Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA-koe 2020

Moikka
24.02.2020 |

Moi! Onko joku hakemassa uudistuneella VAKAVA-kokeella sisään Okl:ään? Mitä mietteitä tuleva koe herättää, nyt kun matskuja ei saa ennakkoon vaan vasta kokeessa? Meinaatteko valmistautua jotenkin?

Kommentit (1179)

Vierailija
81/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan liian soveltava koe. Olisi ollut toimivampi, jos aineisto olisi jaettu etukäteen kuten aiempina vuosina, mutta tähän tilanteeseen ei ollut mielestäni sopiva. PISA- tehtävät myös aikamoista pyörittelyä ja aikaa vieviä. Myös tehtävien muotoilut olivat välillä todella outoja ja kysymyksiä piti miettiä paljon ennen kuin osasi vastata.

Toivottavasti pisterajat ovat matalat, sillä todistusvalinnalla itselläni ei ainakaan ole mahdollisuuksia päästä eteenpäin..

Vierailija
82/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko muita joilla chrome ei toiminut? Mulla ei auennut koe ekaan puoleen tuntiin vaihdoin exploreriin ja sain auki, mutta aikaa oli jo mennyt.. Muilla vastaavia kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko muita joilla chrome ei toiminut? Mulla ei auennut koe ekaan puoleen tuntiin vaihdoin exploreriin ja sain auki, mutta aikaa oli jo mennyt.. Muilla vastaavia kokemuksia?

Mullakaan ei Chrome toiminu, meni juuri se puol tuntia ihmetellessä, että missä vika, kun listassa oli kuitenkin selaimissa Chrome. Onneks tajusin vaihtaa IEhen

Vierailija
84/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

#hakija kirjoitti:

Todistusvalinnat tulee 27.5, mutta 26.5 pitäisi tulla tieto onko päässy tästä kokeesta toiseen vaiheeseen.

Mistä tällainen tieto et 26.5. tulis kokeen tulokset? Koskeeko kaikkia koulutuksia johon haettiin vakavalla?

Vierailija
85/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kenelläkään muulla ongelmia saada Safarissa aineistoa auki?

Vierailija
86/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh!

Nyt on koe tehty ja parhaani yritin. Artikkelit oli mielenkiintoisia ja helposti sisäistettäviä. Soveltaminen viimeisissä tehtävissä tuotti tuskaa, mutta toivottavasti positiivisin tuloksin 😅 Käytin padiä tekstien lukemiseen ja koneella täytin kokeen, toimi mainiosti, kun oli tekstiä lukiessa tehnyt muistiinpanoja, että millä sivulla oli mitäkin asiaa.

Tilastojen tulkitseminen ei oo itselle mitenkään selkeää ja ne PISA tehtävät oli siksi eniten kuormittavimpia. Luotin intuitioon toivottavasti sillä pääsee sisään 😂

Tsemppiä meille kaikille!!!

Vierailija
87/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti meni koeaikaa ennen kuin mulla alkoi koe toimimaan.... onko kenelläkään tietoa hyvitetäänkö menetettyä koeaikaa jotenkin?

Vierailija
88/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös kiinnostaa milloin omat pisteet saa tietää, tai edes milloin oikeat vastaukset julkaistaan. Mistään en löydä tätä infoa.

Vierailija
89/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan kamala koe. Koejärjestelmä tökki, pääsin kirjautumaan sisään tunnin myöhässä.

Tunnin myöhässä kirjautumisajastasi (olitko myöhässä?) vai tunnin myöhässä kokeen alkamisesta? Jatkettiinko koeaikaasi?

Olin ajoissa kirjautumassa ennen kokeen alkamista omalla vuorollani, mutta en päässyt koealueelle sisälle. Koeaikaa ei jatkettu, harmittaa kun meni tunti pois lukuaikaa aineistoista selvitellessä ongelmaa kirjautumisessa.

Vierailija
90/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikkaa? Eihän siinä ollut mitään matemaattista. Vain taulukon/tilastojen tulkintaa. Ihan perus tieteellistä ajattelua ja ymmärrystä, mitä yliopistossa vaaditaan. Vertaappa psykologian vanhoihin pääsykokeisiin jossa pitää oikeasti osata soveltaa tilastoja.

Vierailija
91/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koe tuntui helpommalta esim. viime vuoden kokeeseen verrattuna. Mulla oli myös ensimmäisen tehtävän vastausvaihtoehdot epäloogisia, jäi ärsyttämään. 

Vierailija
92/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koe tuntui helpommalta esim. viime vuoden kokeeseen verrattuna. Mulla oli myös ensimmäisen tehtävän vastausvaihtoehdot epäloogisia, jäi ärsyttämään. 

Itse ajattelin myös että onpa hassuja, mutta sitten luin kysymyksen uudestaan ja ymmärsin että jokaisen tehtävän lausetta piti verrata kysymykseen "oliko aineistossa ristiriitaa näiden osalta" tms.. Ja silloin kävi ihan järkeen ne kysymykset.

Vierailija
93/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan kamala koe. Koejärjestelmä tökki, pääsin kirjautumaan sisään tunnin myöhässä.

Tunnin myöhässä kirjautumisajastasi (olitko myöhässä?) vai tunnin myöhässä kokeen alkamisesta? Jatkettiinko koeaikaasi?

Olin ajoissa kirjautumassa ennen kokeen alkamista omalla vuorollani, mutta en päässyt koealueelle sisälle. Koeaikaa ei jatkettu, harmittaa kun meni tunti pois lukuaikaa aineistoista selvitellessä ongelmaa kirjautumisessa.

Tästä on annettava palautetta! Tietääkö joku mihin näitä epäkohtia voi ilmiantaa?

Vierailija
94/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, oli kyllä mielestäni aika haastava, koe vaikka olen jo toisen aineen maisteri ja työskennellyt melkein 10 vuotta opena. Jos en päässyt sisään, niin mua paremmat kyllä ansaitsivat paikkansa, oli tuo sen verran vaikea koe. Artikkelit olivat mielenkiintoisia, ne luki ihan mielikseen. Aika loppui itsellä kesken, en ehtinyt tarkistaa kaikkia tehtäviä. Kuvaajat olivat vähän vaikeaselkoisia. En ole nähnyt tuollaista persintiiliesitystä ennen.

Vierailija
95/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
96/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin haitte?

Vierailija
97/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on annettava palautetta! Tietääkö joku mihin näitä epäkohtia voi ilmiantaa?

Helsingin yliopiston sivuilla oli linkki jonka kautta pääsee antamaan palautetta kokeesta

Vierailija
98/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaakohan joku karkeasti selittää niitä taulukoita? En millään päässy niistä kärryille, vaikka mielestäni perusdiagrammeja osaan kyllä tulkita. En tiedä oliko näissä sit jotain mikä hämäsi mua. en osannut myöskään sijoitella nelikenttään niitä. Oikeen ärsyttää kun haluisin ne ymmärtää mutta eivät aukene mulle..

Vierailija
99/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopiston sivuilla oli linkki jonka kautta pääsee antamaan palautetta kokeesta

Kannattaakohan sinne laittaa palautetta vaikka haki toiseen yliopistoon?

Vierailija
100/1179 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä valinnat menee? Jos esim pisteraja riittää Oulun open sovellukseen, mutta ne menee huonosti, niin onko homma ohi, jos hakujärjestyksessä olisi vielä Jyväskylän ja Oulun vakat?

Ketju on lukittu.