Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Marraskuu, toivottavasti tilanne pysyy vielä rauhallisena ja kaikki hoituu hyvin!
Komento takaisin siitä ettei tunnu mitään oireita... viikonloppuna alkoi kuvotuksen tunne. Ei okseta, mutta melkein toivon että oksentaisin jos sillä kuvotuksen saisi loppumaan. Ruoka on joko sellaista ettei voi harkitakaan suuhun laittoa, tai sitten tekee jäätävästi mieli (mandariineja ja jostain syystä juustovoileipiä. En oo syönyt juustoa vuosiin, mutta eilen annoin periksi ja hain kaupasta oltermannia kun en kestänyt oloa :D). Nännit on kans niin herkillä etten pysty makaamaan mahallani.
Kaksi viikkoa ekaan neuvola-aikaan, tuntuu että aika menee hitaasti kun ei vielä olla kerrottukaan kenellekään.
N30 (& M30). La 27.10.2021.
Moikka pitkästä aikaa! Täällä vauva on jo reilu 3kk ikäinen ja arki alkaa tasaantua kahden pienen lapsen kanssa. Pieniä haasteita on ollut, imetys ei taaskaan yrityksestä huolimatta onnistunut sekä fyssarilla ollaan joudutta pari kertaa käymään pojan liian jäntevyyden vuoksi.
Pienistä haasteista huolimatta on kyllä mennyt mukavasti ja vauva nukkuu varsinkin yöt hyvin. Myös isosisko on ottanut pikkuveljen hyvin vastaan.
Marraskuu, paljon tsemppiä sinulle tuohon tilanteeseen, tiedän miten raastavaa tuo sairaalassa odottelu ja makaaminen on. Mutta jokainen päivä kohdussa on eteenpäin vauvalle, ja olet varmaan saanut kortisonit nyt hyvissä ajoin 🙂
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Kortisoneja ei ole pistetty kun supistukset eivät ole voimistuneet tai lisääntyneet ja tilanne kohdunkaulalla ja suulla on ennallaan. Eli tässä vaiheessa ollaan hyvinkin toiveikkaina että synnytys ei lähde käynnistymään ainakaan ihan vielä.
Huomenna varmaan pääsen kotiin lepäilemään, toki tiuhaan kontrolleja on tulossa ja suunniteltua synnytyspäivää (sektiota) tulevat tarjoamaan ilmeisesti huhtikuun alkupuolelle.
Mutta tilanne nyt hyvinkin rauhallinen ja toiveikas, ja kyllähän tämä hoito on niin hyvää, että tiedän meidän olevan parhaissa käsissä
Heipparallaa!
Ollaan n. 27 v. pariskunta, yhteiseloa reilu 6 v. ja perheenlisäyksestä ollaan puhuttu enemmän ja vähemmän viimeinen vuosi, syksyllä suunniteltiin että keväällä aloitettaisiin yrittäminen. Vuoden vaihteessa jätettiin hormonaalinen ehkäisy (tasminetta) pois, jotta kierto ennättäisi varmasti tasaantua ja sen seuraaminen helpottua.
Tyhjennysvuodon jälkeen kerkesi yhdet menkat tulla ja viikko sitten tein ensimmäisen plussatestin 😅 Toisen viivan piirtymistä odotellessa mietin, että jos en raskaana ole, niin mistähän menkkojen poisjäänti mahtaa sitten johtua, ja hetken päästä pitikin ottaa testi käteen ja todeta että toinen viiva ei olekaan mikään haalea 🙈 Siitä seuraavana aamuna tein vielä CB:n viikkotestin ja näytti "Raskaana 2-3" mitä osasin itsekin uumoilla.
Oon syksystä lähtien lukenut molemmat ketjut (20-21 ja 21-22) läpi ja melkein hävettää kuinka nopeasti itse raskautui. Tässä kierrossa en huomannut ovulaatiota ja elin ajatuksella että tuskin tärppää, mutta tässä sitä ollaan rv 5+6 ja kai sitä täytyisi kohtapuoliin alkaa neuvolaan varaamaan aikaa ensikäynnille. Vielä kuitenkin hyvin epävarma olo ja ollaan myös varauduttu siihen jos raskaus ei kestäkään loppuun asti.
