VAKAVA-koe 2020
Moi! Onko joku hakemassa uudistuneella VAKAVA-kokeella sisään Okl:ään? Mitä mietteitä tuleva koe herättää, nyt kun matskuja ei saa ennakkoon vaan vasta kokeessa? Meinaatteko valmistautua jotenkin?
Kommentit (1179)
Vierailija kirjoitti:
Te aineenopettajat jotka haitte monialaisiin, mitä siis tuo "kulttuurinen osaaminen" tarkoitti, ja millä kysymyksellä sitä arvioitiin? Sain siitä todella huonot verrattuna kaikkiin muihin ja en saa päähäni millä sitä edes testattiin...
Minä en ainakaan osaa valitettavasti vastata, samaa mietin itsekin. Saamani pisteet kyseisestä osa-alueesta olivat jokseenkin kehnot, vaikka tutkinto-ohjelmani (kulttuurien tutkimus) perusteella olisin kuvitellut osa-alueen olevan vahvuuteni...
Aivan hei olinkin ihan unohtanut tuon kysymyksen ja mietin, että mikä ihme... Silti hassu, että oli nimeltään kulttuurinen osaaminen, tai ainakin oletan että siitä ne pisteet.. Joo kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Aivan hei olinkin ihan unohtanut tuon kysymyksen ja mietin, että mikä ihme... Silti hassu, että oli nimeltään kulttuurinen osaaminen, tai ainakin oletan että siitä ne pisteet.. Joo kiitos!
Mulla ainakin taulukossa nimetty näin "4. Kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvä osaaminen", että moninaisuus siellä mainittu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te aineenopettajat jotka haitte monialaisiin, mitä siis tuo "kulttuurinen osaaminen" tarkoitti, ja millä kysymyksellä sitä arvioitiin? Sain siitä todella huonot verrattuna kaikkiin muihin ja en saa päähäni millä sitä edes testattiin...
Olikohan se se kysymys, missä udeltiin, tarjoaako peruskoulu hyvät lähtökohdat oppilaiden väliseen tasa-arvoisuuteen. Mielestäni tarjoaa ja annoin perustelut, silti sain myös tästä kohdasta tosi huonot pisteet muihin kohtiin nähden. Ehkä oletuksena oli, että peruskoulua olisi pitänyt kritisoida enemmän?
Sain tästä ihan ok pisteet ja kritisoin jonkunverran, että voi olla. 😄
Mä en kritoisunut ja sain hyvät pisteet😀 mainitsin samoja asioita, mutta lisäksi puhuin lähikoulusta ja inkluusiosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä pisteitä. Omat pisteet oli enemmän kuin alin hyväksytty pistemäärä vakaan, mutta silti en saanut opiskelupaikkaa. Mitä ihmettä?
Sama juttu... mut sielä taitaa lukea et jokaisesta osa-alueesta pitää saada väh. 4 pistettä päästäkseen
No just. Sain hyvät pisteet kaikista muista paitsi yhdestä vähän alle 4. Enkä edes ymmärrä miks.
Mistä osiosta sait alle 4 pistettä?
Motivaatio. Oon jo vuosia ollut päiväkodissa lastenhoitajana ja todellakin ala on mun juttu ja haluan sitä opiskella. Miten niin mulla ei ole motivaatioo??
Minulla kanssa annettiin alle 4 pistettä, vuosia lastenhoitaja...
Vierailija kirjoitti:
Mä en kritoisunut ja sain hyvät pisteet😀 mainitsin samoja asioita, mutta lisäksi puhuin lähikoulusta ja inkluusiosta
No, mun vastauksesta tuohon tuli ympäripyöreä, koska omasta mielestä inkuulsiossa ja muussa ollaan pahasti menty pieleen enkä halunnut ryhtyä kauheasti siinä tilanteessa mollaamaan sitä suuntaa, mihin peruskoulua on nyt viety. Uskon kuitenkin, että ruohonjuuritasollakin voi vaikuttaa asioihin ja siihen, että peruskoulussa saadaan vielä aikaan sisäisesti muutos kohti parempaa ja järkevämpää toimintaa.
Hitsin autocorrect, kun ei osaa enää edes suomea. SIIS KRITISOINUT😀
Mä sain täydet pisteet tuosta osiosta ja puhuin siitä, että koulujärjestelmän tasa-arvoisuus riippuu siitä, kuka sitä katsoo. Vertasin myös kolumbian koulujärjestelmään, joka on äärimmäisen epätasa-arvoinen. Tasa-arvo on hieno tavoite ja päämäärä, mutta useinkin äärimmäisen vaikea saavuttaa, erilaisuutta on niin paljon.
Aaa, no ehkä pointti oli vaan tarkastella kysymystä jotenkin laajemmin kritisoi sitten tai ei. 🤷♀️ 😄
Nyt on tullut tulokset ainakin Tampereen yleiseen kasvatustieteeseen!! En ois ihan tähän aikaan päivästä odottanu :D Mutta hyväksytty tuli, se on pääasia 🥳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun vastauksesta tuohon tuli ympäripyöreä, koska omasta mielestä inkuulsiossa ja muussa ollaan pahasti menty pieleen enkä halunnut ryhtyä kauheasti siinä tilanteessa mollaamaan sitä suuntaa, mihin peruskoulua on nyt viety. Uskon kuitenkin, että ruohonjuuritasollakin voi vaikuttaa asioihin ja siihen, että peruskoulussa saadaan vielä aikaan sisäisesti muutos kohti parempaa ja järkevämpää toimintaa.
