Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA-koe 2020

Moikka
24.02.2020 |

Moi! Onko joku hakemassa uudistuneella VAKAVA-kokeella sisään Okl:ään? Mitä mietteitä tuleva koe herättää, nyt kun matskuja ei saa ennakkoon vaan vasta kokeessa? Meinaatteko valmistautua jotenkin?

Kommentit (1179)

Vierailija
101/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan kamala koe. Koejärjestelmä tökki, pääsin kirjautumaan sisään tunnin myöhässä.

Tunnin myöhässä kirjautumisajastasi (olitko myöhässä?) vai tunnin myöhässä kokeen alkamisesta? Jatkettiinko koeaikaasi?

Olin ajoissa kirjautumassa ennen kokeen alkamista omalla vuorollani, mutta en päässyt koealueelle sisälle. Koeaikaa ei jatkettu, harmittaa kun meni tunti pois lukuaikaa aineistoista selvitellessä ongelmaa kirjautumisessa.

Tästä on annettava palautetta! Tietääkö joku mihin näitä epäkohtia voi ilmiantaa?

Helsingin yliopiston sivuilla oli linkki jonka kautta pääsee antamaan palautetta kokeesta

Kannattaakohan sinne laittaa palautetta vaikka haki toiseen yliopistoon?

Jos tämä menee yhtään niin niinkuin aina on mennyt palautteita annettaessa niin kokeen järjestäjät ilmoittavat että heillä on ainoastaan positiivista fiilistä tästä kokeesta ja vois tehdä niin jatkossakin 😂 vaikka kaikki palaute olisi ollut negatiivista..

Vierailija
102/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisenä kommenttina,

1) Pääsykokeeseen kannattaa tutustua etukäteen (edellisten vuosien kokeet löytyy netistä). Sieltä olisi löytynyt mm. tieto, että aika usein näihin Pisa-tuloksiin VAKAVAssa viitataan.

2) Vaikka on aineistokoe, joka jaetaan kokeessa, kannattaa tutustua alan terminologiaan. Helpottaa kummasti lukemista.

3) Tosiasia: pääsykokeessa on myös niitä tosi vaikeita osia, joiden tarkoitus onkin eroitella jyvät akanoista

4) Koskaan ei voi tietää etukäteen mihin pääsykoeraja asettuu. Voi olla, että on varma ettei varmasti pääse, ja sitten tuleekin se riemastuttava kirje! Kokeeseen osallistuu paljon "kokeilijoita", jotka eivät ole valmistautuneet millään tavalla  - hakijoita paljon, mutta ehkä huonompaa tasoa, joten juuri sinä "keskiverto" saatatkin yltää sisäänpääsyyn.

Tämän vuoden koe oli mielestäni hyvin laadittu ja mittasi monipuolisesti akateemisia taitovaatimuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä valinnat menee? Jos esim pisteraja riittää Oulun open sovellukseen, mutta ne menee huonosti, niin onko homma ohi, jos hakujärjestyksessä olisi vielä Jyväskylän ja Oulun vakat?

Ei, jos ylität niiden pisteet. Oulun opeksi et kuitenkaan pääse.

Vierailija
104/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä valinnat menee? Jos esim pisteraja riittää Oulun open sovellukseen, mutta ne menee huonosti, niin onko homma ohi, jos hakujärjestyksessä olisi vielä Jyväskylän ja Oulun vakat?

Ei, jos ylität niiden pisteet. Oulun opeksi et kuitenkaan pääse.

Kiitos!

Vierailija
105/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanha pääsykokeilija, mutta uusi tyyli kiinnosti. Yhdyn edellisiin mielipiteisiin, että soveltavuus teki vastaamista tulkinnallista, eikä ollut helppoa aina päästä kiinni, mihin kokeenlaatija pyrki kysymyksellä, kampittamaan kompailemalla vai?

Varmasti koe erottelee hakijat järjestykseen. Siinä mielessä onnistunut. Toisaalta en stressannut kauheasti sitä, että jotakin jäi vastaamatta, sillä todennäköisesti eivät kaikki muutkaan ehtineet vastata ajatuksella kaikkiin kohtiin. Oliko tarkoituskin tämä?

Stressinsitoa kysyi tekniikka. Olen tottunut hakemaan tekstistä hakuasanoilla aiemmin lukemaani, mutta se oli estetty, joten ne jotka tulostuvat artikkelit hyötyivät varmasti esityöstään. Artikkelien vertaileminen annetussa ajassa oli haastavaa ja kysymysvaihtoehdot monesti kapeat. Esim. Tuo poikien itsetuntokysymys. Siinähän kerrottiin, että itsetunto vaikutti jonkin verran enemmän, kuin tytöillä, mutta silloinhan se vaikutti heillä molemmilla.

Varmaan kokeen hyöty nopeiden hoksaajien erotteluna oli laatijalle toimiva. Oppimisen kannalta tiedon pyörittely enemmän sekoitti päätä. Jos esim. Kuukauden päästä pitäisi sisällöt opettaa jollekin toiselle, tuskin muistaisin puoliakaan oikein. ;)

Hauskaa on nähdä, jääkö joku vilpistä kiinni, suosiko koe introverttejä tai työelämän kiireisiä ei etukäteen lukevia tyyppejä vrt. Aikaisemmat vakava koe vuodet. Itse en ole perehtynyt vakava aineistoihin, mutta työn kautta ne olivat jonkin verran tuttuja. Hauska mittelö! Onnea voittajille, toivottavasti työelämä poimii meistä ne parhaat!

Vierailija
106/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koe tuntui menevän ihan ok. En kuitenkaan hirveästi elättele toiveita jatkon suhteen, sillä keskinkertaisella todistuksella ja ei-ensikertalaisena kuulun kahden (2) henkilön kiintiöön... Erittäin motivoivaa!

