Miksi tilliliha on niin vihattua?
Monille se tuntuu olevan jopa suurempi ongelma ja katastrofi kuin ilmastonmuutos. Joten mikä siinä tillilihassa oikein siis mättää?
Kommentit (62)
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina tykännyt tillilihasta ja toisesta ihmisten inhimillistä eli kanaviilokista. En ymmärrä miksi niitä haukutaan pahoiksi.
Samma här!
En tiedä, osasiko pienen kyläkoulun keittäjä tehdä noista parempaa kuin muualla, mutta
pidin kyllä molemmista.Pitäisipä joskus kokeilla tillilihan tekoa.
Sopiiko hirvi tillilihan raaka-aineeksi?
Sopii, meidän nuorten lempiruoka.
Eivät ole saaneet sitä koulussa mutta minun tekemästä tykkäävät, sanoi klimppisoppaa pyytävät joskus tekemään.
Se oli koulussa pahan makuista ja sitkeää. Yök
Jos IS:n kuva vastaa ihmisten mielikuvaa tillilihasta, en ihmettele. Sehän on valkokastike. Omassa koulussa, kyseessä oli ihan normi ruskeakastike, eikä liha ollut mitään jänteistä teurasjätettä.
Vierailija kirjoitti:
Onko suomi ainoa maa jossa tätä syödään? Olisi kiinnostavaa tietää miten ulkomaalainen suhtautuu tähän ruokaan. Japanilainen Gen Takagi esimerkiksi tai joku toinen ulkomaalainen.
Ruotsissa ainakin tuttu ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Jos IS:n kuva vastaa ihmisten mielikuvaa tillilihasta, en ihmettele. Sehän on valkokastike. Omassa koulussa, kyseessä oli ihan normi ruskeakastike, eikä liha ollut mitään jänteistä teurasjätettä.
Ei kuulu olla ruskea kastike.
Vaalea peruskastike jossa liemenä lihan keitinliemi ja tilliä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu olla ruskea kastike.
Vaalea peruskastike jossa liemenä lihan keitinliemi ja tilliä
Sitten täytyy myöntää etten ole koskaan edes maistanut aitoa "tillilihaa".
Tilli, liha ja räältä näyttävä kastike.
En käytä tilliä tyyliin muuhun kuin kalaan. Niin erikoinen maku, etten pidä siitä muun lihan kanssa.
Jääpi nykypäivänä piereskelevien nautojen liha vain koululaisten haaveeksi.
Härkispierulla turvotetut oppilaat hoitaa nykyisin sen piereskelyn.
Pitäisi käyttää joko naudan lapaa, ulko- tai kulmapaisti ja keitää 1,2,3 -liemessä 2 - 3,5 tuntia. Liha pitää tietenkin ensin puhdistaa kunnolla puhtaaksi kaikista jänteistä ja kalvoista. Myös keltasipuli ja mustapippuri sekä laakrinlehti lisätään heti aluksi ja vähän merisuolaa. Sitten vasta aivan lopuksi lisätä se tilli ja suurustetaan kastike mieluiten vaalealla Maitzenalla noin 10 minuuttia ennen tarjoilua.
Eli tämä 1,2,3 -pikkelöintiliemi on se sama kuin ns. 'hölskytys'- tai 'mummonkurkuissa': Esim. 1 dl väkiviinaetikkaa, 2 dl taloussokeria ja 3 dl vettä. Suomesta saa tosi halvalla tuorekurkkua kesällä. Samoin tilli on huippulaatuista kesällä. Nämä kurkut sopii tosi hyvin vaikka grillatun ruoan lisukkeeksi.
Tillilihaa on pidetty väkisin ruokana, joka tuskin on maistunut kellekään. Mahtaako olla ruotsinkielisten ruokalaji, mutta ei sitä pohjoisessa ole syöty.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina tykännyt tillilihasta ja toisesta ihmisten inhimillistä eli kanaviilokista. En ymmärrä miksi niitä haukutaan pahoiksi.
Niissä oli koulussa ikävän harmaa väri ja epämääräinen koostumus.
Tillilihaa sata kertaa kauheampia olivat:
Sipatti
Karjalanpaisti
Maksakastike
Mieluumin tillilihaa kuin mitä tahansa maitokastikkeessa olevaa tai maitoon tehtyä keittoa.
Koulun kotitaloustunnilla minä ja primme teimme tillilihaa.
Otimme lihasta kaikki "venyy ja paukkuu" kohdat pois ja ruoka oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi käyttää joko naudan lapaa, ulko- tai kulmapaisti ja keitää 1,2,3 -liemessä 2 - 3,5 tuntia. Liha pitää tietenkin ensin puhdistaa kunnolla puhtaaksi kaikista jänteistä ja kalvoista. Myös keltasipuli ja mustapippuri sekä laakrinlehti lisätään heti aluksi ja vähän merisuolaa. Sitten vasta aivan lopuksi lisätä se tilli ja suurustetaan kastike mieluiten vaalealla Maitzenalla noin 10 minuuttia ennen tarjoilua.
Eli tämä 1,2,3 -pikkelöintiliemi on se sama kuin ns. 'hölskytys'- tai 'mummonkurkuissa': Esim. 1 dl väkiviinaetikkaa, 2 dl taloussokeria ja 3 dl vettä. Suomesta saa tosi halvalla tuorekurkkua kesällä. Samoin tilli on huippulaatuista kesällä. Nämä kurkut sopii tosi hyvin vaikka grillatun ruoan lisukkeeksi.
HYI SAATANA JOTAIN ETIKKASOKERILIEMIÄ LIHAAN!!
Tillilihassa on sentään maustetta:tilliä! Normaaleissa koulun 70-luvun lihakastikkeissa oli vain suolaa.
Tilliliha on jotenkin eksoottinen, ei tiedä onko lintu vai kala. Siitähän tulee vaikea tilanne, vaikkei olisi edes pahaa.
Jos nyt saisin maistaa hyvin tehtyä tillilihaa, voisin hyvinkin tykätä. Lapsena vaan ainakin siinä koulussa se oli aivan järkyttävää. Samoin kesä- ja jopa kalakeitto. Sen jälkeen olen syönyt aivan herkullista kalakeittoa. Kesäkeittoa ei ole tullut kokeiltua.
Meidän Tilliliha on murean pehmeää lihaa samettisen pehmeässä kastikkeessa.
Miksi syöt kumia ja limaa?