Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Ihmetys, onnittelut vauvasta ja tervetuloa joukkoon!
Täällä on monessa vaiheessa olevia, osa jo synnyttäneitä. Sitten meitä, jotka on raskauden loppuvaihetta elämässä.
Itse olen tietoisesti hiljentynyt. Siihen on monia syitä, mutta aktiivisesti luen ja välillä kuulumisiakin kerron.
Meillä tällä hetkellä hyvä vaihe menossa, vaikka jotenkin tukala olo onkin vauvam tykätessä poikittain olosta. Vielä mahtuu pyörimään 🥰 onnesta vointi on huomattavasti parantunut, paitsi oksentelu alkoi kyllä melkein välittömästi kun jouduin aloittamaan rautalääkityksen. Tuskin tulen saamaan infuusiota, vaikka sen tarvitsisin. Olen niin väsynyt että nukun enemmän kuin alkuraskaudessa ja joudun otamaan mös päiväunet joka päivä. Silti tämä aika on raskauteni parasta aikaa, ja aion pysyä tyytyväisenä tilanteeseen, ja hypin riemusta jos neuvolasta saisin lähetteen infuusioon!
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Heippa kaikki!
Täälläkin uusi kasvo, toissapäivänä plussannut. Eilen tein viikkodigin missä 1-2vk ja tänään vielä yhden selvän viivan apteekin herkällä. Kai se on vaan uskottava, että ainakin tällä hetkellä joku pieni ihme kulkee mukana. ❤️
Hyvään aikaan ollaan esikoisen kanssa vietetty syysloma, saa rauhassa sisäistää asiaa ja levätä alkuväsymystä. Sen lisäksi töihin tuli maskipakko (sairaalan vuodeosasto), hieman pystynyt pitkittämään sen kärsimyksen aloittamista. Itsellä siis sekä astma, että migreeni ja maskin pitäminen yhtä tuskaa. 🙄 Toki töissä vaan pakko pitää vaikka kuinka pahalta tuntuu.
Raikasta viikonlopun aloitusta kaikille! 😍 Täällä ainakin ripottele. 🌧️
Voisin pitkästä aikaa kirjoittaa tänne. Nyt mennään viikolla 30+1 ja olo on ollut aika hyvä. Välillä vatsaa kiristää ja jomottaa ja kävely on hidasta, mutta sitten on taas parempia viikkoja kun mikään ei tunnu missään. Lääkärilläkin kävin koska vatsa tuntui kiristävältä jatkuvasti, mutta kaikki ok alakerrassa. Tässä kuussa on ylimääräinen ultra jossa tarkistetaan istukan paikka ja katsotaan onko siirtynyt kohdunsuulta. Kesällä istukka oli vielä kohdunsuun edessä. Toivotaan että on siirtynyt ja että ehkä saataisiin viimein vauvan sukupuolikin selville :) Vaikka eipä tässä tarvitse enää pitkään odotella.
Kävin sokerirasituksessa ja kuukauden päästä siitä jouduin uudestaan rasitukseen kun pissatestissä oli häikkää, ja oli sitten yhden tunnin arvo koholla. Tuli vähän yllättäen kun ei ole mitään riskitekijöitä itsellä eikä suvussa. Tai liikkua varmaan voisi enemmänkin mutta sitten usein alkaa vatsan jomotus... Raskausdiabeteshoitajalle on varattu tapaaminen enkä uskalla enää syödä mitään sokerista :D Vaikka en kyllä muutenkaan herkuttele kovin paljon.
Haluan muuten sanoa että sokerirasitus ei ole välttämättä yhtään paha. Jännitin sitä etukäteen koska tuntuu että minulle tulee melko helposti huono olo. Mutta kummankaan testin aikana ei ollut ollenkaan paha olo ja se sokerimehukin maistui hyvältä. Myös verikokeiden otto meni helposti ja nopeasti.
