Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA-koe 2020

Moikka
24.02.2020 |

Moi! Onko joku hakemassa uudistuneella VAKAVA-kokeella sisään Okl:ään? Mitä mietteitä tuleva koe herättää, nyt kun matskuja ei saa ennakkoon vaan vasta kokeessa? Meinaatteko valmistautua jotenkin?

Kommentit (1179)

Vierailija
1041/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä SK:sta saatu 107,5 ja hyväksytty vaka Oulu. Muita Ouluun päässeitä ja millä pisteillä?

Vierailija
1042/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni huonosti sitoutuminen kohta. Se oli varmasti se et mitä tiedän opinnoista. Mitä siihen olisi pitänyt vastata et saa hyvät pisteet?

Mä sain tästä täydet. Kysyivät myös tavoiteajassa valmistumisesta ja kerroin tässä kohtaa mun vuoden LO-opinnoista ja myös kesken olevasta AO-opinnoista. Kerroin, et saan hyväksilukuja, jotka nopeuttaa mun valmistumista. Kerroin, että on monialaset opinnot jotka suoritetaan, harjoitteluita, syventävät opinnot ja sivuaineita. Kerroin myös mitkä sivuaineet mua kiinnostaa. Itsellä varmasti vaikutti paljon tuo, että on jo opiskelemassa luokanopeksi ja myös aineenopetausta. Jännitin tosiaan katsooko pahalla, kun haen vaikka on jo paikka. Mutta kertoo myös sitoutumisesta ko. kaupunkiin, koska hain uudestaan.

Mulla kysyttiin vain et mitä tiedän opinnoista. Ei mitään lisäkysymyksiä tms. Kerroin mitä tiedän, mitä oon suorittanut, mitä aijon suorittaa tms mutta sain silti yhden pisteen! Jäi sellainen fiilis et ku sanoin et haen vakan puolelta ettei ne halua et lähden pois vaka open töistä nii ei anna mulle pisteitä. Vastasin siis samoja kun sinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita ketkä jännää varasijoilla? Onkohan mahdollisuuksia päästä 4. varasijalta? :( En löydä tietoa miten varasijat on viime vuosina liikkuneet. Hermoja raastavaa!

Vierailija
1044/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä harmittaa omat tulokset, vaikka en voi sanoa olevani yllättynyt :D Aivan liian yksipuolisia vastauksia tuli annettua. Onkohan varasijoilta 4 (opinto-ohjaaja) tai 6 (kotitalousopettaja, hki) mitään mahdollisuuksia päästä vielä opiskelemaan? Onko muilla liikkuneet varasijat kuinka usein?

Vierailija
1045/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kritoisunut ja sain hyvät pisteet😀 mainitsin samoja asioita, mutta lisäksi puhuin lähikoulusta ja inkluusiosta

No, mun vastauksesta tuohon tuli ympäripyöreä, koska omasta mielestä inkuulsiossa ja muussa ollaan pahasti menty pieleen enkä halunnut ryhtyä kauheasti siinä tilanteessa mollaamaan sitä suuntaa, mihin peruskoulua on nyt viety. Uskon kuitenkin, että ruohonjuuritasollakin voi vaikuttaa asioihin ja siihen, että peruskoulussa saadaan vielä aikaan sisäisesti muutos kohti parempaa ja järkevämpää toimintaa.

Kritiikkiä voi antaa mollaamatta!

Olisit voinut esim. kertoa, että inkluusiota on käytetty väärin. Sen oli tarkoitus tasata eri lähtökohdista tulevat oppilaat riittävän tuen kanssa samaan opetukseen, mutta sitä on käytetty lähinnä säästökeinona täysin vastoin alkuperäistä ideaa.

Vierailija
1046/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä oikein on? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä pisteitä. Omat pisteet oli enemmän kuin alin hyväksytty pistemäärä vakaan, mutta silti en saanut opiskelupaikkaa. Mitä ihmettä?

Sama juttu... mut sielä taitaa lukea et jokaisesta osa-alueesta pitää saada väh. 4 pistettä päästäkseen

No just. Sain hyvät pisteet kaikista muista paitsi yhdestä vähän alle 4. Enkä edes ymmärrä miks.

Mistä osiosta sait alle 4 pistettä?

Motivaatio. Oon jo vuosia ollut päiväkodissa lastenhoitajana ja todellakin ala on mun juttu ja haluan sitä opiskella. Miten niin mulla ei ole motivaatioo??

Minulla kanssa annettiin alle 4 pistettä, vuosia lastenhoitaja...

Lastenhoitajuus ei yksinään anna mitään valmiuksia yliopisto-opintoihin. Pitkä työkokemus saattaa jopa olla esteenä nykyvasunmukaisten uusien ajattelu- ja toimintamallien omaksumiselle (vakan laatu kun vaihtelee kentällä hälyttävän paljon). Toki alan tuntemisesta on hyötyäkin, mutta soveltuvuuskokeessa arvioidaan erityisesti valmiuksia yliopistossa opiskeluun ja tutkivaan sekä kehittyvään opettajuuteen.

