Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA-koe 2020

Moikka
24.02.2020 |

Moi! Onko joku hakemassa uudistuneella VAKAVA-kokeella sisään Okl:ään? Mitä mietteitä tuleva koe herättää, nyt kun matskuja ei saa ennakkoon vaan vasta kokeessa? Meinaatteko valmistautua jotenkin?

Kommentit (1179)

Vierailija
141/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitteko kokeen jälkeen jonkun s-postin kokeen palauttamisesta/kuittauksen kokeeseen osallistumisesta?

Vierailija
142/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyllä mitään tsäännssiä noilla pisteillä sisään. Ei muutakuin suunnitelma. Beetä hiomaan. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitteko kokeen jälkeen jonkun s-postin kokeen palauttamisesta/kuittauksen kokeeseen osallistumisesta?

En saanut.

Hain Itä-Suomeen käsityöopettajaksi. Olen ammatiltani vaatetusartesaani. Tuo VAKAVA koe meni omasta mielestä huonosti, kun en niitä käppyröitä osannut tulkita. Otin riskillä ja vastasin kaikkiin.

Jotenkin vähän harmittaa kun kaikki osallistuu just tuohon samaan kokeeseen ja on samalla viivalla vaikka olisikin tosi hyvä siinä omassa alassaan. Esim. Liikunta, kotitalous, käsityöt jne

Vierailija
144/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te sanotte, että tekniikka toimi hyvin, mutta aika loppui kesken? Mulla jäi aikaa vielä 30 minuuttia siitä kun olin valmis. Ei tullut kiire, ja oma taktiikka näin ollen toimi hienosti. Mutta esim PISA -kohdan taulukot olivat itselle hankalia ja jos vain 20% pääsee kokeella sisään niin taitaa olla vähän huonot mahdollisuudet :/

Vierailija
145/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut.

Hain Itä-Suomeen käsityöopettajaksi. Olen ammatiltani vaatetusartesaani. Tuo VAKAVA koe meni omasta mielestä huonosti, kun en niitä käppyröitä osannut tulkita. Otin riskillä ja vastasin kaikkiin.

Jotenkin vähän harmittaa kun kaikki osallistuu just tuohon samaan kokeeseen ja on samalla viivalla vaikka olisikin tosi hyvä siinä omassa alassaan. Esim. Liikunta, kotitalous, käsityöt jne

Kokeen on tarkoitus mitata akateemisia opiskeluvalmiuksia. Ei harrastuksia tai nykyistä ammattia.

Kässänopeksi on sen verran helppo päästä, että todennäköisesti pääset.

Vierailija
146/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut.

Käsityönopettajan koulutus on pedagoginen koulutus, siinä missä mikä tahansa aineenopettajan koulutus. Jos joku muunlainen oman osaamisen jakaminen kiinnostaa, kannattaa varmaan harkita jotain kisällihommia. Opettajana tekee ensisijaisesti kasvatustyötä.

Vierailija
147/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut.

Käsityönopettajan koulutus on pedagoginen koulutus, siinä missä mikä tahansa aineenopettajan koulutus. Jos joku muunlainen oman osaamisen jakaminen kiinnostaa, kannattaa varmaan harkita jotain kisällihommia. Opettajana tekee ensisijaisesti kasvatustyötä.

Kässänopehan ei varsinaisesti edes ole aineenopettajakoulutus, kun siinä valmistutaan kasvatustieteen maisteriksi, ei käsityötieteen. Matikanopethan esim. eivät ole kasvatustieteen maistereita (vaan filosofian).

Siksi kässänopet tekevät Vakavan siinä missä muutkin kasvatustieteiden koulutuksiin halajavat.

Vierailija
148/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin!

Vierailija
149/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö vakavasta riittää keskustelua?

Vierailija
150/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon haaveillut kässänopen opinnoista, jotka tosin mulla mahdollisia vasta parin vuoden päästä. Ihan mielenkiinnosta, minkälaisia ne käsityö tehtävät on? Minkälaisia töitä sinne lähetetään? En oo löytänyt mistään tietoa.

Vierailija
151/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

musze kirjoitti:

Oon haaveillut kässänopen opinnoista, jotka tosin mulla mahdollisia vasta parin vuoden päästä. Ihan mielenkiinnosta, minkälaisia ne käsityö tehtävät on? Minkälaisia töitä sinne lähetetään? En oo löytänyt mistään tietoa.