Itse en oo uskaltanut kertoa raskaudesta vielä kellekään paitsi tänne, mies jo muutamalle läheiselle ystävälleen. En tiedä miksi kertominen itseä niin pelottaa 😅 Lisäksi hieman huolettaa, että kuinka sitä tulee pärjäämään lapsen kanssa vaikka molemmat ollaan innoissamme pienokaisesta. Korona hieman heikentää omaa taloustilannetta mikä lisää huolta tulevasta.
Mutta niin tai näin, onnea muille plussanneille sekä pienokaisen jo syliin saaneille ja mukavaa kevättä, pysykää terveinä ❤️🙏🏼
Hei Tellus, paljon onnea plussasta!
Tunnistan hyvin tuon pelon, itsekin olen tässä aika tulisilla hiilillä. Nyt kun on vähän pahoinvointiakin, niin aika tuntuu matelevan, pääsisipä näistä ensimmäisistä viikoista jo! Mä kerroin parhaalle ystävälleni muutama päivä sitten, hän sai juuri toisen lapsensa niin hän on ollut loistava keskustelukumppani kaikkien oireiden ja pelkojen läpikäyntiin. Sukulaisille ei uskalleta kertoa vielä. Olisi molempien vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi, niin jotenkin halutaan enemmän varmuutta ennen kuin kerrotaan.
https://www.raskauskiekko.fi/knowledgebase/km/ Tämä helpotti minua siinä mielessä, että näkee kuinka nopeasti riski menee alaspäin, vaikka toki se aika nyt mateleekin...
Meillä on stressi pikkuhiljaa päällä asunnon hankkimisesta. Alun perin piti syksyyn mennessä ostaa oma mutta nyt ollaan alettu katselemaan, olisihan se mukava päästä muuttamaan aiemmassa vaiheessa raskautta. Täällä meidän paikkakunnalla on vaan aika kovaksi karannut hintataso, ja kysyntä sellaisesta mitä mekin etsitään on todella kovaa. Nyt kuitenkin lisämotivaatiota etsimiseen :D
Kiitos paljon Lumikko! Mieltä lämmittää vertaistoverit 🤗
Itsekin ennätin jo iloita että pääsinpä helpolla kun ei mitään muutoksia voinnissa, mutta kyllä tuo hetkittäinen etova olo minutkin aina välillä löytää, varsinkin jos on jo pidempi tovi edellisestä ateriasta. Ja tää päikkäreiden kesto on yllättänyt kyllä ihan täysin, samoin kuin myös vuorokausirytmin yhtäkkinen kääntyminen aamuvirkuksi. Mitähän kaikkea tässä vielä kerkeää kokemaankaan 🙈
Hei hyvä kun laitoit tuon raskauskiekon, kiitos 🙏🏼 Rauhoittaa itseäkin, vaikka näin lomautettuna tuntuukin että viikot ei etene sitten millään 😅
Tsemppiä teille asunnon metsästykseen, toivottavasti löytyy mieluisa 😊
Täällä on Nt-ultrassa käyty ja kaiken pitäisi olla kunnossa, oikein aktiivinen kaveri siellä pomppi. 🥰 Nyt rv 14 menossa, vointi on jo melko normaali, ehkä sitä nyt alkaisi vihdoin nautti raskaudesta, kun isoin km riski on ohi. Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin!
♥️♥️♥️
Hei, mitä kaikille plussanneille kuuluu? Quinn, mikä meno?
Itsellä rv. 18 käynnissä, huomenna neuvolalääkäri. Kotidopplerilla kuuntelen sykkeitä 😊
Yllä juuri kirjoitin omista kuulumisista, kuinkas tosiaan muilla menee? ☺️
♥️♥️♥️
Täällä edelleen kasvatellaan miniemäntää kohdun suojassa.
Tiukassa kotiseuranassa olen ( päivittäin ktg-käyrän ottoa ja muita mittauksia ja niiden lähettämsitä osastolle), viikottain on osastolla lääkäriaika jossa ultrataan ja seurataan vauvan kasvua sekä kohdunkaulan ja -suun tilannetta.
Ensimmäinen tavoite saavutettiin viime perjantaina kun saatiin 32 viikkoa täyteen. Nyt vain koetetaan vielä päästä eteenpäin ja ainakin toistaiseksi tilanne on vakaa ja rauhallinen.
