Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Mä en tajua miks noista ultraäänistä pitää pihistellä. Meillä on vielä hassummin asiat, 2 ultraa tarjoaa julkinen, rakenne siellä 23 viikon tienoilla ja synnytyssuunnittelu joskus 34 viikolla about, ellen väärin muista.
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Hei vaan kaikille, minäkin hyppään mukaan keskusteluun. Kirjoittelin myös Toiveena vauva 19/20 keskusteluun ja nyt onnellisesti viikolla 15+1 raskaana (LA 18.8.) Jäin myös seuraamaan tuota uutta 20/21 keskustelua ja jännittämään muiden puolesta, joten tosi kiva idea tämä raskaaksi tulleiden keskustelu!
Mulle tämä 16. raskausviikko on ollut tähän mennessä mukavin. Olin aika pitkään väsynyt ja huonovointinen ja vielä viime viikolla oksensin kerran, mutta tällä viikolla olo on ollut viimein normaalin jaksavainen. Toivon, että yökötys jäi lopullisesti viikolle 15. Eilen myös tunsin pari pientä hipaisua ♥️ Tänäänkin on ollut ihan pienen pientä kuplintaa, mutta tosi vaimeaa ja epäsäännöllistä on vielä tässä vaiheessa. Viime viikollakin olin muka tuntevinani jotain, mutta sen jälkeen meni melkein viikko, etten tuntenut mitään potkuihin viittaavaa.
Kävin varhaisultrassa 7+1 ja mun hermoille se oli kyllä oikea ratkaisu. Mulla alkoi tuolloin 6+0 pahoinvointi, niin oli myös henkisesti helpompaa halailla pönttöä, kun mietin siinä samalla, että pikkuruinen vauvanalku sykkivällä sydämellä on siellä oikeasti olemassa.
Wannabe mami kuulostaa tutulta nuo alkuraskauden oireet. Mullakaan ei oikeastaan ollut palelua yhtä yötä lukuunottamatta tai myöskään pahoinvointia ennen 7. raskausviikkoa. Maha taas oli tosi turvonnut heti alusta lähtien ja kaikki pienimmät tiukkavyötäröiset vaatteet jäivät heti kaappiin. Me myös kerrottiin aika nopeasti vanhemmille, kun tuli jouluaatto ja olis ollut vaikea piilotella asiaa joulupöydässä 😊 Muutoin olisin ehkä odottamut varhaisultraan asti. Varoiteltiin myös, että raskaus on vielä tosi alussa ja kaikkea voi vielä sattua. Tuntui, että kaikki ymmärsi sen tosi hyvin ja oli helpottunut olo, kun oli saanut jakaa niin tärkeän uutisen oman perheen kesken.
Esikoista odotamme, LA 8/2020
Corianderher, oon käsittänyt että se 11-13 viikoilla tehtävä niskaturvotus-ultra on siis vapaaehtoinen seulonta, johon ei ole pakko osallistua. Siihen liittyy samoilla viikoilla otettavat labrat. Näillä tutkitaan mm mahsollisuutta yleisimpiin kromosomihäiriöihin. Oon ymmärtänyt, että tuo ois tarjolla ympäri Suomen, eikä siis riippuvainen kotikunnasta 🤔
Ihana Mureke! Ihana tapa kertoa. Varmasti olivat tosi iloisia :) Voi mango <3 Must on ihana ajatella just minkä kokoinen pikkuinen millonkin on. Mulla on nyt riisinjyvän kokoinen :D Pieni <3 Tsemppiä rakenneultraan! Varmasti jännittää mutta eiköhän siellä kaikki ole kunnossa :)
Kanelipullakin täällä! Ihana kun muistaa näitä nimimerkkejä :) kohta kaikki tupsahtaa tännekin puolelle plussiensa kanssa :) Hyvä, että sun työtä helpotettiin. Säkin oot jo hurjan pitkällä!
