Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki plussanneet

25.02.2020 |

"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)

Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).

Kommentit (1188)

861/1188 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laauur, piti ihan tarkistaa oma sf. Mulla oli rv31 29cm. Sitten se pysyikin Rv35 asti 31cm. Rv38 sf oli jo 38cm! Masu oli valtava.. Tyttö painoi syntyessään 3610g ja oli yliaikainen. Taidat päästä synnytystapa-arvioon jossa ultrataan vauva ja arvioidaan hänen koko ja paino.

862/1188 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Olen lueskellut taustalla jo hetken ja ehkä nyt innostun kirjoittamaankin. Toista lastani odotan syntyväksi keväällä.

Laauur, ensimmäistä odottaessani sf-mittani oli aina yli käyrien, mutta missään vaiheessa en siitä joutunut/päässyt seurantaan. Lapsi syntyi yliaikaisena ja oli 3280g kun sf-mitta oli muistaakseni 44cm. Eli aina se ei tarkoita isoa lasta ainakaan painoltaan. Pituutta kyllä oli 52.5cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
863/1188 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa pk-seudulle Laauur! Omastakin mielestä täällä toimii kaikki terveydenhuoltoon liittyvät asiat paljon paremmin kuin kotipaikkakunnalla Pohjois-Pohjanmaalla. Täällä olen asustanut itse jo melkein 15 vuotta.

Paljon onnea vauvan syliin saaneille ja myös uusille plussanneille! ❤️

Ei ole oikein tullut enää täällä foorumilla niin usein käytyä, kun alkupahoinvoinnin jälkeen kaikki on sujunut ongelmitta ja neuvolassa seuranta on tiivistä. Mulla huomenna 27+0 eli viimeinen kolmannes starttaa. Tyttö tulossa. 😊

Kuulun itse niihin jotka aikoo mennä suoraan suunniteltuun sektioon. Äidilleni on minun synnyttämiseni jälkeen tehty kolme suunniteltua sektiota, kun lantio oli liian kapea suhteessa lasten kokoon. Sektio tuntuu itselle luontevimmalta vaihtoehdolta ja pelkään alatiesynnytyksen arvaamattomuutta aivan kuollakseni. Samaa mieltä olen että millainen tahansa synnytys on hyvä. :)

N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023

864/1188 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään rv 26+4 ja taas yksi polireissu takana. Edelleen kohdunkaulantilanne oli ennallaan, onneksi. Paastosokerit kuitenkin on olleet nyt muutaman kerran koholla, perjantaina olisi diabeteshoitajan aika joten saa nähdä joko kohta joutuu lääkitykselle.

Millon teillä on alettu mittaamaan sf-mittaa? Multa ei ole vielä kertaakaan mitattu, enkä kyllä yhtään muista milloin sitä edellisessä raskaudessa alettiin mitata. Toki nyt kun noita ultria on kahden viikon välein, ja joka kerta tehdään painoarvio ja lapsiveden määrä tarkistetaan, niin en tiedä kannattaako tuota sf-mittaa minulta edes kovin usein mitatakkaan🤔

Nyt on muuten ensimmäinen hankintakin vauvalle tehty, nimittäin tuplavaunut! Kai tässä pitäisi pikkuhiljaa alkaa loputkin tavarat haalimaan, ajankulku nimittäin tuntuu vaan kiihtyvän kun viikot lisii😅

27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20

865/1188 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei toverit, jokohan olisi minun vuoroni liittyä tänne teidän joukkoonne 🤗

Aamun testi näytti ylläolevalta, tänään dpo 11, kp 24/26. Ei pitäisi vielä hurrata, mutta en voi olla iloitsemattakaan.

Alkuvuoden menetys sai koko kroppani sekaisin ja kierrot tasaantui vasta terojen avulla kesällä. Ja nyt näyttää siltä että tyyppi on tarrannut mukaan ❤️

Kerkesin jo tohinoissani laskettua aikaakin katselemaan, oman kierron mukaan 24.5, neuvola laskenee sen paria päivää myöhemmäksi, millä ei ole juurikaan mitään väliä kunhan nyt loppuun saakka päästäisiin.

