Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Hattara, H&M myy aivan hyviä. Mitä itse katselin ja kokeilin olivat hinnaltaan 30-40€. Yhtä kokoa isommat kannattaa ottaa, eli jos oma koko on M niin kannattaa valita L koko. Jo yhdetkin mammafarkut voi riittää. Ja jos la kesän lopulla tai syksyllä, niin kesällä voi käyttää mekkoja. :)
Corianderher, kovasti tsemppiä. :( ♥️
Kiitos myös asuvinkeistä! Omistan ehkä tasan kaks löysempää t-paitaa, joten ne tulee olemaan nyt kovassa käytössä :D Missään sisätiloissa en pysty olemaan pitkähihaisessa, olen niin kuumaverinen, että läkähdyn. Usein tämän lisäksi talvella patterit käyvät kaikkialla niin kovalla teholla, että välillä tuntuu kuin olisi saunassa. Ehkä lienee syytä käydä kirpparilla katsastamassa jos löytyisi jotain muutakin väriä kuin kaksi omistamaani mustaa :D Kattelin muuten ohimennen lasten vaatteita mutta tuntui jotenkin todella kaukaiselta, ehkä muuttui jotenkin tasaisemmaksi ja realistisemmaksi tämä olo.
Joku myös sanoi, ettei yleensä ihmiset katso vatsaa tavatessaan, mutta meillä päin se on näin! :D Olen itse nimittäin kiinnittänyt huomiota siihen mihin henkilön katse kohdistuu nykyään kun nähdään. Etenkin sukulaiset ovat tiirailleet vatsan seutua jo viime syksynä ja jotkut kaveritkin nyt viime aikoina. Yksikin tuijotti kun oltiin hetki ennen plussaa saunassa ja virnuili (vaikka se oli varmaan vaan jotain aivan muuta turvotusta!). Toinen kysyi leveästi hymyillen uimahallissa kuulumisia. Tämä oli plussan jälkeen kun oikeen pömpötti. Se on liiankin tyypillistä yhä, että naimisiinmenon jälkeen aletaan odottaa vauvaa, niin meillä odottaa kaikki muu paitsi me :D Tai no nyt mekin actually odotamme! Jos tämä ei olekaan raskaus turvotusta, niin olen varmaan sitten vain lihonut niin, että olen saanut lisävatsan:D
Mulle ei meinaa ruoka maistua. Mutta jos ei syö, iskee huono olo. Ihan väkisin oon joutunut syömään. En ole koskaan ollut nirso mutta nyt on jotenkin tosi vaikeeta syödä tiettyjä ruokia.
Kolme viikkoa tikutellit Mureke? Se on jo aika hyvin :D Voi olla etten itsekään pysty lopettamaan tähän. Ehkä huomenna eksyn isompaan kauppaan ja ostan kasan testejä :D Oliko vaan niin epätodellinen olo? Itse aina vessassa käydessä tarkistan tuliko verta paperiin. Se on kuitenkin ollut niin normaali tähän asti, että kerran kuussa sitä tulee.
Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle
wannabe mami kirjoitti:
Kolme viikkoa tikutellit Mureke? Se on jo aika hyvin :D Voi olla etten itsekään pysty lopettamaan tähän. Ehkä huomenna eksyn isompaan kauppaan ja ostan kasan testejä :D Oliko vaan niin epätodellinen olo? Itse aina vessassa käydessä tarkistan tuliko verta paperiin. Se on kuitenkin ollut niin normaali tähän asti, että kerran kuussa sitä tulee.
Joo epätodellinen olo ja toisaalta oli vaan mielenkiintoista testata miten se viiva vahvistuu :D Ja kun niitä testejä oli jonkin verran jemmassa niin ajattelin käyttää pois. Pari ovistestiäkin tein kokeillakseni toimiiko se todella raskaustestinäkin: toimii!
Mäkin tarkistan yhä vessassa käydessäni, että onko verta tullut.. kun välillä hulahtelee alkkareihin niin jotenkin sitä hetkellisesti miettii pahinta.
Esikoinen, LA 7/2020
Tarkennuksena: välillä hulahtelee alkkareihin valkovuotoa
Esikoinen, LA 7/2020
Mä en tehnyt kuin kaksi raskaustestiä tärppikierrossa. Ekan haalean (lähinnä tarkoitus oli varmistaa että en oo raskaana, kierto oli omituinen), ja muutaman päivän päästä jonkin verran tummuneen 👍
Tohon valkovuotoon voin suositella kestositeitä ja -pikkuhousunsuojia. Ite joudun ainakin päivittäin jollakin suojaamaan, kun välillä tuntuu oikein ryöppynä valuvan.. en haluu edes kuvitella, missä kunnossa alapää ois, jos koko raskauden käyttäisin kaupan kertsiphs.
