Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Plussaa näytti keskiviikkona,menkkojen alkamispäivänä. Tein kaksi niitä ”6 päivää ennen” testejä. Toisen 6 ja toisen 4 päivää ennen, kumpikaan ei näyttänyt mitään.
Vauva saatu alkuun ensimmäisestä inseminaatiosta, puolen vuoden luomuyrittämisen jälkeen.
Aika epätodellinem olo. Miehelleni esikoinen, joten häntä jännittää. Itselleni kolmas mutta edellisen ja tämän välissä 14 vuotta! Hurja ajatella että miten jaksaa tämän myllyn nyt.
Pahoinvointi alkanut jo. Ja oon aivan järjettömän väsynyt iltaisin.
Hurjasti onnea, Marraskuu! ❤️ Ja samoin kaikille plussanneille!
Kirjoittelin tänne joitakin sivuja sitten tuntemuksistani, kun raskausoireita ei tahtonut kuulua. Taisin olla raskausviikolla 5 silloin. Nyt mennään rv 13+3, ja kaikenlaista on mahtunut matkan varrelle.
Ensinnäkin, stressasin oireiden puuttumista aivan turhaan. Vain muutama päivä kirjoittelun jälkeen alkoi kaamea 24/7 pahoinvointi, joka vei sairauslomalle ja lääkitykselle asti, ja joka rupesi hellittämään vasta viime viikolla. Luojan kiitos se on ohi, välillä tuntui että järki lähtee olon vuoksi.
Kävin myös siellä varhaisultrassa, mutta näin jälkikäteen ajateltuna olisi saattanut olla parempi jättää se väliin. Ultraava lääkäri oli jotenkin kovin pessimistinen eikä ollut löytää sykettä millään. Hän ehti jo ilmoittaa etten ole raskaana, kunnes sitten teki vielä jonkin yhden viimeisen säädön, ja ”vaikeasti havaittava” pikkuruinen syke löytyi. 💗 Olin valtavan huojentunut, mutta käynti jäi kummittelemaan mieleen ja NT-ultraan mennessä olin varma, että jotain on vialla. Mutta kaikki olikin kunnossa! Itkin, kun näin hänet monitorissa, kun kuulin sykkeen, kun kätilö jutteli mukavia, vielä kotimatkalla autossa... Meille tosiaan oikeasti taitaa olla tulossa vauva. 💕 Neuvolakäynnit sain varattua myös ja ne pari käyntiä, joissa olen tähän mennessä käynyt, on olleet niin mukavia! En olisi uskaltanut toivoakaan kohtaavani niin ihania ja empaattisia kätilöitä ja hoitajia.
Tästä on hyvä jatkaa odotusta paremmilla mielin. Toivon antoisaa odotusta kaikille palstan kanssaodottajille ❤️
Onpas mukava lueskella täällä kaikkien kokemuksia, en ole aiemmin tänne mitään nimimerkillä kirjoitellut, mutta nyt sekin tuli tehtyä :)
Itse olen nyt viikolla 19, odotan esikoista. Vielä pitäisi malttaa 2 viikkoa rakenneultraan, toivottavasti siellä olisi kaikki hyvin. Odottavan aika on pitkä.
Alkuraskaus oli täynnä oireita suuntaan ja toiseen, mutta nyt toisella kolmanneksella kaikki oireet ovat kadonneet, paitsi vatsa on kasvanut. En ole vielä varma olenko tuntenut liikkeitä, mutta dopplerista kuuluu selvä ja nopea syke.
Meillä on lisäksi muutto meneillään. Muutot on inhottavia, mutta kyllä se siitä kun ajattelee että muutetaan omaan asuntoon ja pääsen sisustamaan lastenhuonetta.
Rv 15 + 2 ja tänään alkoi runsaahko verenvuoto... 😞 Kipuja ei ole ainakaan vielä eikä terkkarilääkäri löytänyt muutakaan häikkää, joten toivoa kuulemma on. Huomenna tarkempiin tutkimuksiin. Kunpa tämä pikkuinen pysyisi matkassa...
Pienellä oli kaikki toistaiseksi hyvin tänään ❤️ ...mutta istukka on kohdunsuun reunalla ja sen alla on hematooma, joka ilmeisesti vuotaa. Nyt mennään päivä kerrallaan ja toivotaan parasta.
