Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Liityn tänne kanssa. Raskaana viikolla 14 ja raju oksetus on jatkunut koko raskauden ajan. Ensimmäinen raskaus menossa 🙂
Lauantaiaamua, naiset!
Diabeteshoitajan käynti äitipolilla takana. Pitkäaikaissokeri oli myös koholla päivittäisten mittailujen lisäksi, mutta päätti nyt vielä viikon antaa "armonaikaa" ja seurataan tuleeko ylityksiä. Toisaalta melko turhauttavaa, koska kyllä niitä tulee, olisi aloittanut vaan lääkityksen suoraan.
Ihmettelen kyllä kovasti sairaanhoitopiirien välisiä eroja, esim. TAYS:ssa ei käsittääkseni suositella metformiinia sen pitkäaikaisvaikutusten puutteellisten tutkimustulosten vuoksi (lapseen siis vaikutus), mutta TYKS suositteli heti nimenomaan sitä. Koitin kysellä onko metformiinilla samat synnytykseen vaikuttavat rajoitukset kuin insuliinilla (esim. Sulkee pois veteensynnytyksen), mutta en saanut muuta vastausta, kuin että laskettuna päivänä viimeistään käynnistetään, eli takalaita on tiedossa!
Toki en jaksa uskoa, että tämä kaveri masussa niin pitkään viihtyy, on tuntuu olevan tosi alhaalla ja istuminen tuntuu pahalta vauvan painaessa alakerrassa. No, nähtäväksi jää.
Äippäloma alkoi vihdoin, nyt sitten lepäillään, luetaan kirjoja ja katsotaan leffoja ja kudotaan. Tietyllä tavalla hauskaa kun saa aika rauhassa noilta isoilta teineiltä olla ja mölliä, eli siinä mielessä on kuin esikoista odottaisi ☺️
Tsemppiä kaikille omiin tiloihin ja raskauden vaiheisiin ❤️
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Meille syntyi eilen aamuyöllä poika rv 37+1 😊❤ Synnytys oli melko nopea ja siksi raskas, viimeiset 2h supisti käytännössä kokonaan ilman taukoja. Kohdunkaulanpuudutteen sain, mutta sitä laittaessa lääkäri totesi ettei reunaa ole juurikaan enää jäljellä joten vaikutus jää hyvin vähäiseksi. Vauva syntyi vihreästä vedestä, joten otetaan nyt tehon puolelta vähän vauhtia tähän alkuun. Vauva on kuitenkin toipunut rankasta alusta hyvin ja virkistynyt😊
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Nano1, sydänlämpöset onnittelut ja siunausta pienelle pojalle ja teille vanhemmille ❤
Täällä edelleen käynnistellään, kivut sitä luokkaa välillä että en ole varma, joka pitäisi mennä 🙈 vauva kuitenkin kovin ylhäällä, joten en ole pitänyt kiirettä tuntemusteni tulkinnoissa. Aamulla joka tapauksessa isolle kirkolle, ja rautainfuusioon aika. Eli saan kuin saankin infuusion. Annetaan synnärillä, jotta voidaan varmentaa vauvan vointi ja hätätilanteessa pääsee vaikka sektioon, jos tulee esim allerginen reaktio. Infuusioihinhan liittyy aina riskinsä. Silti ne on yleisesti ottaen turvallisia. Ferritiini oli mittaamaton viimeisimmässä labroissa, joten infuusioon tuli helposti lähete. Hb sentään on hybä, mutta sepä ruukaa nousta heti kun varasto nollautuu.
Anculi, en tiedä sukupuolta. Tod näk huomenna selviää, vaikken haluaisikaan, koska ultralaite on 3d, ja sillä katsotaan huomenna vauvaa tiputusta ennen ja sen jälkeen. Ja se on niin selvä, että erehtyä ei voi enää tässä vaiheessa 🙈
Täällä siirrytty siis viikolle 39, jotenkin on hieman tullut jo malttamattomuutta ❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Onnea Nano1 ja ihania vauvantuoksuisia hetkiä! 😍🥰
Täällä lähti 41+0...ja voi elämä miten alkaa turhauttaa.. 😣
Keskiviikkona olis yliaikaiskontrolli, jos nyt sitä ennen ei mitää ala tapahtumaan.