Kävin myös synnytyspelkokeskustelussa miehen kanssa. Ei kyllä auttanut yhtään. Mutta päästiinpä näkemään synnytysosasto. Nyt huolettaa myös se, että tulee lisää rajoituksia ja pitää mennä yksin synnyttmämään :/
N31 ja M31, esikoista odotetaan
Moikka täältälin piiitkästä aikaa. Olen lueskellut kyllä täällä, mutta en ole kirjoittanut. 39+2 tänään, eli loppusuoralla jo alkaa olla. En malta odottaa, vaikka synnytys nyt hieman pelottaakin. On tullut pelkoja, että mitä jos en selviäkään siitä. Harvoin tulee noita ajatuksia, ja luotan, että kaikki menee hyvin. Supisteluja ei viekäkään. Tai ehkä hieman kivuttomia tulee silloin tällöin. Toivon, ettei mentäisi yliajalle. Ensi viikolla jo siis laskettuaika!
Hirveästi onnea jo synnyttäneille ja ihanaa että uusia plussia tulee tasaiseen tahtiin. Tulen vielä kirjoittamaan kun vauva on syntynyt (toivottavasti siis pian)
Onnea ja tervetuloa taas uusille plussanneille!
Täällä menossa 31+4, esikoinen syntyi 31+5 joten vähän on jännittänyt nämä viikot. Kohdunkaula oli kuitenkin tänään taas kontrollissa ennallaan, joten näillä näkymin mennään tällä kertaa pidemmälle kuin viimeksi. Viikko sitten jouduttiin aloittamaan insuliinit radiin, joten käynnistys on edessä rv 38. Jos siis sinne asti kasassa pysyn 😅
Olo on muuten ihan hyvä, paitsi että pelkkä paikoillaan seisominen välillä hengästyttää. Yöt ovat myös olleet edelleen aika vaihtelevia, välillä saa nukkua koko yön ja välillä taas vessassa on ravattava tunnin välein ja puutuvat kädet herättävät. Mutta enää 6 viikkoa jäljellä, eiköhän tämä tästä.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Onnea plussauksista Ihmetys ja Julppa! <3
Marikka, mikä tilanne sulla vauvan asennon suhteen? Harmi että joudut nyt tässä loppuvaiheessa stressaamaan. Mulla on synnytyspelon takia tulossa sektio ja oottelen sitä ainakin toistaiseksi ihan rauhallisin ja luottavaisin mielin, nyt rv 32+3.
Mulla tuli rautatableteista aivan jäätävä ripuli, oli pakko lopettaa niiden syöminen. Muita oireita on että jalat tuntuu tönköiltä kävellessä ja ihan kuin keuhkot ei pääsis täyttymään millään. Muuten on menny ihan mukavasti, pystyn jopa ihan hyvin nukkumaan.
On ollu ihanaa hankkia pikkuisia vaatteita nettikirppiksiltä ja alan jo uskoa että tämä tosiaan on totta, meille tulee vauva! Hurjaa! :)
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Heippa Helvi pitkästä aikaa! Toivottavasti voit edelleen hyvin, vaikka rautatabletit onkin laittaneet vatsan sekaisin.
Mun epätoivoisen viestin jälkeen on sattunut seuraavaa. Reilu viikko sitten lääkäri soitti mulle lantion magneettikuvan tulokset ja lantioni on tilava alatiesynnytykseen. Pyysin kuitenkin päästä juttelemaan polille vielä huolistani ja se aika oli eilen (38+2). Lääkäri oli aivan ihana ja vastasi kärsivällisesti kysymyksiini. Hän sai mut vakuuttumaan, että vauvan kanssa selvitään kyllä. Lisäksi hän ultrasi ja vauva oli optimaalisessa perätila-asennossa. Painoa oli nyt 3400 g. Sovittiin käynnistysaika laskettuun päivään. Toivon että alkaisi ennen sitä, mutta mitään erityisiä merkkejä ei vielä ole. Kohdunsuu oli vähän auennut, mutta kanavaa vielä jäljellä lääkärin mukaan.
Kyllä tää tästä, kun on saanut rauhassa miettiä asioita ja ottaa selvää. Alatiesynnytys tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin sektio, joten sitä kohden mennään. Toki tiedostan, että mitä vaan voi sattua ja sektiokin on aina mahdollinen.
Voi yrjänä tätä pahoinvointia! En oksentele, mutta ihan koko ajan yököttää. Saan kyllä syötyä jokseenkin normaalisti mutta hirveetä kun jatkuvasti on huono olo. Eikai tässä auta kun kärsiä. Toivottavasti menee pian ohi.. Väsymys on kanssa ollut melko kovaa. Nukun 10h yössä ja lisäksi kahdet 1-1,5h päikkärit. Ensi viikolla pitäisi palata kouluun, mitenkähän sitä jaksaa 😄
Tsemppiä teille loppusuoralla oleville!