Hui voi ei, Stellaria 😥 Nyt extrapitäviä tarrasukkia matkaan 🙏🏼❤️
Meillä oli viikko sitten NT-ultra ja siellä pienokainen näkyi rennosti lepäilevän. Ultratädillä meinasi olla hieman haastetta saada niskaturvoketta kuvaan ku pieni vaan rauhassa köllötteli 😄 Hetken aikaa kun kohtua paineli niin vaihtoi sen verran asentoa että saatiin kuvattua pariin otteeseen. On tuo sikiön kasvu kyllä ihmeellistä, ei voi muuta kuin hämmästellä 😄
Ultran jälkeen tohdittiin kertoa myös ystäväpiirille sekä tuleville tädeille, sedille ja enoille tulevasta pienokaisesta ja ihana vastaanotto saatiin joka suunnasta ❤️ Nyt vaan odotellaan seuraavaan neuvolaan joka olisi reilun viikon päästä. Saa nähdä koska varsinainen vauvamaha alkaa näkymään, nyt se on lähinnä vaan turvonnut pömppis 😂 Ultrassa muuten laskettu aika tarkentui muutamaa päivää myöhemmäksi, eli tänään siis 13+0 🥳
Tsemppiä odotuksiin!
Stellaria, toivottavasti pääset tarkempaan istukkakontrolliin vielä tai ainakin viimeistään rakenneultrassa tarkistavat istukan paikan huolella.
Minulla oli vuotoa alkuraskaudessa viikon verran, eikä silloin syytä keksitty. Rakenneultrassa todettiin istukan olevan aivan kohdunsuun reunalla, mutta ei kuulema peittänyt mitään. Rv 29+ menikin sitten lapsivedet ja verivuotoa. Tarkemmassa ultrauksessa todettiin istukan olevan reilusti kohdunsuun päällä ja tuon jälkeen olinkin kotiseurannassa ja viikottain ultraus synnärillä.
Ja no, suunniteltuun sektioon ei koskaan ehditty kun se massiivinen verenvuoto alkoi ja päädyttiin kiireelliseen sektioon. Ja minulla istukka ei suostunut siirtymään minnekään joten siksi sektio olisi ollut edessä jokatapauksessa.
Tuo etinen istukkahan voi vuodella pitkin raskautta ilman että siitä ongelmia tulee ja monella siirtyykin sen verran niin että alatiesynnytyskin on mahdollista. Mutta jokainen verenvuoto on syy olla yhteydessä sairaalaan.
Toivottavasti vuodot sielläkin rauhoittuvat ja pysyvät poissa ja pääsette raskaudessa vielä pitkän matkan eteenpäin 🙏🏻
Kiitos Tellus, ja paljon onnea rv 13 rajapyykin ylityksestä!
Marraskuu, kuulosti kyllä pelottavalta miten sinun raskauden kanssa kävi! Huh... Miten onnistuit pysymään luottavaisella mielellä kaiken sen keskellä? Saanko kysyä, tuliko lopulta ihan äkkilähtö lanssikyydillä?
Minulle sanottiin, että mikään osa istukasta ei olisi suoraan kohdunsuun päällä, mutta ilmeisesti asiassa on sitten mahdollista erehtyä. Kovasti vakuuttelivat, että kyllä se siitä nousee pois kohdun kasvaessa. En saanut erillistä kontrolliaikaa ennen rakenneultraa, mutta tekevät sen kuulemma aina tarvittaessa. Ohjeistivat siis hakeutumaan heille heti, jos vuoto yltyy uudelleen, nousee kuume tai alavatsa muuttuu kipeäksi. Tällä hetkellä vuotelee enää vain ihan vähän, luojan kiitos. Mutta kyllähän se etisen istukan riski pelottaa, vaikka riski onkin kai aika pieni. Ja tietenkin keskenmenon riski pelottaa. Kylläpä voikin olla vuoristorataa tämä odotus, voi elämä...
Stellaria, ambulanssikyydillä mentiin pillit soiden Naistenklinikalle ja siellä olikin jo kaikki valmiudessa odottamassa minua, puoli tuntia sinne saapumisen jälkeen olinkin jo leikkurissa.
Minähän olin kotiseurannassa sieltä maaliskuun alusta lähtien kun ne vedet meni. Joka päivä otin kyg-käyrää, mittailin lämpöä ja verenpainetta ja joka toinen päivä piti crp mitata. Kerran viikkoon oli lääkäri osastolla jossa joka kerta ultrattiin ja seurattiin vauvan kasvua ja istukan tilannetta.