Mä suosittelen perusopintojen tekemistä avoimessa kaikille niille, jotka eivät opiskelupaikkaa saaneet. Hyvin suoritetut perusopinnot auttavat valtavasti sekä soveltuvuuskokeissa pärjäämisessä että osoittavat motivaatiota ja sitoutuneisuutta. Ensi vuonna vaan uudestaan! 💪❤️

Näyttää hieman erikoiselta, jos useampi lastenhoitaja saa huonot pisteet motivaatiosta. Selkeää puhetta on ollut että lastenhoitajat saisivat pysyä lestissään. Pitkä työkokemus kertoo myös, että pystyy sitoutumaan kyseisen alan töihin ja haluaa oppia uutta ja kouluttautua pidemmälle.

Vierailija
1047/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opiskelupaikka myönnetty" Jes!

Kiva että joku edellä kertoi tulosten tulleen, muuten en olisi tainnut enää tähän aikaan käydä katsomassa. :)

Vierailija
1048/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä et mitä te vastasitte tossa motivaatio kohdassa? Ite koin että vastasin hyvin mutta ei pisteet silti riittänyt

Vierailija
1049/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lastenhoitajat hakivat? Siis mikä yliopisto?

Vierailija
1050/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks lastenhoitaja, joka sai ihan hyvät pisteet motivaatiosta ja sitoutuneisuudesta. Tosin viime vuonna sain motivaatiosta 5 ja sitoutuneisuudesta noin 20 (0-25 oli muistaakseni skaala). Vastaukset lähes identtiset keskenään, en osaa sanoa mistä ero pisteissä johtuu. Ehkä siitä että hain uudestaan ja viime vuonna vaan kasvatustieteen perusopinnot suoritettuna, tänä vuonna myös aineopinnot.

Vierailija
1051/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä pisteitä. Omat pisteet oli enemmän kuin alin hyväksytty pistemäärä vakaan, mutta silti en saanut opiskelupaikkaa. Mitä ihmettä?

Sama juttu... mut sielä taitaa lukea et jokaisesta osa-alueesta pitää saada väh. 4 pistettä päästäkseen

No just. Sain hyvät pisteet kaikista muista paitsi yhdestä vähän alle 4. Enkä edes ymmärrä miks.

Motivaatio. Oon jo vuosia ollut päiväkodissa lastenhoitajana ja todellakin ala on mun juttu ja haluan sitä opiskella. Miten niin mulla ei ole motivaatioo??

Lastenhoitajuus ei yksinään anna mitään valmiuksia yliopisto-opintoihin. Pitkä työkokemus saattaa jopa olla esteenä nykyvasunmukaisten uusien ajattelu- ja toimintamallien omaksumiselle (vakan laatu kun vaihtelee kentällä hälyttävän paljon). Toki alan tuntemisesta on hyötyäkin, mutta soveltuvuuskokeessa arvioidaan erityisesti valmiuksia yliopistossa opiskeluun ja tutkivaan sekä kehittyvään opettajuuteen.

Mä suosittelen perusopintojen tekemistä avoimessa kaikille niille, jotka eivät opiskelupaikkaa saaneet. Hyvin suoritetut perusopinnot auttavat valtavasti sekä soveltuvuuskokeissa pärjäämisessä että osoittavat motivaatiota ja sitoutuneisuutta. Ensi vuonna vaan uudestaan! 💪❤️

Näyttää hieman erikoiselta, jos useampi lastenhoitaja saa huonot pisteet motivaatiosta. Selkeää puhetta on ollut että lastenhoitajat saisivat pysyä lestissään. Pitkä työkokemus kertoo myös, että pystyy sitoutumaan kyseisen alan töihin ja haluaa oppia uutta ja kouluttautua pidemmälle.

Lastenhoitaja ja opettaja ovat kaksi täysin eri ammattia, vaikka molemmat ammattiryhmät työskentelevätkin samassa paikassa.

Eivät sairaalassa työskentelevät lähihoitajatkaan pääse yhtään muita helpommin lääkikseen.

Vierailija
1052/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli opeopinnoissa useita ihania ex-lastenhoitajia opiskelukavereina, joten tuskin muutamasta tämän ketjun kommentista voi vielä vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen (jos nyt omastakaan kommentistani 😅). Se motivaatio pitää myös osata perustella ja ennen kaikkea avata jollain muullakin kuin lastenhoitajuudella. Lastenhoitajan ja opettajan roolit ja vastuut ovat nykyisin kuitenkin hyvin erilaiset (tai ainakin niiden pitäisi olla).

Toki näin on voinut tapahtuakin, ja soveltuvuuskokeet ovatkin monelta osalta ongelmalliset. Esim. psykalla HY:ssa niistä on luovuttu, koska soveltuvuutta ei heidän mukaansa pysty luotettavasti arvioimaan. Kasvatustietelijät lienevät kuitenkin eri mieltä. 😅🤷🏼‍♀️

Vierailija
1053/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Oulun vaka, pisteitä 120 (oon kommentoinu pisteeni jo aiemmin tänään tänne hämmästellen niitä...). Opintopolussa ylhäällä lukee valintojen olevan vielä kesken, hakukohteen kohdalla hyväksytty. Mulle ei oo tullut sähköpostia, joten en usko sisäänpääsyä vieläkään varmaksi.