Alustavasti on puhuttu että rv 37 olisi edessä suunniteltu sektio, istukka ei näytä suostuvan siirtymään kohdunsuulta pois joten alatiesynnytyksestä ei kannata edes haaveilla...mutta siltikin toivon edelleen ihmettä tapahtuvaksi.
Mutta hurjaa ajatella että ihan kohta meidän pieni tyttö on täällä meidän luonamme ❤️
Kiitos kysymästä Quinn! ☺️Tänne kuuluu ihan hyvää. Hissuksiin mennään raskausviikkoja eteenpäin (nyt rv 8+3), tuleville isovanhemmille kerrottu uudesta tulokkaasta ja kovin onnellisia olivat uutisesta 🥰. Reilun viikon päästä ensimmäinen neuvola, kuinkahan sitä malttaa odottaa 🤩
Tsemppiä Marraskuulle vielä loppusuoralle ❤️
Eka neuvola oli viikko sitten, kaikki oli terveyden osalta hyvin ja oli kiva keskustella kaikista tuntemuksista jonkun kanssa. Ekaan ultraan on vielä kaksi viikkoa eli edelleen tuntuu odottelulta :D Nyt on enemmän välietappeja joita odottaa kun sovittiin jo neuvolakäyntejä kesäkuun loppun asti. Ollaan päätetty miehen kanssa kertoa vanhemmille ultran jälkeen. Mennään pääsiäiseksi mun vanhemmille ja vähän jännään saadaanko oltua asiasta hiljaa. Ovat kuitenkin varanneet mulle taas erityisesti valkkaria, niin en tiedä epäileekö äiti heti jotain kun kieltäydyn siitä kokonaan. Muutamille ystäville ollaan kerrottu ja se on kyllä aivan ihana tunne.
Nyt mennään siis rv 10+1. Äklö olo on jo loppunut, nyt on vaan ihan koko ajan nälkä. Yritän syödä hedelmiä ja vihanneksia tähän nälkään mutta vähän hirvittää paljonko tässä oikein paino nousee. Mieluummin kuitenkin syön kuin näen nälkää, eiköhän se kroppa tiedä jos se tarvii jotain.
Täällä ollaan rv 7+2 ja ensimmäistä kertaa ikinä kirjottelen. Pakko oli päästä purkaa ajatuksia edes johonkin, kun ei vielä olla kerrottu kuin yhdelle kaverille, jolla on myös lapsi. Lopuilla ystävistä ei lapsia vielä ole ja kynnys kertoa heille on suuri. Samoin omille vanhemmille kun heille tämä on eka lapsenlapsi, miehen puolella taas lapsenlapsia on jo 7, joten heille taas ei ole mikään iso juttu. Aika matelee ennen ensimmäistä neuvolaa ja ultraa, jonka jälkeen ajateltiin kertoa ainakin mun vanhemmille. Miten raskaudesta kertominen voi olla näin pelottavaa, vaikka kyseessä on ihan toivottu lapsi ja parisuhdekin on vakaa? 😁 Ehdin jo huokailla helpotuksesta ettei pahoinvointeja ole ollut, kun tänä aamuna ensimmäistä kertaa 30min mietin tuleeko oksennus vaiko ei. Toivotaan että oli vain tämä kerta eikä tule tavaksi. 🤞 Muutoin vointi oikein hyvä ja odottava.
Käyttäjä38709 kirjoitti:
Täällä ollaan rv 7+2 ja ensimmäistä kertaa ikinä kirjottelen. Pakko oli päästä purkaa ajatuksia edes johonkin, kun ei vielä olla kerrottu kuin yhdelle kaverille, jolla on myös lapsi. Lopuilla ystävistä ei lapsia vielä ole ja kynnys kertoa heille on suuri. Samoin omille vanhemmille kun heille tämä on eka lapsenlapsi, miehen puolella taas lapsenlapsia on jo 7, joten heille taas ei ole mikään iso juttu. Aika matelee ennen ensimmäistä neuvolaa ja ultraa, jonka jälkeen ajateltiin kertoa ainakin mun vanhemmille. Miten raskaudesta kertominen voi olla näin pelottavaa, vaikka kyseessä on ihan toivottu lapsi ja parisuhdekin on vakaa? 😁 Ehdin jo huokailla helpotuksesta ettei pahoinvointeja ole ollut, kun tänä aamuna ensimmäistä kertaa 30min mietin tuleeko oksennus vaiko ei. Toivotaan että oli vain tämä kerta eikä tule tavaksi. 🤞 Muutoin vointi oikein hyvä ja odottava.