Kiitos tsempeistä kaikille. Illalla vuoto lakkasi ja olin jo hetken toiveikas, aamuyöstä heräsin kirjaimellisesti verilammikosta, eli ei siellä mikään hematooma vuoda, vaan kyllä tämä oli tässä.
Mennään tänään sinne polille, kuulemaan ainakin jatko-ohjeet.
Ihanaa odotusta teille, minä siirryn sivuun.
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Voi ei Corianderher, miten surullisia uutisia! 😢 voimia!
Esikoisen LA 8/20
Ihanasti teidän miehet on kyllä suhtautuneet! Mahtavaa kuulla, että omalla jäyhällä tavallaan ovat niin innoissaan tulokkaasta. 😊 vaikka taitaa se oikeasti olla niin, että miehille asia konkretisoituu kunnolla vasta myöhemmin, kun he ei tunne kaikkia muutoksia kehossaan.
Tein testin ollessani yksin kotona, ja sain ihan hirveän hepulin, itkin ja nauroin samaan aikaan kun olin niin onnellinen ja hämmentynyt! Sitten jouduin piinaavasti odottamaan että mies tuli kotiin, vaikka teki mieli mennä parvekkeelle huutamaan uutiset koko maailmalle 😄 kun mies sitten tuli, niin möläytin saman tien tippa linssissä olevani raskaana. Mies vastasi jotenkin tosi hämmentyneenä jotain "voi miten ihanaa" ja rupesi puuhaamaan jotain ihan muuta! Pahastuin jopa hetkeksi vähän, kun odotin hänen hyppivän seinille samalla tavalla kuin minä 😂
Nyttemmin mies on enemmän alkanut osoittaa innostusta ja liikutusta. Höpöttelee masulle, silittelee ja on tosi huolehtivainen minua kohtaan ❤ suunnittelee paljon jo juttuja, joita haluaa lapsen kanssa tehdä.
Oo jee Vanamo ja Kanelipulla miten jännää olla samoilla viikoilla! 😍 millon teillä on rakenneultra? Tuntuuko jo liikkeitä?
Oletteko muuten saaneet jo neuvolasta raskaustodistuksen? Luin että se tarvitaan Kelan äitiysavustusta varten + neuvolassa pitää olla käytynä ennen kuin 5. kuukausi alkaa. Käytiin kyllä, mutta ei saatu todistusta enkä sitä huomannut kysyäkään. 😱 Kai antavat vasta myöhemmin?
Esikoisen LA 8/20
Introvertikaali, raskaustodistuksen saa kun raskaus on kestänyt 154 päivää, eli rv22. Se on A4 joka liitetään kelan hakemukseen. :)
Mureke, mulla myös kauheasti valkovuotoa! Joudun vaihtamaan pikkuhousunsuojaa vähintään kerran päivässä. Aluksi säikähdin sen olevan lapsivettä, kun alkkarit kastui läpi, mutta pikkuhousunsuojassa väri on keltaista. Netissä myös moni kirjoitellut että valkovuoto muuttuu runsaaksi ja vetiseksi. Google laulaa siis edelleen! :D
Voi Corianderher <3 voimia. Olen niin pahoillani :( Jaksamista ja toivottavasti näet miehesi pian niin saatte yhdessä jakaa tämän menetyksen. Haleja!
Mulla tuli aika selkeä viiva jo kp 27/26 kun testasin ekan kerran noin 2h pidätyksellä illalla (jaoin siitä kuvankin Vauva vuodelle 20-12 puolella). Seuraavana aamuna oli jo vahvempi ja kp 29/26 oli jo tasavahva viiva kontrolliviivan kanssa. Lähti siis TOSI nopee vahvistumaan. Ihan itsekin hämmennyin, että miten se silleen. Monilla tullut ensin vain haamu ja pikkuhiljaa vahvistuu tai plussa tulee vasta paljon myöhemmin.
Haluisin kokeilla ehkä myös sellaisen testin mihin tulee plussa, kun sellaisesta ei ole aiempaa kokemusta :D Pelkkiä viivatestejä kun ne on olleet edullisempia. Mä kokeilin myös ovistikkua! Olihan se pakko testata :D Tuli kontrolliviivaa vahvempi. On se kyllä niin hassua, että viivat pissatikussa saa niin iloseks! Sekin jo kun bongas oviksen ekan kerran oli ihan huippua! Tässä kierrossa en saanut edes vahvaa viivaa ovistikkuun. Tosi haalean vaan noin kolmena päivänä. Muutenkin ihan vain muutaman hassun kerran sain niistä yhtä vahvan kuin kontrolliviiva.