Ihmetys, toi on kurjaa. Ootko huomannut, et olis joku tietty mikä yrjöttää erityisesti? Mulla tee aiheutti pahaa oloa, joten jatkoin sitten aamukahvin kanssa. Lisäksi ostin suolatikkuja. Niitä ahmin aamulla ja aamupäivisin töissä tasoittamaan oloa. Lisäksi satsumat maistui. Onneksi ällötys kesti vaan pari viikkoa.
Ei oikeen oo mitään yhtä asiaa. Heti aamulla kun herään niin yrjöttää 😄 Ihan sama mitä syön tai juon, aina vaan on huono olo. Jos tää oikeesti kestää monta viikkoa niin apua
Meidän pieni syntyi tiistaina <3 synnytys meni tosi hyvin. Palkinto on sylissä :) aivan ihmeellistä.
Ihanaa että tämä keskustelu oli olemassa, täältä sai paljon tukea. Jään lukeman vielä silloin tällöin ja jännittämään muiden puolesta. :) tsemppiä kaikille.
Hei piiitkästä aikaa!
Kiva lukea kuulumisia :)
Täällä alkaa huomenna rv34 ja kaikki hyvin.
Tietysti pahoinvointia on vielä, mutta todella harvoin ja liitoskipuja välillä enemmän ja vähemmän. Täällä kans raudanpuutos ja rautaa joudun syömään..
Kovasti odottelen jo The hetkeä <3
Tsemppiä kaikille loppusuoralla oleville ja onnea juuri plussanneille :) <3
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Pikkuminnis, onnittelut pienestä ihmeestä ❤
Täällä käynnistyy rv 35, äitipolilla ja neuvolassa vaativat insuliinin aloitusta ja 2vk välein tapahtuvaa ultraamista. Vauva kasvaa käyrillä, mieluummin hieman pienempänä kuin isompana ja verensokeritkaan ei ole kuin 0.1 korkeammat kuin raja-arvot, siis paastot. Kieltäydyin kaikesta kunniasta ja ilmoitin neuvolaan, että kerran ei hoideta raudanpuuteasiaa, niin ei sitten hoideta muutakaan. Siellä keskenään kakistelkoot asiaa. Menen käymään yksityisellä kun isolle kirkolle menen, pyydän samalla kokoarviota ja sitä pystynkö synnyttämään perätilassa olevaa vauvaa alateitse. Stressi on saanut supistelut täyteen vauhtiin, enkä usko että laskettuun aikaan asti päästään, kun supistuskivuilta ei välillä pääse edes liikkeelle.
Kunnan neuvolaan en mene enää, ellei siellä asenne hieman muutu sen suhteen, että jätettäs ne sanelut ja vaatimukset pois ja kuunneltas mitä heille sanotaan,ja sitten yritetään löytää yhteinen sävel hoidossa. Tähän asti meni kohtalaisen hyvin, terkka on oikeasti kiva, mutta en hyväksy sitä ettei kuunnella minua vaan määrätään sitä tätä ja tuota, ottamatta lopulta huomioon kokonaisuutta. Satun vain olemaan ihminen, jonka suututtaminen saa aikaan totaalisen blokin, ja terveydenhuolto on sellainen paikka jossa en kuuntele määräyksiä ellei kuunnella minun oireita ja oloa.
Aina olen lapsia halunnut, mutta tämä raskaus on ollut kyllä fyysisesti ja henkisesti niin rankka, että en yhtään ole varma haluanko tähän hommaan enää ikinä. En saanut kivutonta raskautta, enkä näköjään saa vesisynnytystäkään, kun radin takia insuliini ilmeisesti on pakko aloittaa. Ja vain siksi, että paastoarvot on 5.6 eikä 5.5 tai alle 🤦♀️
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Liityn joukkoon varovasti. Viime viikolla alkoivat kuukautiset, jotka olivatkin niukat ja lyhyet, tiistaina ihmettelin rintojen arkuutta. Testiin pärähti hento plussa, seuraavana päivänäkin plussa oli. Soitin neuvolaan ja terveydenhoitajan mielestä tod.näk oli valekuukautiset. Rintojen turvotus lisääntynyt ja ihmeellinen hikoilu. 😅
Jotenkin en uskalla vielä iloita täysillä. Mieskin vähän ihmeissään kun olen niin ”pessimistinen.” Ehkä varhaisultran jälkeen voi huokaista, jos sinne selvitään.