Täällä myös tänään 7+2 :) eilen oli käynti varhaisultrassa oman mielenrauhan takia, vaikka mitään erityistä syytä pelkoihin ei oo ollut. Tää on mun ja miehen ensimmäinen yhteinen, mulla on jo kaksi alakouluikäistä lasta ed. suhteesta. Kammottava oksettava olo on ollut läsnä nyt parisen viikkoa, pidättelen oksennusta käytännössä 247 ja nyt en enää jaksanut olla tässä oloissa enää töissä, vaan hain saikkua ainakin tämän viikon. Aiemmissa raskauksissa en oo tämmöstä kokenut, joten joko ikä on tehnyt tehtävänsä kun oon hieman vanhempi nyt tai sitten eri sukupuoli tulossa :D
Heipparallaa! Meillä oli miehen kanssa eilen ensimmäinen neuvolakäynti, ja oli kyllä ihana neuvolan täti meillä ❤️. Otti ihanasti miehenkin huomioon kysymällä kuinka hän on voinut ja mittaamalla painoa, verenpainetta ja hemoglobiinia 🤗.
Päästiin myös käymään ultrassa, jossa näkyi sikiö oikeassa paikassa yllättävän isona jo, koko kyllä hyvin vastasi viikkoja (10+0 tänään), kädet heilui ja pikkuruinen sydän tykytteli 😍 Olo helpottui huomattavasti, kun sai nähdä että kaikki on ainakin nyt niinkuin pitääkin ☺️.
Osallistutaan sikiöseulontoihin ja siihen liittyvä ultraus on muutaman viikon päästä. Jännä nähdä, paljonko pieni on siihen mennessä kasvanut 🤩. Toivottavasti pysyy matkassa ❤️. Miten muilla raskaudet sujuu?
Tyttäremme syntyi aamulla kiireellisellä sektiolla rv 34+4 kun aloin kotona vuotamaan verta todella runsaasti.
Tytöllä painoa 2245g ja pituutta 45.5cm. Vointi hyvä, mutta on yön yli seurannassa teho-osastolla kun hengittäminen ajoittain pinnallista ja hiilidioksidi pitoisuus oli korkeahko. Ei kuitenkaan tarvitse lisähappea. Ensimmäiset maitotilkat sain lypsettyä vauvalle ja pääsin jo jalkeillekon illan aikana.
Kaikki siis hyvin ❤️
Paljon onnea Marraskuu! ❤️🤗 Taistelijasielulle pitkää ikää ja nopeaa toipumista teille molemmille 🥰🙏🏼
Paljon Onnea koko porukalle Marraskuu 🌸🌼💕
Onnea Marraskuu tytöstä ja kaikille odottajille kans rauhallista ja mukavaa odotusta 💗
Omat pahoinvoinnit jo kaukana (olen rv 21) ja ruoka (tai herkut) maistunut liiankin hyvin.. Kiloja tullut n. 6 tähän puoliväliin mennessä, maha on aika tukalan pinkeä jo nyt...
Rakenneseulassa oli kaikki kunnossa ja pieni tyttö siellä pyöriskeli 💗
Päivitystä meidän vauvamatkaan...
Tänään rv29+3 ja toissayöstä lähtien olen ollut osastolla kun la-su yönä meni vedet ja verenvuoto alkoi.
Tilanne nyt vuotojen osalta rauhoittunut levossa, mutta osastolla on oltava ainakin keskiviikkoon ab-tipassa ja seurannassa.
Vauvalla kaikki hyvin, hän on virkeä häärääjä ja sykkeet pysyy tasaisina.
Nyt vain koetetaan pientä kasvatella päivä kerrallaan vielä tuolla kohdussa. Tavoite olisi päästä sinne rv32+, ihanne jos rv 35 päästäisiin. Täysiaikaista vauvaa tästä ei joka tapauksessa tule, istukka peittää kohdunsuuta, joten sektio on todennäköisin synnytystapa...lääkäri arvioi ettei ehdi enää nousta ylemmäksi.
Tilanteesta huolimatta kuitenkin luottavainen mieli tulevaan