Muistelin Corianderher että mietit sitä, että miten sun lapset suhtautuu. Miten luulet, että tulee uutisen ottamaan? :)
Tosi kiva kuulla, että moni kertonut jo varhaisessa vaiheessa. Keskenmenot ei ole varmasti olleet helppoja ja hyvä jos kuitenkin tosiaan aikuiset ihmiset ympärillä ymmärtää. Sitä itsekin juuri ajattelin, että jos kertoo varhain niin antaa ilmi, että ollaan vielä HYVIN varhaisessa vaiheessa. Perheelle varmaan kerrottais ensin ja sit kavereille vasta kun ollaan pidemmällä. Tai kun vatsa alkaa näkyä, sillä nyt jo housut kiristää, niin en halua pukeutua "pussivaatteiisiin" kun en niihin muutenkaan pukeudu :D Se vasta epäilyttävää olisikin! Miten te ketkä ette oo varhain kertoneet, onko ollu vaikee peitellä vai onko maha näkyny sit vasta niin paljon myöhemmin?
Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle
Marsu nyt on 4+4 eli ihan tooosi alussa. Ultra on jo ensi viikolla, joten silloin ehtii tulla vasta 5+3. Olis se kyllä ihanaa jos näkyis jo! <3 Mietin vaan, että toivottavasti ne ei ajattele, et käytän sitä tutkimusta nyt jotenki hyväks, et pääsen kattoo vauvaa. Just kun noi ultrat on niin harvassa, myöhään ja kalliita yksityisellä. Kuvia eivät aivan varmasti anna jos siellä jotakin näkyisi. Mitä luulette, miten ne suhtautuu? Voisko ne kuitenki olla myötämielisiä? Voiko raskaana olevalle olla vihainen? :D Kaikkea sitä ajatteleekin! xD Miten Marsu teillä sit suhtauduttiin kun olitkin jo raskaana? Mulla on siis huonoja kokemuksia mm siitä kun sitä pattia mun rinnassa tutkittiin. Puhelinpalvelussa olivat ilkeitä ja saivat mut itkemään herkän asian äärellä :/ Syöpä asiat pyöri mielessä ja ne oli tosi nihkeitä. Muitakin vastaavia kokemuksia.
Vanamo! Sinäkin täällä :) Okei hyvä kuulla samanlaisia kokemuksia. On jotenkin niin anti raskaana oleva olo tänään, että hetkeksi jo unohdin koko asian :D Ehkä tämä tosiaan tästä vielä etenee suuntaan tai toiseen kunhan viikkoja tulee lisää. Se ripuli ei ollutkaan muuten raskausoire! Vaihdoin puolison vahvempaan D-vitamiiniin ja siinä on yliannostus xylitolia, se toimi siis laksatiivina xD Taidanpa hankkia jonkun toisen valmisteen, niin ei tarvitse joka aamu huuhtoa vatsaa! Huomasin siis tämän siksi kun mietin onko jokin muuttunut ruokavaliossa nyt ja se oli ainoa merkittävä asia. Katsoin sitten apuaineet ja tadaa! xylitol! Se ei sovi mulle siis ollenkaan. Vetää vatsan ihan kuralle. Mutta joo, onkohan tässä tosissaan raskaana kun nyt ainoat merkit on tasavahvat viivat pissatikussa. Rinnatkin toki kipeet ja häpyluun kohdalta hellä ja arka. Turvotuskin jo vähän laantui. Housut kyllä silti kiristää. Haluisin vain ilakoida ja suunnitella kaikkia vauvajuttuja mutta kait se on parempi vaan malttaa.
Esikoinen 11/20
Meillä se lapsettomuustutkimusten lääkäri suhtautui tosi hyvin! Saatoin ehkä vähän huijata, kun sanoin, että plussaamisesta vasta pari päivää (ehkä pari viikkoa oli oikeasti), mutta selitin just keskenmenotaustan ja pitkän yrityksen jne. Suhtautui tosi kivasti, ymmärsi syyt miksen perunut, ultrasi tosi tarkasti ja antoi paljon kuvia mukaan ❤
Käytiin sit viel erikseen yksityisellä varhaisultrassa joulua ennen, samalla gynellä jolla käytiin keskenmenneessä raskaudessakin. Kysyi heti ekana että onko vielä sama raskaus kun viimeksi, oli tosi pahoillaan kun kuuli keskenmenosta ja laskua kirjoittaessaan totesi että ei laskuta erikseen ultraamisesta, kun niin pienen ajan sisällä tultiin uudestaan (syyskuu - joulukuu). Käynnistä joutui tietty laskuttamaan, mut ultran hinta ois ollu joku 80e. Eli jäi kyllä siitäkin käynnistä hyvä mieli❤
Marsu, mä soitan tänään neuvolaan ni saan asiaan varmistuksen - mulle ei ainaka oo aikaisemmista tarjottu tota vko 11 seulontaa. Mutta kohta selviää :)
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Jee ihana kun tämä ryhmä ilmestyi. Kiva saada vertaistukea. Plussasin 3 vko sitten ja siirryin myös tuolta edellisestä toiveena vauva ryhmästä. Yritystä oli 9/2018 alkaen. Edelliset kuukautiset oli 4.1, eli sen mukaan 7+5? Jotenkin vaikea hahmottaa nuo raskaus viikot. Toki tein vasta kp 20 ovisplussan, eli aika myöhään. Onkohan siis viikkoja vasta 6+ jotain. Viikon päästä varhaisultra ja nruvola myös pian. Ihme että maltan noin pitkälle venyttää varhaisultraa, mutta en halua pettyä jos liian aikaisin ei näy mitään.
Ehkä tyhmän kuuloista, mutta suurin pelkoni on se, että siellä onkin 2 tai useampi. Minulla oli letrozol käytössä ja kun ovis oli niin myöhään, niin jotenkin pelottaa, jos folleja tulikin monta. Kääk. No se selviää.
Oireita: iltaisin närästys ja painon tunne ala vatsalla ja pieni paha olo iltaisin.
Ihana kuulla teidän muidenkin kuulumisia. Toivotaan, että kaikki muut ryhmästä tulee perässä!
Wannabe mami, kyllä tuolloinkin pitäisi jo nähdä, onko alkio oikeassa paikassa, vaikka sykettä ei todennäköisesti vielä näykään.
Täällä alkanut tällä viikolla liikehdintä tuntumaan, potkuja satelee lähes päivittäin ja välillä alavatsalle ilmestyy pieni kova möykky, ilmeisesti beibi möngertää selkää/päätä vatsaa vasten 😍
Onpa teillä ollut hyvä kokemus Marsu! Kiva kun suhtautui noin eikä velottanut sitä ultraakaan :) Toivotaan, että itsellä menisi myös yhtä kivasti! Tutkimus ei siis liity näihin lapsettomuus asioihin vaan kun mulla ollut muuta gynekologista häikkää mitkä mennyt tän yrittämisen aikana vaan pahemmaks. Kivahan se on vaan jos nyt sit extrana pääsee kattoo mikä tyyppi siel on ja missä on onko edes :D Plus tietty toivotaan, ettei mitään ikävää löydy. Sekin tässä kyllä jänskää. Noh turha sit nyt miettiä. Ensi viikolla sit on taas viisaampi. Mulla alkuviikolla niin väljä aikataulu, että aika tulee menee tooooodella hitaasti! Mut kiva tietää, että silloin jo pitäisi näkyä jo vähän mikä on meininki :) Se olisi kyllä niiiiiin kivaa! Syke ois aivan mahtava kuulla mutta ei liikaa viitsi toivoa.
Pikkuminniskin täällä jee! Kiva kun kaikki piti tätä ryhmä ideaa hyvänä :) En tiedä mitä tekisin jos tämä ei olisi jatkunut "plussan tällä puolen"! Ihana Minnis, että teillä nyt tärppäs kun yritystä kuitenkin jo jonkin aikaa takana.
Mäkään en kyl pysy perässä noissa raskausviikoissa. Jos noita laskureita lukee ja mitä neuvolasta sanottiin, niin nyt on viikko(?) 4+5 mutta olen kuitenkin VIIDENNELLÄ viikolla raskanaa?! WHAT?! Osaako joku valottaa?
Oliko muilla niin, että on enempi nälkä kuin päinvastoin? Mulla meinaa on tosi vaikeeta syödä kunnolla. Ruokaa pitää melkein änkeä, että saan syötyä. Pieniä annoksia vaan ja koko ajan tuntuu, että ois täynnä.