Googlasin "käsityönopettaja ennakkotehtävä" :

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…

Vierailija
152/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, tän keskustelun lukeminen antoi kyl vertaistukea :DD koejärjestelmä kyl tökki itelläki ja aika loppui kesken kun käytin lähes 90min siihen ekaan kappaleeseen. Oli huono idea. Noi taulukot meni kyl varmaan heikosti, yritin lopulta vaan luottaa omiin tulkintoihin mut no en sit tiiä. Ekaa tehtävää en tajunnu ku vasta vikan 10min aikana, mut onneks ees silloin kun tajusin lukea tehtävänannon. Ja vikoihin tehtäviin mulla ei ollu ees aikaa perehtyä kunnolla, joten laitoin omalla intuitiolla ja yritin vaan muistella ja miettiä mikä ois järkevin, ja jos just joku temperamentti tms. ei kuulunu OECD:n ja PISA:n tutkimuksiin, nii mä oon salee kompuroinu jossain kohtaa.

Ite oon hakenu luokanopen lisäks Tampereelle varhaiskasvatuksen opettajaks, en sit tiiä oisko sinne mitään tsäänssejä vähän heikommillakin koetuloksilla. Todistus jäi C:n papereihin, joten sen kautta ei mitään toivoa.

Vierailija
153/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeessa oli aika paljon kompakysymyksiä joihin helposti meni lankaan tiukan aikataulun vuoksi vaikka ehdinkin kokeen loppuun asti tekemään 5min ennen kokeen loppumista... Onko teillä tietoa milloin toisen vaiheen kutsut tulevat?

Vierailija
154/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne taulukot olivat kokeen helpoimpia! Riitti kun osasi tulkita ja vähän luki tekstiä. Muut (ei taulukko)kysymykset olivat paljon tulkinnallisempia ja siten kinkkisempiä. Välillä sitä ihmettelee millasia tyyppejä siellä opettajakoulutuksessa on kun taulukot tuntuvat niin monelle tuottavan hankaluuksia

Vierailija
155/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ne taulukot olivat kokeen helpoimpia! Riitti kun osasi tulkita ja vähän luki tekstiä. Muut (ei taulukko)kysymykset olivat paljon tulkinnallisempia ja siten kinkkisempiä. Välillä sitä ihmettelee millasia tyyppejä siellä opettajakoulutuksessa on kun taulukot tuntuvat niin monelle tuottavan hankaluuksia

Vakava-alat ovat suosittuja alanvaihtoja/pätevöitymistä, eli on paljon aikuisia hakijoina.

Vierailija
156/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen voiko sinusta koskaan tulla välittävää ja empaattista opettajaa.

Vierailija
157/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä menikö kellään koe hyvin?

Itselläni on ristiriitainen olo, johtuen noista muun muassa noista kompakysymyksistä. En tykännyt kokeen linjasta ollenkaan.

Vierailija
158/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hiton taulukoista täällä vaahdotaan?? Ensimmäisessä artikkelissa taisi olla kaksi taulukkoa, toisen artikkelin tilastografiikka oli pelkästään kuvaajia. Vai onko mulla mennyt jotain perinpohjaisesti ohi? Jos oikeasti jollakin on ollut _taulukoiden_ tulkinnassa vaikeuksia, niin kannattaa miettiä uudelleen omaa soveltuvuuttaan korkeakouluun.

Vierailija
159/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa ku tänä aamuna yhtäkkii tajusin ne taulukot... olin eilen ollut ihan oikeilla jäljillä mut jätin sit vastaamatta niihin tehtäviin ku jännityksen yms takia en ollu varma ja en ihan kunnolla niitä siinä kohtaa tajunnutkaan....

Noh eipä voi mitää näitä sattuu. Onneks saatan päästä kyllä todistuksellakin

Vierailija
160/1179 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä hiton taulukoista täällä vaahdotaan?? Ensimmäisessä artikkelissa taisi olla kaksi taulukkoa, toisen artikkelin tilastografiikka oli pelkästään kuvaajia. Vai onko mulla mennyt jotain perinpohjaisesti ohi? Jos oikeasti jollakin on ollut _taulukoiden_ tulkinnassa vaikeuksia, niin kannattaa miettiä uudelleen omaa soveltuvuuttaan korkeakouluun.

Ja näiden jotka dissaa niitä joilla oli vaikeaa ja pohtii muiden pätevyyttä korkeakouluun, tulisi itse miettiä sopiiko alalle jossa tarvitaan empatiakykyä ja hyvää ihmistuntemusta.

Ketju on lukittu.