Mullakin holahtelee valkovuotoa. Sekin just säikäyttää, et alkaako ne menkat nyt sit kuitenki. Tänään tulee viikko plussasta! Nopeesti aika meni. Nyt alkaa rauhallisempi ajanjakso ja liikaa aikaa keskittyä taas tähän raskaushommaan :D Aika tulee matelemaan niiiiin hitaasti.
Onko muilla ollut huimausta ja/tai pyörtymisen tunnetta? Mulla iski eilen kesken kauppareissun aikana ihan kamala olo ja päässä vaan pyöri. Näytin varmaan päihtyneeltä kun hortoilin siellä hyllyjen välissä. En onneksi pyörtynyt mutta huimaus oli todella voimakas ja helpotti vasta kun pääsin pitkäkseni ja tovin täytyi ihan vain palautua. Sydänkin jyskytti hurjaa vauhtia ja oli pahoinvointia. Levon jälkeen väkisin yritin syödä, että helpottaisi.
Entä onko muuta huolissaan jylläävästä koronaviruksesta? Etenkin nyt kun on raskaana? Mulla vähän huoli asiasta ihan omankin terveyden mutta myös pienokaisen takia :/
Esikoinen 11/20
Tuohon aiempaan vielä lisäten. Tänään se sitten iski! Nimittäin aivan järkky väsymys ja palelu. Tästäkö ne kunnon oireet sitten lähtee :D Meni päivän menot täysin uusiks kun olin ajatellut. Ei ole voimia sitten yhtään! Kaikkea kivaa aktiivista olin suunnitellut mutta katsotaan pääsenkö edes lähimpään apteekkiin. Eilinen huimauskohtaus myös hieman pelottaa, että uusii myös tänään ja vaivaa jatkossakin. Oli niin inhottavaa yksin hortoilla kaupassa ja kaupasta kotiin, pimeillä kaduilla :/
Esikoinen 11/20
Muakin mietitytti tuo koronavirus, mutta tää juttu huojensi: https://yle.fi/uutiset/3-11230664 eli ei ole todennäköisesti vaarallinen pienelle lapselle tai tartu äidin kautta sikiöön. Tsemppiä Wannabe mami, kuulostaa tosiaan siltä et siitä ne oireet alkaa. Pyörtymisen tunne ei kuulosta kyllä yhtään kivalta. Mua on välillä huimannut, mutta voimakasta pyörtymistunnetta ei oo ollut. Väsymystä oli alkuraskaudessa paljon ja useita päikkäreitä tuli nukuttua.
Hyvä muuten kuulla, että tuo runsastunut valkovuoto on ihan normaalia. Täälläkin on ollut välillä märkiä hulahduksia. Hyvä vinkki nuo kestosuojat.
Introvertikaali tunnen satunnaisesti liikeitä. Eilen tuntui ihan selvä "kalan polskiminen". Tänään ei oo taas yhtäkään kunnollista liikettä tuntunut. Ootan tosi paljon, että noista tulisi säännöllisempiä. Rakenneultra on näillä näkymin 27.3.
Esikoista odotamme, LA 8/2020
Wannabe mami, jep, meillä näyttäisi olevan sama la. 😁 Me ollaan kerrottu kahdelle hyvälle ystäväpariskunnalle, joilla on itselläänkin lapsia. Sitten olen kertonut eräälle aika uudelle ystävälle, jonka kanssa toivottiin yhtä aikaa tärppiä ja nyt molemmat odottaa. Lisäksi olen kertonut pitkäaikaisimmalle ystävälle, jolle kerron aina kaiken. Hänellä itsellään ei ole lapsia. Mies ei ole kertonut vielä kenellekään eikä aiokaan kertoa. Me kerrotaan meidän perheille varmaan siellä viikon 12 tienoilla (jos ja kun kaikki menee hyvin 🙏) ja sen teemme jotenkin hauskalla tavalla. 🙈 Somessa ajattelin kertovani ehkä sitten kun sukupuoli on selvä. 🤔
Mulla on ihan hyvä vointi. Välillä palelua ja kipeä olo. Nälkä tulee helposti ja sen myötä huono olo. Parina iltana on närästänyt ja ollut pientä huonovointisuutta. Rinnat ja etenkin nännit on todella kipeät. 😅 Mahaa juilii välillä melko kovastikin. Ja pissahätä on koko ajan! Minä myös tarkistelen tuota veriasiaa, inhottavan stressaavaa. 🙄
Itsekin katselin eilen huvikseni äitiysvaatteita, mutta en aio ajatella asiaa sen enempää tai tehdä hankintoja ennen kuin sen aika on. Suojelen aika paljon itseäni ajatuksella, että ei saa vielä innostua liikaa. Näin on mulle helpompi, sillä se yksi kemiallinen raskaus oli jo kipeä kokemus, koska ehdin silloin jo luulla. Kävin verikokeessakin. Päivä päivältä tämä tuntuu todellisemmalta, mutta silti. Niin ja olen tehnyt testejä myöhemminkin, haluan saada ne ”leffaviivat”, mitä uskallan ehkä ensi viikon alun jälkeen odotella. 😂
Esikoinen la 10/2020. 💜
Minäkin liityn varovaisesti tähän keskusteluun. Sain ekan haaleaakin haaleamman plussan tikkuun tasan viikko sitten. Se oli joko dpo 9 tai 10. Sen jälkeen oonkin testaillut lähes päivittäin 😄 Miehelle kerroin kolmannen testin jälkeen, kun viiva oli jo sen verran vahva, että sen saattoi havaita ilman mielikuvitustakin. Nyt pari päivää plussa on ollut ihan selkä. Omien laskelmien mukaan olisin siis raskaana 4+4 ja la 4.11.