Vatsa alkoi tänään taas pömpöttää ja meille on viikonlopulla tulossa vieraita, joten en tiedä miten suhtautua! Tuskin kukaan kysyy, mutta epäilyt varmasti heräävät kun yritän nyt vähän väljempää pukeutumista kun housutkin tuntuu niin epämiellyttäviltä ja tänään oli pakko avata päivällä nappiakin :D Tai jos tulee jotenkin keskusteluksi tai muuten. En tiedä mitä vastata tai miten peitellä paremmin. Isot "pussivaatteet" ei tosiaan ole mun juttu ja pukeudun aina muutenkin aika kevyesti (sisällä aina t-paita päällä) ja vartalon myötäisiä vaatteita. Onko vinkkejä miten vältellä aihetta? Tai "piiloutua" paremmin? Vai kertoako suoraan jos nyt sattuu tulemaan puheeksi? Toiset on niin suorasukaisia, että ne kyllä kysyy jos jotain epäilee :D
Onko muilla muuten mitään hajuja? Tarkoitan sitä kun itsellä välillä tulee sellainen "menkkamainen haju" mutta sitten se taas häviää. Mietin pitääkö huolestua vai onko vaan esim liittyvää tuohon lisääntyneeseen valkovuotoon?
Esikoinen 11/20
Oiii ihana Marsu kun liikettä jo tuntuu! <3
Esikoinen 11/20
Heippa kaikille!
Onpa kiva, että tällainen ryhmä perustettiin! Itse seurailin varmaan vuoden verran sitä toiveena vauva 2019-2020 ketjua ja nyt sitten sitä uudempaa, kun "tutut" ihmiset siirtyi sinne. Oli niin mukava lukea ihmisten kuulumisia, onnistumisia, fiiliksiä ja vinkkejä, että en malttanut plussaamisen jälkeen kokonaan poistua paikalta, vaan jäin seurailemaan taustalle. Kiva päästä taas höpöttelemään!
Täällä menossa 15+6, plussatestin tein siis joulukuun puolivälissä. Käytiin varhaisultrassa Mehiläisellä viikolla 6, ja se oli kyllä koko rahan arvoista! Oli niin maagista nähdä pieni sydän sykkimässä <3 Se teki nt-ultran odottamisesta myös hieman siedettävämpää, kun tiesi että sisälläni todella kasvaa joku. Voin siis omasta puolesta suositella kaikille!
Mulla alkoi oireet jo viikolla 4-5, ensin lievempinä mutta koko ajan yltyen. Viikot 7-12 oli pahimmat, olin kyllä aivan loppu välillä! :D En oksennellut paljoa, mutta olo oli toooodella väsynyt ja huonovointinen. Sen lisäksi on tullut kokeiltua ilmavaivat, rintojen kipu, ummetus, närästys, päänsärky, järjetön nälkä ja mitähän muuta vielä :D
Viikolla 12-13 alkoi itselläni onneksi pahoinvointi helpottaa, mutta muut oireet tulee ja menee. Niiden kanssa on onneksi helpompi elää.
Me kerrottiin perheille vasta nt-ultran jälkeen. Ihan raskauden alkuvaiheessa teki mieli kertoa kaikille, myös tuntemattomille vastaantulijoille! Mutta kummasti se kääntyi niin päin, että aloinkin hautoa tietoa ja halusin pitää sen itselläni. Muutamalle harvalle ja valitulle kerroin jo ihan alkuvaiheessa, mutta muuten pidettiin salassa.
Tällä hetkellä kovasti odottelen ensimmäisiä liikkeitä ja rakenneultraa, joka on maaliskuun lopussa. Muutamana päivänä tällä viikolla olen tuntenut jotain alavatsalla, mutta ne on ollut enemmän sellaisia kevyen vatsalihaskrampin oloisia sisäänpäin suuntautuvia "supistuksia". En siis ole vielä vakuuttunut että ne olisi vauvan liikkeitä. Mutta ehkä jo parin viikon sisään saan tuntea ne!