Mä keskityin kertomaan inkluusion hyviä puolia. Taisin vielä verrata jenkkilään meidän koulu systeemiä eli siitä tuli ns. Positiivinen kokonaisuus Suomen hyväksi. Kritisoitavaa on paljon, mutta aattelin ettei tää oo se hetki. Mulla meni huonosti sitoutuminen kohta. Se oli varmasti se et mitä tiedän opinnoista. Mitä siihen olisi pitänyt vastata et saa hyvät pisteet?
Mä mietin kans samaa, ku sopersin myös siitä, kuinka tyttöjen ja poikien koulumenestys on aika eritytynyttä, mutta tasa-arvoista taas on se, että monella on aidosti pääsy peruskouluun. Plaaplaaplaa :D
Mulla kysymys oli, että toteutuuko opetus tasa-arvoisesti Suomessa. Kerroin oman mielipiteeni ja perustelin mielipiteitäni mm. sillä, että meillä on lainsäädäntö ja opetussuunnutelmat, joiden pitäisi taata se, että opetus on kaikkialla ja kaikille tasa-arvoista. Kerroin myös muutamia pykäliä ja yksityiskohtia laista ja opetussuunnitelmasta! Ja koska hain VaKa:lle puhuin myös subjektiivisen päivähoito oikeuden voimaan tulosta. En siis kritisoinut ja sain tästä osiosta täydet pisteet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä keskityin kertomaan inkluusion hyviä puolia. Taisin vielä verrata jenkkilään meidän koulu systeemiä eli siitä tuli ns. Positiivinen kokonaisuus Suomen hyväksi. Kritisoitavaa on paljon, mutta aattelin ettei tää oo se hetki. Mulla meni huonosti sitoutuminen kohta. Se oli varmasti se et mitä tiedän opinnoista. Mitä siihen olisi pitänyt vastata et saa hyvät pisteet?
Mulla ihan sama et huonoimmat pisteet sitoutumisesta. Mitähän siihen ois osannut sanoa. Jos muistan oikein niin kysyttiin jotain, miten rankkaan opiskeluun olen valmistautunut tai miten löydän ajan opiskeluun jne. Olen siis työssäkäyvä, mutta jään nyt opintovapaalle. Vastaus saattoi siis jäädä aika laihaksi, koska pidin asiaa liian itsestäänselvyytenä. Motivaatiosta kuitenkin täydet pisteet.
Mitä tämä oikein on? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä pisteitä. Omat pisteet oli enemmän kuin alin hyväksytty pistemäärä vakaan, mutta silti en saanut opiskelupaikkaa. Mitä ihmettä?
Sama juttu... mut sielä taitaa lukea et jokaisesta osa-alueesta pitää saada väh. 4 pistettä päästäkseen
No just. Sain hyvät pisteet kaikista muista paitsi yhdestä vähän alle 4. Enkä edes ymmärrä miks.
Mistä osiosta sait alle 4 pistettä?
Motivaatio. Oon jo vuosia ollut päiväkodissa lastenhoitajana ja todellakin ala on mun juttu ja haluan sitä opiskella. Miten niin mulla ei ole motivaatioo??
Minulla kanssa annettiin alle 4 pistettä, vuosia lastenhoitaja...
Lastenhoitajuus ei yksinään anna mitään valmiuksia yliopisto-opintoihin. Pitkä työkokemus saattaa jopa olla esteenä nykyvasunmukaisten uusien ajattelu- ja toimintamallien omaksumiselle (vakan laatu kun vaihtelee kentällä hälyttävän paljon). Toki alan tuntemisesta on hyötyäkin, mutta soveltuvuuskokeessa arvioidaan erityisesti valmiuksia yliopistossa opiskeluun ja tutkivaan sekä kehittyvään opettajuuteen.
Mä suosittelen perusopintojen tekemistä avoimessa kaikille niille, jotka eivät opiskelupaikkaa saaneet. Hyvin suoritetut perusopinnot auttavat valtavasti sekä soveltuvuuskokeissa pärjäämisessä että osoittavat motivaatiota ja sitoutuneisuutta. Ensi vuonna vaan uudestaan! 💪❤️
Tampereelle tullu tulokset! Mikä kellonaika! 😄😅 Mutta jee, pääsin varhaiskasvatuksen puolelle. 😊
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni huonosti sitoutuminen kohta. Se oli varmasti se et mitä tiedän opinnoista. Mitä siihen olisi pitänyt vastata et saa hyvät pisteet?
Mä sain tästä täydet. Kysyivät myös tavoiteajassa valmistumisesta ja kerroin tässä kohtaa mun vuoden LO-opinnoista ja myös kesken olevasta AO-opinnoista. Kerroin, et saan hyväksilukuja, jotka nopeuttaa mun valmistumista. Kerroin, että on monialaset opinnot jotka suoritetaan, harjoitteluita, syventävät opinnot ja sivuaineita. Kerroin myös mitkä sivuaineet mua kiinnostaa. Itsellä varmasti vaikutti paljon tuo, että on jo opiskelemassa luokanopeksi ja myös aineenopetausta. Jännitin tosiaan katsooko pahalla, kun haen vaikka on jo paikka. Mutta kertoo myös sitoutumisesta ko. kaupunkiin, koska hain uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan se se kysymys, missä udeltiin, tarjoaako peruskoulu hyvät lähtökohdat oppilaiden väliseen tasa-arvoisuuteen. Mielestäni tarjoaa ja annoin perustelut, silti sain myös tästä kohdasta tosi huonot pisteet muihin kohtiin nähden. Ehkä oletuksena oli, että peruskoulua olisi pitänyt kritisoida enemmän?
Osasitko perustella vastauksesi?
Peruskoulun taustoja tasaavaa vaikutusta on alettu jo menettää.