vaikuttaa, kuin sen verran että pidän itsestäni hyvää huolta, ja vaikka siitä huolimatta raskaus menisi kesken niin sitten niin olisi tarkoitettu.

Kovasti onnea plussasta ja tarrasukkia matkaan 💕

1045/1188 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, onnittelut myös muille plussanneille! ❣️

Meillä plussa tokasta IVF hoidosta ja alkio odotteli pakkasessa melkein 6kk ennen siirtoa. Naureskeltiin monesti miehen kanssa että jos tää on se tyyppi jolla perhe lisääntyy niin on ainakin osannut olla kärsivällinen 🙂 Meille myös ensimmäinen lapsi.

Taidan olla 5. viikolla, en tosin ole aina varma miten noi pvät lasketaan tarkasti. Plussasin reilu viikko sitten 6 päiväisellä alkiolla. Alkionsiirto oli 9.9. Laskettu aika 5.5. kun nettilaskurilla tarkistin. Ehkä joku osaa laskukaavan paremmin ja osaa kertoa mulle missä vaiheessa raskautta mahdollisesti olen? 🙂

Mulla melkein koko ajan ollut jatkuvaa kevyttä menkkamaista tunnetta kohdun seudulla. Ei sellaista tavanomaista menkkakipua koska vihlova särky puuttuu. Laitoin IVF hoitajille viestiä kun pohdin onko normaalia ja sieltä kovasti vakuuteltiin, että kuuluu asiaan. Tänään kevyen aamutreenin jälkeen oli myös haaleeta vuotoa, josta säikähdin aika paljon. Kevyt vuoto kuulemma normaalia myös, mutta jos kirkkaan punaista niin piti olla yhteydessä hoitajaan. Raskaustesti näyttää edelleen plussaa, ja varasin myös ajan varhaisultraan syyskuun alkuun.

On tämä niin jännää aikaa! Vielä kun rauhoittuisi kaikkien pelkojen osalta ja osaisi nauttia tästä raskaudesta… 😅

1046/1188 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kaikille plussanneille! Kannattaa linkata tämä ketju myös tuonne vauva vuodelle ketjuun, josko useampi löytäisi perille. 😊

Itseä helpotti alussa varhaisultra, ei tarvinnut pelätä että on esim. tuulimuna viikolle 12 saakka. Kohdun kiinnikkeet alkavat venyä jo tosi alussa, mikä aiheuttaa noita vihlaisuja mitä ylempänä mietittiin.

Täällä on rv 35+6 menossa, olo on jo tukala kun joka paikkaa kolottaa. Uskomatonta kuinka hitaasti aika voi mennä! 🤦🏼‍♀️

♥️♥️♥️

1047/1188 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cafelatte kirjoitti:

Moikka, onnittelut myös muille plussanneille! ❣️

Meillä plussa tokasta IVF hoidosta ja alkio odotteli pakkasessa melkein 6kk ennen siirtoa. Naureskeltiin monesti miehen kanssa että jos tää on se tyyppi jolla perhe lisääntyy niin on ainakin osannut olla kärsivällinen 🙂 Meille myös ensimmäinen lapsi.

Taidan olla 5. viikolla, en tosin ole aina varma miten noi pvät lasketaan tarkasti. Plussasin reilu viikko sitten 6 päiväisellä alkiolla. Alkionsiirto oli 9.9. Laskettu aika 5.5. kun nettilaskurilla tarkistin. Ehkä joku osaa laskukaavan paremmin ja osaa kertoa mulle missä vaiheessa raskautta mahdollisesti olen? 🙂

Mulla melkein koko ajan ollut jatkuvaa kevyttä menkkamaista tunnetta kohdun seudulla. Ei sellaista tavanomaista menkkakipua koska vihlova särky puuttuu. Laitoin IVF hoitajille viestiä kun pohdin onko normaalia ja sieltä kovasti vakuuteltiin, että kuuluu asiaan. Tänään kevyen aamutreenin jälkeen oli myös haaleeta vuotoa, josta säikähdin aika paljon. Kevyt vuoto kuulemma normaalia myös, mutta jos kirkkaan punaista niin piti olla yhteydessä hoitajaan. Raskaustesti näyttää edelleen plussaa, ja varasin myös ajan varhaisultraan syyskuun alkuun.