Tottakai pelkoja oli pitkin matkaa, tai ne pelot oikeastaan iskivät vasta sen vesienmenon jälkeen. Kuitenkin olin kiitollinen että viikkoja oli jo silloin kasassa se yli 29, eli vauvan selviämismahdollisuudet olivat kuitenkin hyvät. Tietenkin jokaisesta lisäviikosta ja päivästäkin olin erityisen kiitollinen. Kun rv 32 oli ylitetty uskalsin jo huokaista, koska siinä vaiheessa ennuste oli jo hyvä, mutta jokaista kivistystä ja supistusta säikähdin.
Etusen istukan kanssakin onneksi raskaus voi edetä ihan täysiaikaisuuteen saakka, eikä se kaikille ongelmia tuota. Me ei ihan päästy loppuun saakka, minulle olisi sektio tehty 36+ viikolla.
Hurjaa että meillä olisi nyt perjantaina la, mutta vauva onkin jo 5 viikon ikäinen huomenna
Heips, haluaisin kysyä ehkäpä typerältä kuulostavan homman,
eli jos on juuri plussannut max puoltoista vkoa sitten, tikussa todella todella haalea-haamunen viiva, (jonka yhdistin tietysti siihen että on niin alussa ja testannut heti kun mahd)
Mutta nyt eilisellä käynnillä labrassa, verikokeissa, olikin sanottu että on jo rv8 ?
Katsotaanko siis ekassa verikokeessa raskauden kesto, ja jos niin miten? Raskaushormoni lukeman mukaan vai?
Luulin että se lasketaan ekalla neuvola käynnillä ja ekassa ultrassa sitten varmistellaan vkot?
Kysyn koska tämä on ns."ihme/huomio raskaus" mikä on kyseiseltä henkilöltä odotettavissa, ettei voi ikäväkyllä uskoa onko asia totta vai ei.
Käyttäjä39220 kirjoitti:
Heips, haluaisin kysyä ehkäpä typerältä kuulostavan homman,
eli jos on juuri plussannut max puoltoista vkoa sitten, tikussa todella todella haalea-haamunen viiva, (jonka yhdistin tietysti siihen että on niin alussa ja testannut heti kun mahd)
Mutta nyt eilisellä käynnillä labrassa, verikokeissa, olikin sanottu että on jo rv8 ?Katsotaanko siis ekassa verikokeessa raskauden kesto, ja jos niin miten? Raskaushormoni lukeman mukaan vai?
Luulin että se lasketaan ekalla neuvola käynnillä ja ekassa ultrassa sitten varmistellaan vkot?
Kysyn koska tämä on ns."ihme/huomio raskaus" mikä on kyseiseltä henkilöltä odotettavissa, ettei voi ikäväkyllä uskoa onko asia totta vai ei.
Raskauden kesto katsotaan aluksi viimeisten kuukautisten alkamispäivän mukaan, kunnes ultraääni tutkimuksessa kesto tarkentuu alkion/sikiön koon mukaan. Verikokeen tuloksella ei ole arvioidun keston kanssa muuta tekemistä kuin että hcg-arvo on 8.:lla viikolla hyvin korkea, jolloin esim. Clearbluen viikkotestillä tulos näkyisi "Raskaana 4+" eli että hedelmöityksestä on yli 4 viikkoa.
Heippa vaan!
Plussasin justiinsa, laskujen mukaan oltais viidennellä viikolla.
Ensin mä mietin että ei kerrota raskaudesta vielä pariin viikkoon kenellekkään, mut en kyllä malta olla kertomatta.
Toki tässä vielä on kaikki niin alussa et itteäkin pelottaa.
Mulla on ennestään 2 lasta, joista nuorinkin jo 11 v. Mietityttää et miten sitä vielä jaksaa.
37v. haaveilee iltatähdestä.
Onnea ja tsemppiä jatkoon, kattis!
Onko kaikki täältä siirtyneet facebook-ryhmiin ynnä muihin? :D Ajattelin iloita tännekin nyt kun puoliväli on ylitetty. Vihdoinkin tunnen vauvan liikkeet ja melkein heti kun ne alkoi tuntumaan (niin että olin varma että on liikkeitä), tulivat jo niin voimakkaina että päällisinkin puolin näkee silmämääräisesti osan liikkeistä niin mieskin on päässyt jo niitä kokemaan. Kuulemma tällä hetkellä noin keskipainoinen mutta todennäköisesti vähän keskimääräistä pidempi poika meille tulossa ❤️ Asuntokaupatkin varmistui niin päästään ens kuussa muuttamaan ja hyvissä ajoin laittaan lastenhuonetta. On tää pesimisvaisto kumma, en juuri innostunu ajatuksesta alkuraskaudessa mutta nyt en jaksa odottaa että pääsen hääräämään uutta kotia ja varsinkin sitä lastenhuonetta.