Yöllä alkoi ennen 2 supistelemaan ihan tuntuvasti, sitten hävisi ja nukahdin ja nyt aamusta kans supistellu aika-ajoin joten hieman toiveikkaana olen. Näitä tuntemuksia tosin kun on niiiin monta viikkoa kuullostellu, niin hulluks tulee🙈
Toisaalta nämä tuntuu nyt ehkä erilaiselta ja voimakkaammilta, joten josko jo olisi aika lähempänä.. ☺️
Toivoa saa! Liikoja en odota, etten pety jos ei lähde vielä käyntiin.. 🥺
Vauva silti liikkuu ja tiedän hänen vain keräävän voimia tähän ulkomaailmaan joten sen puoleen kaikki hyvin ☺️❤️ Oma maltti vaan alkaa olee kortilla olotilojen kanssa 😂
Villahuiville kans isot tsempit sinne ❤️💪🏻
Uusille tulokkaille lämpimät onnittelut raskaudesta ja kaikkea hyvää ❤️☺️
Päivitystä :
Äpolin kontrollissa kävin (41+2) ja olin jo 4cm auki ja erittäin kypsänä paikat 😳
Lääkärilläkin meinas suu loksahtaa auki kuin hyvät lähtökohdat syntyä milloin vaan, vauvalla kaikki hyvin kans onneks 🥰
Perjantaina aamuksi antoi määräyksen tulla suoraan synnytyssalille, ellei sitä ennen spontaanisti tule. Lääkäri ja hoitaja kyl uskoi, että aiemmin menoa tulee olemaan 😂
Nyt ollaan jännän äärellä siis täälläkin 😍
Nemi, saapa nähdä kumpi aiemmin lähtee! Meillä tänään siis käynnistyshoito, puhkottiin rakkulat jotka siis enteilee vesien menoa synnytyksen alkaessa. (Ihoa ei rikota vaan rakkulat ihon alta jaloista). Vyöhyketerapiaa siis.
Sain rautainfuusion. Matka sairaalaan taisi olla liikaa, kun olen sen jälkeen vain supistellut ja ollut kipeä. Paineet laski reilusti infuusion myötä, väri palasi kasvoille ja ekaa kertaa 3kk en kuorsannut yöllä yhtään! Sentin olin maanantaina auki, kanavaa jäljellä mutta pehmennyttä. Todella kipeät supistukset alkoi matkalla, mutta Panadolin voimalla on kotona menty. Toivon, että rakkuloiden rikkomista seuraa nyt synnytyksen kunnollinen käynnistyminen. Kovin olisin valmis jo!
Tsemppiä sinulle! Ilmoita kun vauva on syntynyt ❤
Ja muille odottajille ihanaa alkavaa adventin aikaa! Nautin joulusta ja erityisen ihanalle tuntuu saada jouluvauva 🥰
Villahuivi kirjoitti:
Nemi, saapa nähdä kumpi aiemmin lähtee! Meillä tänään siis käynnistyshoito, puhkottiin rakkulat jotka siis enteilee vesien menoa synnytyksen alkaessa. (Ihoa ei rikota vaan rakkulat ihon alta jaloista). Vyöhyketerapiaa siis.
Sain rautainfuusion. Matka sairaalaan taisi olla liikaa, kun olen sen jälkeen vain supistellut ja ollut kipeä. Paineet laski reilusti infuusion myötä, väri palasi kasvoille ja ekaa kertaa 3kk en kuorsannut yöllä yhtään! Sentin olin maanantaina auki, kanavaa jäljellä mutta pehmennyttä. Todella kipeät supistukset alkoi matkalla, mutta Panadolin voimalla on kotona menty. Toivon, että rakkuloiden rikkomista seuraa nyt synnytyksen kunnollinen käynnistyminen. Kovin olisin valmis jo!
Tsemppiä sinulle! Ilmoita kun vauva on syntynyt ❤
Ja muille odottajille ihanaa alkavaa adventin aikaa! Nautin joulusta ja erityisen ihanalle tuntuu saada jouluvauva 🥰
Ooiii, olin jotenkin varma että sie siellä vauvakuplassa jo 🤭
Mutta valtavasti tsemppiä sinullekin sinne ❤️ saas nähdä!! 😍
Voi kun olisinkin vauvakuplassa! Päiväunet otin ja arvelin kohta yöunille alkaa. Hoidon jälkeen väsyttää aina armottomasti ja nyt jos millon kannattaa levätä!
Villahuivi kirjoitti:
Voi kun olisinkin vauvakuplassa! Päiväunet otin ja arvelin kohta yöunille alkaa. Hoidon jälkeen väsyttää aina armottomasti ja nyt jos millon kannattaa levätä!