On tämä niin jännää aikaa! Vielä kun rauhoittuisi kaikkien pelkojen osalta ja osaisi nauttia tästä raskaudesta… 😅

Tämä on muuten hauskaa, että itse raskautumisesta voi tulla hauska muisto, jolle voidaan naureskella myöhemminkin :D Meillä kävi niin, että mies oli onnistunut telomaan itsensä aika pahasti urheillessa juuri ennen ovulaatiota. Emme kuitenkaan kumpikaan halunneet heittää hukkaan tilaisuutta, joten itse suoritus olikin sitten aika akrobaattinen esitys ja sille on nyt naurettu pariin kertaan, kun juuri tuosta kierrosta sitten tärppäsikin :D

Minulla on nyt onneksi nuo kovat vihlontakohtaukset loppuneet, mutta pari viikkoa niitä tuli plussan jälkeen kerran tai pari päivässä. On muuten oikeasti pelottavaa aikaa tämä odotuksen alku, kun joka vessakäynnillä tulee vilkaistua paperia, ettei vain olisi tullut verta. Ja jotenkin on "kiva" kun on vihdoin alkanut tämä jatkuvasti läsnäoleva kuvotus, niin uskoo että joku siellä on mukana vieläkin.

Tuosta kuvotuksesta tulinkin avaamaan keskustelua. Voi olla, että tästä on jo aiemmin puhuttu ketjussa, mutta en ole ihan kaikkia viestejä lukenut. Mutta, miten te muut olette hoitaneet etovaa oloa, niin että olette pystyneet olemaan esim. töissä normaalisti? Minulla auttaa melko hyvin se, että syön jotain (esim. suolapähkinöitä), mutta toisaalta en halua syödä ihan tauotta jo siitäkin syystä, etten halua lihoa tarpeettomasti. Kuulostaa itsekkäältä, tiedän, mutta minulla on aika kova pelko tästä raskauden aikaisesta painonnoususta! Jakakaa parhaat vinkkinne kuvotuksen poispitämiseen! :)

1048/1188 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanoita ja ruisnappeja, vähän kevyempää syötävää joka auttoi! Mutta tää on niin yksilöllistä et mitä pystyy syömään ja mikä ällöttää. Äitiysvitamiini kannattaa ottaa vasta nukkumaan mennessä, monilla se aiheuttaa pahaa oloa. Tsemppiä! 😊

♥️♥️♥️

1049/1188 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri varhaisultrassa (Terveystalo ja KELA-korvauksen kanssa n. 200€) ja siellä näkyi pikkuinen n. 1cm kokoinen tyyppi, jolla sydänkin jo löi. Kyllä helpotti nähdä tyyppi kun on ollut tässä viimeisen viikon aikana sellaista kevyttä rusehtavaa vuotoa. Gyne kertoi, että kuuluu asiaan. Kohtu laajenee ja verenkierto kuulemma tehostuu kohdun alueella - saattaa näkyä kevyenä vuotona toisinaan ja on tosiaan harmitonta pääosin.

Hauska myös, että tuli pikkuisen koon mukaan aika tarkka arvio kuinka pitkällä raskaus on + laskettu aika. Ilmeisesti 8. raskausviikko mulla menossa ja LA 26.4. Jännää!

Kiitos avauksesta pahoinvointiin ja vinkkeihin liittyen - seuraan… Olo on aika karmea, pahoinvointi jatkuu aamusta iltaan ja ruokaa on vaikea pitää sisällä. Ehkä minuakin auttanut pienet snäksit pitkin päivää, pääosin pähkinät, juotava jugurtti aamuisin. Illalla ehkä huonoin olo ja mikään ruoka ei kyllä pysy alhaalla. Toiv. helpottaa pian 🙂

1050/1188 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla Cafelatte, onnea! 😊

Olemme suunnilleen siis yhtä pitkällä... Minullakin laskujen mukaan menossa 8. viikko ja LA arvion mukaan 22.4. toki ihan vain netin laskurien mukaan ja tarkentuu tuosta vielä.

Quinn, hyvä vinkki nuo ruisnapit! Täytyy laittaa kokeiluun, kun pääasiassa himoitsen juuri jotain suolaisempaa kun on huono olo.

1051/1188 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Almmaria ❣️Ja hauskaa, että ollaan yhtä pitkällä! Onnittelut sinne myös ja parempia vointeja nyt meille kaikille 🙂

Mä mietin kyllä hetken että olikohan ihan tyhmää maksaa toi ylim. 200€ varhaisultrasta, mutta saipahan ainakin hetkeksi mielenrauhan ja yöt nukuttua 😅

Yleensä en ole sitä ’huolestuvaa’ sorttia, ja kaipa tässä parin vuoden yrittämisen jälkeen on vieläkin ihmeissään, että näinkö tämä nyt sitten tapahtuu ja ei ehkä vieläkään tajua todeksi 🙃

Ja hei vinkkinä kaikille sellainen kuin Hei Baby podcast! Kuuntelin vanhempia jaksoja ja käyvät kivasti raskausjuttuja ja tuntemuksia läpi.

Kivaa iltaa sinne ja voikaa hyvin! ✨

1052/1188 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa minäkin kirjoittelen tänne.