866/1188 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä, tää on nii ihana uutinen! Paljon onnea ja tarrasukkia matkaan! ❤

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

867/1188 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanelipulla isot onnittelut pienestä tytöstä! 🌺🥰

Olisin utelias kuulemaan synnytystarinasi, vaikka kovin traumaattinen nähtävästi oli, pahoittelut tästä ja onneksi silti kaikki meni hyvin 😔🤗❤️

Äitykkä-77 ihana että siekin tänne VIHDOIN taas pääsit, toivottavasti pysyvästi 🥰❤️😍 Onnittelut!!!

Ja onnea jokaiselle muullekin uudelle plussanneelle 😍❤️

Täällä eka viikko töitä taas takana ja uusi viikko aloitettu. Onhan se pirun rankkaa.. Mutta enää vajaa 4 viikkoa niin äitiysloma alkaa (10.10) 🙈☺️

Saa nähä, saattaa saikki kutsua aiemminkin.. On olot sen verran tukalat töiden jälkeen ja vikat hetket töissä selälle ja jaloille varsin kivuliasta tukisukista huolimatta 😪 (lähihoitajana vanhuspuolella)

Mut vauvalla kaikki hyvin, liikkuu hurjasti ja liikkeet voimistuu päivä päivältä kovemmiksi 🥰 Nyt tänään just uusi raskausviikko 32 (31+0) pyörähti käyntiin ❤️

Tsemppiä kaikille ja ihanaa syksyä 🍂💞

868/1188 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä rv 28+4 menossa tänään, ja huominen poliaika vaihtuikin koronatestiin. Keskiviikkona olisi myös neuvola- ja isyydentunnustusaika, mutta saa varmaan nekin siirtää kun tuskin tulokset kerkeävät siihen mennessä tulla. Uuden ajan polille sain kuitenkin jo onneksi ensi viikon maanantaille, pelkäsin jo että menee ainakin parin viikon päähän. Itseä alkanut nyt hirveästi stressata tuo kohdunkaulantilanne, nimittäin näillä viikoilla juuri jouduin viimeksi sairaalaan. Supisteluja tms ei kuitenkaan onneksi ole ollut.

Flunssasta huolimatta vointi ollut muuten hyvä, yöt vain on alkaneet mennä hankalaksi käsien puutumisen ja heräilyn vuoksi. Miten muilla unet? Ja onko kellään heittää mitään vinkkivitosia tuohon käsien puutumiseen, on nimittäin tympeä vaiva😅

27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20

869/1188 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nano1, minulla oli edellisessä raskaudessa käsien puutumista joka diagnosoitiin rannekanavaoireyhtymäksi. Jouduin jäämään loppuraskaudesta saikullekin kun meni niin pahaksi.

Sain yölastat käyttöön ja kävin viikottain hierojalla että nesteet lähti liikkeelle. Viheliäs vaiva joka onneksi hävisi synnytyksen myötä, vaikka peloteltiinkin että voi jäädä päälle.

Toivottavasti helpottaa sielläkin. Pitkin päivää kannattaa ”jumppailla” sormia ja ranteita ettei pääse turvottelemaan jos siihen taipumusta