Jep, sama suunnitelma. Nukuin kans päiväunet, syötiin hyvin ja kohta unille. Pakko ottaa kaikki lepo irti minkä vielä saa.
Olotila ei ole ainaakan kipeytynyt, ajoittain supistelee ja vähän kivuliaammin jomottaa 😊
Oon niin onnellinen, jos kotona sais olla vaan mahdollisimman pitkälle, ollut ihana vielä pesiä kisujen ja miehen kainalossa 😂🥰
Onnea uusille äideille!
Valtavasti voimia ja tsemppiä viimeisiin hetkiin Villahuivi ja Nemi! Aivan kohta siellä on pienet nyytit molemmilla. 🥰 Muistakaa, että synnytyksen jälkeen ne hormoniryöpyt on valtavia, eikä ole ollenkaan tavatonta saada myös negatiivisia fiiliksiä, vaikka vauva onkin todella toivottu! Kaikki tunteet on sallittu.
Täällä on jo 4kk ikäinen ”nyytti”, pian aletaan maistella jo soseita. 🤩 Opittiin muutama päivä sitten kierähtämään masulleen. Ihanaa seurata tuon pienen kehitystä ja kasvua. Katseltiin miehen kanssa tuossa taannoin kuvia synnäriltä ja pari viikkoa siitä eteenpäin. Voi kun se oli pieni! Näytti niin pieneltä vielä 2kk sittenkin, tuntuu että siitä on jo pieni ikuisuus. Päivät ja viikot kuluu ihan hurjan nopeasti!
Esikoinen, LA 7/2020
Joulu lähestyy ja manailen jo jouluruokien perään.
Olemme varanneet avokin kanssa hotellin jouluksi ja majoitukseen kuuluu maittava jouluillallinen alkuruokapöydän, pääruuan ja jälkiruuan kera.
Selatessa menuta ja esim. alkuruokapöydän antimia, tuntuu etten pysty sieltä tämän raskauden vuoksi syömään kuin salaattia. Pöytä normaalistikin jouluna kalapainotteinen.
Itse kulinaristina tämä ärsyttää jo nyt hirveesti. Ajattelin laittaa sinne viestiä, että onko heillä jousto varaa vai pitäiskö koko illallinen/hotelli perua tämän takia. Menu melko tyyris.
Mitä ruokia olette ajatelleet nauttivanne jouluna?
Käyttäjä36838 kirjoitti:
Joulu lähestyy ja manailen jo jouluruokien perään.
Olemme varanneet avokin kanssa hotellin jouluksi ja majoitukseen kuuluu maittava jouluillallinen alkuruokapöydän, pääruuan ja jälkiruuan kera.
Selatessa menuta ja esim. alkuruokapöydän antimia, tuntuu etten pysty sieltä tämän raskauden vuoksi syömään kuin salaattia. Pöytä normaalistikin jouluna kalapainotteinen.
Itse kulinaristina tämä ärsyttää jo nyt hirveesti. Ajattelin laittaa sinne viestiä, että onko heillä jousto varaa vai pitäiskö koko illallinen/hotelli perua tämän takia. Menu melko tyyris.
Mitä ruokia olette ajatelleet nauttivanne jouluna?
Itsehän heitin romukoppaan koko ohjeen suosituksista ja kielloista. Lähinnä siksi, että ainut kokonaan kielletty ruoka-aine, joka omaan ruokavalioon kuuluu on hauki.
Lisäksi olen kyllä syönyt muitakin välteltäviä ruokia, mutta vain 1-3x koko raskausaikana. En koe että lapselleni tästä on vaaraa.
Listalla on kyllä paljonkin mitä en syö normaalistikaan, joten se että olen syönyt lakritsia ja haukea ja maksamakkaraa/maksapihvejä, ei kyllä ole mitään vaaraa vauvalle aiheuttanut.
Kyllä jouluna voi syödä vähän "paremmin". Älä syö kaikkea mitä listalla on, ja voithan kysyä vaihtomahdollisuutta joihinkin ruoka-aineisiin? Mutta jos jotakin tekee erityisesti mieli, syö pois vain.
Nemi, miten menee? Itse makaan raskausmyrkytysepäilyn vuoksi jo sairaalassa. Odottelen, että lääkkeet vaikuttaa, päästäisiin käynnistämään synnytys.
Toivottavasti sinun synnytyksen alku on helpompi kuin minun!