Nyt 4+2 eli 5.viikko menossa. Plussasin dpo10 iltapissasta ja dpo 11 alkoivat todella voimakkaat polttelut ja kipu kohdussa joka on valvottanut öisinkin 🥴 viime yönä onneksi heräsin vain kerran. Vuotoa ei ole ollut ja mulla on jotenkin todella levollinen fiilis raskauden suhteen muutenkin. Muuten oireita ei juuri olekaan, mitä nyt rinnat on pinkeet ja vähän polttelevat välillä. Ruokahalua on, ällötystä ei joten hieman joutuu miettimään mitä suuhunsa pistää.. 😁

Parin viikon päästä on ensimmäinen neuvola ja varhaisultraan ajattelin mennä ihan siitä ilosta että ensimmäinen lapsi ja kaikki on uutta ja ihanaa 😂😍

1053/1188 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips kaikille, oon tuolla muilla palstoilla taustaillut joten tullaan tänne. Olin eilen nt ultrassa ja siellä varmistui LA joka on nyt 4.4 eli rv 13 meneillään 😊. Tämä on meidän toinen yhteinen, esikoinen täytti elokuussa vuoden joten pienellä ikäerolla mennään mutta sitä toivottiin ❤️. Mulla on nyt kaksi tyttöä joten pienesti elättelen toiveita pojasta vaikka tietenkin se terveys on tärkein.

1054/1188 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva saada uusia kirjoittelijoita!

Mulla on on LA parin päivän päästä ja nyt alkaa olla super tukala olo. Hormonit takaa jatkuvat herätykset, samoin supistukset jotka kuitenkin aina laantuu kun ehtii innostua. Turvottaa ja lonkat on kipeät monen kuukauden kyljillä nukkumisista. Tää loppurutistus on kyllä ihan uskomatonta paskaa. 🤪

♥️♥️♥️

1055/1188 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quinn kirjoitti:

Kiva saada uusia kirjoittelijoita!

Mulla on on LA parin päivän päästä ja nyt alkaa olla super tukala olo. Hormonit takaa jatkuvat herätykset, samoin supistukset jotka kuitenkin aina laantuu kun ehtii innostua. Turvottaa ja lonkat on kipeät monen kuukauden kyljillä nukkumisista. Tää loppurutistus on kyllä ihan uskomatonta paskaa. 🤪

Oij sulla alkaa olemaan jännät paikat, paljon tsemppiä loppuun ❤️. Tiedättekö kumpiko teille on tulossa 😊?

1056/1188 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö tulossa, jos neiti joskus päättää syntyä. 😅

♥️♥️♥️

1057/1188 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aamulla tuli plussa ja siirryin heti uudelle keskustelualustalle!

Jännittää ihan superisti. En oo ennen ollut raskaana ja tää ei ollut suunniteltu raskaus (en haluaisi luopua, miehen reaktiota odottelen vielä, kun nyt pääsis alkushokistaan). Kauhea tunnemyllerrys, itkua ja naurua sekasin. Mun sisällä kasvaa ihminen! 👁👄👁 Samaa aikaa huolta. Taloudellinen tilanne, onko riittävä? Koulut kesken, miten käy? Luotanko siihen, että kaikki järjestyy ja me onnistutaan tässä kyllä? Vastaus on, että luotan 100%. Toivottavasti raskaudessa kaikki menee hyvin.

Nyt mietityttää, soitanko lähimmälle terveysasemalle ja sitä kautta yritän saada aikaa lääkärille? Lääkärikö ohjaa sitten neuvolaan ja ohjeistaa muutenkin? Johonkinhan se on soitettava ja haluisin tietty jo tänään, mut viimeistään huomenna. Tää kaikki on niin uutta!

Ja joo, moi kaikille siis 😂 toivottavasti kaikilla tulee ihana päivä ja voitte hyvin!

1058/1188 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea meritm! 😊 tarrasukkia matkaan!

Oman paikkakunnan äitiysneuvolaan soitto suoraan, sieltä varaavat aikaa ensikäynnille ja laskevat alustavan lasketunajan/kartoittavat jos on jtn lääkityksiä tms. 🙂

Meillä ollaan vieläkin yhtenä kappaleena 🥱

♥️♥️♥️

1059/1188 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut MeriTM 😍❤️

Quinn teudän neidillä ei sitten oo mikään kiire 😅, mutta voin vaan kuvitella miten hitaasti aika menee. Mun edellinen syntyi vkolla 39+ niin kyllä alkoi olemaan tukalat olot. Mulla lähti käyntiin rv 14 ja jotenkin tähän asti mennyt nopeaa tää aika.

1060/1188 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos onnitteluista ja neuvoista!

Mäpä otan lähimpään neuvolaan siis yhteyden. Jännittää! 😍