870/1188 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille,

Täällä alkoi eilen rv30 ja elämä hymyilee! Vatsa pyöristyy ja kasvaa, painoa tosin ei juuri ole tullut, vain muutama kilo. Kohdunsuun tilanne oli viikkoihin nähden viimeksi erinomainen ja elämää rajoittavat kiello ja rajoitukset saatiin jättää pois. Vauva kasvaa hyvin, pitkäraajanen tyyppi tulossa (uä perusteella raajojen pituus hieman yläkäyrillä, vaikka muutoin koko normaali). Kovasti tykkää olla poikittain. Nykyään enemmän raivotarjonnassa kuin perätilassa, ja sen myötä olo on helpittunut huomattavasti! Tämä vauva on niin iloa tuova tapaus 😍🥰❤ meillä on kaikki valmiina, enää pitää vauvan kasvaa. Gynen mukaan jos jaksetaan rv36 asti, niin ollaan todella hienossa tilanteessa. Ja siis seuraava kontrolli rv36, ellei aiemmin tule supisteluja. Silloin uä ja lääkärin tutkimukset neuvolan yhteydessä. Normi käynnit toki lisänä, plus verensokerin mittailuja 2pv / vk 2vk ajan, jotta nähdään ettei ne nouse. En pysty sokerirasitukseen enää, ei onnistu ilman oksentamista. Ferritiini oli laskenut 31, eikä sekään todellinen luku ole, koska tulehdusarvot on niin koholla. Eli nollissa ollaan ja vauvan pitäisi saada rautaa itselleen 😭 tuntuu turhauttavalle, kun hoitoa ei saa tässä asiassa. Uuden korona-aallon takia en pääse edes äitipolille, jossa kyllä saisin tiputuksen...

Nyt siis elämä on vihdoin kaunista! On ollut todella rankka raskaus, nii tuntuu ihanalle että saan nauttia edes hetken tästä ❤ nimiäkin on löytynyt listalle, 5 nimeä molemmille. Niistä sitten voidaan valikoida kun vauva syntyy.

Mitä teille muille kuuluu?

871/1188 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva kuulla hyviä uutisia Villahuivi!

Mulla on kanssa raudan kanssa ollut ongelmia ja mun on tosi vaikea muistaa syödä rautaa, kun sitä ei saisi ottaa ruuan kanssa. Ferritiiniä ei oo kyllä mitattu, mutta Hb on laskenut alun 140:stä sataseen. Mulla ole varmaan koskaan ollut näin alhainen hemoglobiini. Onkohan koskaan ollut edes alle 130, vaikka ennen raskautta luovutin säännöllisesti verta.

Mulla on tänään äitiysloman ensimmäinen päivä. Tuntuu oudolta ja vähän pelottavalta. Synnytys on ihan lähellä jo. Toisaalta hyvä, että päivää ei voi tietää etukäteen, oon sellainen stressaaja, että tulisin hulluksi, jos tietäisin, että koska lapsi syntyy. Mutta kieltämättä synnytyskipu mietityttää ja vähän jopa pelottaa. Herään öisin miettimään kaiken maailman epäolennaisuuksia vauvan hoitoon liittyen. Onneksi on Google, josta voi tarkistaa asioita, vaikka keskellä yötä.

872/1188 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla odottajien kuulumisia ja hyvä että vihdoin voit nauttia raskaudesta Villahuivi.

Täällä eletään vielä ensimmäistä kuukautta vauvan kanssa ja onhan tämä aika ihanaa! Vauva on melko helppo mutta näyttää temperamenttiään aika hyvin jo. Mies on lähtenyt töihin niin nyt ollaan tytön kanssa kaksin päivät ja hyvin ollaan pärjätty.

Sektiosta toipuminen on mennyt hyvin, olen päivästä 5. lähtien tehnyt rauhallisia vaunulenkkejä joka päivä ja "treenannut" lantionpohjalihaksia. Synnytystä ja sen kulkua en ole enää ensimmäisen viikon jälkeen miettinyt. Synnytystarinaa en edelleenkään halua tänne kirjoittaa, hieman suojellakseni omaa identiteettiäni ja myös teitä joilla synnytys on vielä edessä. Teidän on parempi keskittyä niihin onnistuneisiin synnytystarinoihin. Me oltiin huono-onnisia ja saatiin kohdallemme huono kätilö joka ei uskonut kipujani (jotka aiheutui epiduraalin laiton yhteydessä tulleesta hoitovirheestä) ennen kuin menin tajuttomaksi ja joka jätti meidät yksin saliin tilanteesta huolimatta.