Huoh! :D

Ps. Näitä teidän soveltavan vastauksia lukiessa pidän entistä epätodellisempana noita mun täysiä pisteitä, hah.

Vierailija
1054/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitaja ja opettaja ovat kaksi täysin eri ammattia, vaikka molemmat ammattiryhmät työskentelevätkin samassa paikassa.

Eivät sairaalassa työskentelevät lähihoitajatkaan pääse yhtään muita helpommin lääkikseen.

Ja maailman huonoin motivaatioperustel on "MINÄ haluan sitä ja tätä", tässä tapauksessa kouluttaua pidemmälle. Se ei vastaa kysymykseen mikä motivoi juuri tässä koulutuksessa (vakaope). Yhtä korkeasti koulutettu olisit vaikka tradenomina.

Kysymyksestä olisi saanut pisteitä jos olisi osannut tuoda esiin hoitajan ja opettajan työn erot ja lähestyä sitä kasvatuksen ja kehityksen kautta. Ei oman halun.

Vierailija
1055/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla Oulun vaka, pisteitä 120 (oon kommentoinu pisteeni jo aiemmin tänään tänne hämmästellen niitä...). Opintopolussa ylhäällä lukee valintojen olevan vielä kesken, hakukohteen kohdalla hyväksytty. Mulle ei oo tullut sähköpostia, joten en usko sisäänpääsyä vieläkään varmaksi.

Huoh! :D

Ps. Näitä teidän soveltavan vastauksia lukiessa pidän entistä epätodellisempana noita mun täysiä pisteitä, hah.

Ei tule sähköpostia vielä, jos ei ollut sun ylin hakukohteesi.

On se varmaa ilman sitäkin! Onnea!

Vierailija
1056/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kääk nyt pakko kysyä kun hämmentää itseä ihan hirveesti! Mulla on pisteitä tuolla kasvatusalan valintayhteistyöverkoston sivuilla soveltuvuuskokeesta yli 120, vuorovaikutustaidoista sain esimerkiksi 44 pistettä. Miten on mahdollista jos maksimi oli 24? Hain siis luokanopettajan maisteriin, onko näissä joku eri?

TOINEN JA SUURIN HÄMMENNYSTÄ AIHEUTTAVA asia on se että opintopolussa lukee että pisteeni ovat 52,74?? mistä tällainen luku on siis yhtäkkiä revitty? Onko tämä virhe ja pitäisikö minun siis olla yhteydessä johonkin? En keksi yhtään mistä tuo luku tulee joka näkyy Opintopolussa ja tilanne stressaa minua

Vierailija
1057/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä harmittaa omat tulokset, vaikka en voi sanoa olevani yllättynyt :D Aivan liian yksipuolisia vastauksia tuli annettua. Onkohan varasijoilta 4 (opinto-ohjaaja) tai 6 (kotitalousopettaja, hki) mitään mahdollisuuksia päästä vielä opiskelemaan? Onko muilla liikkuneet varasijat kuinka usein?

On noin 0,1% mahdollisuus, että pääsen ylempään hakukohteeseeni, jolloin vapautuu yksi opon paikka. Sitten tarvitsisi enää kolme muuta!

No joo. En osaa sanoa paljonko nuo ovat aiemmin liikkuneet, mut ehkä pieni mahdollisuus?

Vierailija
1058/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin ylimpään hakukohteeseeni, ja silti ei oo tullut vielä mitään sähköpostia:/ onko joillekin muille, ouluun luokanopeks ylimpänä hakeneille ja päässeille tullut sähköpostiviestiä?

Vierailija
1059/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon siis ottanut jo paikan vastaan ja ilmottautunut yms.

Vierailija
1060/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kääk nyt pakko kysyä kun hämmentää itseä ihan hirveesti! Mulla on pisteitä tuolla kasvatusalan valintayhteistyöverkoston sivuilla soveltuvuuskokeesta yli 120, vuorovaikutustaidoista sain esimerkiksi 44 pistettä. Miten on mahdollista jos maksimi oli 24? Hain siis luokanopettajan maisteriin, onko näissä joku eri?

TOINEN JA SUURIN HÄMMENNYSTÄ AIHEUTTAVA asia on se että opintopolussa lukee että pisteeni ovat 52,74?? mistä tällainen luku on siis yhtäkkiä revitty? Onko tämä virhe ja pitäisikö minun siis olla yhteydessä johonkin? En keksi yhtään mistä tuo luku tulee joka näkyy Opintopolussa ja tilanne stressaa minua

Siinä taulukon oikeessa ylälaidassa taitaa olla X:n päällä (ilmestyy kun kursori menee siihen), josta voi valita include/exclude values. Include values kohdassa näkyy oikeat pisteet, exclude values näyttää korkeampia pisteitä.

Ketju on lukittu.