Villahuivi, harmi tuo raskausmyrkytys. Toivottavasti pääset pian käynnistykseen ettei vointi kerkeä kovasti huonontua. Sinulla taisi kuitenkin olla jo hyvin viikkoja kasassa, joten eiköhän kaikki mene hyvin 😊 Tiedätkö vielä, millä keinoin on tarkoitus aloittaa käynnistys?
Noista suosituksista kuitenkin ottaisin esim listeriariskin aika vakavasti. Listerioosi voi kuitenkin käynnistää synnytyksen ennenaikasesti, ja voi synnytyksessä tarttua vauvaan. Vauvalle listerioosi on hengenvaarallinen, varsinkin jos lapsi syystä tai toisesta on syntyessään huonokuntoinen.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Voi tsemppiä villahuivi! 🥺❤️💪🏻
Meillä tultiin eilen suoraan synnytyssaliin sovitusti ja kun supistelut ei ollut ehkä niin napakoita ja olin auki 3,5cm joten kello 14 kalvot puhki, sit alkoikin koskemaan ja kello 15 olin 9cm auki ja ilokaasuista eikä mistään apuja niin sain epiduraalin mikä pelasti. Kello 20:30 syntyi sitten tormakka 4160g ja 52cm tyttö 🥰
Nyt rinnalla nukkuu, tosi hyvin imenyt yön ja rinnat ihan hellänä ja verestävä toinen jopa 😅
Mutta mie selvisin ilman sotavammoja, ponnistuvaihe oli sopivan hidas niin kroppa sai aikaa venyä ja kudokseni venyi hyvin joten ei leikattu, ei revennyt. Kaksi pientä nirhaumaa limakalvoihin. 💪🏻
Olihan se aikamoinen kokemus!!
Mutta nyt niiin onnellinen ❤️😍
Tsemppiä jokaiselle ja täällä synnyttiin siis 41+4 ✌🏻❤️
Onnea Nemi tytöstä! ❤️ Sinulla oli melkein samanpituinen synnytys kuin minulla ja samoilla viikoilla 😁 Mulla kesti avautumisvaihe 5h kalvojen puhkaisun jälkeen, olin silloin nippanappa 2cm auki. Ponnistusvaihe 1h 20min, eli vauva oli sylissä reilun 6h jälkeen. Olin ihan hiestä märkä. 😅
Nyt vaan vierihoitoa ja pienen ihmettelyä. Maito nousee kohisten. 🥰
Esikoinen, LA 7/2020
Totta, listeriariski pitää huomioida. Ja siis kannattaa se lista lukea läpi ajatuksella, ei sitä turhaan ole tehty. Itselle se monessa suhteesa oli turha, koska listalla oli ainoastaan maksa ja hauki, mitkä kuulu kiellettyihin ja omaan suht.säännölliseen ruokavalioon.
Täällä sairaalassa edelleen. Angustalla kypsytetty kohdunsuuta ja nyt ballongilla jatketaan. Empä montaa senttiä ole vielä auki, ja ballongin paine kyllä tuntuu. Jumppapallo on ihana keksintö!ntänään siis 38+6, ja eiköhän vauva tänään synny, sen verran tiheästi supistaa ja etenee.
Nemi valtavan suuret onnittelut ja siunausta pienen tyttären vanhemmille sekä tyttärelle! ❤
Oi Villahuivi, jospa tänään sinun vuoro! Tuo ballongin paine oli aivan järkyttävää, mulla se oli vuorokauden paikoillaan kun ei itsestään irronnut. Lääkäri sitten veti seuraavana aamuna pois, kun paikat oli kuitenkin pehmenneet hyvin sen ansiosta. Edeltävänä yönä ei juurikaan nukuttu. Tuli autuas olo hetkellisesti sen jälkeen kun loppui se paine, mutta ei mennyt kauaakaan kun alkoi toooodella napakat supistukset. 😁
Jännityksellä täällä odotan! On ollut ihana seurata sinun matkaa Villahuivi, melkein 2 vuotta jo. Tirautan varmaan kyyneleen sitten kun kerrot uutisia. 😭
Esikoinen, LA 7/2020
Villahuivi, Tiedättekö lapsen sukupuolen etukäteen? Vai oletteko valinneet listalta tytön sekä pojan nimiä valmiiksi.
Mä en halua ottaa selville toisen lapsen sukupuolta, jos on tulossa vielä. Olis kiva yllätys sitten syntymähetkellä. :)