873/1188 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla Kanelipulla teidän kuulumisia. Oon tosi iloinen, että olet ilmeisesti saanut huonon synnytyskokemuksen kuitenkin käsiteltyä ja päässyt asiassa eteenpäin. Kaikki ei pysty noin nopeasti sitä tekemään. Oon varmasti ihanaa olla vauvan kanssa. Vaikea uskoa, että itselläni on se myös edessä.

874/1188 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä!!!!! <3 ihanaa, että oot täällä, superpaljon onnea! Tänään aamulla juuri mietin, että mitähän sinulle mahtaa kuulua ja ajattelin, että pitkästä aikaa avaan vauvafin ja katson, ihan mahtavia uutisia!

Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021

875/1188 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla että olet päässyt nauttimaan raskaudesta Villahuivi.

Hurjasti onnea Äitykkä-77, ihania uutisia!

Niin kiva lukea pitkästä aikaa tuttujen nimimerkkien kuulumisia.

Itsellä menossa 30+4 ja muuten on mennyt mukavasti mutta mulla kans hemoglobiini romahtanut 140:stä satasen pintaan. Nyt syön rautaa purkista ja toivon että se auttaisi. Myös yöt on alkaneet olla hankalia kun sanotaan että selällään ei saisi nukkua, mutta mulla se on ainoa asento joka ei satu ylävatsaan/kylkiin. Mutta kokonaisuutena olen tyytyväinen olooni, oon ommellu vaatteita vauvalle ja tänään ostin turvakaukalonkin. Alkaa tuntua pikkuhiljaa enemmän todelliselta, että pieni tyttö on tosiaan saapumassa.

Mulla on kova synnytyspelko ja sainkin varattua sairaalasta ajan sektiolle. Mulla mieltä helpottaa että tiedän jo tarkan syntymäpäivän. Ihanaa odotuksen jatkoa kaikille!

N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023

876/1188 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli neuvolalääkäri ja sain järkytykseksi kuulla, että vauva on perätilassa. RV 36+1 on tänään. Autossa pääsi pettymyksen itku. No nyt kun olen saanut asiaa sulatella, niin tuntuu jo paremmalta. Odotan että polilta soitetaan aikaa ulkokäännökseen / lantion magneettiin. Muuten on mennyt tosi hyvin voinnin suhteen.

877/1188 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on elämää ❤

31.rv menossa, melko täytinäinen olotila. Vauva tykkää olla enemmän oikealla puolen kohtua, enimmäkseen joko perätilassa tai hieman vinossa oikealta kylkikaaresta vasemmalle alas. Silloin, kun on vinossa, on selvästi pylly kylkikaaressa kun potkut tuntuu palleassa 🤭

Vointi on hyvä. Hiukset vain tippuu päästä, en saa nukuttua kuin parin tunnin pätkissä. Vauva on öisin todella aktiivinen, ja kai tämä hengittäminen alkaa siksi olla työlästä. Nukun enimmäkseen vasemmalla kyljellä, ja nyt on sitten niska jumissa. Tilasin kipukauppa piste comilta ryhtiliivin ja niskakeinun, kun tuntuu etten saa harteita enää muute rennoksi.

Nykyää oksennan päivittäin. Ahdistaa. Paino on kyllä lähtenyt nousuun hieman. Rauta-arvot oli tippunu rajusti, joten rautaa syön kaksin käsin että edes vauva saisi riittävän varaston itselleen. Rauta vaan ei sovi vatsalle enää, ja nykyään ruokavalio onkin tosi rajoittunutta parin vuoden "normaalin" jälkeen. Neuvolassa asiasta puhuin, lääkäri ei ottanut kantaa siihen ollenkaan, että ferritiinibon käytännössä nolla ja Hb matala. En pysty juomaan edes niin paljoa kuin haluaisin, joten kuivumaakin herkästi tulee.