Hurjaa!!
Ajattelin seurata tilannetta vielä ensi viikon ja soittaa neuvolaan vasta reilun viikon kulutta, jolloin olisin lähes viikolla 6. En vielä osaa luottaa siihen, että raskaus jatkuu ja olis ikävä perua noita varattuja aikoja sitten jos menisikin kesken. Miehenkin kanssa sovittiin, että ei vielä iloita/haaveilla/suunnitella yhtään mitään. Tietty omassa mielessä oon ehtinyt suunnitella ja haaveilla aika paljon, vaikka varovainen yritänkin olla. 😅
Oireina on ollut heti kiinnittymisestä asti unettomuus yöllä. Normaalisti en ikinä heräile kesken yötä, nyt herään monta kertaa joka yö ja näen kummallisia unia. Väsyttää koko ajan. Rinnat on myös hieman arat. Muuten hyvä olo 👍🏻
33/33, 1. yritetty 08/19 lähtien, km 03/20
Ihanaa kun täällä on niin aktivista keskustelua. Mahtavaa että monilla tuntuu jo liikkeet. Mielenkiintoista seurata muiden tilannetta, varsinkin teidän ketkä on jo vähän pidemmällä :)
Täällä ristiriitaiset tunteet. En ole vielä oikeestaan osannut edes iloita, koska on niin "normaali" olo, edelleen! Tosi vähän oireita ja edellisistä menkoista laskettuna jo 8+1 (joskin ovis oli kyllä vasta kp21 eli vois olla viikko vähemmän?) Tissit arat varsinkin aamuisin ja iltaisin. Turvottaa ja on nälkä ja vessasssa joutuu suht usein käymän. Välillä tulee pientä kuvotusta syömisestä, varsinkin jos tulee liian nälkä. Siinä kaikki. Aamuisin on oikeastaan paras olo. Ainiin ja viime viikolla oli hirveetä närästystä iltaisin ja painon tunnetta alavatsalla. Ei niitäkään enää.. 2 vko sitten tein digin ja se oli 3+ ja r testit oli huutavan vahvat. Nyt ei ole enää testejä enkä osta mutta kasa ovistestejä on ja tein tänään ovistestin ni parissa sekunnissa ihan jäätävän vahva testiviiva. Eli kai se pitää uskoa :D
Silti huolettaa, jos siellä onkin kuollut sikiö. Haalenesikohan testit silloin.
No tulevalla viikolla neuvola ja loppuviikosta varhaisultra, en malta odottaa vaikka samalla jännittää. Kellekään ei olla vielä kerrottu. Ehkä vanhemmille varhaisultran jälkeen kunhan kaikki olisi hyvin. :)
Ja corianderher, paljon voimia <3 niin surullista, että noin pitää käydä ;(
Ihan mielettömästi voimia Corianderherille! :( Onko tilanne tosiaan ihan toivoton, vai voiko olla mahdollista että esim. hematooma vuotaa? Selvinnee huomenna ultrassa siis..?
Wannabe mami, mä tikuttelin plussan jälkeen varmaan kolme viikkoa aluksi päivittäin ja sitten parin päivän välein. :D Olis ihan mielenkiintoista testata taas, että kuinka räikeät viivat sieltä tulee.
Mun maha on ilmeisesti viimein alkanut kasvaa! Kaksi päivää on vatsa ollut hellänä, ihan kuin olis treenannut vatsalihaksia. Muutenkin masu on ollut paljon pinkeämpi, eikä voi oikein enää ”piilottaakaan”.
Esikoinen, LA 7/2020