♥️♥️♥️
Ihanaa Pikkuminnis, onnea!! ❤️
Ihmetys mulla kesti alkupahoinvointi eli päivittäinen oksentelu kahdeksan viikkoa (rv 5-12) mutta se loppui seinään kolmannellatoista viikolla enkä sen jälkeen ole oksentanut kuin kerran loppuraskaudesta! Hirveästi jaksamista siihen, muista että se on vain vaihe ja menee lopulta ohi. Sen jälkeen raskaus on mennyt mukavasti, energiaa on riittänyt ja ns. "raskaushehkua" myös. Pahoinvointiin mulla ehkä vähän auttoi erilaiset nesteytys- ja urheilujuomat, sekä kaupan että apteekin. Ja tietty tiputuksessa käynti. Aamuisin söin viiliä koska se oli helppo oksentaa samantien ulos, en taida enää koskaan pystyä syömään sitä ilman että alkaa ällöttää 😅 Facebookin hyperemeesi-ryhmästä saa halutessaan vertaistukea, suosittelen liittymään.
Mulla nyt 35+0 ja muuten on kaikki mukavasti, mutta iltaisin nukkumaanmennessä sätkin niin paljon että ollaan jouduttu nukkumaan eri sängyissä miehen kanssa. Onko kellään tällaisesta kokemusta/vinkkejä? Sätkii siis ihan koko kroppa, ei vain jalat. Eikä se lopu ennen kuin lopulta nukahdan tuntitolkulla pyörimisen jälkeen.
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Onnea Pikkuminnis 😊
Kiva kuulla, Villasukka, että kaikki on hyvin. Miksi eivät hoida raudanpuutos-asiaa neuvolassa?
Mullakin oli silloin raudanpuutos, mutta tila eteni tosiaan aika pahaksi. En ymmärrä miten miksi neuvolassa ei mitata ajoissa arvoja? Mulla nousi tabletilla rauta hyvin, mutta oon kuullut, että tuo testi ei sitä täysin kerro. Voimiaan viimeisin odotusta kuukausiin :)
Hei kaikki!
Liityn tänne lievästi pelonsekaisin tuntein elokuussa olleen kkm kummitellessa taustalla.
Menkkojen piti alkaa huomenna, mutten malttanut olla testaamatta jo tänään. Haalea plussa ilmestyi Sofi-liuskaan testiajan puitteissa. Olen saanut näillä puhtaita negoja edellisessä kierrossa ja tässäkin, kun testasin liian aikaisin (minäkö malttamaton) 😅
Tuntuu ihan älyttömän uskomattomalta, että plussasin näin nopeasti km jälkeen (yk 2). Olin varautunut hiljaa mielessäni lapsettomuuteen jo ikäni puolesta, mutta toivottavasti tämä pieni kyytiläinen pysyy menossa mukana loppuun asti. LA 12.7.21 ❤️
Siirryn takaisin yritysketjuun, kesken meni. 💔
♥️♥️♥️
Liityn nyt tähän ketjuun, olen seuraillut keskusteluja. Esikoinen on syntynyt 2019. Toinen lapsi on toiveissa.
Olen 31 v.
Onko täällä toista lasta yrittäviä? :)
Liitynpä itsekkin tänne keskusteluun. Plussasin keskiviikkona, vaikka menkkojen piti alkaa perjantaina. En ollut edes myöhässä, mutta tuli vain tunne että pitää tehdä testi. Olin kokoajan sillä mielellä että on kemiallinen raskaus kun vielä menin tekemään testin noin aikaisin. Kuitenkin tänäänkin testi näyttää plussaa ja viiva on tummempi kuin aiemmin. Jospa tuo nyt pysyis matkassa mukana 😊 Ensimmäinen raskaus joten kaikki tuntuu oudolle ja epätodelliselle