Miten teidän miehet on suhtautuneet alkaneeseen raskauteen ja sen mahdollisiin oireisiin? Joko siellä jutellaan vatsakummulle, vaikka sellaista ei vielä olisi edes näkyvissä?
Esikoisen LA 8/20
Introvertikaali! Kiva kun sinäkin täällä :) Kiitos varhaisultra suosituksesta. Varmasti ollut huippua kun pieni sydän sykkii <3
Siis apua, kun niin moni kertoo, että pahimmat oireet tullut vasta rv 7 eteenpäin. Nyt pelkään, että halailen pönttöä pian oikeen urakalla! :D Mietinkin VOIKO olla NÄIN helppoa. Eli varmaankaan EI :D Sitä odotellessa!
Puoliso on ottanut tosi lungisti, kun mä taas hypin seinille. Eipä oikeen toinen ihan vielä selkeesti ymmärrä vielä mistä on kyse. Tokaisi vaan yks päivä: "Oon mäkin innoissani". Kun kyselin aiemmin, että mikset oo enemmän innoissasi, tätähän me haluttiin :D Hän on niin tyyni kun mä taas oon enempi myrskyisä. Siinä mielessä ollaan aika vastakohdat. Hän vitsailee itse, että tajuaa asian vasta sitten kun lapsi syntyy, "eikö kaikki miehet tee niin" :D Hän tuntee kaikki kliseet ja heittelee niitä vuoron perään. Toivoisin kuitenkin enempi hössötystä mitä itse harrastan. Niitä villasukkia kun haluisin jo ostaa, mutta hän himmailee: "sitten kun on aika". Muistuttelen jatkuvasti, että meitä on nyt KAKSI (minä ja vauva) :D En ole enää yksikkö! Yhdessä ollaan kolmikko <3 Hieman olen ehkä kuitenkin pettynyt siihen antiin mitä saan. Olisin vähän enemmän kaivannut intoa jo alkumetreiltä. Tää on meillä aika yleinen juttu kaiken kanssa kun hän on järki ja mä tunteet. Mä ilakoin ja hän ottaa chillisti :D
Miten teillä Introvertikaali mies suhtautui/suhtautuu?
Onko teillä Pikkuminnis muita kaksosia suvussa? Vai pelkäätkö nimenomaan sen letrozolin takia?
Mullakin kävi mielessä monikkoraskaus, kun plussa tuli jo heti kp 27/26 (olisi varmaan näkynyt jo aiemminkin, muttei testejä ollut lähistöllä) ja kuullut, että se voisi mahdolliset olla merkki kaksosista. Meillä suvussa muutamat kaksoset.
Esikoinen 11/20
Wannabe mami hiljennä vähän vauhtia :D
Päivät 0-6 sä oot jo ensimmäisellä viikolla vaikka se eka täysi viikko tuleekin vasta päivänä 7.
Päivänä 8 sä olet jo toisella viikolla, vaikka toinen viikko on täysi vasta sit päivänä numero 14.
Eli sä olet viidennellä viikolla, jos on 4+5.
4 viikkoa ja 5 päivää. 4 täyttä viikkoa ja risat, se viides viikko käynnissä.
