Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tilliliha on niin vihattua?

Vierailija
25.02.2020 |

Monille se tuntuu olevan jopa suurempi ongelma ja katastrofi kuin ilmastonmuutos. Joten mikä siinä tillilihassa oikein siis mättää?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se omituinen viritys. 

Vierailija
2/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua minäkään. Suosikkiruokiani niin kotona kuin aikoinaan koulussakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei nykyään juuri valmisteta ja monella tilliliha = kaukainen muisto kouluruuista.

Se koulun harmaa vatkuli ja oikeasti hyvästä lihasta kokattu ruoka ovat valovuosien päässä toisistaan, vähän kuin pannulla paistettu tuore, ruisjauhotettu kala eroaa kalapuikosta. 

Kannattaa joskus kokeilla tillilihaa perinteisellä reseptillä, se on on elegantti ruoka!

Vierailija
4/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa sitkeää lihaa ja limainen kastike. Noinhan sen saa pilattua laitoskeittiössä.

Vierailija
5/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vihaa. Äitini teki loistavaa tillilihaa, oli yksi lemppareistani. Tykkäsin siitä kyllä jo koulussakin.

Vierailija
6/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun huono surkea 60-luvun tilliliha. Sitkeä kalvoinen liha, harmaa, vetinen, liikaa etikkaa kastikkeessa, vielä vähän jäähtyneenä, jaks.

Vierailija
7/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuu pahalta?

Vierailija
8/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina tykännyt tillilihasta ja toisesta ihmisten inhimillistä eli kanaviilokista. En ymmärrä miksi niitä haukutaan pahoiksi.

Vierailija
9/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tehdä tillilihaa. Olen haaveillut siitä jo pitkään, mutta en ole saanut aikaiseksi. Tilliäkin olisi pakastimessa.

Vierailija
10/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tillilihassa ole mitään pahaa. En ymmärrä muutenkaan miksi jotain ruokia pitää vihata, toki pitämättä voi olla mutta viha on liikaa. Omiin ruokasuosikkeihin kuului maksalaatikko, monet eivät kuitenkaan edes suostu maistamaan sitä koska siinä on maksaa. Malsalaatikosta tykkäävänä olen huomannut että ruokiin suunnattu viha kohdistetaan myös vihatuista ruuista pitäbiin ihmisiin, minua esimerkiksi usein kiusattiin ja nimiteltiin koulussa sen takia.

Vierailija
11/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tilli on kalalle sopiva yrtti, ei lihalle.

Juu, kouluruokana ollut tilliliha on sitten vielä ihan oma asiansa. Koulukeittiö kyllä sai ruuan kuin ruuan pilattua, poislukien hernekeitto.

Vierailija
12/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa tilliliha oli hyvää. Muualla en olekaan sitä saanut.

Vierailija
13/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon erilaiset ruokainhot varmaan johtuvat siitä että ensimmäiset kosketukset johonkin ruokaan ovat olleet epätyydyttäviä. Ainakin meillä koulun tilliliha oli koko lailla ällöttävää, vaikka hyvin laitettuna kunnollisista lihan osista se on luultavasti oikein herkullista, edellyttäen tietysti ettei inhoa tillin makua niinkuin jotkut tekevät.

Itse jouduin syömään lastentarhassa (olen sen verran vanha) leipävanukasta ja se oli ihan kamalaa - sitten kerran tein sitä joskus 40 vuotta myöhemmin hyvällä ohjeella ja vielä viskikastiketta lisäksi, ja kyllä, se oli varsin herkullista.

Vierailija
14/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan lötköjä pitkiä tillinoksia ruuassa kuin ruaassa. Ne pitää onkia pois. Jostain tillilihasta ei onnistu

Vierailija
15/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina tykännyt tillilihasta ja toisesta ihmisten inhimillistä eli kanaviilokista. En ymmärrä miksi niitä haukutaan pahoiksi.

Samma här!

En tiedä, osasiko pienen kyläkoulun keittäjä tehdä noista parempaa kuin muualla, mutta

pidin kyllä molemmista.

Pitäisipä joskus kokeilla tillilihan tekoa.

Sopiiko hirvi tillilihan raaka-aineeksi?

Vierailija
16/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon erilaiset ruokainhot varmaan johtuvat siitä että ensimmäiset kosketukset johonkin ruokaan ovat olleet epätyydyttäviä. Ainakin meillä koulun tilliliha oli koko lailla ällöttävää, vaikka hyvin laitettuna kunnollisista lihan osista se on luultavasti oikein herkullista, edellyttäen tietysti ettei inhoa tillin makua niinkuin jotkut tekevät.

Itse jouduin syömään lastentarhassa (olen sen verran vanha) leipävanukasta ja se oli ihan kamalaa - sitten kerran tein sitä joskus 40 vuotta myöhemmin hyvällä ohjeella ja vielä viskikastiketta lisäksi, ja kyllä, se oli varsin herkullista.

Juu, jos ruoka oli itselle outoa niin ulkonäöltä kuin suutuntumaltaan, sekä tuoksultaan, eiheuttaa se lapselle helposti yök- reaktion.

Tämä yhdistettynä vanhanajan syö, tai itket ja syöt- mentaliteettiin....

Ainakin minun aikanani ala-asteella lautanen oli AINA syötävä tyhjäksi.

Vierailija
17/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan maistanut. Synnyin v. 1977, eikä minun aikanani enää ollut koulussa tillilihaa. Koulussa oli seuraavia ruokia: makaronilaatikko, lasagne, kalakeitto pakastetuista sekakaloista, pinaattiletut, kanaviillokki, kesäkeitto, makkarakastike, nakkikeitto, lihakeitto, kalapuikot, seikeitto, maksalaatikko. Kaikki oli ihan syötävää, mutta isoissa keskuskeittiöissä teollisen makuista. Meillä oli 700 oppilaan ala-aste ja 500 oppilaan yläaste.

Vierailija
18/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan tilliä. Se on pahaa missä tahansa ruuassa, ja lihan kanssa se ei todellakaan sovi yhteen. Kallis liha pilataan väärällä mausteella. Tilliliha on ympäristörikos.

Vierailija
19/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitkeää kumimaista lihaa harmaassa limassa. Kukapa siitä ei pitäisi?

Vierailija
20/37 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole koskaan maistanut. Synnyin v. 1977, eikä minun aikanani enää ollut koulussa tillilihaa. Koulussa oli seuraavia ruokia: makaronilaatikko, lasagne, kalakeitto pakastetuista sekakaloista, pinaattiletut, kanaviillokki, kesäkeitto, makkarakastike, nakkikeitto, lihakeitto, kalapuikot, seikeitto, maksalaatikko. Kaikki oli ihan syötävää, mutta isoissa keskuskeittiöissä teollisen makuista. Meillä oli 700 oppilaan ala-aste ja 500 oppilaan yläaste.

Kävin ala-astetta Tuusulassa. Ruokala haisi aina pahalle. Vieläkin vuosikymmenien jälkeen nousee joskus hajumuisto mieleeni kuin painajainen.

Vähän samanlaista hajua on nykyisin paikallisessa pienessä K-Kaupassa (toisella puolen Suomea). Ilmeisesti jotain ongelmaa säilyttää/hävittää pilaantuvaa ruokaa. Muistan saman hajun lapsuudesta, hellepäivinä leijui kaupan takana roskisten luona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi