Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA-koe 2020

Moikka
24.02.2020 |

Moi! Onko joku hakemassa uudistuneella VAKAVA-kokeella sisään Okl:ään? Mitä mietteitä tuleva koe herättää, nyt kun matskuja ei saa ennakkoon vaan vasta kokeessa? Meinaatteko valmistautua jotenkin?

Kommentit (1179)

Vierailija
1061/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin ylimpään hakukohteeseeni, ja silti ei oo tullut vielä mitään sähköpostia:/ onko joillekin muille, ouluun luokanopeks ylimpänä hakeneille ja päässeille tullut sähköpostiviestiä?

Ei oo, tulee varmaan sit 15.7. Mietin, et se saattaa tulla ainoastaan, _jos_ ei oo ottanu paikkaa vastaan, et huomais et siellä on paikka otettavana vastaan. Opintopolku kyttääjänä näin ei ehtinyt käydä :D

Vierailija
1062/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin myös lastenhoitajana, että omat pisteeni olivat 15-22 välillä, mutta kulttuurillisessa alle. Varmaan haastattelijasta myös kiinni, en tiedä. Mutta onneks sisään pääsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti Opintopolustatulee klo 8 tai klo 20 ja VAIN jos on opiskelupaikka vastaanotettavissa.

"Kävin päivällä katsomassa tuloksia ja otin paikan saman tien vastaan!" --> Sinulla ei ole vastaanotettavia paikkoja.

"Pääsin kakkoskohteeseeni! Ykköseen varasijalla/on vielä kesken!" --> Sinulla ei ole vastaanotettavia paikkoja.

Sähköpostia ei siis noissa tilanteissa tule.

Vierailija
1064/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsin ylimpään hakukohteeseeni, ja silti ei oo tullut vielä mitään sähköpostia:/ onko joillekin muille, ouluun luokanopeks ylimpänä hakeneille ja päässeille tullut sähköpostiviestiä?

Ei oo, tulee varmaan sit 15.7. Mietin, et se saattaa tulla ainoastaan, _jos_ ei oo ottanu paikkaa vastaan, et huomais et siellä on paikka otettavana vastaan. Opintopolku kyttääjänä näin ei ehtinyt käydä :D

Aajoo huh, aloin jo kuvitella kaikkea mahdollista xD

Vierailija
1065/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viesti Opintopolustatulee klo 8 tai klo 20 ja VAIN jos on opiskelupaikka vastaanotettavissa.

"Kävin päivällä katsomassa tuloksia ja otin paikan saman tien vastaan!" --> Sinulla ei ole vastaanotettavia paikkoja.

"Pääsin kakkoskohteeseeni! Ykköseen varasijalla/on vielä kesken!" --> Sinulla ei ole vastaanotettavia paikkoja.

Sähköpostia ei siis noissa tilanteissa tule.

Aivan, kiitos selvennyksestä!!

Vierailija
1066/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiikohan järjestelmä niin, että jos tulee valituksi ylempään hakukohteeseen, vapauttaa samantien alempien kohteiden opiskelupaikat? Vai pitääkö ylempi kohde ottaa ensin vastaan ja sen jälkeen alempien paikat perutaan?

Voisi luulla että varasijat liikkuvat paljon,

jos tämä toimii niin, että vasta kun hakija on ottanut ylimmän paikan vastaan, vapauttaa alempien kohteiden paikat. Mutta tuskin näin on..

Vierailija
1067/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiikohan järjestelmä niin, että jos tulee valituksi ylempään hakukohteeseen, vapauttaa samantien alempien kohteiden opiskelupaikat? Vai pitääkö ylempi kohde ottaa ensin vastaan ja sen jälkeen alempien paikat perutaan?

jos tämä toimii niin, että vasta kun hakija on ottanut ylimmän paikan vastaan, vapauttaa alempien kohteiden paikat. Mutta tuskin näin on..

Alemmat peruuntuvat automaattisesti.

Sori.

Vierailija
1068/1179 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kääk nyt pakko kysyä kun hämmentää itseä ihan hirveesti! Mulla on pisteitä tuolla kasvatusalan valintayhteistyöverkoston sivuilla soveltuvuuskokeesta yli 120, vuorovaikutustaidoista sain esimerkiksi 44 pistettä. Miten on mahdollista jos maksimi oli 24? Hain siis luokanopettajan maisteriin, onko näissä joku eri?

TOINEN JA SUURIN HÄMMENNYSTÄ AIHEUTTAVA asia on se että opintopolussa lukee että pisteeni ovat 52,74?? mistä tällainen luku on siis yhtäkkiä revitty? Onko tämä virhe ja pitäisikö minun siis olla yhteydessä johonkin? En keksi yhtään mistä tuo luku tulee joka näkyy Opintopolussa ja tilanne stressaa minua

Siinä taulukon oikeessa ylälaidassa taitaa olla X:n päällä (ilmestyy kun kursori menee siihen), josta voi valita include/exclude values. Include values kohdassa näkyy oikeat pisteet, exclude values näyttää korkeampia pisteitä.

mulla 'exclude' vain poistaa kyseisen kohdan kokonaan näkyvistä?

Vierailija
1069/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne varasijat liikkuu, näköjään vaan alaspäin ja itselläni putosi 2 pykälää varasijat huonommaksi? Kiva homma.

Vierailija
1070/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alemmat peruuntuu automaattisesti, jos pääsee ylempään toiveeseen. Ei voi enää itse valita, minkä ottaa vastaan, kuten ennen.

Vierailija
1071/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasivat voivat liikkua vielä syksyllä. Aiemmassa opiskelupaikasta tuli vielä lokakuussa varasijoille kaksi opiskelijaa, koska joku paikan vastaanottanut ei ikinä tullut paikalle ja joku muu lopetti opiskelun heti alkusyksystä.

Vierailija
1072/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kritoisunut ja sain hyvät pisteet😀 mainitsin samoja asioita, mutta lisäksi puhuin lähikoulusta ja inkluusiosta

No, mun vastauksesta tuohon tuli ympäripyöreä, koska omasta mielestä inkuulsiossa ja muussa ollaan pahasti menty pieleen enkä halunnut ryhtyä kauheasti siinä tilanteessa mollaamaan sitä suuntaa, mihin peruskoulua on nyt viety. Uskon kuitenkin, että ruohonjuuritasollakin voi vaikuttaa asioihin ja siihen, että peruskoulussa saadaan vielä aikaan sisäisesti muutos kohti parempaa ja järkevämpää toimintaa.

Kritiikkiä voi antaa mollaamatta!

Olisit voinut esim. kertoa, että inkluusiota on käytetty väärin. Sen oli tarkoitus tasata eri lähtökohdista tulevat oppilaat riittävän tuen kanssa samaan opetukseen, mutta sitä on käytetty lähinnä säästökeinona täysin vastoin alkuperäistä ideaa.

No, sijaisena olen nähnyt, miten koulussa on toteutettu esim luokan jakamista joillain oppitunneilla pienempi ryhmiin erityisen tukirahan avulla. Samalla kuitenkin sitten jätetään siltä pieneyhmäoppitunnilta kahden haaatavan tapauksen henkilökohtainen avustaja pois, koska kyllä opettaja pärjää yksin, kun on vaan 10 oppilasta.

Lopputuloksena nämä, joilla on aivovamma ja ties mitä oireilua, terrorisoi koko oppitunnin luokkaa, koska eivät vaan pärjää, jos ei ole sitä avustajaa koko ajan vieressä. Eli parempi olisi pitää tunti koko luokalle niin, että avustajat ovat läsnä.

Suoraan sanottuna, on vaan oppijoita, joille se inkluusio tekee vaan hallaa oli ne tukimuodot olemassa eli ei ja samalla tehdään sillä hallaa kaikille oppijoille.

Vierailija
1073/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kritoisunut ja sain hyvät pisteet😀 mainitsin samoja asioita, mutta lisäksi puhuin lähikoulusta ja inkluusiosta

No, mun vastauksesta tuohon tuli ympäripyöreä, koska omasta mielestä inkuulsiossa ja muussa ollaan pahasti menty pieleen enkä halunnut ryhtyä kauheasti siinä tilanteessa mollaamaan sitä suuntaa, mihin peruskoulua on nyt viety. Uskon kuitenkin, että ruohonjuuritasollakin voi vaikuttaa asioihin ja siihen, että peruskoulussa saadaan vielä aikaan sisäisesti muutos kohti parempaa ja järkevämpää toimintaa.

Mä keskityin kertomaan inkluusion hyviä puolia. Taisin vielä verrata jenkkilään meidän koulu systeemiä eli siitä tuli ns. Positiivinen kokonaisuus Suomen hyväksi. Kritisoitavaa on paljon, mutta aattelin ettei tää oo se hetki. Mulla meni huonosti sitoutuminen kohta. Se oli varmasti se et mitä tiedän opinnoista. Mitä siihen olisi pitänyt vastata et saa hyvät pisteet?

Mulla ihan sama et huonoimmat pisteet sitoutumisesta. Mitähän siihen ois osannut sanoa. Jos muistan oikein niin kysyttiin jotain, miten rankkaan opiskeluun olen valmistautunut tai miten löydän ajan opiskeluun jne. Olen siis työssäkäyvä, mutta jään nyt opintovapaalle. Vastaus saattoi siis jäädä aika laihaksi, koska pidin asiaa liian itsestäänselvyytenä. Motivaatiosta kuitenkin täydet pisteet.

Viittasin sitoutumisen osalta siihen, että mulla on kaksi aiempaa tutkintoa ja osaan kyllä suunnitella ajankäytön niin, että valmistun mahdollisimman nopeasti. Että suunnitelmallisuus on tärkeintä. Ja mielenkiinnolla odotan, mitä kaikkea uusia pedagogisia välineitä näiden uusien opintojen ja uuden opetussuunnitelman myötä saan käyttööni.

Motivaation osalta viittasin kokemuksiini sijaisuuksista alakouluissa ja siihen, miten niiden myötä olen huomannut, että luokanopettajan työ on se, mihin minulla on suurin kutsumus ja myös taipumukset. Kerroin pari esimerkkiä tilanteista, joissa oppilaat ja minä saimme onnistumisen kokemuksia.

Vierailija
1074/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koska en päässyt ensimmäiseen kohteeseen, en saa sähköpostia. En kuitenkaan voi vielä vastaanottaa paikkaakaan opintopolussa, hyväksytyn perässä lukee ”odottaa ylempiä” VAIKKA ne on jo ratkenneet (en päässyt toiseen, ja toisessa varasija 58.)

Haluan vastaanottaa paikan, ettei sitä varmasti kukaan vie minulta pois ja niin ollen tämä kaikki olisi varmasti totta :-D

Vierailija
1075/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli koska en päässyt ensimmäiseen kohteeseen, en saa sähköpostia. En kuitenkaan voi vielä vastaanottaa paikkaakaan opintopolussa, hyväksytyn perässä lukee ”odottaa ylempiä” VAIKKA ne on jo ratkenneet (en päässyt toiseen, ja toisessa varasija 58.)

Haluan vastaanottaa paikan, ettei sitä varmasti kukaan vie minulta pois ja niin ollen tämä kaikki olisi varmasti totta :-D

Ehkä se aukeaa vastaanotettavaksi 15.7-22.7, kun selviää se, kuinka moni otti vastaan ylemmän hakutoiveesi paikat. Siis sen, johon olet varasijalla.

Vierailija
1076/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat vastaanottaa tosiaan viim. 15.7. tai siinä vaiheessa, kun niin moni on ottanut paikan vastaan, et sun varasija on suurempi entä jäljellä olevien paikkoja määrä.

Vierailija
1077/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan onko näissä tuloksissa mukana ne mahdolliset lisäpaikat?

Vierailija
1078/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep! Mää pääsin! 😊 sain soveltuvuudesta täydet 120 pistettä. Tiesin että se meni hyvin, mutta en ikinä ois arvannu että noin hyvin! Mutta hyvä näin. Syksyllä nähdään! 😍

Vierailija
1079/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hep! Mää pääsin! 😊 sain soveltuvuudesta täydet 120 pistettä. Tiesin että se meni hyvin, mutta en ikinä ois arvannu että noin hyvin! Mutta hyvä näin. Syksyllä nähdään! 😍

Niin siis ouluun pääsin vakalle!

Vierailija
1080/1179 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeii! Yhteen kysymykseen unohdin vahingossa vastata koska pikku jännitys vei näköjään muistin, mutta muut vastaukset meni sitten niin hyvin että sisällä ollaan ja ihan todella reiluilla pisteillä! :D Onnittelut kaikille paikan saaneille! :)

Ketju on lukittu.