Vierailija
107/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole koskaan saanut Vakavasta täysiä pisteitä. Sellaisia ei siis tarvitse odottaa.

Vierailija
108/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ah! itkin kokeen jälkeen kun tuntui niin epäonnistuneelta. olin mielestäni valmistautunut ainakin kohtalaisen hyvin kun luin vanhoja pääsykoekirjoja ja tein vanhoja kokeita.. mulla tyssäs jotenkin niihin pisa -tilastojuttujen tulkintaan ja jäi sitten tekemättä kaks viimestä tehtävää. huhhuh kun harmittaa! ei kyllä tunnu siltä, että on hirveästi mitään mahdollisuutta päästä sisään kun mullakin yliopistovaihtoehtoina turku, helsinki, tampere ja jyväskylä :D toinen välivuosi taitaa siis häämöttää, mitähän sitä keksis¿

Vierailija
109/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi olut mitään hyötyä tutustua PISA tuloksiin etukäteen. Kysymykset olivat niin tiukasti lähdeartikkeleihin kiinnitettyjä. Muutoinkin olet ehkä vähän huono antamaan ohjeita, jos itsekin osallistuit kokeeseen. Minä ainakaan en ota vinkkejä/ohjeita ihmiseltä joka ei ole itse päässyt sisälle omasta erinomaisuudestaan huolimatta. 

Vierailija
110/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan kamala koe. Koejärjestelmä tökki, pääsin kirjautumaan sisään tunnin myöhässä.

Tunnin myöhässä kirjautumisajastasi (olitko myöhässä?) vai tunnin myöhässä kokeen alkamisesta? Jatkettiinko koeaikaasi?

Olin ajoissa kirjautumassa ennen kokeen alkamista omalla vuorollani, mutta en päässyt koealueelle sisälle. Koeaikaa ei jatkettu, harmittaa kun meni tunti pois lukuaikaa aineistoista selvitellessä ongelmaa kirjautumisessa.

Tästä on annettava palautetta! Tietääkö joku mihin näitä epäkohtia voi ilmiantaa?

Helsingin yliopiston sivuilla oli linkki jonka kautta pääsee antamaan palautetta kokeesta

Kannattaakohan sinne laittaa palautetta vaikka haki toiseen yliopistoon?

Sinuna lähettäisin sähköpostia sekä oman että Helsingin yliopiston hakijapalveluihin. Tätä linkkiä, joka koskisi nimenomaan kokeiden palautteenantoa, en koskaan löytänyt. Osaisiko joku vielä neuvoa tarkemmin?

Vierailija
111/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain kielikylpyope linjalle Vaasaan. Tänne ei vissiin ole niin paljon hakijoita 😂

Vierailija
112/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä linkkiä, joka koskisi nimenomaan kokeiden palautteenantoa, en koskaan löytänyt. Osaisiko joku vielä neuvoa tarkemmin?

https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/104182/lomake.html

Vierailija
113/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia papereita arvelette, että tarvitsisi jatkoon pääsemiseen? Millaisia yo-todistuksia teillä muilla on? :)

Vierailija
114/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haitko myös ruotsinkieliseen luokanopettaja koulutukseen vai pelkästään kielikylpy puolelle?

Vierailija
115/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia papereita arvelette, että tarvitsisi jatkoon pääsemiseen? Millaisia yo-todistuksia teillä muilla on? :)

LLLE. Opoksi haen ja luulen että voisi hyvinkin jo alkaa riittää vaikkei ikinä voi tietää.

Vierailija
116/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kirjoittanut vanhan reaaliin vuonna 2005, joten en voi mitenkään päästä todistusvalinnalla sisään, vaikka hyvät paperit silloin kirjoitinkin (LLEMM). Koe ei mennyt erityisen hyvin, joten en kyllä pidätä hengitystäni tuloksia odotellessa.

Koe oli kyllä monipuolisuudessaan ihan jees. En usko, että olisin itse pärjännyt siinä 19-vuotiaana. Vaati aika paljon kypsyyttä ja akateemisen tekstin ymmärrystä.

Vierailija
117/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koe oli musta vaikee, vaikka aluksi tuntuikin että on "helppo". Arpomiseksihan se joissakin kysymyksissä meni, kun en yksinkertaisesti vain älynnyt. Taulukkotehtävät olivat vaikeimmat ja osan jätin vastaamatta kun en osannut tulkita niitä laisinkaan. Todistusvalinnalla tuskin pääsen minnekkään hakukohteistani, koska kirjoitin melko heikosti ja tämä koekin oli melko haastava itselleni, joten ehkä turha toivoa mihinkään pääsystä.

Valopilkkuhan tässä on se, että aina voi hakea ja yrittää uudestaan ja ehkä silloin onnistuu :)

Vierailija
118/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ensin hämmennyin tuosta hiljaisen tiedon tehtävästä, mutta siinä piti ikään kun lukea se tehtävän alkupätkä uudestaan niin että siitä tuli järkevä lause. Esim. ”Oliko tekstissä erimielisyyttä siitä, millaisessa työssä hiljaista tietoa tarvitaan? Pitää olla huolellinen noiden kysymysten kanssa.

Vierailija
119/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääää, tulis jo tulokset! Tai edes oikeat vastaukset!!!

Vierailija
120/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika loppu vakava 2020 aivan täysin kesken ja meni loppu ihan ”jätän vastaamatta” klikkailuksi ettei ainakaa miinuspisteitä ois sitten ropissu mutta tais siinä mennä chäänssit nyt anyway. Harmittaa..

Ketju on lukittu.