Miks mä selitän tän näin vaikeesti 😂
Ja Hattaran selvitykseen lisäyksenä, että lasketaan siis edellisistä menkoista, vaikka kahdella ekalla viikolla ei oo tietty beibistä tietookaan kun ei oo ovulaatiokaan vielä tapahtunut, mut niin se vaan menee 👍
Wannabe mami, ei sun kannata miehen rauhallisuutta tulkita niin, ettei hän olisi innoissaan. Me oltiin molemmat aluksi tosi varovaisia ettei innostuta liikaa, mies otti superlunkisti. Sitten vaan yhtäkkiä alkoi linkkailla mulle kesken työpäivien esim vaunuja joita oli tutkinut, itkuhälyttimiä, remppasi vauvalle huoneen ja silittelee ja pussailee vatsaa, vaikkei tosiaan olla edes puolivälissä vielä. ❤
Ei kai se mitään haittaa, vaikka on vauhti päällä. 🤭 Itse sanoisin lyhyesti noihin raskausviikkoihin liittyen, että esim. 4+5 on viidennellä viikolla, koska siinä ollaan yli neljän viikon eli viidennellä viikolla menossa, kuten Hattara kirjoitti. 😊 Samalla tavalla kun sanotaan, että joku asia maksoi vaikka ”toistasataa”, kun se maksoi esim. 150 euroa. 😆
Minä olen menossa kai nyt 4+2. Mullekin nämä raskausviikot aiheuttaa vähän päänvaivaa, mutta niin neuvolasta laskettiin la:ksi 2.11.2020 ja kerroin viimeisten menkkojen ekan päivän ja ovulaatiopäivän. Eli jossain tuolla tietämillä sitä kai ollaan. 😂 Minä sain tosiaan haamun jo dpo 9 ja nyt olen sitten testaillut, että jos saisin vielä ne ”leffaviivat” eli täysin tumman viivan, mutta vielä ei ole näkynyt. Melkoisen tumma kuitenkin. Nyt on dpo 16. Kaiken järjen mukaan voisin odottaa sitä tosi tummaa viivaa vielä hyvän tovin, mutta kaikki mulle nyt heti. 😂 Ja kaikkihan ei saa sitä ikinä. Olisi vain ihana nähdä se ja tuntuu, että päivät matemee! 🙈
Kaksosista puheen ollen, minun äitini on kaksonen. Minun mies toivoo meille kaksosia, minä en. 😂 Muutenkin minun mies on ollut aivan ihana ja yhtä innoissaan kuin minäkin, on uskaltanut innostua jopa minua enemmän. Hän on jo miettinyt rattaita ja hoitopöytää... 🙊 Olen sitten joutunut sanomaan, että jutellaan näistä myöhemmin, koska syksyllä mulla oli vain kemiallinen raskaus ja senkin otin todella raskaasti. Inhottavaa kun ei osaa täysin iloita, vaan on varuillaan. 😒 Vaikka sehän on vain ainakin itseni tuntien järkevää. Olo on kyllä erittäin epätodellinen, vaikka on kuitenkin kyse maailman luonnollisimmasta asiasta. Silti se tuntuu suurelta ihmeeltä ja sitähän se toki onkin. 🤩
Esikoinen la 10/2020. 💜
Eikä kannata oloja etukäteen pelätä! Mulla oli pahin etova olo rv8-12, syödä piti puolentoista tunnin välein ettei alkanu oksettamaan ja välillä osa ruuista ei vaan laskenut millään. Oksentanut en oo kuitenkaan kertaakaan ja usein syömällä olo pysyi tosiaan hyvänä.
Väsymystä oli ehkä viikolle 14 asti suht paljon, mutta töissä esim oon jaksanut käydä ihan normaalisti.
Nyt on alkanut mahaa kiristämään ja esim reippaasti kävellessä alkaa kohdun kiinnikkeitä vihlomaan, mutta vauhtia hidastamalla menee ohi.
Eli kaikki pahimmat oireet ei tuu kaikille, sen näkee sit viikkojen kuluessa miten oma olo kehittyy! 😊
Höh, en voinut enää muokata. Mies tosiaan myös saattaa kosketella minun vatsaa ja yksi ilta toivotti hyvää yötä ”meille” eli mulle ja tälle pienelle jutulle minun sisällä. 🙈 Mutta minun mies on aika hmm, ei perinteinen suomalainen mies. 😂 Joten tuo ettei mies osaa vielä innostua on täysin normaalia! Ja kyllä niiden miestenkin päässä ajatuksia liikkuu, vaikkei ne välttämättä puhu. 🙊
Esikoinen la 10/2020. 💜
Wannabe mami, millä raskausviikolla oot kun oot tuohon ultraan menossa? Voi nimittäin hyvinkin jo näkyä myös syke! Meillä oli lähete lapsettomuustutkimuksiin kun tärppi kävi, en perunut aikaa joten eka ultra rv5+6 ja syke näkyi jo tuolloin ❤
Julkisella eka ultra on viikon 12 tietämillä ja toinen viikon 20 tienoilla. Osa kunnista tarjoaa julkisella myös varhaisultran, meillä ei tietenkään vaan sai itse pulittaa 😒