N30 (& M30). La 27.10.2021.
Rohkaistuin liittymään Facebookin ryhmään NT-ultran jälkeen kun oltiin turvallisemmilla viikoilla 😄 Muuton myötä töitä on ollu enemmän ja vapaa-aikaa vie vielä kodin järjestely, ei nyt paljoa mutta kumminkin, ei ole ihan täysin valmista vaikka ollaan kohta kuukausi tässä asuttu 😂 Ihan kiva kyllä kun on saanut muuta ajateltavaa ettei koko ajan stressaa turhia. Samalla on jäänyt täällä palstalla käyminen vähän vähemmälle.
Mulla on tuo pesimisvaisto vielä hakusessa vaikka päivittäin tuntuu potkuja, että ei pitäs olla siitäkään kiinni että ei oikein sisäistä tulevaa 😅 Mutta ehkä se vain antaa odottaa itseään 😂
Huomenna rakenneultra ❤️ Saa nähdä pitääkö fiilis tyttölapsesta paikkansa 🤭
Kivaa uutta viikkoa kaikille ja onnea kattikselle plussasta ❤️🙏🏼
Täällä on porukka näköjään hiljentynyt, itse halusin tulla päivittämään omia kuulumisia. Rv 30 jo menossa ja tyttö on tulossa. ❤️ Vointi pysynyt suhteellisen hyvänä, kovasti jo odotellaan syyskuuta. ☺️
♥️♥️♥️
Täällä on näköjään keskustelu hiljentynyt, mutta kysympä kuitenkin jo synnyttäneiltä että onko teillä menkat muuttuneet? Mulla on nyt synnytyksen jälkeen menkat muuttuneet todella runsaiksi ja pitkiksi, ennen selvisi parin-kolmen päivän vuodolla ja nyt vuotaa joka kerta lähes 2 viikkoa runsaasti. Jos jotain positiivista, niin kivut on kyllä hävinneet.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
nano1, mulla oli synnytyksen jälkeen runsaampia menkkoja mutta ajan kuluessa muuttuneet jälleen niukemmiksi, kuten olivat ennen raskautta. Lapsi nyt reilu 1v.
Päivittelenpä minäkin kuulumisia 😄 Nyt menossa 28+4 ja kesäkuun lopussa olleessa rakenneultrassa saatiin selville että perhe kasvaa pienellä prinsessalla, ihan niin kuin intuitio kertoi alusta asti 💕🤗 Raskaus on sujunut koko matkan hyvin paria yhdynnän jälkeistä verenvuotoa, jotka johtuivat herkästi vuotavasta kohdun suusta, lukuunottamatta. Oon pystynyt olemaan normaalisti töissä ja uskalsin alottaa vielä salilla käymisenkin uudelleen 😁 Ei oo kummemmin vielä liitoskivut saati harjoitussupistukset vaivannut (*koputtaa puuta*). Liikkeitä tuntuu päivittäin ja pikkuhiljaa pitäis skarpata havainnoimaan neidin vuorokausirytmiä, että tietää olla hököllä 😄
Äitiyspakkauskin on kotiutunut ja lisäksi sisaruksilta ollaan saatu heidän lasten vanhoja bodyja pussitolkulla. En kestä kuinka söpöjä nää vauvan vaatteet on ❤️🙈
Vielä olis jonkin verran hankintoja tehtävänä mutta onneksi on vielä jonkin verran myös aikaa 😁
Sydämelliset onnittelut Marraskuu! 💗
Nyt on ollut NT-ultra (rv 12 menossa). Konkretisoitui niin johonkin uusiin sfääreihin koko raskaus kun ensimmäisen kerran näki sen pikkuisen hahmon huitelemassa käsiään siellä 💗 Pääsi itku heti kun lävähti kuva ruudulle, on jotenkin hullua ajatella että siellä se pyöriskelee kun sitä ei tunne ollenkaan. Sydän hakkasi, kädet tosiaan huitoi, kaikki näytti hyvältä ja riskit oli matalat. Mun on ollut vaikea keskittyä töihin kun vaan käännyn tuijottelemaan ultrakuvia :D Kyllä me noiden kuvien kanssa pian kerrotaan meidän vanhemmillekin, nyt kun tää tuntuu todemmalta on sellainen fiilis etten todellakaan jaksa odotella.
N30 (& M30). La 27.10.2021.