Vatsa on pyöristynyt nätisti. Olen onnellinen, että näytän selvästi raskaanaolevalle enkä lihavalle, kuten aiemmin ennen raskautta (pömppis). Tykkään mahasta. Välillä tuntuu, että olen melko typerä kun silittelen kotona ollessani mahaa ja juttelen vauvalle. Nytkin pikkuinen potkii ja liikuskelee. ❤

Rinnat sen sijaan... no, en tiedä. Ne on kummalliset 🙄 aiemmin nännipihat lähti hieman tummumaan (kuten kuuluu), rinnat kasvoivat melko tasaisesti koko alueeltaan. Nyt nännipihat on turpeat ja vaalentuneet, enemmänkin tulee mieleen että iho on kiristynyt. Päivittäin saa rasvata rintoja, kun pelkkä liivien ajattelu saa ne kutiamaan hiekkapaperimaisesti. Ja ne on kipeät! Kerta kaikkiaan jos vain voisi maata selällään ilman liivejä ja mitään kangasta rinnoilla, niin elämä ois siltä osin täydellistä. Onko muilla selvää muutosta tapavtunut rinnoissa? Itsellä tämä muutos on tullut ehkä viikossa, aiemmin on ollut vain tasaista kasvua, muta edelleen mahtuu samat liivit kuin ennenkin.

Miten muuten muilla menee? Äitykän plussasta olin niin valtavan iloinen! Kumpa muutkin plussaisivat pian, joiden kanssa kuumeiltiin pitkään ❤

878/1188 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kutisee ja särkee oikea rinta. Olen käyttänyt vain pehmeitä, kaarituettomia liivejä, mutta rinta vaan särkee.

Täällä huomenna 26+0, vatsa on valtava, paino on nyt noussut 2kg, joista tuo 1.5 viimeisen kuukauden aikana.

Jännittää, että mennäänkö tässä arvaamalla loppuun saakka, mulla siis radi ja sekä vauvan paino, että kohdun mitta selvästi yläkäyrillä.

Haluaisin tietää painoarviota ja synnytystapakeskustelun, koska olen myös kehittänyt tähän kolmanteen raskauteen synnytyspelon.

Hengittäminen alkaa olla raskasta vatsan kasvaessa ja nukkuminenkin hankalaa, mutta muuten tässä vasta odotan äippälomaa ja nautitaan syksystä :)

Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021

879/1188 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskauden ultrassa käyty ja helpotuksen kyyneleitä vieritetty tutkimuspöydällä.

Tyyppi löytyi oikeasta paikasta sykkivän sydämen kera ❤️ Mitoiltaan vastasi rv 7+0, menkoista 6+5.

Nyt saamme edes vähän hengähtää

880/1188 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla Äitykkä, että kaikki on hyvin.

Mulla ei ulkokäännös onnistunut. En tiedä mikä tässä olisi järkevää, sektio vai alatiesynnytys. Eilen meni koko päivä alavireisenä ja itkiessä. Kaikki vauvan tavarat täällä kotona ahdistaa. En tiedä miten selviän. Lääkärin soittoa odottaessa. Tuntuu vaan niin pahalta. Esikoinen kyseessä eikä mitään hajua synnytyksestä muutenkaan, niin tuntuu että nyt ollaan ihan liian isojen päätösten äärellä. Tänään olen saanut itseni jokseenkin kasaan ja itkenyt vain pari kertaa. Ulkokäännösyritys teki vatsasta aran ja sitä särkee, muutenkin kohtu alkanut supistella enemmän ja kaikenlaista kipua on tuntunut tänään. Vauvan liikkeetkin sattuu. Koko 8 kk onnellinen ja hyvin sujunut matka on sulanut parissa päivässä epätoivoon ja särkyyn. Anteeksi negatiivinen kirjoitus, oli vaan pakko purkaa oloa.